Western en bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:40

Maar met bit bedoel ik een shankbit, niet een snaffle ;) Dus alsnog: dan is dat niet zijn bit, ook al loopt hij op een snaffle met hetzelfde mondstuk wel fijn.

De discussie is prima hoor, en een sidepull toestaan naast de bosal lijkt me ook best een goed idee. Maar ik vind dat (in het algemeen dan he, jij zegt dat niet) bitloos te vaak als vriendelijker dan bit wordt gezien terwijl dat in zijn algemeenheid gewoon niet persee gezegd kan worden. Misschien zit ik helemaal verkeerd met mijn volgende gedachte hoor, maar: als men teveel druk zet op een bitloze optoming kan een paard zijn ongemak alleen maar laten zien door in elkaar te kruipen, en misschien door tegen de druk in zijn hoofd omhoog te gooien, daar waar hij met bit ook zijn mond open kan gooien, tong eruit kan werken, gefrustreerd happen bijv. Allemaal signalen die de ruiter (zouden moeten) laten inzien dat het niet gaat zoals het moet. En ook een jury kan daar veel aan afzien trouwens. Die mogelijkheid heeft een bitloos gereden paard maar nauwelijks.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:41

superpony schreef:
Volgens mij lees je niet goed.

Het gaat niet om voor of tegen bitloos.

Mijn reactie was vooral gericht op Sandra, die zei dat de hogere klasses wat haar betreft mogen blijven qua bitloos (geen bitloos dus). Had ik er beter bij kunnen zetten, sorry. Maar vandaar mijn verhaal :)
Laatst bijgewerkt door Runa op 28-04-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:48

Wat is de toegevoegde waarde hiervan?
In het western is het juist verplicht om éénhandig met bit te rijden omdat dit wel meer skills vraagt van ruiter en paard dan tweehandig.
In de snafflebit en green klassen zou ik het nog kunnen begrijpen, maar alles daarboven zie ik de meerwaarde van bitloos niet in.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:50

sevke schreef:
Wat is de toegevoegde waarde hiervan?
In het western is het juist verplicht om éénhandig met bit te rijden omdat dit wel meer skills vraagt van ruiter en paard dan tweehandig.
In de snafflebit en green klassen zou ik het nog kunnen begrijpen, maar alles daarboven zie ik de meerwaarde van bitloos niet in.


De meerwaarde is dat er mensen zijn die dit graag willen, bijvoorbeeld omdat hun paard prettiger reageert op een bitloze optoming.

Ik denk dat daarom een betere vraag is, 'waarom zou je dit niet willen?'. En als daar geen (goed) antwoord op is, dat het dus eigenlijk logischer is het wel toe te staan :)

Sandra_H schreef:
Maar met bit bedoel ik een shankbit, niet een snaffle ;) Dus alsnog: dan is dat niet zijn bit, ook al loopt hij op een snaffle met hetzelfde mondstuk wel fijn.

De discussie is prima hoor, en een sidepull toestaan naast de bosal lijkt me ook best een goed idee. Maar ik vind dat (in het algemeen dan he, jij zegt dat niet) bitloos te vaak als vriendelijker dan bit wordt gezien terwijl dat in zijn algemeenheid gewoon niet persee gezegd kan worden. Misschien zit ik helemaal verkeerd met mijn volgende gedachte hoor, maar: als men teveel druk zet op een bitloze optoming kan een paard zijn ongemak alleen maar laten zien door in elkaar te kruipen, en misschien door tegen de druk in zijn hoofd omhoog te gooien, daar waar hij met bit ook zijn mond open kan gooien, tong eruit kan werken, gefrustreerd happen bijv. Allemaal signalen die de ruiter (zouden moeten) laten inzien dat het niet gaat zoals het moet. En ook een jury kan daar veel aan afzien trouwens. Die mogelijkheid heeft een bitloos gereden paard maar nauwelijks.


Ik denk dat een goed jurylid het ook kan zien als een paard dat bitloos gereden wordt stress heeft. Naast wegkruipen of tegen de druk ingaan, kun je ook aan de ogen, oren, neus, lippen, staart, en kaken zien of een paard gespannen is. Als je bijvoorbeeld zo'n post ziet over stressignalen en er wordt een foto van een gestrest dressuurpaard bijgehaald, dan zie je naast een open mond bijvoorbeeld zo'n dakje boven de ogen, oogwit is te zien, de oren zijn strak, de kin is strak, de kaak is gespannen, de neusgaten zijn open gesperd, de staart zwiept... Dat soort dingen. Al dat soort signalen samen zijn tekenen van negatieve spanning die je zowel bij bit- als bitloze paarden kunt zien.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:56

Runa schreef:
Nu weet ik niet zoveel af van de westernsport (ook omdat ik er nooit aan begonnen ben mede doordat bitloos niet toegestaan was) maar ik weet wel een paar dingen van bitloos rijden.

