De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:19

Dat je op de tweedehandsmarkt het meest reiningzadels ziet komt denk ik vooral omdat dat nog steeds de meest populaire tak van western is. Niet omdat dat allround zadels zijn. Het leer achter de boom draagt inderdaad niet, maar kan wel degelijk voor kale plekken zorgen. En dat betekent dan niet per definitie dat het zadel qua boom niet past, wel dat het waarschijnlijk niet past bij je paard en/of je rijstijl.

Dat niet-reiners met een holle rug (mogen) lopen klopt dan weer niet. Dan heb je je paard snel stuk, ongeacht de discipline. Maar ook met een wat hogere halshouding kan een paard zijn rug en buikspieren goed gebruiken. Maar verschil in paarden/discipline/manier van rijden is er dus zeker wel, en de verschillende zadels zijn er dan ook echt niet voor niets. Als je een allround zadel wil en niet echt wil reinen, is een trailzadel of een wade- of ranch zadel, evt een roper, of een zadel met een equitation seat geschikter. En ook die zijn 2ehands echt wel te krijgen.

Popstra
Berichten: 13948
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:30

Ik zeg niet dat ze met een holle rug mogen lopen he!?
Paarden lopen buiten niet heel de rit verzameld. Dat bedoel ik

germie

Berichten: 26126
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:52

Ik heb nog steeds geen idee wat voor zadel ik heb, foto staat wel in dit topic, het is ook een Garland. Ik denk dat het gewoon het belangrijkste is dat het op paard past en de ruiter er fijn in zit. MIsschien dat ik later denk van het moet wat anders worden, maar wat ik nu doe kan prima met dit zadel (dressuur, buitenrit, ik kan het nog niet echt western noemen al ben ik wel met minder aanleuning aan het rijden).

Popstra
Berichten: 13948
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:01

Prima toch!? Ik wilde alleen zeggen dat als je een western zadel wil omdat je graag vaker lange buitenritten van minstens 4 uur maakt je beter geen reining zadel kiest.

germie

Berichten: 26126
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:07

Popstra schreef:
Prima toch!? Ik wilde alleen zeggen dat als je een western zadel wil omdat je graag vaker lange buitenritten van minstens 4 uur maakt je beter geen reining zadel kiest.

2 uur maak ik wel. En ik heb gewoon naar een passend zadel gezocht, ik weet niet eens het type.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:23

tengeltje11 schreef:
[ [url=m/hKX5NF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een blanket denk ik? Zit bovenaan en onder het zadel? Maar dan:


[ [url=m/jOTJCD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Haf pad, ruggengraat sparend


[ [url=m/51rH5j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook deze lijkt ruggengraat sparend met het uitzicht van een blanket?


[ [url=m/90zw76.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar ook dit lijkt ruggengraat sparend?


[ [url=m/ExdZlJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze dan?

Die vrouw legde 2 van die dikkere op elkaar en dan het blanket er nog eens op(maar ik ben vergeten welke)

Dit is het zadel:

[ [url=m/M1cH7h.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Alles wordt nog gewassen hoor)


Dit lijkt me geen custom made zadel. Welk meerk staat erop?

2 pads is gewoon nooit goed. Enige wat je soms doet is een goede pad met een blanket erover voor een wedstrijd. Maar wel bij ene goed passend zadel.


germie schreef:
Bij een passend zadel krijg je geen schuurplekken.

Waarom worden er dan zo veel reiningzadels verkocht als allround zadels i.p.v. een wade model? Het enige goedkope/betaalbare wade model wat ik kan vinden moet ik uit India laten komen. Dan heb ik toch liever een goede merkreiner of merk allrounder. Ja, veel merken maken geen wade, maar dat is niet omdat een ander model niet goed is. Je hebt van Circle Y ook endurance zadels, zet er een vork op en voila je hebt een reiner. Als met die zadels 160km gereden kan worden, dan is de pasvorm doorslaggevend, niet het model an sich.

Een jaar of 20 geleden herinner ik me nog dat een goed westernzadel een roundskirt moest hebben. Want alle goedkope hadden een square skirt. Dat was natuurlijk waar m.b.t. tot de square skirt bij goedkope zadels, maar die roundskirt was ook mode toen.
Het lange stuk achter de zit draagt als het goed is niet. Indien wel, dan past je zadel gewoon niet.


20 jaar geleden roundskirt in?? Goedkope zadels een square skirt?? Dat is echt totaal niet waar. Snap niet waar die verhalen vandaan komen.
Een goed zadel kost nieuw 4000/5000 en die hebben vrijwel altijd een square skirt. Toen en nu.

