De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:36

Misschien is dit hier herkenbaar: sinds lange tijd ga ik mijn nieuwe zadel gebruiken op mijn ruin. Ik heb hem destijds nieuw laten aanmeten, toen zijn er edges in geplaatst met het idee dat mijn ruin nog zou groeien (is ook gebeurd). Toen paar keer gereden, tijd stilgelegen, in november opnieuw zadel laten passen. We kwamen tot de conclusie dat de edges eruit mochten wanneer ik het rijden weer op zou pakken want paard had idd meer ruimte nodig. Dus: edges eruit en km’s gaan maken, want cow zadel is nog zo nieuw en stijf als weet ik het.

Weer een tijd overheen gegaan maar vandaag gaat eindelijk het zadel er weer voor de eerste keer op! Nu heb ik gister dus de edges eruit gehaald, 4 schroeven los, edges er tussenuit getrokken, fork terug op z’n plaats en schroeven weer precies op dezelfde manier vast (er is natuurlijk ook maar 1 manier).

Nu zag ik daarna echter dat met name aan 1 kant de fork niet goed aansluit op het zadel, hij zit vast met de schroeven maar ‘zweeft’ een beetje boven de klittenband, waar eerst de edge zat. Zou dit komen omdat hij helemaal gevormd is naar de edges? Het zadel is nog erg stijf, ik kan het ook niet blijvend terug duwen tegen de fork aan. Zou dit vanzelf weer tegen elkaar aan zinken wanneer het zadel gebruikt wordt en dus soepeler wordt?
Afbeelding

Afbeelding

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:54

Het lijkt erop dat er iets niet goed zit. Krijg je de skirt wel over de fork? Zitten de schroeven goed vast?
Vaak helpt bakpapier om de fork goed op het zadel qua positie te houden en daarna pas schroeven en het bakpapier er weer tussen uit halen.

BellaSharon1

Berichten: 273
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Stegeren

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:15

Wij rijden eigenlijk ook alleen maar recreatief, ik ben onwijs blij met de overstap van BF naar freemax

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:08

Ik heb een forkmeter besteld. Nu vraag ik mij af wat de juiste plaats voor de forkmeter is. Achter het schouderblad, of boven de singelplek?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:21

J_E schreef:
Ik heb een forkmeter besteld. Nu vraag ik mij af wat de juiste plaats voor de forkmeter is. Achter het schouderblad, of boven de singelplek?


3 vingers achter het schouderblad, daar waar de fork ligt. Singelplek heeft er niets mee te maken

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:30

Ik ben op zoek naar een seat saver in echte wol voor mijn zadel. Liefst in naturel kleur.
Niemand toevallig iets liggen ?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:06

Amigo_tje schreef:
Ik ben op zoek naar een seat saver in echte wol voor mijn zadel. Liefst in naturel kleur.
Niemand toevallig iets liggen ?

Ja heb ik liggen :-)

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:23

Hebben jullie ooit problemen gehad met de ophanging van de fenders? Qua slijtage oid?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:16

Bij het oude/eerste model met die T-strap-haken wilden de gaten snel doorscheuren. Maar dat is in latere modellen verholpen en nu is het een heel ander systeem.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:31

Nee dat was hier niet het geval (nieuw zadel). We hadden een incidentje dat de fender los schoot tijdens draven in de bak. Niets kapot of beschadigd, dus ik verwacht echt hele domme pech of dat hij gewoon niet goed heeft gezeten wat ik nooit heb gezien. Ik was er van geschrokken maar ben inmiddels zover gerelativeerd dat het gewoon hele degelijke bevestigingen zijn en dat er iets niet correct heeft gezeten oid. Nu check ik de ophanging gewoon voor het opstappen. :)

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:11

Ik zou mijn freemax weer in gebruik willen nemen. Ligt al een klein jaar opgeborgen, nog niet ingereden.
Ik zou het willen inrijden op mijn Haflinger, zodat ik gewend raak aan het zadel en er zekerder in zit.
Alleen zou ik het zadel daarna wel op mijn warmbloed willen gebruiken.
Zij is echter veel smaller. Ik begrijp dat het zadel naar een breder paard zal vormen op deze manier, wordt dat een probleem bij de omschakeling?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:15