En het argument dat het anders werkt dan een bit, hoewel dat natuurlijk waar is, vind ik geen reden om dan bitloos niet toe te staan. Het lijkt mij dat het erom gaat dat je kunt laten zien dat je paard een bepaalde reeks oefeningen op een bepaalde manier kan doen. En criteria als de houding die het paard aanneemt en de hoeveelheid druk op de teugels die de ruiter neemt, kunt je toch ook gewoon toetsen bij iemand die bitloos rijdt?

Bovendien, je kunt een paard alles wel aanleren: het succes van de oefeningen zijn niet (of zouden niet moeten zijn) afhankelijk van wat voor tuig je gebruikt. Een goed opgeleid paard zou z'n ding dan ook moeten kunnen doen, ongeacht wat er om z'n hoofd hangt, lijkt me. Dus zou ik zeggen - laat dat maar zien op wedstrijd.

Sterker nog, als het moeilijker zou zijn om dat voor elkaar te krijgen, dan krijgen mensen die bitloos op wedstrijd verschijnen ook geen voorsprong.

Dus waarom zou je het dan niet toestaan?
Trouwens - dat hackamores scherp inwerken is zo, maar het gemiddelde westernbit is van zichzelf ook geen zacht instrument. Je moet alleen dezelfde zachte handen die je nodig hebt om vriendelijk met zo'n bit te rijden ook meenemen naar je hackamore. En ik word er een beetje moe van dat er bij elke discussie over bitloos altijd wordt gezegd, 'ja, maar bitloos kan ook scherp inwerken!'. Jawel, maar dan vergelijk je wel het scherpste van het bitloos (hefboom, harde neusriemen) met het normale van het bit (hard metaal). Terwijl je met bitloos meer ruimte op de neus en meer mogelijkheden qua materiaal hebt om de boel zacht te maken. Dit is dus geen argument om dan maar niet bitloos te rijden of toe te staan.


Aangezien je het tegen mij hebt: ik heb het nergens over de houding van een paard of de toetsing van druk. En ik vraag me vooral af waarom het (in elk geval vanaf de L2, als we het over de WRAN hebben) wél toegestaan moet worden. En die vraag is net zo legitiem als de vraag waarom niet.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 14:57

Waarom zou een paard met een bitloze optoming zijn ongemak niet kunnen tonen?
Mond open gooien, tong er uit werken en gefrustreerd happen kan met een bitloze optoming ook gewoon hoor :?
Een goede bitloze optoming heeft de neusriem hoog zitten. Vergelijk het met een Engelse neusriem (dus zonder sperriem). Dan is er ruimte zat bij de mond om ongemak te uiten. En vergeet de oren, staart en de ogen niet. Die zeggen ook veel.

En ik weet wat het verschil is tussen een bit en een snaffle ;)
Hij vindt de werking niet fijn. Het mondstuk zelf is geen probleem. Wat me duidelijk lijkt, aangezien hij zonder druk (dus met losse teugel) prima loopt. Zoals het hoort.
Pas bij druk krijg ik een onprettige reactie. Dan kun jij zeggen dat het aan het mondstuk ligt, maar aangezien ik ‘m iets beter ken, we aardig wat kundige en minder kundige professionals hebben gezien en we een behoorlijk lange weg hebben afgelegd, weet ik zeker dat het aan de werking ligt. De combinatie van de beweging in zijn mond, de blokkade door de kinriem (want dat is wat het doet, blokkeren zodat het bit niet doorslaat) en de druk achter zijn oren. De zaken afzonderlijk zijn namelijk geen probleem.

Kunnen we nu weer terug naar de algemene discussie ipv de analyse van de optoming van mijn haflinger die ik alleen als voorbeeld gebruikte?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:59

Je zou dit niet willen omdat je daar de extra moeilijkheid van éénhandig op bit wegneemt. Eénhandig op bosal is trouwens bij de NRHA wel gewoon toegestaan, maar gewoon niet zo handig omdat een bosal daar niet voor gemaakt is.
Tiara Van Dongen heeft de hengst Mr Gun WR San Jo ook in de open klassen succesvol op één hand met bosal geshowd omdat hij een probleem had in de mond.Bij de NRHA is bitloos dus niet verboden.
Mechanische hackamores en zaken met een hefboom zijn (m.i. terecht) wel verboden.
.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 15:03

Hoezo wegnemen? Ik schrijf nergens dat bitloos de optie bit zou moeten vervangen. Het gaat er om dat je de keuze hebt om je paard met bitloze optoming of met bit te starten. Die keuze is er nu niet. Ja bosal, maar verder niet.

