De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:10


DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:24

Ik hou me aanbevolen voor een gratis zadel om uit elkaar te halen en een nieuw topic daarover te maken, ik betaal dan graag de verzendkosten :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:27

DubbelFun schreef:
Ik hou me aanbevolen voor een gratis zadel om uit elkaar te halen en een nieuw topic daarover te maken, ik betaal dan graag de verzendkosten :)


Ja, als je ooit tijd en zin hebt, zal een oproepje in 1 van de fb verkoop groepen voldoende zijn denk ik ;)

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:30

Ik ben altijd degene die op dat soort oproepen voor barstoelen etc altijd reageert met 'doorzagen en in de kliko' omdat ik als de dood ben dat dat soort zadels gewoon anders alsnog op de rug van een paard belanden.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:41

DubbelFun schreef:
Ik ben altijd degene die op dat soort oproepen voor barstoelen etc altijd reageert met 'doorzagen en in de kliko' omdat ik als de dood ben dat dat soort zadels gewoon anders alsnog op de rug van een paard belanden.


Ik wil geen deco zadel en heb geen barkrukken. Maar zelfs daarvoor zou ik niet zo een kartonnen ding willen. Dan wel een goed en mooi zadel :)

Misschien ooit, mijn oude zadel als mn ruin er niet meer is.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:51

Mijn zadel staat nu anders wel mooi als decoratie in de woonkamer. Maar dat is omdat ik wat dingen wilde opmeten, als beugelbreedte, fenderbreedte, lengte zadel, enz.
En ja, ik kan tussen de skirts door zien dat er een boom in zit. Het is geen kunststof, maar het is net een soort hondenbot zeg maar, maar dan wel alsof dat aan elkaar gestikt is. Volgens de fabrikant zou het een houten boom zijn met fiberglass. Dat probeer ik ook nog even te ontdekken zonder iets te slopen of te beschadigen ;)

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:18


germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:23

DubbelFun schreef:
Fiberglas wordt aan elkaar geplakt, rawhide wordt gestikt.
Leuke fotosessie van hoe dat in zijn werk gaat
https://www.rodnikkel.com/content/build ... ddle-tree/

Dan heb ik dus een zadel met rawhide? Interessant. Ik zal proberen om er een foto van te maken.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:45

Ik heb geprobeerd de boom te fotograferen, het is lastig hoor, smal en je komt er niet goed tussen met een camera. Dus met een telefoon geprobeerd en een duiklamp.
Je ziet een klein stukje, wat genaaid lijkt te zijn. Heb de foto nog even door LR gehaald om te proberen het overbelichte weg te halen. Het gaat dus om het lichtste rondje op de foto. Daar zie je een stukje boom. Dit is tussen de fenders en de skirts.
Afbeelding

Enne, mijn paard blijkt barrelracen ook erg leuk te vinden. Niet dat we iets officieel doen, maar we zijn afgelopen weekend even rond emmers gegaan. Ze ging na 2 rondes meedenken. Erg leuk, maar heeft niets met normaal trainen te maken. :P

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:16

Als die donkere puntjes de stiksels zijn dan heb je idd een rawhide omhulsel.

Paarden kunnen idd lekker fanatiek worden, maar kijk uit voor beenproblemen. Ongetrainde paarden willen wel eens iets verrekken/scheuren. Barelracen is een onderdeel wat zeer langzaam en technisch opgebouwd moet worden. De snelheid is juist het eindpunt :)

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:37

DubbelFun schreef:
Als die donkere puntjes de stiksels zijn dan heb je idd een rawhide omhulsel.

Paarden kunnen idd lekker fanatiek worden, maar kijk uit voor beenproblemen. Ongetrainde paarden willen wel eens iets verrekken/scheuren. Barelracen is een onderdeel wat zeer langzaam en technisch opgebouwd moet worden. De snelheid is juist het eindpunt :)

Klopt hoor. Maar ik heb een flegmatiek paard en af en toe doe ik dus wat andere dingen om haar wakker te houden. Vorige week waren dat in-uitjes, nu waren dat dus emmers. En een volgende keer wordt het dan weer springen ofzo.

