De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:47

Ik had 2 weken testtijd gekregen bij Arthur. En degene met wie ik samen was gegaan ook. Zij vond het zadel niet fijn rijden, ook al leek het wel te passen, maar ze heeft het wel teruggebracht zonder problemen.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:57

Sweetiee schreef:
Ik moet zeggen ik heb het zadel 2 keer met olie behandeld en 1 keer dik ingevet en dat leer is niet slap te krijgen :')
Hij krijgt zijn zadel eigenlijk nog in betere staat terug als hoe die het verkocht heeft :Y)



germie schreef:
Je mag bij Arhtur altijd 1 of 2 weken testen. Dan past het gewoon niet.


Dat zou wel fijn zijn als dat zo is, alleen hebben wij dat bij de verkoop toen niet besproken.
Maar we gaan het morgen zien hoe het zal lopen.


Hopelijk zien ze dat niet als ’gebruikt’ want vaak mag je in de testperiode niet vetten enzo omdat het dan niet in dezelfde staat terug komt. Of het er nou beter van word of niet. Maar dat zie je morgen wel dan

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:59

anoukwendy schreef:
Hopelijk zien ze dat niet als ’gebruikt’ want vaak mag je in de testperiode niet vetten enzo omdat het dan niet in dezelfde staat terug komt. Of het er nou beter van word of niet. Maar dat zie je morgen wel dan


Arthur heeft wel zelf gezegd dat het een goede laag olie nodig had, hopelijk scheelt dat dan nog iets.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:40

Ik zou ook gewoon terugbrengen, dan maar onder het mom past niet. Jammer wel. Maar als je naar voor kantelt gok ik dat hij te breed is

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:13

Hij zou blij moeten zijn dat het zadel geolied terug komt (zolang je niet de zitting hebt ingevet :D ), want met alle zadels die daar te koop staan geloof ik nooit dat die regelmatig ingevet worden 8-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:06

Dit is een oud model Freemax. Voor het bedrag wat je ervoor hebt betaald kun je ongeveer een nieuw Freemax Cow zadel kopen ( de duurdere versie dus want de buffel is nieuw €990,-) voor het zadel wat jij hebt zijn geen nieuwe losse forken meer te verkrijgen en je zal, als dit nog niet gedaan is, de fender bevestiging moeten laten verstevigen.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:41

Kitty_ schreef:
Dit is een oud model Freemax. Voor het bedrag wat je ervoor hebt betaald kun je ongeveer een nieuw Freemax Cow zadel kopen ( de duurdere versie dus want de buffel is nieuw €990,-) voor het zadel wat jij hebt zijn geen nieuwe losse forken meer te verkrijgen en je zal, als dit nog niet gedaan is, de fender bevestiging moeten laten verstevigen.


Het enige wat ik ga doen is dat zadel terugbrengen en mn geld terug halen :Y) haha
En dan waarschijnlijk kijken voor de betere freemax cow of die wel past. :)

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:20

Nou een update over het oude freemax zadel!
Zadel is terug en ik heb ook mijn geld terug. Wel meent hij dat het aan mijn training ligt en niet aan het zadel.
Ik zou te lief zijn voor mijn paard als ze na amper 5 minuten lopen zo boos wordt dat ik er bijna af lig, terwijl ze al 5 jaar geen enkele bok of sprong onder het zadel heeft gegeven, dat ik dan te makkelijk opgeef en er doorheen zou moeten rijden. Maar mij lijkt zo'n mega verandering in gedrag wel duidelijk als de enige verandering het zadel is..
Nu even kijken of ik voor een nieuwere freemax ga of een ander soort zadel, twijfel enorm. Vind de freemax wel enorm mooi en stevig.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:08

Heel fijn, zo'n paard met zo'n duidelijke mening. Dan weet je tenminste zeker dat dat zadel niet voor jullie is. Dat gat in dat zadel is ook wel heel bijzonder. Je zou een passer langs kunnen laten komen met een Freemax met de juiste fork maat. Dan weet je meteen of een nieuw (en goed) zadel jou en je paard wel bevalt.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:11

Bij Adje ligt het nooit aan het zadel ;) , maar mooi dat je je geld terug hebt.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:59

tjaakje schreef:
Heel fijn, zo'n paard met zo'n duidelijke mening. Dan weet je tenminste zeker dat dat zadel niet voor jullie is. Dat gat in dat zadel is ook wel heel bijzonder. Je zou een passer langs kunnen laten komen met een Freemax met de juiste fork maat. Dan weet je meteen of een nieuw (en goed) zadel jou en je paard wel bevalt.