En waarom zou je niet hetzelfde eenhandig zonder bit kunnen doen als met bit?

En waarom shanks met hefboom wel en bitloos met hefboom niet in de hogere klasses?

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:46

Daihyo schreef:
Kunnen we nu weer terug naar de algemene discussie ipv de analyse van de optoming van mijn haflinger die ik alleen als voorbeeld gebruikte?


Dat was niet mijn bedoeling maar jouw voorbeeld sloot wel aan bij dat wat ik eerder schreef.

En ja, ik weet dat paarden ook op andere manieren stress, ongemak, etc kunnen laten zien. En ik weet ook dat paarden met een bitloze optoming hun mond nog open kunnen doen en anderszins kunnen rommelen met hun mond. Maar (afgaand op wat ik zie) is de eerste en meest directe reactie van een met (al dan niet bedoeld) teveel druk gereden bitloos paard nou eenmaal niet de mond open gooien. En juist dat valt een jury nou eenmaal vrij gemakkelijk op.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 15:51

Nee omdat er niets in de mond zit dat daar irriteert. Dus logisch dat het daar ook niet tot uiting komt.

Maar dan nog steeds: waarom kan de regelgeving niet aangepast worden?
Natuurlijk met uitgebreide regels en kaders over type optoming, materiaal, niveau, enz. En bijbehorende bijscholing voor juryleden, want dat hoort er ook zeker bij. Daarbij mag je toch van een jury verwachten dat hij/zij meer manieren van ongemak kenbaar maken kent dan alleen de mond open.

De KNHS kan het, de DAWRA gaat het doen, waarom zou het dan niet verder uitgerold kunnen worden, ook binnen de western?
En dan gaat het er helemaal niet om dat iedereen over moet op bitloos. Maar waarom kan het niet naast elkaar bestaan, zodat je als ruiter een keuze kunt maken wat het beste bij je paard past én daarmee wedstrijden kunt rijden?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:15

Daihyo schreef:
Ik ben het zeker met je eens.

Behalve het stukje: we rijden met bit omdat de regels dat voorschrijven.
Maar waarom dan niet de regels aanpassen?
En bij toestaan van bitloos kun je er ook van alles aan regelgeving omheen hangen (materiaal, leeftijd paard/ruiter, niveau/klasse, type optoming, etc.). Goede doordachte regelgeving, met veiligheid én welzijn in het achterhoofd. Dat kan toch prima.


Er zijn natuurlijk erg veel soorten bitten en die zijn ingedeeld op niveau en leeftijd.

Met bitloos heb je ook soorten en maten, dus zou je gewoon ook verschil moeten maken. Je kan niet een bit met extra functie weigeren en dan bitloos alles gaan toestaan omdat er geen ijzer in de mond zit.

Maar we zijn het eens hoor. Alleen zie ik niet alle bitloze optomingen als geschikt voor beginners, super vriendelijk etc.

En veiligheid is niet altijd iets waar de verenigingen iets aan kunnen doen. Zij moeten accomodaties huren en verzekeren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:27

Daihyo schreef:
Waarom zou een paard met een bitloze optoming zijn ongemak niet kunnen tonen?
Mond open gooien, tong er uit werken en gefrustreerd happen kan met een bitloze optoming ook gewoon hoor :?
Een goede bitloze optoming heeft de neusriem hoog zitten. Vergelijk het met een Engelse neusriem (dus zonder sperriem). Dan is er ruimte zat bij de mond om ongemak te uiten. En vergeet de oren, staart en de ogen niet. Die zeggen ook veel.

En ik weet wat het verschil is tussen een bit en een snaffle ;)
Hij vindt de werking niet fijn. Het mondstuk zelf is geen probleem. Wat me duidelijk lijkt, aangezien hij zonder druk (dus met losse teugel) prima loopt. Zoals het hoort.
Pas bij druk krijg ik een onprettige reactie. Dan kun jij zeggen dat het aan het mondstuk ligt, maar aangezien ik ‘m iets beter ken, we aardig wat kundige en minder kundige professionals hebben gezien en we een behoorlijk lange weg hebben afgelegd, weet ik zeker dat het aan de werking ligt. De combinatie van de beweging in zijn mond, de blokkade door de kinriem (want dat is wat het doet, blokkeren zodat het bit niet doorslaat) en de druk achter zijn oren. De zaken afzonderlijk zijn namelijk geen probleem.