En ja, dat zijn stiksels. Geen idee of dan een boom beter is dan bij fiberglas, maar wel grappig om het te weten.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:41

Rawhide is een 'ouderwets' materiaal, fiberglass is moderner. Alles is afhankelijk van de kundigheid van de zadelmaker natuurlijk maar fiberglass schijnt wat waterdichter te zijn/blijven. Hoe de boom zich in de jaren gaat ontwikkelen is daar mede van afhankelijk, maar de gebruikte houtsoort zegt daar meer over :)

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:19

Ach ja, er zijn zadels van soms 100 jaar oud die nog goed zijn. Dus ik denk niet dat ik een zadel met een fatsoenlijke boom zal verslijten in mijn leven. Zo veel doe ik er ook weer niet mee immers.

Wat me verder nog opvalt, sommige zadels hebben alleen het brede leer van de fender als 'beugelriem', en andere zadels hebben een 6-8 cm brede riem achter de fender langs die onderaan als dubbel leer bij de bleving buckle komt. Heeft dat dubbele leer nog een doel? Ja, het is sterker, maar waarom doet de ene fabrikant dat wel en de andere niet? Geld? Dus goedkope zadels alleen de fender zelf als beugelriem? Duurdere zadels wel dubbel leer?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:23

Wat weegt je zadel?

Je moet denk ik wel even wat baby poeder ertussen gooien zo te zien ;)

Barrelracen doen wij ook nooit. Ook niet voor de Lol. Dat is zo een vak apart.

Ik pak wel regelmatig de basis van de cirkels op, rij klavertjes 4 of leg 1 balk in de bak (a-c lijn ) en daar oefeningen overheen.

Als ik echt echt echt wil spelen, mag mijn man koe spelen of gaan we met de grote bal klooien. Dat doet mn ene ruin elke dag al zelf een kwartiertje, maar is wel grappig soms.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:39

germie schreef:
Wat me verder nog opvalt, sommige zadels hebben alleen het brede leer van de fender als 'beugelriem', en andere zadels hebben een 6-8 cm brede riem achter de fender langs die onderaan als dubbel leer bij de bleving buckle komt. Heeft dat dubbele leer nog een doel? Ja, het is sterker, maar waarom doet de ene fabrikant dat wel en de andere niet? Geld? Dus goedkope zadels alleen de fender zelf als beugelriem? Duurdere zadels wel dubbel leer?

Het maakt de boel steviger en zwaarder. Het is dus maar net wat je verwacht van een zadel; ga je er weken de bush mee in zonder repairshop 'om de hoek', of doe je aan snelheidsonderdelen en wil je zo min mogelijk gewicht.
Het 'hoort' dus bij een bepaald soort zadel.

Als je het niet ziet bij bijv. een ranchzadel kun je je afvragen of dat dan wel een goede is. Maar 9 van de 10 ruiters hoeft er niet verlegen om te zitten :)

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:46

superpony schreef:
Wat weegt je zadel?

Je moet denk ik wel even wat baby poeder ertussen gooien zo te zien ;)

Barrelracen doen wij ook nooit. Ook niet voor de Lol. Dat is zo een vak apart.

Ik pak wel regelmatig de basis van de cirkels op, rij klavertjes 4 of leg 1 balk in de bak (a-c lijn ) en daar oefeningen overheen.

Als ik echt echt echt wil spelen, mag mijn man koe spelen of gaan we met de grote bal klooien. Dat doet mn ene ruin elke dag al zelf een kwartiertje, maar is wel grappig soms.

Baby poeder? Waar voor? Er kraakt niets hoor. Ik heb ook niet het idee dat het schuurt.