Ja vind ik heel fijn inderdaad, weet het altijd gelijk als ze niet lekker is of niet comfortabel met iets!
Ja ik zou het liefste een passer laten komen met meerdere soorten zadels en ook freemax, maar die is gewoon heel lastig te vinden.

DubbelFun schreef:
Bij Adje ligt het nooit aan het zadel ;) , maar mooi dat je je geld terug hebt.


Da's waar :')

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:54

Ik zit nog eens naar die foto te kijken. Dat gat zit ook echt midden onder de fork? Dus juist dat gebied wat netjes aan zou moeten sluiten naast de schoft, daar zit een gat? Daar zou ik ook van gaan bokken :j

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:33

Je hebt je geld terug en bijvoorbeeld bij Kifrahorse kun je een volledig nieuw zadel kopen. En dan ben je niets duurder uit. Ik zou niet meer omkijken, maar nu vooruit.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:00

germie schreef:
Je hebt je geld terug en bijvoorbeeld bij Kifrahorse kun je een volledig nieuw zadel kopen. En dan ben je niets duurder uit. Ik zou niet meer omkijken, maar nu vooruit.


Jaa precies, weer een ervaring rijker :D

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:37

Hi Bokkers, ik ben relatief nieuw hier, althans ik heb nog nooit iets gepost. Maar wel heel veel gelezen. Momenteel ben ik vooral heel veel aan het zoeken en lezen over westernzadels, aangezien ik voor mijn bijrijdpony heel graag een westernzadel wil kopen. Ik ben al maanden aan het sparen en me ook al maanden aan het inlezen, en zijn eigenaresse doet gezellig mee. Samen leren we ontzettend veel!

Ik ben groot fan van western geworden, sinds ik bij verschillende stallen buitenritten maak met westernzadels. Heerlijk. Ik zou heel graag dus zelf ook zo'n zadel (en later misschien ook wel een bijpassend hoofdstel) kopen voor mijn bijrijdpony. Dat is trouwens een grote en brede Haflinger van 1.55 hoog. Hij is flink gebouwd en heeft iets schoft en is voor een Haflinger redelijk lang. Ik ben zelf 1.58 klein en weeg 55 kilo, broekmaat 36/S. We rijden alleen buiten, in de polder, en soms gaan we ook met de trailer naar het bos en strand. Er is geen bak.

De eigenaresse vind het prima dat ik dit wel, maar heeft wel voorkeur voor een boomloos westernzadel. Ze rijdt zelf ook boomloos met haar andere pony, ik zelf nog op een (Engels) boomzadel. De paarden staan 24 uur per dag buiten en met buitenritten dragen ze hoefschoenen. Na heel veel inlezen en informatie opvragen gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar een Freemax. Ik heb op een voormalige bijrijdpony ook een paar keer op dit zadel gereden en herinner me nog de heerlijke zachte maar toch stevige zit. Die komt bij Stefan ook wel goed van pas, aangezien die buiten nog weleens een bokje wil geven en ik graag stevig zit.

Maargoed, het allerliefste zou ik een mooie tweedehands kopen. Ik zie mooie sets voorbij komen, met pad en soms ook een singel erbij. We hebben een forkmeter besteld en de forkmaat is waarschijnlijk 5. Qua zitting denk ik dat een 15 inch het beste zal passen bij mijn lijf. Een tweedehands zadel is niet alleen iets goedkoper (ook al scheelt het soms niet veel met nieuw, ze behouden kennelijk goed hun waarde), het is ook al lekker ingereden. Aangezien ik maar 1 x per week (oke in de zomer soms iets vaker) op hem rijd, duurt het best lang voor een heel nieuw zadel dan is ingereden.

Waar ik echter tegenaan loop is dat er geen zadelpasser is die langs wil komen om een tweedehands zadel te checken (tenzij het is aangekocht via Kifra en niet te oud). Maar dan moet ik het zadel al hebben. Het allerliefste zou ik advies willen met een testzadel (of meerdere) zodat ik dan de maat weet, en daarna op zoek gaan naar een tweedehands set, maar dit is voor de zadelpassers (ik heb er een stuk of 5 gemaild) niet interessant. Ik woon in Dordrecht (ZH) en de meesten zitten echt ver hiervandaan.