Ik vermoed dat het na een tijdje weer net zo hard zal terug vervormen.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:28

Dat denk ik ook wel, maar zou dit dan bijvoorbeeld sneller gaan schuiven o.i.d.?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:44

Ik weet niet hoe snel andere merken hierin zijn, maar mijn BM vormt meteen naar het paard.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:08

Ik denk dat van smal naar breed wel makkelijker gaat, als een zadel eenmaal breed is uitgewaaierd bij de skirts kan ik me voorstellen dat die niet weer direct smaller aan gaan sluiten.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:24

Oryani schreef:
Ik zou mijn freemax weer in gebruik willen nemen. Ligt al een klein jaar opgeborgen, nog niet ingereden.
Ik zou het willen inrijden op mijn Haflinger, zodat ik gewend raak aan het zadel en er zekerder in zit.
Alleen zou ik het zadel daarna wel op mijn warmbloed willen gebruiken.
Zij is echter veel smaller. Ik begrijp dat het zadel naar een breder paard zal vormen op deze manier, wordt dat een probleem bij de omschakeling?


Hoeft geen probleem te zijn, vooral niet als je zadel goed soepel is. Als ze beide ook een beetje dezelfde rug vorm hebben wordt het ook makkelijker. Je zit hooguit met de fork maat en eventueel lengte van het zadel.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:31

Ik heb nu 2 keer gereden op mijn splinternieuwe Freemax cow. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik het zadel moet inrijden. Het leer is stijf en het zadel daardoor wat stug, maar dat geeft hem juist stevigheid die ik bij mijn vorige zadel miste. Hij zit voor mij vanaf het eerste moment perfect.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:37

Haha zo grappig om te lezen hoe iedereen dat weer anders ervaart. Maar wel fijn dat het goed voelt Tjaakje!

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:07

Hee, ik ben nieuw in dit topic. Bestaat er een buffel short Freemax in het bruin met zwarte zitting? En pas je met maat 40/42 in een 16"? :o

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:01

Het ligt een beetje aan je bouw, voorkeur en zit. Ik dacht voor ik de passessie met Ella in ging dat ik het liefst een zadel had waar ik een beetje krap in zit, zodat ik een stevig gesloten gevoel krijg. Maar bij het passen bleek dat bij elk zadel waar ik "gesloten" in zat, ik mijn bekken te veel ging kantelen en ik niet meer ontspannen zat. Ik heb nu een Freemax 17". Terwijl ik theoretisch best in een 16" pas.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:37

Iemand enig idee wat ik voor mijn zadel kan vragen?
Freemax round, buffel, 17 inch, 3 jaar oud, met lts, fork 5 met edges. Heeft gebruikerssporen na 3 jaar gebruik. Gaat weg met pads, fenders, beugels, enz. Compleet dus.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:43

Fenders en beugels zitten toch altijd aan een westernzadel ??
Onder de term kompleet versta ik met pad('s) en singel.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:45

Die zitten er dus ook bij (pads, fenders, beugels, enz. Enz = bijvoorbeeld singel). Compleet dus :roll:

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:49

Daihyo schreef:
Iemand enig idee wat ik voor mijn zadel kan vragen?
Freemax round, buffel, 17 inch, 3 jaar oud, met lts, fork 5 met edges. Heeft gebruikerssporen na 3 jaar gebruik. Gaat weg met pads, fenders, beugels, enz. Compleet dus.

Wat zonde! Ik vond hem jullie zo mooi staan. Ik heb geen idee van prijzen, ben juist zelf aan het kijken maar ze zijn maar weinig tweedehands verkrijgbaar :P Ik denk wel dat het een voordeel is dat je hem compleet verkoopt, dan kan je hem direct op je paard gooien en wegrijden :j

Anoniem

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:23

Whut???? Gaat ie weg???