Mijn barrels zijn eerder trage galopjes nog hoor en dan even wisselen met enkelvoudige wissel. Dus wel controle. Maar ja, ze mag wel aanzetten om heet te worden. Dat is goed. Maar controle blijft er natuurlijk. Ik heb ook geen ambitie om echt te barrelen.

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:04


germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:33

Bokker31 schreef:
https://www.5starequineproducts.com/faqs

Hier kun je ook vinden welke dikte pad je voor welk gebruiksdoel nodig hebt

Ik heb gewoon nog een standaarddikte 1 inch besteld, een niet te dure, maar wel van merinowolvilt.
Verder neem ik nog een gebruikte van iemand over. Dan heb ik 4 pads om ook wat af te wisselen. En bevalt het niet, dan verkoop ik ze wel weer.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:30

En rijden de meeste mensen met of zonder de stoten van de achtersingel? Ik heb dus een achtersingel met 2 heel mooi getoolde stoten, alles nooit gebruikt, maar zat bij het zadel. Ik twijfel tussen gewoon verkopen of de stoten voor de sier aan het zadel hangen, of alles maar gewoon bewaren. Als ik de singel verkoop krijg je nooit meer exact de bijpassende voor het zadel, maar is dat erg? Volgens mij wordt het zadel bij verkoop niet minder waard omdat er geen achtersingel bij zit.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:40

Ik zou het bewaren. Mocht je ooit je zadel verkopen is het leuker voor het hele ,,plaatje,,

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:42

Als je oout ranch riding wilt starten is het ook mooier voor het plaatje.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:57

cissy schreef:
Als je oout ranch riding wilt starten is het ook mooier voor het plaatje.

Wordt het dan gebruikt in Nederland?
Als je me nu vraagt waar ik in zou willen starten, dan zou dat hunter hack zijn, misschien gewoon hunter, ranchriding en horsemanship (niet aan de hand, maar onder het zadel).
Maar ik heb geen quarter, dus dan vallen hunterklasses geloof ik af. En misschien trail, maar dat kan ik niet oefenen, dan moet ik gewoon op een wedstrijd het proberen. Ik heb wel een vrij nuchter paard gelukkig.
Ik vond een pattern van een horsemanship, met een volte 10m in galop, vanuit halt naar galop, en achterwaarts en dat alles op hele korte stukjes van max 10m. Die wil ik als training kunnen rijden. Dat is mijn huidige trainingsdoel naast gewoon lekker rijden.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:20

Als de achtersingel qua tooling hoort bij het zadel zou ik hem houden.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:29

Wij rijden altijd met achtersingel, omdat het bij de ranch onderdelen (die wij alleen nog maar rijden) gewenst is. Alleen er mee starten zou voor die van ons een no-go zijn, hij heeft er best aan moeten wennen en is sowieso nogal extreem van "alles moet zijn zoals het altijd is". Borsttuig is dan weer geen probleem.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:46

Sandra_H schreef:
Wij rijden altijd met achtersingel, omdat het bij de ranch onderdelen (die wij alleen nog maar rijden) gewenst is. Alleen er mee starten zou voor die van ons een no-go zijn, hij heeft er best aan moeten wennen en is sowieso nogal extreem van "alles moet zijn zoals het altijd is". Borsttuig is dan weer geen probleem.

Die van mij loopt gelukkig met alles. Daar ben ik niet zo bang voor. Er zit helaas geen verbindingsstukje bij, dit is wel degelijk een achtersingel, maar zonder een lusje en leertje naar de hoofdsingel (die bestaan heb ik al gezien). Maar dat kan er natuurlijk altijd aan, dat is een kwestie van een gleufje snijden en een riempje er aan maken. De tooling is gelijk aan het zadel ja. Zeker van de 'stoten' is deze gewoon echt heel mooi. Ik kan er later wel eens een foto van maken. De singel is ook bij de vorige eigenaar nooit gebruikt.