De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:06

De pinnetjes graven wel goed tussen de vacht om deze te ontklitten. En als je het doet voordat het haar echt lelijk in elkaar gegrepen heeft dan doe je er ook geen kwaad mee :)

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:07

Met borstelen stel je de 'grote schoonmaak' uit, maar borstelen alleen is zeker niet genoeg.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:38

Ik borstelde ook regelmatig en eens in de zoveel weken goed de tuinslang er op om alles uit te spoelen. Ik had dan ook wel 2 pads, want het duurt even voor ze weer droog zijn :+

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:50

Het drogen van die pads duurt inderdaad lang. Heeft iemand een suggestie hoe je de inlage vakken sneller laat drogen? Iets er tussen stoppen om het vak open te houden, maar wat?

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:16

Ik doe er nooit iets tussen, gewoon met de onderkant naar boven op je zadel leggen in een open ruimte. Niet in de zon of op de verwarming laten drogen.
Is hij zo nat geworden dat hij met de volgende rijbeurt nog niet droog is zul je aan een 2e pad moeten :)

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:56

Wat een leuk topic! Ik heb een tijd geleden een Freemax gehaald, 2e hands via een boomlooszadel dealer.

Maar na twijfelen of hij goed lag met de Edix pad die ik erbij kreeg is vandaag toch iemand komen kijken die de Freemax zadels ook heeft sinds kort.

Gelukkig lag het zadel prima, alleen met de Edix pad niet, ze had 2 round pads bij en 2 gewone.

Ik had keuze stress dus meteen 2 nieuwe pad erbij gekocht

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:14

Wat fijn dat de gediplomeerde Freemax dealer het zadel wel fijn voor je heeft af kunnen stellen :-)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:25

Zijn er nog dealers/passers die in het noorden komen. Ik wil de mijne ooit nog een keer laten controleren.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:35

Cemlys schreef:
Zijn er nog dealers/passers die in het noorden komen. Ik wil de mijne ooit nog een keer laten controleren.


Ja, er komt een nieuwe dealer in Drenthe bij :-)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:05

Ik wil er ooit ook eens passen..
Zijn ze ook wel geschikt voor korte brede ruggen?

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:27

Kitty_ schreef:
Wat fijn dat de gediplomeerde Freemax dealer het zadel wel fijn voor je heeft af kunnen stellen :-)


Ja ik ben er echt heel blij mee.
Eindelijk iemand in ons Limbolandje.
Mijn twijfel klopte toch, hij was voor net een heel klein beetje ruim waardoor hij iets kantelde.

Met een goede pad (Burioni) eronder lag hij eigenlijk perfect en een kleine inlage aan de voorzijde lag hij perfect. Wat een goed passende pad wel niet kan doen. Zonder pad lag hij zelfs beter als met de Edix pad.

En de pads, die zijn echt geweldig. Mooie kwaliteit, stevig en in prachtige (te veel leuke) kleuren te krijgen

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:47

Niekj_Jente schreef:
Kitty_ schreef:
Wat fijn dat de gediplomeerde Freemax dealer het zadel wel fijn voor je heeft af kunnen stellen :-)


Ja ik ben er echt heel blij mee.
Eindelijk iemand in ons Limbolandje.
Mijn twijfel klopte toch, hij was voor net een heel klein beetje ruim waardoor hij iets kantelde.

Met een goede pad (Burioni) eronder lag hij eigenlijk perfect en een kleine inlage aan de voorzijde lag hij perfect. Wat een goed passende pad wel niet kan doen. Zonder pad lag hij zelfs beter als met de Edix pad.

En de pads, die zijn echt geweldig. Mooie kwaliteit, stevig en in prachtige (te veel leuke) kleuren te krijgen


Ongelooflijk |(
Fijn dat je uiteindelijk goed geholpen bent door een officiële Freemax fitter. Paard en ruiter weer blij *\o/*

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:51

Afbeelding

Ik ben nog steeds erg blij met mijn Freemax Buffel Short. Ik rijd er niet heel veel mee (gemiddeld eens per maand) maar zo af en toe, puur voor de leuk. Ik heb er nu een hipsaver in, omdat de haflinger zo breed is dat ik soms last krijg van mijn heupen/liezen als we langer rijden dan 2 uur. Dat helpt! En het zit ook lekker omdat het suede is en iets meer grip heeft. Het past prima in mijn 15 inch zadel. Ook heb ik alvast een bontje aangeschaft voor de koudere dagen.