Kunnen we nu weer terug naar de algemene discussie ipv de analyse van de optoming van mijn haflinger die ik alleen als voorbeeld gebruikte?


Maar het heeft wel met elkaar te maken.

Sandra_H heeft behoorlijk veel jaren ervaring en ook met het organiseren van evenementen. Als je even een tijd terug gaat, weet je bijv al dat het lastig kan zijn om op een lokatie een wedstrijd te organiseren waar niet iedereen met een cap rijdt bijv.

En wat jouw persoonlijke ervaring is, is wel interessant, in de zin van, dat het een reden is voor mensen om een keus te maken voor een bit of bitloos.

Ik heb ook slechte ervaringen met Billy Allen en snap ook niet dat mensen dat een fijn bit vinden. Maar mijn ruin koos dus een bitje die niet show legal is of was. Dan mag ik dus wel met een bit starten waar hij last van heeft, slecht op reageert en niet op een bitje waar hij super relaxt op loopt.

Ik ben eigenlijk verder juist wel blij met de regels in de western. Ik zie op engelse wedstrijden, met name bij springen echt optomingen waar ik letterlijk van over mn nek ga. Mensen zijn namelijk super creatief. ......helaas.

En vergeet niet dat de regels alleen voor shows gelden. Wat men thuis doet, kijkt niemand naar. Daarom zie je ook paarden slecht reageren als er veel pijn prikkel wegvalt.

Uiteindelijk rij en train jet met snaffle op 2 handen. Dan kan je af en toe wel op 1 hand wat "proberen" en testen als het paard bevestigt is en het bit dus niet breektals de teugels naar 1 punt gaan.

Maar zonder bevestiging van houding en nek reining zijn mensen niet toe aan rijden op 1 hand.

En ik zal een foto plaatsen van mn merrie. Tong is rondom door geweest ooit....ergens...... Ik kan haar met bit rijden, want het is genezen en het is bij haar meer een kwestie van vertrouwen terug dan een bit of bitloos. Maar ik zou op basis van deze foto's bijv vrijstelling willen. Genoeg bewijs lijkt me.
maar als het nergens staat dat het mag en de verzekeringen bitloos nog "gevaarlijk" zouden kunnen vinden, is het echt lastig.
Vergeet niet dat mensen ook over het terrein wandelen en rijden etc.


Afbeelding

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:46

Dit filmpje (vanaf 1:25) vind ik zelf het mooiste voorbeeld dat Western heel goed bitloos kán.

Hoofdstel gaat kapot tijdens de proef en cowboy rijdt met het restant van wat ooit hoofdstel met teugels was als een soort van neckrope de hele proef verder uit.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:47

Superpony: Oef dat ziet er pijnlijk uit.
Mijn haf verkoos billy allen boven een myler (level 1 en 2). Terwijl een myler level 1 bekend staat als een van de vriendelijkste bitten. Soms hebben ze een voorkeur die wij niet helemaal uit kunnen leggen.

De WRAN overlegt toch veel met de KNHS? Lijkt me een uitermate geschikt onderwerp om het eens over te hebben. De KNHS is ook gestart in de laagste klasses van de dressuur, met duidelijke regelgeving, bijscholing voor juryleden, enz. Langzaam breiden zij uit naar steeds een klasse hoger, omdat ze positieve resultaten zien. Daar kan best 1 en ander van geleerd worden. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. En als die samenwerking er toch al is....

Het hoeft ook niet van niets naar alles. Start bijvoorbeeld in de WRAN L5 en L4 met bijvoorbeeld een sidepull als extra optie, bepaal daar omheen regels als materiaal, breedte neusriem (rond of plat?), hoogte van de neusriem, positie van de ringen voor de reins, enz. Neem het mee met de juryopleiding.
Werkt dat? Trek het door naar de L3. En breidt het zo verder uit, klasse hoger maar mogelijk ook andere optomingen met bijbehorende regels. Daar gaan jaren overheen en dat is prima. Maar als de wil er is, dan moet je ergens beginnen.

En eens met de optomingen bij het springen. Daar walg ik af en toe ook van.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:30

Ik geloof dat mijn post niet is opgevallen op pagina 1? De WRAN wil er wel over nadenken....

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:34

hoefnageltje schreef:
Dit filmpje (vanaf 1:25) vind ik zelf het mooiste voorbeeld dat Western heel goed bitloos kán.

Hoofdstel gaat kapot tijdens de proef en cowboy rijdt met het restant van wat ooit hoofdstel met teugels was als een soort van neckrope de hele proef verder uit.


