De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:40

Berdien schreef:
Ik ben er nog steeds heel blij mee. Vanwege de leeftijd van mijn merrie heb ik het zadel niet vantevoren heel intensief kunnen testen, dus het was best een gok ook hoe ik er mee weg kwam in draf. De draf installeren we nu stukje bij beetje, en het valt me niks niet tegen!

Oke en nog een keertje mijn mormeltje in haar knappe set :+:

[ [url=m/aW2Nk7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AzIF0y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje, wat een onwijs leuk koppie zeg

Ik lig al even uit het engels inmiddels, maar hoe loopt de keelriem dan? Die hoort daar en sluit geheel aan?

Als het werkt, werkt het. Zeker bij jonge paarden of als je net start of overstapt moet je je paard ook ontdekken. Ik heb voor mijn ene ruin bijv echt lang gezocht naar een bit die hij fijn vond.


Jets schreef:
Mijn fjord heeft ook de extra full omdat zowel de neus als de kaakriem anders niet dicht passen :))
[ [url=m/rQtuqc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje, ook al zo een leukerd :knuffel: En ik vind fjorden met manen echt zoooooooooo leuk

Berdien

Berichten: 64518
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 12:44

Ja, de keelriem hoort daar :j De Micklem heeft oa de keelriem op een andere plaats ten opzichte van een traditioneel Engels hoofdstel. De Micklem is meer anatomisch gevormd, zie ook de vorm van de neusriem. Ik vind het hele prettige hoofdstellen, mijn jachtpaard heeft er ook eentje. Maar dan een zwarte.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:52

Berdien schreef:
Ja, de keelriem hoort daar :j
Ben ik niet met je eens :) De keelriem heeft als funktie dat het paard zijn hoofdstel niet over zijn oren af kan krijgen, dus de keelriem -mits goed aansluitend vast volgens de 2 of 3 vingers methode- kan niet meer over het dikkere deel van de kaak komen.
Die ingebouwde veiligheid is er dus bij de Micklem niet meer.

Berdien

Berichten: 64518
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 13:06

Ik bedoelde dat bij de Micklem de keelriem op deze plek hoort ;)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:07

Daarom heet het ook een kaakriem en geen keelriem :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:08

Berdien schreef:
Ja, de keelriem hoort daar :j De Micklem heeft oa de keelriem op een andere plaats ten opzichte van een traditioneel Engels hoofdstel. De Micklem is meer anatomisch gevormd, zie ook de vorm van de neusriem. Ik vind het hele prettige hoofdstellen, mijn jachtpaard heeft er ook eentje. Maar dan een zwarte.


Ja, de neusriem moet ik ook wat aan wennen qua beeld. Lijkt zo hoog opgetrokken.

Hadden die hoofdstellen ook niet een bocht achter de oren?

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:11

Kaakriem is dan idd een goede benaming :) , maar het neemt niet weeg dat een keelriem een funktie heeft.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:08

Maar hoe vaak gebeurt het nou echt dat een paard tijdens het rijden in een normale situatie met een hoofdstel dat fijn zit, hij die gaat uittrekken?

Ik rij met snaffle hoofdstellen en die hebben keelriemen, maar dat stelt ook allemaal niet veel voor.

Heb een paar oortjes hoofdstellen en mijn ene ruin schudde op de terugweg van een flinke buitenrit regelmatig zijn hoofdstel af. Hij had 2 oortjes en baby shankje. Maar zweet, was schudden en dan was het hoofdstel uit. Dat weet je dat dat kan gebeuren.
Maar onze andere paarden hebben dat echt nog nooit gedaan en kennis met wie ik echt vaak samen reed, gebeurde het ook nooit.

Heb ook weleens een gebroken teugel gehad, omdat meneer die vastpakte en ik een kauwplek had, toen meneertje jong was.