En tenslotte heb ik ook zo'n leuke Burioni round pad met verwisselbare inlages besteld. Ik wacht op de levering daarvan, ben heel benieuwd! Ziet er echt super mooi uit bij jullie paarden.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:56

Susan_078 schreef:
[ [url=m/EvyQDb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8bkBNe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag heb ik voor het eerst met mijn ‘nieuwe’ Freemax gereden! Hij is al een paar weken in bezit, maar ik moest nog een singel en we hebben de Fork verwisseld. Hij lag volgens ons prima. Het paard liep er ook fijn onder, lekkere ruime gangen en vrolijk, ik merkte niks aan hem! Na afzadelen minutieus zijn rug gecheckt op gedraaide haren etc maar dat zag er allemaal prima uit, er was in zo te zien overal gelijkmatige druk geweest. En voor mij zat het ook heerlijk! Stap draf en galop (inclusief de gebruikelijke vreugdebokjes) het zat allemaal lekker en stabiel. Eigenaresse was mee op de fiets en heeft onderweg 1 keer extra aangesingeld. En natuurlijk wat foto’s gemaakt. Ik ben super enthousiast! En ook erg blij dat ik voor een 15 inch heb gekozen, zit heerlijk en ik heb zelfs nog wat ruimte. Blij met mijn eerste eigen zadel



Welke forkmaat heb je er nu in zitten? :)

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:30

Amado schreef:
Susan_078 schreef:
[ [url=m/EvyQDb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8bkBNe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag heb ik voor het eerst met mijn ‘nieuwe’ Freemax gereden! Hij is al een paar weken in bezit, maar ik moest nog een singel en we hebben de Fork verwisseld. Hij lag volgens ons prima. Het paard liep er ook fijn onder, lekkere ruime gangen en vrolijk, ik merkte niks aan hem! Na afzadelen minutieus zijn rug gecheckt op gedraaide haren etc maar dat zag er allemaal prima uit, er was in zo te zien overal gelijkmatige druk geweest. En voor mij zat het ook heerlijk! Stap draf en galop (inclusief de gebruikelijke vreugdebokjes) het zat allemaal lekker en stabiel. Eigenaresse was mee op de fiets en heeft onderweg 1 keer extra aangesingeld. En natuurlijk wat foto’s gemaakt. Ik ben super enthousiast! En ook erg blij dat ik voor een 15 inch heb gekozen, zit heerlijk en ik heb zelfs nog wat ruimte. Blij met mijn eerste eigen zadel



Welke forkmaat heb je er nu in zitten? :)


Forkmaat 5. Er zat een 4 in het zadel dus die heb ik nog liggen. Echter nu is de Haflinger iets aangekomen (altijd in de zomer) en twijfelen we of de maat nog goed is. Ik heb een zadelpasser benaderd met de vraag of ze eens langs kan komen om te checken.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:12

Dankjewel! Dan heb ik een beetje een idee in welke richting ik moet kijken qua maten :)

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:05

Amado schreef:
Dankjewel! Dan heb ik een beetje een idee in welke richting ik moet kijken qua maten :)


Ja maar dat is natuurlijk wel heel erg paard afhankelijk. Wij hebben een fork meter gebruikt, dan heb je een beetje een idee. Dit is een erg grote en brede en ronde Haflinger met weinig schoft. Het zou zomaar kunnen dat deze fork zelfs een beetje te krap is nu. Ik hoop daar binnenkort achter te komen. Volgende keer neem ik de fork meter weer mee om nog eens te meten. Het beste zou het zijn als er een zadelpasser van Freemax kan komen, maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn. Bij ons is dat helaas nog niet gelukt.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:10

Ja dat begrijp ik! Maar dan weet ik wel dat ik niet bij de forken 1 tm 4 hoef te zoeken :) een passer vinden is mij ook nog niet gelukt helaas

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:22

Mijn haflinger heeft momenteel een fork 4. Ik zou toch op zijn minst een meter gebruiken, maar een passer is inderdaad nog beter.

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:00

Mijn quarter heeft een maat 5, mijn kruising kwpn x arabier een maat 4. Lekker handig, had dus wel twee zadels nodig voor ze.
Helaas is mijn kruising blijvend geblesseerd, dus die Freemax ga ik verkopen. Is ook een beetje onzin om te laten liggen, rijden gaat niet meer lukken ;(

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:06

Achterom schreef:
Mijn quarter heeft een maat 5, mijn kruising kwpn x arabier een maat 4. Lekker handig, had dus wel twee zadels nodig voor ze.
Helaas is mijn kruising blijvend geblesseerd, dus die Freemax ga ik verkopen. Is ook een beetje onzin om te laten liggen, rijden gaat niet meer lukken ;(


Nee het is ook zo wat om telkens de fork te verwisselen voor een ritje

Wel jammer van je kruising

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:07

Daarom, dat verwisselen is toch wel een klusje :')

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 23:46

Ondanks dat het zadel (naar wij dachten) goed paste en er een dikke pad met inlages onder ligt (laatst hebben wij de maat nogmaals gecheckt met behulp van de forkmeter) en het paard er ook prima mee loopt, zijn er nu - met het wisselen van zijn vacht - toch witte haren aan de oppervlakte gekomen bij de schoft. Aan beide zijden, precies op de plekken waar de fork zit. Onmiskenbare vierkante plekken, ter grootte van de onderkanten van de fork. Daar baal ik echt van. Ik zou echt graag een zadelpasser van Freemax in willen schakelen, maar schijnbaar woon ik te ver weg. Het is voor alle zadelpassers die ik tot nu toe heb gemaild, te ver. Ik woon in de Randstad. Best wel heel erg raar dat het gewoon niet mogelijk is om iemand aan huis te krijgen in deze regio. Ondertussen begin ik een beetje spijt te krijgen van dit zadel, puur om deze reden.. Jammer zeg.

