De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:43

Ik kijk voor ik erop ga altijd goed of de pad mooi in het midden ligt. Dan gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:45

Geen ervaring mee idd, ik trek de pad ook even omhoog onder de fork en dan blijft het eigenlijk altijd stabiel liggen (ik heb pads met scheerwollen onderzijde).

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 15:31

Dat doe ik zelf ook inderdaad. En heb pads met scheerwol of lamswol.

Misschien past m'n zadel niet goed meer? Zou dat dit probleem kunnen geven? Ik zal hem eens nameten weer.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:22

Singel je wel goed vast aan?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:05

MalaQ schreef:
Iemand bekend met het probleem dat de pad iets verschuift tijdens het rijden terwijl het zadel netjes in het midden blijft liggen? Hierdoor is de ruggengraatvrijheid niet zo goed als ik zou willen. Ik heb het zowel met m'n burioni als met m'n kifra, al is het met de kifra een stuk minder.

Sympanova trekt m'n paard slecht helaas. Wie weet de ideale pad of oplossing? Strakker aansingelen wil ik ook niet :D


Ik heb dit ook :( pad schuift als het ware iets onder het zadel vandaan, niet zo erg dat ik om moet zadelen maar stil ligt het niet. Maar daardoor komt ie idd op de schoft te liggen bij mij

Edit: ik heb een lakota pad, en omdat ik haar te klein voor me vind mennen we meer dan dat we rijden dus ik heb verder (nog) niet met een andere pad getest

Blue258
Berichten: 65
Geregistreerd: 01-01-21
Woonplaats: Alkmaar

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:13

Hoi iedereen,

Ik overweeg om een tweedehands freemax zadel te kopen... Beetje op de gok dus. Ik vroeg mij af of de bij eborende pads makkelijk te krijgen zijn en of het zadel op veel paarden past. Uiteraard laat ik als ik ermee ga rijden een zadelmaker komen.
Wat zijn jullie ervaringen met de free max en een jong paard?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 06:21

Blue258 schreef:
Hoi iedereen,

Ik overweeg om een tweedehands freemax zadel te kopen... Beetje op de gok dus. Ik vroeg mij af of de bij eborende pads makkelijk te krijgen zijn en of het zadel op veel paarden past. Uiteraard laat ik als ik ermee ga rijden een zadelmaker komen.
Wat zijn jullie ervaringen met de free max en een jong paard?


Ik heb er een op de gok gekocht en ik had de mazzel dat het paste, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Mijn paard is 4, denk dat ik het zadel nu een jaar heb. Ik gebruik hem niet super vaak omdat ik vind dat ik te groot ben voor haar dus we mennen meer maar zoals ik al zei past ie goed.
Pads kan ik je niet bij helpen want ik woon in zweden, maar geloof dat kifra ze heeft?

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:59

Ik ben met mijn jonkie aan het rijden met een freemax. Heb van te voren wel even de zadelpasser erbij gehaald (kifrahorse) en toen bleek hij dus net een forkmaat breder nodig te hebben dan mijn oudere paard. Dus nu hebben ze beiden een eigen Freemax :+
Pads zijn redelijk makkelijk aan te komen, gewoon te bestellen via internet. Ik heb een burioni voor mijn jonkie en een lamsvel pad voor mijn oudere paard :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:04

Een schuivende pad betekent vaak dat het zadel niet past. Ik heb het met andere zadels al vaker gehad. Met de Freemax nog niet.
Ik rijd overigens ook met een Lakotapad. Dat ligt prima.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:12

Mocht iemand nog een fork maat 5 weten, dan houd ik mij van harte aanbevolen! :j Feyre zat er vorig jaar tegenaan, maar nu denk ik toch echt wel op. Mijn buffeltje <3

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:17

Mijn jonkie heeft ook een maat 5 en is nu druk bezig om verder uit te zwaren :')

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:31

Feyre zat nog op vier, maar dat was wel randje. Dus daarom nu overstap naar vijf. Overigens wordt ze vijf in mei, en is ze met haar 1.65m al ruim 800 kilo. Zwaarder/meer paard hoeft écht niet :')

Edit: het is nog vroeg :') Ze zat al op vijf, moet nu naar zes :+

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Berdien op 26-04-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:34

Heeft ze nu nog maar een 4? Ik had haar breder geschat :D
Jim heeft ook een 5. Ik heb nog wel een 4 liggen, maar daar heb je niks aan. Die bewaar ik nog even voor Noura.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:35

