De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:46

Ik stap altijd op met een krukje. Met mijn freemax op m'n trekpaard met ronde rug, maar wel flinke schoft (fork maat 4 nu) blijft het zadel niet goed liggen als ik zonder krukje op stap. Als ik op buitenrit ga, gaat het opstapje mee in de trailer en voor als ik er onderweg toch een keer af moet neem ik mijn opstaphulp mee in m'n zadeltas.

Stuiterbuien, bokpartijen en acute roll backs maken niet uit, zadel ligt als een huis. Wat voor mij wel duidelijk maakt hoe veel kracht er op het zadel en de rug van het paard komt als je zonder krukje opstapt...

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:59

Hier wil die met opstijgen ook wel schuiven, maar zadel is ook nieuw en nog totaal niet gevormd. Hoop dat dit na een aantal maand goed doorrijden makkelijker gaat. Via krukje trouwens geen problemen

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:07

Hier ligt de freemax op een ronde Fries. Ik kan vanaf de grond opstappen zonder dat het zadel verschuift. Laatst was ik vergeten aan te singelen en kon de singel nog wel 2 gaatjes korter. Het zadel heeft geen mm verschoven op mijn paard.
Ik kom van een (heel fijn) wersternboomzadel af, maar vind de zit van de freemax minder breed en ik heb geen rugklachten meer. Bovenal vind ik hem stevig en heerlijk zitten.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:27

Hihi, doe mij ook maar een krukje met opstappen hoor! Geloof dat het zadel het wel hebben kan, het schuift verrassend weinig op mijn ronde haf, maaar.... deze vrouw wordt ook een daggie ouder :D

Ik kwam van Engelse zadels af. In mijn beleving is er toch wel een groot verschil tussen de zit van een dressuurzadel en de zit van de Freemax Western. Bij dressuurzadels vind je als ruiter de steun in je zit aan de binnenkant van je bovenbenen, geholpen door de kniewrongen. Als het goed is, zit je in je Engelse zadel helemaal niet tegen de lepel aan en liever ook niet helemaal voorop (au!). Je zit in het midden van het zadel op je zitbeenknobbels, hopelijk in het diepste punt van de zitting.
Bij de Freemax zit je juist wel iets tegen de achterkant van de lepel aan. Bovendien heb je 0,0 kniewrong, dus er is helemaal geen steun voor de binnenkant van je bovenbenen. Je steun zit in het wat achterover en vooral op je bips zitten en relatief veel contact houden met de beugels (om zijwaartse sprongen mee op te vangen). Nou ja, en als het misgaat dan stuiter je voor op je cantle (liever niet, au!). Zo zitten op een Engels zadel is niet mogelijk, maar Engels zitten op de Freemax is ook niet relaxed.

Het zit anders, maar het is niet zo dat je in het ene zadel nou steviger zit dan in het andere zadel. Voor een fikse uitgestrekte middendraf zit je echt liever in een Engels dressuurzadel. Maar in iedere andere gang zit ik net zo lief op de Freemax. En idd, als je eenmaal zo'n Freemax gewend bent, dan is een dressuurzadel gauw een klein ding :D

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:30

Tadaaaaaa *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag verder afstellen met de zadelpasser :D

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:33

Mooi!!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:54

Jemig wat lijkt dat zadel klein :D

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:58

Wel een lekker pittig kleurtje :)
@berdien: Heb je er al op gereden ??

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:39

Daihyo schreef:
Jemig wat lijkt dat zadel klein :D


Dit had ik nou ook :D

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:59

Jeetje lijkt wel een pinnokiozadel, wat is ze groot. Heb je een short versie?
Afbeelding
Wat een verschil met mijn tinkie :')

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 19:15

Haha het is gewoon een 16" :') Wel een short inderdaad. Maar zelfs een Bob Marshall leek klein op Feyre :+ Feyre is gewoon Heel Erg Veel paard.

Ik heb nog niet gereden DD, vrijdag komt Ella de boel afstellen en dan kunnen we op pad!

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:49

Wel een mooi zadel hoor. Je hebt echt een reus.

Leo

Berichten: 50138
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:53

Haha wat een verschil met hetzelfde zadel op mijn poownie :)) (16" buffel short die ik te leen heb gehad).
Wel echt super tof! Hopelijk een hoop fijne kilometers in het verschiet met dit zadel!

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 19:54

Ja ze is echt enorm, gaat nu richting de 1.70 denk ik. En heeeeellll breed. Geweldig dier hoor, ze is meer dan fantastisch. Maar qua zadel best wel een uitdaging.

Qua hoofdstel overigens ook ^) :')

Hoop ik ook Lon! Kan niet wachten om nu echt daadwerkelijk verder met haar te gaan, qua rijden!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:56

Je hebt van die shops met trekpaard maten toch? :))

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:57

Berdien schreef:
Ja ze is echt enorm, gaat nu richting de 1.70 denk ik. En heeeeellll breed. Geweldig dier hoor, ze is meer dan fantastisch. Maar qua zadel best wel een uitdaging.

Qua hoofdstel overigens ook ^) :')

Hoop ik ook Lon! Kan niet wachten om nu echt daadwerkelijk verder met haar te gaan, qua rijden!

Als je bitloos rijdt, dan heeft cheepoohorse hoofdstellen. Die vallen echt groot uit, zeker wel als extra full.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 20:00

Daihyo schreef:
Je hebt van die shops met trekpaard maten toch? :))


Ja die vind ik dus niet mooi ^)

Bitloos is misschien iets voor in de toekomst, maar voor nu nog niet. Ze heeft overigens een passend westernhoofdstel, maar die is (natuurlijk) zonder neusriem en dat is voor nu in deze fase in haar africhting niet handig. En westernneusriemen hebben ze niet in maatje Feyre :') Dus nu rijden we met een Micklem, maar die past ze op het uiterste gaatje... net. Nét :')

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:09

Nou ja, je hebt in ieder geval wel veel tinker voor je geld gekregen _O-

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 20:16

Ja gouden <<) deal!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:18

Letterlijk :D <3

Iemand hier nog interesse in een Lakotapad trouwens? Ik heb er 3 en gebruik er eigenlijk maar 1. Als ik er ooit nog 1 ga gebruiken...

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:19

Daihyo schreef:
Letterlijk :D <3

Iemand hier nog interesse in een Lakotapad trouwens? Ik heb er 3 en gebruik er eigenlijk maar 1. Als ik er ooit nog 1 ga gebruiken...

Ik misschien wel! Ik stuur je een pb :)

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:53

Daihyo schreef:
Letterlijk :D <3

Iemand hier nog interesse in een Lakotapad trouwens? Ik heb er 3 en gebruik er eigenlijk maar 1. Als ik er ooit nog 1 ga gebruiken...

Ik heb interesse, welke kleur heb je.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:55

Ik heb al 2 pb’s met geïnteresseerden:D
Maar de LTA en LTC kunnen weg.
Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:17

Hie zijn deze padsonder freemax?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:40

Berdien schreef:
Ja gouden <<) deal!

Welke singelmaat heb jij dan wel niet nodig bij je paard? Ik kijk nogmaals naar de foto's en zie gewoon een minizadel. :+
Je hebt in ieder geval veel vlees voor je geld gekregen. :Y) Ik vind het echt een gaaf paard zo om te zien.

Maar is het zadel tweedehands gekocht? Omdat je nog gaat afstellen met een passer?

En welke omtrek van de neus heb je nodig? Ik heb volgens mij nog een neusriem liggen die echt megagroot is. En heeft je paard dan ook nog een lang hoofd?