wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:54

Zo, weer een vraag die ergens anders ontstaan is. Ik heb er al vaker wat over gevraagd, maar het is me nog niet helemaal duidelijk..

Is het mogelijk om bijv. alleen maar Pleasure, Trail, Horsemanship, Showmanship te organiseren op een westrijd?
Bijvoorbeeld om de wedstrijd alleen een ochtend of een middag te kunnen houden, of om niet afhankelijk te zijn van een goede bodem.

Is Reining altijd verplicht? (moet nu geloof ik, om C-D erkenning te krijgen) Is dat handig? Waarom is dat eigenlijk? Is dat iets wat besproken kan worden?

Erg overdreven, zou je bijv. alleen maar een pleasure avond kunnen organiseren, of juist alleen reining (nu kan dat wel, maar niet als Wran show, maar wel als NRHA show, dacht ik?)

Iemand?

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:17

Bij de WRAN is deze regel ontstaan uit de gedachte dat de club er voor iedereen moet zijn. Om te voorkomen dat een bepaalde groep bevoordeeld zou worden, is besloten om in de regels op te nemen dat altijd minstens pleasure, trail, hms, en reining uitgeschreven moet worden, en wel in de open categorie.

Als je voldoet aan deze eis kán ieder lid starten: de vier basis-onderdelen worden aangeboden, en beginners mogen open starten met behoud van hun status, mits er geen beginnners- en amateurklassen zijn.

Zou je geen reining opnemen in het programma, dan doe je de WRAN-reiners te kort.

Zou je alleen beginnerscatergorie uitschrijven, dan doe je de WRAN amateurs en open ruiters te kort.

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:30

Maar 'open' bestaat straks niet meer, dus moet het minimaal in de L1 uitgeschreven worden.
Mogen L4,3 dan ook L1 starten ??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:30

Maar tegelijkertijd zorgt die regel wel voor rare acties Chris.
Zo is de Lutte geen D-wedstrijd omdat ik het PERSOONLIJK erg raar vind dat verplicht reining uitgeschreven moet worden in een buitenbak die er volkomen ongeschikt voor is. Dan is de huidige stand der dingen dat je reining wel uitschrijft en overal rondbazuint dat mensen zich niet moeten inschrijven omdat de bodem niet geschikt is.

Mensen die dan toch starten, starten op eigen verantwoording. Maar zo iemand zal maar starten. En het paard krijgt een stevige blesure. Ik persoonlijk zou me schuldig voelen.

Volgens mij speelt een dergelijke actie ook bij een andere D-wedstrijd in de openlucht. Ook verplicht reining uitgeschreven en vervolgens wordt er gezegd dat er geen reining verreden wordt.

speciale persoonlijke anya-pet op: ik vind het een rare regel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:44

Ik kan me op zich wel vinden in de regel, maar ik vind dat er voor de buitenwedstrijden een uitzondering gemaakt zou moeten worden. Met als voorbeeld inderdaad De Lutte in het achterhoofd. Daar kan het gewoon niet. Sterker nog, als de andere 2 (Anya en Jip) vast zouden houden aan Reining uitschrijven op die locatie, dan zou ik me uit de organisatie terugtrekken. Ik wil de blessures die daar uit voort kunnen komen helemaal niet op mijn geweten hebben.
TUURLIJK is dat ook eigen verantwoording van de ruiters, maar ik vind dat je daar als wedstrijdorganisatie de paarden en hun welzijn als uitgangspunt moet nemen, en daarin ook het laatse woord moet kunnen hebben.

Schiet me nu ineens onder m'n haar:
Ik heb per jaar maar een paar keer kans om westernriding en versatile te starten. Daar zou eigenlijk ook iets op te verzinnen moeten zijn. Dat een wedstrijd met meer dan 100 starts verplicht ook westernriding en/of versatile uit moet schrijven

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:54

is het niet een optie dat als reining niet kan vanwege onvermogen(slechte bodem) de organisatie in overleg westernriding of versatile mag uitschrijven als alternatief
is ook een onderdeel van de hoogste levels!

verder is er een vereniging die die onderdelen zonder reining uitschrijft!
ik kom alleen niet op de naam

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:57

@SM je gaat er vanuit dat in het nieuwe systeem dezelfde regels gehandhaafd gaan worden als in de oude wat betreft de verplicht te stellen klasse.
Misschien is het verstandig om die eisen ook eens onder de loep te nemen.
In principe is het zo dat alle *oude* regels die door de invoering van de nieuwe regels op hun kop gezet worden nader bekeken gaan worden.En wij(de regelcomm.) hebben in elk geval niet alle regels bekeken die beinvloed gaan worden door de door ons gemaakte nieuwe regels.