Heb net ge-edit, ze zit al op vijf :+ Het is nog vroeg :=

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:36

Berdien heeft ook geen normaal paard, haha. Straks moet er een 8 in. LOL

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:40

Berdien schreef:
Heb net ge-edit, ze zit al op vijf :+ Het is nog vroeg :=

Ik dacht al :+
Zoveel paard en dan een 4... Het kan, maar wel bijzonder :D

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:53

Haha, nu begrijp ik het ook wat beter :D

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:44

Daihyo schreef:
Een schuivende pad betekent vaak dat het zadel niet past. Ik heb het met andere zadels al vaker gehad. Met de Freemax nog niet.
Ik rijd overigens ook met een Lakotapad. Dat ligt prima.

maar dat zou bij mij betekenen dat de zadelmaker niet weet wat ie doet? zowel degene die mn freemax heeft nagekeken en degene die mn dressuurzadel heeft nagekeken, daar hebben er 3 mensen naar gekeken en alle drie zeggen ze dat ie past :P ik cross vaak het bos door, dus ik denk dat het meer door de beweging komt dan door een niet passend zadel

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:57

Ik maakte meerdere keren per week buitenritten van meer dan 3 uur over de Veluwe en de pad is nog nooit verschoven.
Dat de fork past wil niet zeggen dat de rest van het zadel ook past.
En is het alleen in stilstand bekeken met een forkmeter? Of ook in beweging met bijvoorbeeld een drukpad of PLIP pad? Dat laatste is misschien ook wel interessant om te kijken hoe het met rijden ligt.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:56

Daihyo schreef:
Ik maakte meerdere keren per week buitenritten van meer dan 3 uur over de Veluwe en de pad is nog nooit verschoven.
Dat de fork past wil niet zeggen dat de rest van het zadel ook past.
En is het alleen in stilstand bekeken met een forkmeter? Of ook in beweging met bijvoorbeeld een drukpad of PLIP pad? Dat laatste is misschien ook wel interessant om te kijken hoe het met rijden ligt.


er is inderdaad in beweging naar gekeken, maar dat zeg ik, bij mn dressuurzadel heb ik het ook en daar hebben drie mensen naar gekeken (daar is met zo'n mal naar gekeken hoe het ligt). en dat je een rit van 3 uur maakt zegt niet zoveel natuurlijk, ik kan ook 3 uur stappen.. in stap verschuift ie hier ook niet, in draf ook niet, in galop ook niet, hij verschuift pas als ik ga crossen

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:43

Weet je, succes ermee.
Jij wilt horen dat je zadel goed past, prima.
Maar een schuivend dekje zegt vaak wat anders. Als je er van overtuigd bent dat het past, stel dan de vraag niet :)

En voor de volledigheid, mijn 3 uur of langere ritten waren ritten in alle gangen, inclusief flinke rengalop, heuvelachtig terrein, wat sprongetjes en afdalingen. Niet 3 uur stappen in een platte polder.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:45

@anoukwendy: En met crossen zit je veel in de verlichte zit c.q. sta je in je beugels ??

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:53

Daihyo schreef:
Weet je, succes ermee.
Jij wilt horen dat je zadel goed past, prima.
Maar een schuivend dekje zegt vaak wat anders. Als je er van overtuigd bent dat het past, stel dan de vraag niet :)

En voor de volledigheid, mijn 3 uur of langere ritten waren ritten in alle gangen, inclusief flinke rengalop, heuvelachtig terrein, wat sprongetjes en afdalingen. Niet 3 uur stappen in een platte polder.

ik was niet degene die over een schuivende pad begon of ernaar vroeg, ik reageerde ergens op ;)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:53

Daihyo schreef:
Weet je, succes ermee.
Jij wilt horen dat je zadel goed past, prima.
Maar een schuivend dekje zegt vaak wat anders. Als je er van overtuigd bent dat het past, stel dan de vraag niet :)

En voor de volledigheid, mijn 3 uur of langere ritten waren ritten in alle gangen, inclusief flinke rengalop, heuvelachtig terrein, wat sprongetjes en afdalingen. Niet 3 uur stappen in een platte polder.


Mee eens, mijne schuift ook totaal niet en ik kan ook wel eens een heel pittig galopje maken.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:53

DubbelFun schreef:
@anoukwendy: En met crossen zit je veel in de verlichte zit c.q. sta je in je beugels ??


jaa meestal wel, omdat het hier vaak heuvels opgaat ook dus om haar wat te helpen