Round skirt wordt meestal gekozen bij andere rassen die te weinig lengte kunnen hebben. Die kom je minder tegen, dus is moeilijker aan te komen. Maar volgens mij hebben de betere merken die niet eens in hun assortiment.

Dat het gaat schuren achter het zadel kan door diverse dingen komen;

Zadel past gewoon niet. Er is meer dan een boom. De plek van de singel moet passen, zadel moet eigenlijk niet te lang zijn. De pad is van slechte kwaliteit, te hard, te lang.
Paard loopt niet goed tijdens de training. Een paard dat goed getraind wordt, zie je bollen onder een zadel en dan heb je dat probleem echt niet.

Ik heb een New Forest van 1.42m die vrij kort is en met een gewoon goed western zadel loopt, al 19 jaar nu. Zadel zou in theorie te lang zijn en hij wilde vroeger wel opkrullen en heeft zeker andere gangen en houding dan de quarters.
Maar door goed trainen, liep hij goed onder het zadel. Hij is meeste gereden met 2cm dikke wol vilten pads. Maar ook vroeger wel met neopreen of een showpad met wollen onderkant.

Alleen mn merrie van 28 die ook fokmerrie is geweest heeft een iets holle rug en kon wel een plekje krijgen. Ook omdat zij al jaren niet getraind wordt. Daarvoor een speciale pad gekocht, want die loopt nog graag mee en ook voorop. Is vrij vlot. Zij heeft een zogenaamde swayback pad.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:29

Popstra schreef:
Prima toch!? Ik wilde alleen zeggen dat als je een western zadel wil omdat je graag vaker lange buitenritten van minstens 4 uur maakt je beter geen reining zadel kiest.


Tenzij je altijd op reining zadels hebt gereden. Ik heb alleen reiners. Nu iets van 3 of 4x een ander zadel gehad bij paarden om te passen en ik kan dus totaal niet wennen aan een ander model.

Zelf kan ik ook in een reiningzadel goed blijven zitten bij een iets steviger galopje.

Net als contact buiten als ze ooit een keer een sprongetje opzij doen, je op de rem moet etc. Lukt me dat toch het beste in mijn eigen zadels.

Maar ik zie ook heel veel mensen in stoelzit rijden op een reiningzadel. Zeker mensen die uit een dressuur zadel komen met allerlei steun tegenwoordig, die hebben geen onafhankelijke, goede zit en dan komen je hulpen ook niet goed.

germie

Berichten: 26126
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:47

Daarom heb ik ook geen dressuurzadel met veel wrong en mijn springzadel is ook gewoon een vlak zadel. Dan heb je geen steun nodig. Dat vond ik ook fijn bij mijn eerste ritje in westernzadel, geen wrongen. Er zit gewoon niets, alleen een fender. Die ook niet belemmert gelukkig.
Rengalop in mijn westernzadel al gedaan. Springen niet en ga ik ook niet doen, daarvoor heb ik gewoon een springzadel wat niet de deur uit gaat.

DubbelFun

Berichten: 88950
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:55

Een roundskirt is niet per definitie voor paarden met een korte rug, ook Barrelracers hebben graag wat minder gewicht aan hun zadel en dus is een skirt minder en rond een pré.
Dat square skirts minder van kwaliteit zouden zijn is klinkklare onzin, net als het sprookje dat zwarte zadels goedkope troep zou zijn.
Bij geverfde zadels kun je wat meer de slechtere kwaliteit van het leer verbergen, maar die kunnen net zo goed 'light oil' als bruin geverfd zijn.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:11

DubbelFun schreef:
Een roundskirt is niet per definitie voor paarden met een korte rug, ook Barrelracers hebben graag wat minder gewicht aan hun zadel en dus is een skirt minder en rond een pré.
Dat square skirts minder van kwaliteit zouden zijn is klinkklare onzin, net als het sprookje dat zwarte zadels goedkope troep zou zijn.
Bij geverfde zadels kun je wat meer de slechtere kwaliteit van het leer verbergen, maar die kunnen net zo goed 'light oil' als bruin geverfd zijn.


Ik zeg nergens dat roundskirts slechtere kwaliteit zijn??

Maar het is echt nog nooit in de mode geweest. Er zijn gewoon minder roundskirts en de grote,dure merken brengen die niet of nauwelijks op de markt.

Overigens net als zwarte zadels; daar is ook weinig markt voor. Kwam even op, maar zakt dan weer weg.