Maar gaan we nu niet weer in 2 topics over een onderwerp praten?? lijkt me niet handig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:57

Versatile WIL je niet in een bak die niet goed genoeg is voor reining maar westernriding kan ik me nog wat bij voorstellen.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:58

@spatter bedoel je de NSBA??? als we die kant op gaan kunnen we beter meteen stoppen met alles

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:02

blaze ik bedoelde dat je ook daar kan starten als je zulke wedstrijden wil!

sonja ik heb in geen jaren meer een versatile proef gezien , dus kan me er weinig bij voorstellen
het was meer het idee

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:05

spatter schreef:
blaze ik bedoelde dat je ook daar kan starten als je zulke wedstrijden wil!

Ik bedoelde ook niet dat jij zoiets zou willen in nederland,maar ik weet dat er mensen zijn die dat willen.

Western verdelen in de nrha en de nsba.kijk wat er in belgie is gebeurt

oja in versatile zit ook een stukje reining met een stop.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:08

@ blaze

wat is er zo fout aan de NSBA ?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:11

@Dofuzz het gaat er niet om of er iets fout is aan de nsba (want daar is net als de nrha niets fout aan)
Het gaat om wat er dan met de rest van western rijdend nederland gaat gebeuren.
Als je nu een biertje (of een sinas) komt halen bij ons op stal dat praten we daar eens over.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:16

blaze eerlijk gezegd gebeurd dit nu al hier op de wedstrijden
s'morgens komen de pleasure, trail, horsemanship ruiters en gaan net na de middag weg, kruizen nog net de reiningruiters, die het middagprogramma vol rijden
allround wordt er hier maar heel weinig gereden, ben nog net niet de enige

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:18

dat valt wel mee,wij zijn er altijd de hele dag en met ons nog meerdere ruiters die niet alleen komen voor hun run en naar huis.
natuurlijk zijn ze er en dat moet men zelf weten,maar het is nog niet de regel.

Anoniem

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:19

spatter schreef:
sonja ik heb in geen jaren meer een versatile proef gezien , dus kan me er weinig bij voorstellen
het was meer het idee


In de versatile zit een reiningdeel met stops en rollbacks. Dus een bak waar je geen reining in wilt rijden, daar wil je ook geen versatile in, snappie?
Idee op zich is niet verkeerd; gewoon een alternatief "extra" onderdeel...
Maar ik heb er goede hoop op dat ook naar deze regel eens goed gekeken wordt met het opstellen van de nieuwe regels. Al is het maar voor de 'buiten-maanden' .

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:30

Blaze schreef:
dat valt wel mee,wij zijn er altijd de hele dag en met ons nog meerdere ruiters die niet alleen komen voor hun run en naar huis.
natuurlijk zijn ze er en dat moet men zelf weten,maar het is nog niet de regel.


maar in het zuiden des lands dus wel!
ik heb jou nog nooit hier gezien, in Eersel bedoel ik dan
ook op kleine wedstrijden is dat hier al de trend en ik vind dat erg jammer
maar allround prijzen zijn er ook niet meer, tenminste heb ik niets van gehoord

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:31

Volgens mij zijn daar gewoon regels voor, wanneer een allround champion uitgeroepen wordt. Er hoeft echter geen prijs aan verbonden te zijn.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:32

spatter schreef:


maar in het zuiden des lands dus wel!
ik heb jou nog nooit hier gezien, in Eersel bedoel ik dan
ook op kleine wedstrijden is dat hier al de trend en ik vind dat erg jammer
maar allround prijzen zijn er ook niet meer, tenminste heb ik niets van gehoord


Oja jij hebt mij vaak genoeg gezien en ik jou en ook in Eersel.Maar ok dat is al wat jaartjes geleden