Iedereen met een zgn finished show horse kan zijn paard zonder hoofdstel rondsturen. Echter 'zonder hoofdstel' of 'met neckrope' zijn geen goedgekeurde optomingen.
Heb nog wel ergens een filmpje waar mijn hengst zonder hoofdstel gereden wordt. En op de prijsuitreiking van de Wereldruiterspelen in Tryon reed Bernard Fonck de hengst What A Wave ook zonder hoofdstel rond tijdens de ereronde, compleet met stop en spin.

En om te antwoorden op de vraag waarom geen mechanische hackamores en wel shankbitten : ook niet alle bitten zijn toegestaan equipment, dus dat is ook een beetje kort door de bocht.
En je hebt een bosal in heel veel verschillende modellen en uitvoeringen, voor elk wat wils.
Maar mechanische hackamores en sidepulls mogen niet. Neusriemen ook niet. Sommige bitten ook niet.
Een mechanische hack is trouwens ook geen westernoptoming, en als je een sidepull toelaat moet je ook de neusriem toelaten, want een sidepull IS eigenlijk een neusriem met teugels.
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat bij de NRHA dat snel gaat veranderen. Ze hebben zich ook niet willen plooien naar de capverplichting, en de leeftijd van de paarden is ook nog zo'n heikel puntje.

Maar ik vind dat niet zo'n probleem. Onze paarden worden op heel wat verschillende bitten gereden, en ook af en toe bitloos. Dat er dan op show een shank in moet boeit mij niet zo, eerlijk gezegd. Het is dan aan mij om er niet te gaan aanhangen :D

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:40

Sandra_H schreef:
Runa schreef:
Nu weet ik niet zoveel af van de westernsport (ook omdat ik er nooit aan begonnen ben mede doordat bitloos niet toegestaan was) maar ik weet wel een paar dingen van bitloos rijden.

En het argument dat het anders werkt dan een bit, hoewel dat natuurlijk waar is, vind ik geen reden om dan bitloos niet toe te staan. Het lijkt mij dat het erom gaat dat je kunt laten zien dat je paard een bepaalde reeks oefeningen op een bepaalde manier kan doen. En criteria als de houding die het paard aanneemt en de hoeveelheid druk op de teugels die de ruiter neemt, kunt je toch ook gewoon toetsen bij iemand die bitloos rijdt?

Bovendien, je kunt een paard alles wel aanleren: het succes van de oefeningen zijn niet (of zouden niet moeten zijn) afhankelijk van wat voor tuig je gebruikt. Een goed opgeleid paard zou z'n ding dan ook moeten kunnen doen, ongeacht wat er om z'n hoofd hangt, lijkt me. Dus zou ik zeggen - laat dat maar zien op wedstrijd.

Sterker nog, als het moeilijker zou zijn om dat voor elkaar te krijgen, dan krijgen mensen die bitloos op wedstrijd verschijnen ook geen voorsprong.

Dus waarom zou je het dan niet toestaan?
Trouwens - dat hackamores scherp inwerken is zo, maar het gemiddelde westernbit is van zichzelf ook geen zacht instrument. Je moet alleen dezelfde zachte handen die je nodig hebt om vriendelijk met zo'n bit te rijden ook meenemen naar je hackamore. En ik word er een beetje moe van dat er bij elke discussie over bitloos altijd wordt gezegd, 'ja, maar bitloos kan ook scherp inwerken!'. Jawel, maar dan vergelijk je wel het scherpste van het bitloos (hefboom, harde neusriemen) met het normale van het bit (hard metaal). Terwijl je met bitloos meer ruimte op de neus en meer mogelijkheden qua materiaal hebt om de boel zacht te maken. Dit is dus geen argument om dan maar niet bitloos te rijden of toe te staan.


Aangezien je het tegen mij hebt: ik heb het nergens over de houding van een paard of de toetsing van druk. En ik vraag me vooral af waarom het (in elk geval vanaf de L2, als we het over de WRAN hebben) wél toegestaan moet worden. En die vraag is net zo legitiem als de vraag waarom niet.


Ik zeg ook nergens dat jij het daarover hebt :D maar ik noem de twee als voorbeelden van dingen die niet anders horen te zijn afhankelijk van je optoming.

Verder is mijn hele bericht eigenlijk mijn argument voor waarom je het wel zou moeten doen. Dus, om het nog eens samen te vatten: het zou geen verschil moeten maken voor de succes van de oefeningen of de manier van uitvoeren of je met of zonder bit rijdt, welk niveau dan ook.