En klanten die een teugel verloren, paard erop ging staan etc. Er kan zoveel gebeuren.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:21

superpony schreef:
Maar hoe vaak gebeurt het nou echt dat een paard tijdens het rijden in een normale situatie met een hoofdstel dat fijn zit, hij die gaat uittrekken?

Ik rij met snaffle hoofdstellen en die hebben keelriemen, maar dat stelt ook allemaal niet veel voor.

Heb een paar oortjes hoofdstellen en mijn ene ruin schudde op de terugweg van een flinke buitenrit regelmatig zijn hoofdstel af. Hij had 2 oortjes en baby shankje. Maar zweet, was schudden en dan was het hoofdstel uit. Dat weet je dat dat kan gebeuren.
Maar onze andere paarden hebben dat echt nog nooit gedaan en kennis met wie ik echt vaak samen reed, gebeurde het ook nooit.

Heb ook weleens een gebroken teugel gehad, omdat meneer die vastpakte en ik een kauwplek had, toen meneertje jong was.

En klanten die een teugel verloren, paard erop ging staan etc. Er kan zoveel gebeuren.

Zelden tot nooit verlies je een hoofdstel. Mijn bijrijder heeft het 1 keer voor elkaar gekregen, met een weigering voor er af en met haar handen het hoofdstel meenemend.
Je ziet wel eens bij kleine pony's met dikke manen dat ze het kopstuk meevlechten zodat het blijft zitten.

Die 1 oor en 2 oor hoofdstellen hebben toch ook geen keelriem? Die verlies je ook niet immers.
Er zijn ook al Engelse hoofdstellen zonder keelriem. En zo los als keelriemen meestal zitten hebben ze geen functie meer.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:34

Ijslander hoofdstellen hebben niet eens een keelriem, net als 1 en 2 ear hoofdstellen inderdaad.
Die kun je overigens prima verliezen. Die van mij schuurde eens met zijn bezwete hoofd (achter de oren) aan zijn been, hoofdstel op de grond. Gelukkig was er gras en verzette ponylief geen stap. Maar sindsdien had ik gewoon een browband met keelriem :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:21

germie schreef:
Zelden tot nooit verlies je een hoofdstel. Mijn bijrijder heeft het 1 keer voor elkaar gekregen, met een weigering voor er af en met haar handen het hoofdstel meenemend.
Je ziet wel eens bij kleine pony's met dikke manen dat ze het kopstuk meevlechten zodat het blijft zitten.

Die 1 oor en 2 oor hoofdstellen hebben toch ook geen keelriem? Die verlies je ook niet immers.
Er zijn ook al Engelse hoofdstellen zonder keelriem. En zo los als keelriemen meestal zitten hebben ze geen functie meer.


Het gaat specifiek om het hoofdstel op de foto die dus geen keelriem, maar een kaakriem heeft.

Ik ben met een engels hoofdstel nog nooit een hoofdstel verloren en mijn klanten ook niet. Maar de vraag was dus of een kaakriem daarin heel anders zal zijn dan een keelriem.

En zoals ik zei; een two ear verlies je wel als je paard zweet en gaat schudden. Maar je weet dat dat kan gebeuren. Die hebben geen keelriem nee.
Hij had ook een baby shank en dat kan net het verschil zijn. Maar het is meer mensen wel overkomen.

Of je een hoofdstel verliest zit hem ook in de pasvorm, materiaal, het bit. Western hoofdstellen worden weleens op looks gekocht, waar ze gewoon niet zo mooi zitten.

Overigens als mensen per se met oortjes en snaffle willen rijden is een keelriem wel verplicht.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:43

Een normale situatie zal het probleem ook niet zijn, het zijn altijd de abnomale situaties die voor problemen zorgen helaas en zeker op de openbare (drukke) weg kan dit voor erg nare situaties zorgen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:51

DubbelFun schreef:
Een normale situatie zal het probleem ook niet zijn, het zijn altijd de abnomale situaties die voor problemen zorgen helaas en zeker op de openbare (drukke) weg kan dit voor erg nare situaties zorgen.


