De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:22

Dat boomgevoel.. qua stevigheid: zeker! Maar je voelt meer van je paard en andersom dan met een boomzadel en dat bedoel ik in positieve zin ;)

Mijn zadel (cow) heeft onlangs ook een mooie test ondergaan. Door een miscommunicatie waardoor mijn paard even de kluts kwijt was en ik mijn beugels, was er even paniek bij hem. Het zadel is geen cm verschoven en ik kon er ook stabiel in blijven zitten. Doet echt niet onder voor een boomzadel wat dat betreft.
Nog steeds ontzettend blij met mijn Freemax dus ;)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:12

Hoe ervaren mensen overstap van Engels naar een westernzadel?( en dan gewoon recreatief rijden hoor, geen western ambities).
En dan met name, freemax?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:14

Die overstap is me heel goed bevallen en als ik nu op een engels zadel zit denk ik 'help, wat een postzegeltje'... :D De zit is minder gedwongen met meer steun.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:17

Postzegeltje hahaha

Ik houd wel van wat stevigheid ivm soms wat onvoorspelbare reacties van mijn pony maar wil ook weer niet compleet opgesloten zitten..

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:24

Het opgesloten gevoel heb je zelf in de hand.
Een Barrelzadel heeft vaak een hogere pommel en cantle en met een passende/kleine zit zit je idd opgesloten, maar dat heb je dan ook wel nodig :)
Dat zijn iig geen zadels om mee te gaan lichtrijden óf je moet een ruimere maat nemen.

Cuttingzadels zijn weer het andere uiterste met hun lage pommels en cantles en vlakke zit.
Trail en Reining zit daar wat tussen in.

En voor de 'humor'-momentjes heb je de horn altijd nog :D

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:25

Ik kan gewoon lichtrijden hoor. Springen doe ik er niet mee, daarvoor heb ik en hou ik en springzadel.
Opgesloten? Nee, juist niet, en ik hou van vrij zitten.

Als je de beugels van springmaat naar westernmaat zet, dan kun je ze nog steeds gewoon verliezen omdat het te lang voelt en je het niet gewend bent.

Met een normale rijbroek en rijlaarzen rijdt een westernzadel ook prima. En gewoon Engels dressuren lukt ook prima met een westernzadel, inclusief wissel en appuyement.

De horn, tja, ik merkte vandaag dat ik ook met afstappen de horn niet pak, maar gewoon hand op de manenkam, been er over en klaar, net als met opstappen. Maar een westernzadel lijkt me wel vrij gevaarlijk met inrijden als een paard een keer goed bokt of wegrent. Ik krijg dan het idee dat vallen verandert in ongewenst blijven hangen. Zal er dan vast humoristisch uitzien. Maar of het fijn is voor de betreffende ruiter?

Gaat wel over een boom zadel. Want ik heb geen freemax. Die moet ik nog een keer proberern.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:41

Om draggingaccidents te voorkomen heb je veiligheidsbeugels die voorkomen dat je blijft hangen met alle gevolgen van dien.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 19:49

Jij hebt toch ook geen barrelzadel Germie? :)

Ik ben mijn jonge paard aan het inrijden met een westernzadel. Gaat prima!

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:10

Berdien schreef:
Jij hebt toch ook geen barrelzadel Germie? :)

Ik ben mijn jonge paard aan het inrijden met een westernzadel. Gaat prima!

Nee, maar toch lijkt het mij niet fijn. Ben wel eens op m'n doos gebokt. :+

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:21

Muze schreef:
Postzegeltje hahaha

Ik houd wel van wat stevigheid ivm soms wat onvoorspelbare reacties van mijn pony maar wil ook weer niet compleet opgesloten zitten..

Stevig zit je zeker, die van mij met beleren een paar keer aan het bokken gehad, bleef prima zitten. Enige nadeel was dat ik 2 blauwe plekken op mn bovenbenen had :')

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:22

DubbelFun schreef:
Om draggingaccidents te voorkomen heb je veiligheidsbeugels die voorkomen dat je blijft hangen met alle gevolgen van dien.

Die wil ik graag nog. Van die openklappende beugels. Iemand tips?

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:30

Mijn paard is juist beleerd met westernzadel omdat dat stabiel bleef liggen. Niks gevaarlijks aan. Al het Engelse wat weliswaar goed passend was schoof van hem af als hij ging rennen (rennen hoort niet met inrijden maar dat is een ander verhaal ;) ).
Het westernzadel bleef stabiel waardoor hij ook zijn rust terug kon vinden in plaats van verder panieken door schuivend zadel.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:33

Ik heb kitty al gemaild dat ik ook wel open sta voor een westernzadel..
Rijd toch recreatief. Wel wat dressuurmatig maar wel lekker “ voor goed lichaams gebruik”. Geen echt Engels dressuurmatig hard werk.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:05

Muze schreef:
Hoe ervaren mensen overstap van Engels naar een westernzadel?( en dan gewoon recreatief rijden hoor, geen western ambities).
En dan met name, freemax?