Iemand nog een ideetje wie ik kan benaderen en die wel naar Zuid-Holland wil komen voor een consult?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:46

Susan_078 schreef:
Ondanks dat het zadel (naar wij dachten) goed paste en er een dikke pad met inlages onder ligt (laatst hebben wij de maat nogmaals gecheckt met behulp van de forkmeter) en het paard er ook prima mee loopt, zijn er nu - met het wisselen van zijn vacht - toch witte haren aan de oppervlakte gekomen bij de schoft. Aan beide zijden, precies op de plekken waar de fork zit. Onmiskenbare vierkante plekken, ter grootte van de onderkanten van de fork. Daar baal ik echt van. Ik zou echt graag een zadelpasser van Freemax in willen schakelen, maar schijnbaar woon ik te ver weg. Het is voor alle zadelpassers die ik tot nu toe heb gemaild, te ver. Ik woon in de Randstad. Best wel heel erg raar dat het gewoon niet mogelijk is om iemand aan huis te krijgen in deze regio. Ondertussen begin ik een beetje spijt te krijgen van dit zadel, puur om deze reden.. Jammer zeg.

Iemand nog een ideetje wie ik kan benaderen en die wel naar Zuid-Holland wil komen voor een consult?


Oei dat is niet best. Maak je veel lange ritten en is dit je enige zadel waar je mee rijdt? Dit is precies de reden waarom ik de zadels alleen verkoop na een pasconsult, om dit te voorkomen :-( neem eens contact op met Saddlery Heemskerk, volgens mij zit zij weleens in jouw regio.

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:21

Kitty_ schreef:
Susan_078 schreef:
Ondanks dat het zadel (naar wij dachten) goed paste en er een dikke pad met inlages onder ligt (laatst hebben wij de maat nogmaals gecheckt met behulp van de forkmeter) en het paard er ook prima mee loopt, zijn er nu - met het wisselen van zijn vacht - toch witte haren aan de oppervlakte gekomen bij de schoft. Aan beide zijden, precies op de plekken waar de fork zit. Onmiskenbare vierkante plekken, ter grootte van de onderkanten van de fork. Daar baal ik echt van. Ik zou echt graag een zadelpasser van Freemax in willen schakelen, maar schijnbaar woon ik te ver weg. Het is voor alle zadelpassers die ik tot nu toe heb gemaild, te ver. Ik woon in de Randstad. Best wel heel erg raar dat het gewoon niet mogelijk is om iemand aan huis te krijgen in deze regio. Ondertussen begin ik een beetje spijt te krijgen van dit zadel, puur om deze reden.. Jammer zeg.

Iemand nog een ideetje wie ik kan benaderen en die wel naar Zuid-Holland wil komen voor een consult?


Oei dat is niet best. Maak je veel lange ritten en is dit je enige zadel waar je mee rijdt? Dit is precies de reden waarom ik de zadels alleen verkoop na een pasconsult, om dit te voorkomen :-( neem eens contact op met Saddlery Heemskerk, volgens mij zit zij weleens in jouw regio.


Toevallig heb ik dat gisterenavond gedaan en ik heb nu contact met haar. Zij komt idd weleens mijn kant op, dus dan gaan we binnenkort iets inplannen.

Ik rijd er overigens maar soms mee (gemiddeld eens per maand) maar dat zijn wel (rustige) ritten van rond de 2 uur. In het voorjaar hebben we een keer een dagtocht gedaan (van 5 uur) maar ook bijna alleen gestapt. Misschien is het van die keer gekomen die witte plekken. Dit is niet zijn hoofdzadel, het paard wordt ongeveer 2 keer per week bereden en overwegend met zijn andere zadel, een hoge kwaliteit dressuurzadel (met boom), dat elk jaar door een zadelpasser wordt gecontroleerd en zo nodig wordt aangepast. Het is niet mijn paard, maar de eigenaresse is heel flexibel en we zijn het proces van passen en aankoop van het Freemax zadel samen aangegaan (helaas dus zonder zadelpasser want ten tijde van de aankoop was dat ook al lastig te organiseren, het leek goed te liggen en we hebben het daarna in gebruik genomen) maar nu met de witte haren wil zij het natuurlijk ook graag helder hebben waar dat nou van komt en hoe we dat hierna kunnen voorkomen. Tot die tijd rijd ik er niet meer mee.