Dat paarden gaan zweten kan je niet voorkomen en is bijna altijd wel de reden.

En in de showring kan ook gevaarlijk zijn. Waar die van mij op de openbare weg gewoon braaf bleef, kan er in een bak een gevaarlijk ongeluk gebeuren.

Alles kan. Ook bitten breken weleens. Zijn ook uitzonderingen, maar het gebeurt. Je moet een beetje mazzel hebben waar, wanneer en hoe dat gebeurt.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:56

Gebroken bit heb ik ook eens meegemaakt in volle galop tijdens een buitenrit. Billy allen mondstuk waarbij het linker deel uit het rolletje schoot. Niet echt gebroken dus. Maar goed, wel onbruikbaar en levensgevaarlijk.
Gelukkig had ik een brave die op neckrein en zit goed terug te nemen was en ik had een touwhalster bij. Normaal nooit, maar sindsdien altijd :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:24

Wij gingen mee met een manege die ritten maakten en altijd ging er ook een aangespannen wagen mee. Hoofdstellen en zadels werden echt wel onderhouden, maar met regelmaat werden beugelriemen, teugels etc onderweg vervangen. Er kwam een hele ruitershop uit die vakjes in de kar.

Bij ons brak een keer de riem van het tuig van de shet voor de sulky. Ben je iets van 10/15km van huis, echt balen. Konden het opgelost krijgen met veter en heb standaard een mes in mijn zak.
Maar daarna altijd strotouwtjes mee. Halstertouw heb ik altijd bij me.

Een paar jaar geleden stond ik bij de training op een grote, bekende stal en zat bekende trainster op het paard. Ze let wat stops zien met bewuste paard en haar beugel brak.
Dan hebben we het echt wel over mensen die met echt goede kwaliteit rijden en toch kan zoiets gebeuren. Houten western beugel en ze deed echt geen mage stops of gekke dingen op dat moment.

Zijn uitzonderingen, maar het gebeurt. Moeten we daar nu allemaal rekening mee houden? Nee, dat kan gewoon niet.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:30

superpony schreef:
Zijn uitzonderingen, maar het gebeurt. Moeten we daar nu allemaal rekening mee houden? Nee, dat kan gewoon niet.

Het grappige is dat je daar in de duiksport wel rekening mee houdt. Zeker in het technisch duiken zoals het grotduiken of trimixduiken.
Je gaat bijvoorbeeld op maximaal 1/3 van de hoeveelheid gas die je bij je hebt al omkeren. Duik je in een team van 2 is dat 1/4. Dat betekent dus dat je als er niets gebeurt met een half volle fles boven komt. Er zijn zelfs situaties te bedenken dat je met 1/6 al omkeert, dan heb je dus 2/3 over aan het einde van de duik.

Toen ik mijn paard ophaalde als jaarling kreeg ik een mooi nieuw halster er bij. Paard ingeladen en wij op weg naar huis. En onderweg op de snelweg mensen aan het seinen. Wat bleek? Mijn paard had het halster kapot gekregen (een verkeerde las) en ze stond in alle rust achterste voren over de klep te turen. Dus op de vluchtstrook hebben we met pakjetouw een nieuw halster geknoopt. Het moest maar even zo.
Dus ja, alles wat je niet verwacht gebeurt eens.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:11

Ik heb bij mijn beide paarden al een stuk of 5 keer gehad dat met het schudden een sidepull van hun oren gleed. En dan echt met 3 of 4 verschillende hoofdstellen.. en ik doe de keelriem echt niet super los ofzo haha.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:59

Ik heb op buitenrit altijd een touwhalster onder het hoofstel met halstertouw om de knop. Als het hoofdstel het begeeft, heb ik het halster nog.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 03:50

germie schreef:
superpony schreef:
Zijn uitzonderingen, maar het gebeurt. Moeten we daar nu allemaal rekening mee houden? Nee, dat kan gewoon niet.