Daarbij zijn er dus mensen en paarden die de voorkeur geven aan bitloos rijden. Door die te verwelkomen, maak je de sport inclusiever en dus diverser. Het leuke van diversiteit is dat het je weerbaarder maakt. Dus áls de huidige kritiek op de paardensport zo ver oploopt dat de regels omtrent paardrijden strenger worden, stel dat straks geen hefboombitten meer mogen bijvoorbeeld, dan kun je dat door je diversiteit makkelijker incasseren en veranderen. (En wie weet wat voor ideeen als die bitlozen nog meer meebrengen waar de hele sport misschien wel iets aan heeft)

En daarnaast, er rijden gewoon steeds meer mensen bitloos. Als die bij de ene organisatie wel bitloos kunnen starten en bij jou niet, dan ben jij ze kwijt. Door het wel toe staan, geef je bovendien een mooi signaal dat je meebeweegt met de tijd.

Dat zijn de redenen die ik nu kan verzinnen het wel toe staan. Dus ik ben (oprecht dus) benieuwd naar de redenen waarom jij het níet zou willen toestaan vanaf de hogere niveau's.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:31

hoefnageltje schreef:
Dit filmpje (vanaf 1:25) vind ik zelf het mooiste voorbeeld dat Western heel goed bitloos kán.

Hoofdstel gaat kapot tijdens de proef en cowboy rijdt met het restant van wat ooit hoofdstel met teugels was als een soort van neckrope de hele proef verder uit.


Ja, maar dat is echt niet uniek. Het mag niet, dus niemand doet het expres.

Maar bij prijzen ophalen, soort ere rondje, doen toch vaker ruiters wel een hoofdstel uit en spinnen en stoppen zonder.
Bij demo's is het bijna standaard geworden dat mensen het laten zien dat stoppen, spinnen, cirkels, wissels echt ook zonder kunnen.

@Runa, DRHA/NRHA volgt int regels. Wran is meer een hobby organisatie, voor all round ruiters en alle rassen, instap ruiters etc.

De quarters, paints en reiners volgen de USA regels.

Dan hou je dus de onderlinge wedstrijden over, maar die moeten nog steeds samenwerken met de eigenaren van de accomodaties en verzekeringen.

Niemand zegt dat je bitloos niet hetzelfde kan bereiken. Er wordt alleen nu al vaker gezegd dat er verschil is in werking van bitten en daar regels voor zijn qua niveau van de ruiter en leeftijd van het paard.

Bitloze optomingen hebben ook diverse werkingen en zijn dus niet over 1 kam te scheren. Daar moeten dus regels voor komen dan welke toegestaan zijn, welke bij de beginners mogen, welke bij de senior paarden, welke op 2 handen mogen en welke op 1 hand. Ook daar zijn met bitten regels voor.

Qua bit keuzes, gebruik en regels is het ook niet te vergelijken met de engelse sport.

De sport is echt wel toegankelijk ook. Voor je zover bent dat je verplicht op 1 hand moet, ben je wel even verder. Niet iedereen kan en wil dat, dus die problemen heb je in principe niet eens als je begint.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:01

superpony schreef:
@Runa, DRHA/NRHA volgt int regels. Wran is meer een hobby organisatie, voor all round ruiters en alle rassen, instap ruiters etc.

De quarters, paints en reiners volgen de USA regels.

Dan hou je dus de onderlinge wedstrijden over, maar die moeten nog steeds samenwerken met de eigenaren van de accomodaties en verzekeringen.

Niemand zegt dat je bitloos niet hetzelfde kan bereiken. Er wordt alleen nu al vaker gezegd dat er verschil is in werking van bitten en daar regels voor zijn qua niveau van de ruiter en leeftijd van het paard.

Bitloze optomingen hebben ook diverse werkingen en zijn dus niet over 1 kam te scheren. Daar moeten dus regels voor komen dan welke toegestaan zijn, welke bij de beginners mogen, welke bij de senior paarden, welke op 2 handen mogen en welke op 1 hand. Ook daar zijn met bitten regels voor.

Qua bit keuzes, gebruik en regels is het ook niet te vergelijken met de engelse sport.

De sport is echt wel toegankelijk ook. Voor je zover bent dat je verplicht op 1 hand moet, ben je wel even verder. Niet iedereen kan en wil dat, dus die problemen heb je in principe niet eens als je begint.

Het kan aan mij liggen, maar ik mis een klein beetje 'het punt' in deze reactie? Of is dit ter aanvulling op mijn bericht?
In ieder geval een paar interessante puntjes...

- Accomodaties en verzekeringen:
Het lukt bij de dressuur ook en straks bij de DAWRA dus ook om de boel te regelen, waarom zou het andere organisaties dan niet lukken?