Echte barrelracers hebben wel wat meer eisen aan hun zadel dan alleen roundskirt. Maar ook dat is in Nederland nauwelijk of niet van toepassing, want we hebben bijna geen barrelracers.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:15

germie schreef:
Daarom heb ik ook geen dressuurzadel met veel wrong en mijn springzadel is ook gewoon een vlak zadel. Dan heb je geen steun nodig. Dat vond ik ook fijn bij mijn eerste ritje in westernzadel, geen wrongen. Er zit gewoon niets, alleen een fender. Die ook niet belemmert gelukkig.
Rengalop in mijn westernzadel al gedaan. Springen niet en ga ik ook niet doen, daarvoor heb ik gewoon een springzadel wat niet de deur uit gaat.


Dat scheelt vast heel veel al.

Ik heb nog weleens op een dressuur zadel gezeten en schrok een paar keer van de zit. Voelde ook meteen waar de problemen zaten met het rijden bij de ruiter.
Heb ook op een heel fijn dressuur zadel gezeten 1 van de laatste keren en daar kan ik nog steeds zo op wegrijden.
Ik was zelf meer van het springen en vind ene goed springzadel iets fijner zitten dan veel dressuur zadels eigenlijk.
Maar ik rij nog steeds niet met extreem lange beugels. En in tegenstelling tot wat mensen denken bij western, hoeft dat ook helemaal niet. Ik rij niet met springmaat, maar heb wel een lichte buiging in mn knie.

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:01

Ik rijd ook niet met hele lange beugels. Een gaatje korter dan dressuurlengte denk ik.
Wat betreft stoelzit en reiningzadels, ik had dat probleem vooral omdat de beugelophanging zo ver naar voren zat. Nu een zadel met de ophanging wat verder naar achter en stoelzit is weg.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:01

Ik maak voornamelijk buitenritten 2uur is normaal per keer. Dan is een reinig zadel dus niet handig?
Ik heb nog niks gekocht dus kan alle kanten op, maar er moet een zachte Seat inzitten. Doordat mijn zitbeenknobbels iets langer zijn dan bij anderen rijd ik me op harde zadels zo door. Ook even een schaapje erop helpt niet

Morgen gaan we het ea passen
Ik heb al een leuk zadel gezien een Continental classic 144 geen idee als dat reining is overigens

Popstra
Berichten: 13948
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:07

Ik heb zelf ook alleen maar reining zadels maar ik heb dan ook alleen maar reining gefokte quarters en rij/show reining. Deze zijn lang en vlak en hebben in mijn geval een ruime seat omdat ik dat lekker vind in de sliding stop.
Ik heb een kruising Arabier gehad vroeger waarmee ik recreatief reed en veel buiten en die had ik uiteindelijk na veel zadels geprobeerd te hebben een Wade model laten aan meten omdat dit voor HEM gewoon het beste paste.
Het is voor het paard zelf comfortabeler als je enkel hele lange ritten wil maken.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:18

Ik heb op mijn new forest wel lange en vooral stevige ritten gemaakt, maar als ik niet lekker zit, wordt een zadel voor hem niet comfortabeler.

Mijn echt eigen zadel is overigen een 15" seat. Die van mn man en mn nieuwe zadel zijn 16" en ben er nu aan gewend, maar moest eerst heel even zoeken.

Bij mij scheelt het ook wel om mn eigen beugels mee te nemen. Aan mn nieuwe zadel zaten andere beugels dan ik gewend ben en dat vond ik ook echt niks. Heb houten gebogen en het leertje is door mij ingereden en staat naar mijn voorkeur.

@Paddraigh, dat ligt er echt aan wat je gewend bent en fijn vindt. En als eerste moet het zadel op je paard passen. Als je voor 2e hands gaat, kijk je eerst daar naar. Maar zelfs als alleen past wat jou niet lekker zit, zou ik toch door zoeken. Of het is de overstap en dat je heel erg moet wennen. Dan moet je km's maken.

Mijn NF liep altijd goed en comfortabel, dus nooit problemen mee. Maar ga ik hem vergelijken met de quarters, zitten die wel standaard al een stuk comfortabeler.

DubbelFun

Berichten: 88950
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:22

Daihyo schreef:
Ik rijd ook niet met hele lange beugels. Een gaatje korter dan dressuurlengte denk ik.
Wat betreft stoelzit en reiningzadels, ik had dat probleem vooral omdat de beugelophanging zo ver naar voren zat. Nu een zadel met de ophanging wat verder naar achter en stoelzit is weg.