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:34

@ blaze

van bier word ik dronken en van sinas krijg ik allergievlekken

mijns inziens is het grote voordeel van NSBA en NRHA dat de regelementen wereldwijd transparant zijn en dat je beoordeelt door jurys die alléén voor dat specifieke onderdeel of onderdelen opgeleid zijn, in tegenstelling tot WRAN en bv AQHA. ook moeten deze jurys tweejaarlijks opnieuw examen afleggen om te bewijzen dat ze up-to-date en to -the -point zijn.

de situatie in Belgie is vrijwel optimaal. er zijn een viertal geintegreerde wedstrijden (AQHA,NRHA en NSBA), en daarnaast zijn er een vijftal NRHA reinings en een drietal AQHA/NSBA shows met novice amateur/youth klassen. voor ieder zijn meug.

trouwens, "western riding" is geen sport want laten we wel wezen, "western riding" zoals de term door oa de WRAN wordt gebezigd is een uitvinding van de EWU in Europa. eigenlijk waren het AQHA shows voor niet quarter horses (want die waren er toen nog niet zoveel in Duitsland). laat AQHA nu een RASvereniging zijn die voor haar ras heel wat disciplines uitschrijft ter promotie maar het is geen sportverenging.

met andere woorden "western riding" (voor alle duidelijkheid niet de discipline western riding) bestaat enkel in Europa maar nergens anders in de wereld. daar kent men enkel bv reining, western pleasure, cutting, trail,etc.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:38

Blaze schreef:
spatter schreef:


maar in het zuiden des lands dus wel!
ik heb jou nog nooit hier gezien, in Eersel bedoel ik dan
ook op kleine wedstrijden is dat hier al de trend en ik vind dat erg jammer
maar allround prijzen zijn er ook niet meer, tenminste heb ik niets van gehoord


Oja jij hebt mij vaak genoeg gezien en ik jou en ook in Eersel.Maar ok dat is al wat jaartjes geleden



hmmm, reed jij toen een paint?
en ben ik nu berucht

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:04

Frayba schreef:
Bij de WRAN is deze regel ontstaan uit de gedachte dat de club er voor iedereen moet zijn. Om te voorkomen dat een bepaalde groep bevoordeeld zou worden, is besloten om in de regels op te nemen dat altijd minstens pleasure, trail, hms, en reining uitgeschreven moet worden, en wel in de open categorie.


Ik moet hier nog even aan toevoegen dat naar aanleiding van deze regel indertijd (1991) ook bepalingen zijn opgesteld waaraan een accommodatie moest voldoen om een WRAN erkende wedstrijd te mogen organiseren. Naast de bodem werden daar oa publieksruimte, parkeerplaatsen, toegangsgelden, kantinefaciliteiten, aantal rijbakken, en nog wat fratsen in geregeld.

Inmiddels lijkt het erop dat men zich aan de eigen regels niet meer houdt, en tja, dan ontstaan er wel eens kromme situaties.

Het zou verstandig zijn als het WRAN bestuur een nieuwe grondgedachte zou poneren, en de ALV die zou bekrachtigen (zoiets als het stukje gequote hierboven bijvoorbeeld). De andere regels volgen daar dan min of meer automatisch uit.

Groeten,

Chris.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:45

Ik begrijp hier de discussie even niet.
Op voorhand kan je geen D wedstrijd erkenning krijgen, omdat daar regels voor zijn opgesteld, waar deze wedstrijd aan voldoen moet..
Waar maak je anders regels voor?

Daarnaast kan je een oefenwedstrijd uitschrijven, waarbij je dan toch het voordeel hebt, deze te laten leiden door een erkende jury.
Maar ook hiervoor zijn weer regels gemaakt waar deze dan aan moeten voldoen.

Als dan thans nog blijkt dat regels en het doel elkaar in het vaar water zitten, en er een duidelijk belang is, wat deze sport alleen maar ten goede kan komen, geeft de Wran in dit geval een dispensatie af, zodat deze wedstrijd onderleiding van een erkende jury toch gehouden kan worden.