Hier zeer goed bevallen! Mijn zit is veel beter geworden, het zadel zit heerlijk relaxed. En inderdaad gewoon opstappen met spijkerbroek is toch wel makkelijk haha. Mijn jonge paard ook ingereden met westernzadel (met boom) en dat ging heel goed. Mijn Freemax ligt wel iets minder stabiel dan het boomzadel, schuift iets makkelijker naar de zijkant maar mijn paard is ook behoorlijk breed.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:09

Ik rij dus alles nog, merk eigenlijk weinig verschil. Nu ik de beugels van mijn westernzadel wat langer heb gedaan voor het oog verlies ik ze af en toe ook, net als bij andere zadels, het voelt voor mij te lang zeg maar. Beugels 1 gaatje korter en ik zit fijner. Bij dressuur ook.
Mijn springzadel gebruik ik ook nog gewoon.
Ik heb alleen op dit moment mijn dressuurzadel thuis liggen en dus uit de running gehaald, puur omdat door het vochtige weer het beter is dat het zadel in huis ligt dan in een vochtige stal. Ik kan maar op 1 zadel tegelijk rijden en 9 van de 10 keer wordt het dressuurzadel toch niet gebruikt.

Ik schrik wel van het minder stabiel liggen van boomloos. DAt is dus ook mijn angst. Ik moet toch zonder krukje op 1.72m kunnen klimmen.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:22

Zal denk ik echt per paard verschillen. Zoals ik een paar posts hierboven zei ligt mijn Freemax als een huis, waar juist Engelse zadels schoven (kort, breed, rond paard met weinig schoft). Ik kan probleemloos vanaf de grond opstappen indien nodig (maar stap in principe altijd met kruk op).

Type singel kan ook nog meespelen met wel of niet schuiven. Laat je goed informeren, er is vast een passende combinatie te vinden.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 10:25

Ik herken het minder stabiele niet. Ik rijd al een jaar of 15 op verschillende boomloze zadels. Mijn merrie was een monster, die gooide er in vliegende galop rustig een rollback uit en dan ging we even hard de andere kant weer op :+ Zadel (Barefoot) verschoof nooit. Met mijn ruin ben ik een keer onderuit gegaan in de modder, hij lag op zijn buik en ik zat er nog bovenop. Hij stond (met mij erop) weer op en het zadel is toen geen centimeter verschoven. Dat was een Bob Marshall. Ook op mijn ontzettend brede merrie schoof het zadel (andere BM) niet.

Nou is opstappen zonder krukje sowieso discutabel natuurlijk ;)

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:47

Berdien schreef:
Nou is opstappen zonder krukje sowieso discutabel natuurlijk ;)

Vind ik niet, het kan wel beter zijn, maar soms moet je een keer ergens er af en dan vind ik dat je er zo op moet kunnen stappen als je geen krukje hebt. Ik heb ook een krukje op stal staan, maar bij mijn westernzadel gebruik ik het niet, en bij de jonge ruin ook niet. Die staat niet stil nog (en weet heel goed om weg te draaien bij het krukje, of nog mooier, opzij te stappen en dan staat het krukje onder de buik. Valt in de categorie fun met de horn. :+

Ik wil dus geen zadel waar ik niet vanaf de grond op kan stappen, ook al gebruik je 8 van de 10 keer een krukje.
Dat wordt dus inderdaad een keer een boomloos zadel proberen en daarbij ook gewoon op te stappen. Dan weet je het.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-01-21 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:12

Tjah eerlijk is eerlijk.
Ik kan echt niet vanaf de grond opstappen met de freemax.
En zelfs als ik met een krukje opstap moet ik erop letten dat ik dicht bij het zadel blijf.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:24

Het maakt met opstappen zonder krukje heel erg uit of je paard wat schoft heeft of niet. Op die bolronde paarden schuift het haast altijd wel enigszins. En verder zegt de hoogte van paard en lengte/lenigheid van de ruiter ook het nodige :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:28

Hier lukt opstappen zonder krukje ook. Nu heeft mijn haflinger wel iets van schoft en is niet helemaal plat op de rug. Dat scheelt misschien.
Een Engels zadel moet ik ook enorm aan wennen. Heb er nog een tijdje een vzh naast gehad voor het springen (iets met een knop :+ ), maar vond dat soms best spannend. Ik merk dat ik beter zit in mijn westernzadel, omdat je geen gedwongen zit hebt. Maar wel meer steun voor en achter. Mijn vzh had ook geen gedwongen zit, maar ook geen steun voor en achter. Het was ff wennen :')

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:38

Ik heb een schoolvoorbeeld rond en schoftloos paard en heb buiten een paar keer moeten afstappen en weer opstappen zonder kruk en dat ging echt probleemloos. En niet eens nauw aangesingeld. Er zijn gewoon heel veel factoren die meespelen bij stabiel of niet.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 14:34

Ik stap ook buiten vanaf een opstapje op, ik wil gewoon echt niet zo aan die rug hangen :n Mijn 3,5-jarige staat perfect stil naast het krukje, kwestie van opvoeding :))

(Goed, ik kom er ook gewoon echt niet op zonder krukje :') Beide paarden gaan richting de 1.70 en ik ben niet zo lenig om mijn been zo hoog te krijgen :') )

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:56

Ik stap ook altijd op met krukje. Ook buiten zoek ik altijd naar een verhoging of boomstam. Maar een heel enkele keer is er niets om veilig op te staan. En dan lukt het zonder ook :j

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:07

Ik stap meestal op vanaf het hek, maar het kan ook vanaf de grond. De beperkende factor daarin ben ik zelf (1.60m met korte benen met een paard van 1.58m maakt dat ik mijn been zo ongeveer moet dubbelvouwen. Schijnt een heel grappig gezicht te zijn trouwens :')).