Sommige zadels hebben wat bredere gleuven in de bars zitten en kun je de beugels naar voor en achter schuiven, om ze op die plek te houden heb je dan wel even een foefje nodig :)

DubbelFun

Berichten: 88950
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:26

paddraigh schreef:
Ik maak voornamelijk buitenritten 2uur is normaal per keer. Dan is een reinig zadel dus niet handig?
Ik heb nog niks gekocht dus kan alle kanten op, maar er moet een zachte Seat inzitten. Doordat mijn zitbeenknobbels iets langer zijn dan bij anderen rijd ik me op harde zadels zo door. Ook even een schaapje erop helpt niet

Morgen gaan we het ea passen
Ik heb al een leuk zadel gezien een Continental classic 144 geen idee als dat reining is overigens
Gezien de opbouw aan de voorkant zou ik zeggen dat het een Reining type is.

Je kunt een seat extra laten opvullen met gel. Een bestaande opvulling zal met de tijd minder/platter worden.
Overigens kan een bepaald type zadel ook fijner of minder fijn voor de stand van je rug uitpakken. Het is dus ook maar net hoe je gebouwd bent :)

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:27

DubbelFun schreef:
Daihyo schreef:
Ik rijd ook niet met hele lange beugels. Een gaatje korter dan dressuurlengte denk ik.
Wat betreft stoelzit en reiningzadels, ik had dat probleem vooral omdat de beugelophanging zo ver naar voren zat. Nu een zadel met de ophanging wat verder naar achter en stoelzit is weg.

Sommige zadels hebben wat bredere gleuven in de bars zitten en kun je de beugels naar voor en achter schuiven, om ze op die plek te houden heb je dan wel even een foefje nodig :)

Ja klopt, maar die had dat zadel niet helaas :D

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:54

Bedankt. Ik heb laatst een rit gemaakt met de pools van mijn vriendin dat ging eigenlijk best goed mbt knobbels. Ik heb een normaal gebouwde tinker.. goed aan de maat en niet zo mega breed

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:54

Aargh ik ben vandaag met mijn net nieuwe cape jas met afstappen achter de knop blijven hangen! Paard raakte er door in de stress en begon te lopen en ik kon niks want ik zat muurvast! Gelukkig kon ik mijn paard rustig krijgen en bleef ze op een gegeven moment staan, helaas kreeg ik de jas niet los en omdat ik het een zeer gevaarlijke situatie vond heb ik de hele jas maar kapot getrokken.

Hopelijk kunnen ze de jas nog repareren, hoewel ik het wel een beetje eng vind om weer met die jas op te stappen.

Els1984

Berichten: 460
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:15

Herkenbaar! Ik draag daarom zelf alleen nog een jas met een rits die ik vanaf onder open kan maken. Nog geen idee of het werkt, want heb het gelukkig zelf niet meer meegemaakt.

Stond je zelf al op de grond? Ik kreeg ooit de tip om dan de singel los te maken en het zadel eraf te halen ipv proberen je jas los te krijgen.
Ik lees even mee voor het geval er mensen zijn die verder nog tips en tricks hebben om dit te voorkomen/op te lossen.

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 18:25

Deze jas kan los van de onderkant en ik heb de rits ook wel naar boven gehaald maar op de een of andere manier kreeg ik mij zelf met geen mogelijkheid los!

De singels losmaken, dat ik daar niet aan heb gedacht zeg!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:39

Ik heb ooit een continental rainer lady,s seat gehad. Die zat echt heel fijn, anders als een gewone zitting.

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:42

Oh dat heb ik ook wel eens gehad met een bodywarmer. Stond vrij ongemakkelijk. Gelukkig bleef paardlief er rustig onder :=

criollo_yess

Berichten: 1095
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:50

Petrichor schreef:
Aargh ik ben vandaag met mijn net nieuwe cape jas met afstappen achter de knop blijven hangen! Paard raakte er door in de stress en begon te lopen en ik kon niks want ik zat muurvast! Gelukkig kon ik mijn paard rustig krijgen en bleef ze op een gegeven moment staan, helaas kreeg ik de jas niet los en omdat ik het een zeer gevaarlijke situatie vond heb ik de hele jas maar kapot getrokken.

Hopelijk kunnen ze de jas nog repareren, hoewel ik het wel een beetje eng vind om weer met die jas op te stappen.


Oef, niet best. Denk dat iedere westerruiter wel eens aan de knop is blijven haken }> . Om dat te voorkomen is de oplossing vrij simpel; altijd een hand op de knop bij het afstijgen totdat beide voeten aan de grond staan!