Het grappige is dat je daar in de duiksport wel rekening mee houdt. Zeker in het technisch duiken zoals het grotduiken of trimixduiken.
Je gaat bijvoorbeeld op maximaal 1/3 van de hoeveelheid gas die je bij je hebt al omkeren. Duik je in een team van 2 is dat 1/4. Dat betekent dus dat je als er niets gebeurt met een half volle fles boven komt. Er zijn zelfs situaties te bedenken dat je met 1/6 al omkeert, dan heb je dus 2/3 over aan het einde van de duik.

Toen ik mijn paard ophaalde als jaarling kreeg ik een mooi nieuw halster er bij. Paard ingeladen en wij op weg naar huis. En onderweg op de snelweg mensen aan het seinen. Wat bleek? Mijn paard had het halster kapot gekregen (een verkeerde las) en ze stond in alle rust achterste voren over de klep te turen. Dus op de vluchtstrook hebben we met pakjetouw een nieuw halster geknoopt. Het moest maar even zo.
Dus ja, alles wat je niet verwacht gebeurt eens.


Ja, maar we duiken niet en je kan het niet vergelijken. Zonder zuurstof ga je echt geheid dood.

Verlies je een hoofdstel heb je nog kansen. Die van mij schudde op de terugweg op de weg, meestal ook al vlakbij huis.
Maar als je het gelijk doorhebt, had hij het bit nog in en je hebt nog wel wat in je handen. Je kan het hoofdstel tegen de hals aan rijden, maar ik doe meestal hoofdstel links en teugels rechts en kom wel thuis.

Dat geldt uiteraard niet voor iedereen. Sommige paarden zullen schrikken of ruiters verliezen controle. Dat kan allemaal.
Maar als je op die manier moet gaan rijden, moet je 2, 3 hoofdstellen om doen, 3 paar teugels, 3 singels bij je hebben etc etc.

Je zadelt op, hebt alles nog in je handen en als je niks gels ziet of doet, kan je er ook niks aan doen.

Alleen bij oortjes hoofdstellen weet je gewoon wel dat het kan gebeuren. Maar zoals ik zei; Ik reed vaak met iemand samen. Bij haar gebeurde het nooit en bij mij gebeurde het vaker. Maar ik had dus een baby shank bij hem en dat schijnt wel uit te kunnen maken.
En eerlijk als ik een ander paard met one ear en correctional rij, gebeurt het ook nooit. Maar die zweet ook niet veel.

Maar al die dingen die stuk kunnen gaan, kunnen breken etc, gebeuren meestal maar 1x. Dan roept iedereen dat ze dat nooit hebben, maar nee, het zijn uitzonderingen.

Ik rij nooit met snaffle en oortjes, maar ben een snaffle hoofdstel met losse keelriem echt nog nooit kwijtgeraakt. Ook rijhalster niet, side pull (nog ) niet

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:49

Welk bontje past het er beste op een short buffel 16 inch? Alvast bedankt voor de info! Grtjs Petra

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:27

Ik ben op zoek naar een bruine western kifrapad met inlages ( de gewone of de 8 pocket )...iemand die er eentje verkoopt?

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:23

Afbeelding
Hier is hij dan...mijn ( tweedehandse ) freemax buffel 16 inch
Kortere fenders en bontje zijn besteld..
Laatst bijgewerkt door Soniek op 09-04-21 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:24

Ziet er mooi uit hoor. Heb jij zulke korte pootjes? Het is zo net een kindermaatje, haha.

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:30

Ja ben maar 1m62 maar met zeer korte beentjes...ik heb in de stijgbeugelriemen 2 gaatjes moeten bijmaken

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:46

Had ik in het begin ook, ik ben dan 1.65m, maar inmiddels ben ik eraan gewend en lijk ik wat langer te zitten. Ik red het wel met de normale dus.