- ''Niemand zegt dat je bitloos niet hetzelfde kan bereiken'':
Nou zei er iemand niet zo heel veel reacties terug nog dat je ''extra moeilijkheid van éénhandig op bit wegneemt'' - alsof je bitloos niet met 1 hand zou kunnen rijden.

- ''Bitloze optomingen hebben ook diverse werkingen en zijn dus niet over 1 kam te scheren'':
Volgens mij sluit mijn verhaal niet uit dat je de optomingen die je toelaat aan banden legt. Sterker nog, het lijkt me een goede zaak dat als meer westernsport-organisaties bitloze optomingen willen opnemen voor paarden ouder dan 7, dat er dan nagedacht wordt over welke optomingen. Ze zouden dan bijvoorbeeld een kijkje kunnen nemen op mijn website in mijn onderschrift over bitloze hoofdstellen :+

- ''De sport is echt wel toegankelijk ook. Voor je zover bent dat je verplicht op 1 hand moet, ben je wel even verder. Niet iedereen kan en wil dat, dus die problemen heb je in principe niet eens als je begint.''
Dat je met een paard van 7 of ouder alleen mag starten met bit, vind ik eigenlijk niet toegankelijk.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 21:25

weslyjune schreef:
Ik geloof dat mijn post niet is opgevallen op pagina 1? De WRAN wil er wel over nadenken....

Ja hoor, maar zij willen dus voorbeelden. Als ik het kon geven, had ik morgen nog geregeld. Maar waarom moeten ze filmpjes? Waarom gaan ze niet met bijvoorbeeld de KNHS om de tafel?

Sevke: dat het nu niet mag is me wel duidelijk. Dat is juist de hele discussie. De regels zijn geen doel op zich en niet statisch. Er bestaat meer in de westernwereld dan reining en de NRHA.

En de WRAN mag dan misschien wel een amateurclubje zijn, maar 90% van de ruiters zijn amateurs. Lijkt me dus de aangewezen vereniging om hier eens over na te denken, want inderdaad, je sluit toch een groep ruiters uit en beperkt je sport.

De FEI is in de dressuur ook nog niet mee met het bitloze verhaal. Sterker nog, daar is een trens ook niet toegestaan op topniveau. Waar ook steeds meer vraag naar komt en waar je binnen de nationale dressuursport ook al verandering ziet. Verandering heeft tijd nodig. En dat is prima. Maar dan moet men er wel voor open staan. En dat is wat ik een beetje mis in de westernwereld. Want ook hier lees je het: men volgt de USA, volgens de regels mag het niet dus doen we het niet.

Regels zijn geen wet. Regels worden gemaakt en kunnen aangepast worden naar de huidige tijd. Als men maar wil. En dat stukje mis ik dus.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:39

Daihyo schreef:
Ja hoor, maar zij willen dus voorbeelden. Als ik het kon geven, had ik morgen nog geregeld. Maar waarom moeten ze filmpjes? Waarom gaan ze niet met bijvoorbeeld de KNHS om de tafel?

Sevke: dat het nu niet mag is me wel duidelijk. Dat is juist de hele discussie. De regels zijn geen doel op zich en niet statisch. Er bestaat meer in de westernwereld dan reining en de NRHA.

En de WRAN mag dan misschien wel een amateurclubje zijn, maar 90% van de ruiters zijn amateurs. Lijkt me dus de aangewezen vereniging om hier eens over na te denken, want inderdaad, je sluit toch een groep ruiters uit en beperkt je sport.

De FEI is in de dressuur ook nog niet mee met het bitloze verhaal. Sterker nog, daar is een trens ook niet toegestaan op topniveau. Waar ook steeds meer vraag naar komt en waar je binnen de nationale dressuursport ook al verandering ziet. Verandering heeft tijd nodig. En dat is prima. Maar dan moet men er wel voor open staan. En dat is wat ik een beetje mis in de westernwereld. Want ook hier lees je het: men volgt de USA, volgens de regels mag het niet dus doen we het niet.

Regels zijn geen wet. Regels worden gemaakt en kunnen aangepast worden naar de huidige tijd. Als men maar wil. En dat stukje mis ik dus.


Ik geloof niet dat de WRAN nog op zo goede voet staat met de KNHS, maar dat kan inmiddels weer veranderd zijn.

Verder: naast de DRHA vallen ook de NQHA, de DPHC en de AACHC onder elk hun eigen amerikaanse moederorganisaties. En hun regels zijn in zoverre wel wet, dat als buitenlandse "tak" zich niet aan de regels houdt een serieus probleem heeft. Dus als men maar wil gaat daar echt niet op.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:46

Daihyo schreef:
Ja hoor, maar zij willen dus voorbeelden. Als ik het kon geven, had ik morgen nog geregeld. Maar waarom moeten ze filmpjes? Waarom gaan ze niet met bijvoorbeeld de KNHS om de tafel?