Dus los van de opgestelde regels voor een D wedstrijd, en of een oefenwedstrijd kan/geeft de Wran dus dispensatie, als bepaalde belangen het er naar maken, gezien de aangaande ontwikkeling, dat niet jan en alle man maar gaat staan te jureren.
Doelstelling
Het doel van de WRAN-erkenning is om WRAN-wedstrijden landelijk op een dusdanig peil te brengen dat aan deelnemers en publiek kwalitatief hoogstaande en aantrekkelijke wedstrijden geboden kunnen worden, waarbij het ook welzijn van de paarden zo goed mogelijk gewaarborgd is.
Om deze doelstelling te verwezenlijken zijn regels opgesteld waaraan een organisator moet voldoen om in aanmerking te komen voor WRAN-erkenning.
WRAN-erkende wedstrijden moeten derhalve georganiseerd en verreden worden volgens de door de WRAN opgestelde regels.
Maar het is iedereen dus vrij om dispensatie aan te vragen wanneer een belang of een doelstelling tegenstrijdig worden met elkaar, zoals BV het verloop van de wedstrijd die gehouden wordt in Sprijkerboor, heeft laten zien.
Officieel aan gevraagd als oefen wedstrijd, juist om de rede geen reining te kunnen uitschrijven, ivm ongeschikte bodem, maar wel een erkende jury wilde, juist omdat de nadrukt ligt op de jeugdige onderdelen. Het animo blijkt landelijk zo groot, waardoor het regionale karakter wat ten grondslag ligt aan een te houden oefenwedstrijd, niet meer strookte met de geldende regels, hoe deze zijn opgesteld.
Dus mijn inzien op voorhand een D erkenning afgeven, omdat de bodem niet geschikt is, voor een verplicht uit te schrijven onderdeel, nee. Maar een vinger aan de pols houden, omdat deze wedstrijd een doel nastreeft, waar de westernsport het in de toekomst van moet gaan hebben, dus er duidelijk een belang gediend voor de sport, maakt het dat dispensatie tot de mogelijkheid kan behoren bij de Wran, omdat wij de ingeschreven jeugd niet kunnen en mogen onthouden, van een kundig opgeleiden jury.
Dus met andere woorden, je laat regels pas los, als blijkt dat deze niet voorzien, in een ontwikkeling die ook niet voorspelbaar was. Daar is het woord dispensatie voor uit gevonden, zodat er over nieuwe regels nagedacht kan gaan worden. En in mijn beleving ga je dat pas doen, als een bepaalde trant, verandering, een terug kerend fenomeen blijkt te zijn.
Peter

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:51

Hmm spuit 11 om de hoek...
Vinnet beetje vreemde regel zoals ik ik hem hier lees. Waarom zou je zoiets verplichten, je doet reiners echt geen tekort als je de rubriek wel uitschrijft op een lokatie met een but-bodem (die blijven dan toch wel thuis mag ik hopen).
Er zijn vast lokaties die zich graag opofferen aan de reiners onder ons en juist geen trail/HMS/Pleasure uit willen schrijven.

Denk dat iedere organisator voor zich moet weten welke onderdelen hij wel/niet uitschrijft en welke klassen, al naar gelang de mogelijkheden van de lokatie en de tijd.

Zo wordt er bij de dressuur in het outdoor seizoen ook geen Z rubriek uitgeschreven als er geen 20x60 bak aanwezig is, en andersom zal je geen springruiter een parcoursje zien springen tijdens een dresuuurwedstrijd. Dat is appels met peren vergelijken, iedere dicipline heeft zn eigen wensen voor wat betreft bodems en materiaal. Soms kan dat nu eenmaal niet samen, heb daar nog geen ruiter sikkeneurig om zien kijken bij de "engelse" diciplines.

Tuurlijk moet de WRAN er voor iedereen zijn, en de wedstrijden ook, maar denk wel dat je rekening moet houden met de lokatie en een organisatie niet kan verplichten een onderdeel uit te schrijven waar de lokatie niet gechikt voor is. DAN pas doe je je ruiters tekort.

Peter, als ik jouw reactie lees kan er dus een C wedstrijd georganiseerd worden zonder reining, zolang daar maar dispesatie voor wordt aangevraagd ivm een bv te zware bodem? Snap ik hem zo goed?

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:56

Vippie schreef:
Peter, als ik jouw reactie lees kan er dus een C wedstrijd georganiseerd worden zonder reining, zolang daar maar dispesatie voor wordt aangevraagd ivm een bv te zware bodem? Snap ik hem zo goed?


Nee spuit 11
Wij hebben het hier over wedstrijden, die als opstap geboden worden naar de C wedstrijden.
Peter