Waarom waarom... tja, daar kun je heel moeilijk over doen, maar blijkbaar is dat wat zij nu nodig hebben om een keuze te maken. Misschien willen ze gewoon letterlijk een beeld hebben van hoe dat eruit kan zien en of dat past in hun visie van westernrijden.
Dressuur en bitloos is iets makkelijker 1 op 1 over te nemen omdat je daar altijd met teugeldruk rijdt. Bij de western is uiteindelijke doel toch de beheersing met dat boogje in de teugel. OF mischien willen zien of het er wel western uit blijft zien als je bitloos rijdt. (wat mij betreft kunnen ze dat via google zelf opzoeken, maar tjsa, ik wil de regels aanpassen)

Aangezien IK de een aanpassing in de regels wil (net als jij) vind het zinvoller om mee te denken in wat de ander (de WRAN) nodig heeft om dat te overwegen. Mijn inschatting is dat "ze kunnen toch met de KNHS praten" niet daadwerkelijk tot verandering zal leiden.

Op dit moment wil het bestuur van de WRAN graag filmpjes van echte proeven die bitloos worden gereden.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 22:04

Maar dat weet jij omdat je het hebt gevraagd. Is dit ook aan de leden gevraagd? Want jij kunt het filmpje niet leveren, ik ook niet (1 geblesseerd paard en 1 te jong, anders had ik serieus morgen dat filmpje gemaakt) en ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die dat zouden willen.

En andersom, als de vereniging dat wil, dan ben ik benieuwd of ze ook andere wegen zoeken om hier achter te komen, dit bekend maken, enz.

Sandra: die laatste vind ik wel interessant. Dus als ik het goed begrijp volgen die vereniging het amerikaanse regelboek vanuit het stamboek/moederorganisatie en hebben zij geen eigen regelboek en kunnen zij dus niets aanpassen ook al zouden ze dit wel willen?

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:20

Misschien kunnen we een oproep uitzetten voor filmpjes? Via Facebook en/of bokt? Op Facebook zijn genoeg groepen voor bitloos rijden waar ook veel mensen tussen zitten die western rijden. Als ik dit zo lees, moet er vast iets te bereiken zijn als mensen zich er samen hard voor maken :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:27

Runa, dat zijn andere accomodaties en geloof me, de western shows hebben het echt zwaar om iets te organiseren. Je wil niet weten hoe vaak een show is afgelast. Wran dan, want DRHA is apart en nu op vaste lokatie.

Je mist een beetje het punt; Je kan wel op 1 hand rijden, maar niet elke bitloze optoming is hetzelfde. Dus net als het onderscheid met bitten, moet daar onderscheid komen in de bitloze optoming. Ik neem aan dat je zelf ook wel de verschillen van de bitloze optomingen kent en ook de verschillende werkingen begrijpt?

Een beginner start een senior horse niet op 1 hand. Daarom zou je echt de vele regels beter moeten kennen.

En nogmaals. Bijna alle goede western ruiters kunnen zonder hoofdstel rijden.

Mensen houden zich gewoon aan de nu geldende regels, vaak dus uit buitenland, USA omdat daar de sport vandaan komt.

Wran kan in principe wel regels aanpassen. Is een recreatieve hobby club en niveau ligt niet zo hoog. De laatste paar jaar hou ik me niet meer bezig met Wran, maar daarvoor liep niet alles geheel soepel allemaal. De overgang naar het level systeem bijv heeft wat problemen gekend.

Maar ja, als ij het willen, zouden zij er iets mee kunnen. Maar zoals al tig keer herhaald, komen er dan ook regels passend bij de regels van bit en snaffle. Niet elke bitloze optoming zal geaccepteerd gaan worden en het een zal voor de beginners worden, op 2 handen en het andere voor op 1 hand.

In de engelse sport zijn ze ook nog helemaal niet zo heel ver. En daarbij zijn de controles bij de western al vele jaren veel beter, althans bij de DRHA. Daar is bit en sporen controle bijvoorbeeld. Dus ongeooorloofd bit en sporen gebruik wordt sowieso al afgestraft. Of de controle vergeten/overslaan ook. En in principe zijn er ook al ooit afspraken gemaakt over losrijden.

Neemt niet weg, dat mensen vrije keus zouden moeten hebben, binnen de dan geldende regels passend bij de regels die er nu dus al zijn.

Wel is het verstandig eerst de regels te lezen en kennen. En dan heb je dus meerdere verenigingen.