Hebben jullie nog tips hoe ik, op de door ons gewenste verantwoorde manier (namelijk dat het zadel écht goed past), toch een tweedehands zadel en toebehoren kan aanschaffen? Of is dit eigenlijk niet mogelijk en moet ik toch echt voor een nieuwe gaan, om dit zeker te weten?

Als er toevallig hier op Bokt iemand is (of je weet iemand) die een beetje bij mij in de buurt woont, en die ook veel verstand hiervan heeft en die een keertje met ons mee wil kijken, dan hoor ik het ook graag! Dat zou ook heel welkom zijn.

De eigenaresse weet zelf heel veel van zadels en voor haar andere zadels komt er elk jaar een passer om ze te controleren en evt bijvullen, maar dus niet op westernvlak, dat is nog allemaal nieuw.

Super bedankt voor jullie input in elk geval.

Groetjes, Susan

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:41

Hoi, Susan_078!
Misschien kun je boomloos in balans een keer proberen, volgens mij heeft ze nog een 2e hands cow liggen, even zoeken op Facebook :D

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:57

ricojoreen schreef:
Hoi, Susan_078!
Misschien kun je boomloos in balans een keer proberen, volgens mij heeft ze nog een 2e hands cow liggen, even zoeken op Facebook :D


Dank je wel voor je reactie. Ik zie regelmatig zadels die mij geschikt lijken maar ik wil graag weten of het past, voor ik het koop. Dat is een beetje het probleem Of past en verkoopt zij ook tweedehands? Ik ga nog eens kijken dan

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:01

Of een testzadel laten komen, dat zou ook nog een uitkomst zijn. Maar ja dan moet je eigenlijk ook eerst de maat weten ‍♀️

Kun je die ergens reserveren, weet iemand dit? Ik heb een aantal sites gevonden met pas- en testzadels maar daar zat dan weer geen Freemax tussen

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:11

Via Kifrahorse kon je altijd wel een testzadel krijgen dacht ik, heb ik tenminste wel gehad na een zadelpasconsult, om te kijken of dit ook echt écht wat voor ons was. Ik zou je dan ook aanraden om een zadelpasconsult af te spreken.
Want het is leuk dat je de Freemax een mooi zadel vindt, maar het kan best zijn dat een ander zadel wellicht toch geschikter is. En daar kom je supersnel achter met zo'n consult. Bovendien weet je dan exact wat je moet zoeken, wel zo handig!

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:29

Ik heb al contact met Kifrahorse en zij kan komen mits ik nog 2 anderen vind in de buurt zodat ze een route kan rijden, en onder de voorwaarde dat ik een nieuw zadel aanschaf.

Maar hoe vind ik 2 mensen die ook een afspraak willen maken? Ik ken ze niet in elk geval. Geen van m’n paardenvrienden rijdt boomloos en/of Western. Iemand hier in ZH misschien?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:37

Nee, sorry. Ik denk dat het dan handig is om verder te kijken dan Kifra... volgens mij zijn er wel boomloos zadelpassers actief in die omgeving die ook western in het assortiment hebben toch?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:29

Misschien even Paula van FreeHorse zadelpasservice proberen....? Ik weet alleen niet wat zij heeft liggen.

Mocht je eventueel ook andere merken overwegen dan zou je voor de grap eens proef kunnen zitten (op de zadelbok) bij de HorseTopShop in Hellevoetsluis, zij hebben sowieso al 4 western Barefoots liggen in maat 1.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 08:37

Oh dat is wel jammer, dan kun je dus niet vrijblijvend testen of zo’n zadel wat voor je is? In jouw regio zou ik zo ook niet zo snel iemand weten verder.. Het mooie van onder begeleiding passen is dat je niet alleen weet of het jou past, maar ook je paard. Boomloos moet immers net zo goed góed passen, anders schiet je er niks mee op.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:05

Hi Susan,

Leuk dat je ook in het topic reageert! Even ter nuancering, ik kom inderdaad niet op verre afstanden indien mensen de intentie hebben om na een pasconsult een tweedehands zadel willen aanschaffen. Dit is puur omdat het financieel niet uit kan. Ik ben vaak voor 1 pasconsult buiten mijn werkgebied inclusief reistijd 5 a 6 uur (heen en terug) onderweg. Als je zelf meer mensen in jouw regio kunt regelen (er is een Freemax fb groep waar je een balletje op kunt gooien en waar ook 2e hands zadels aangeboden kunnen worden) dan is er meer mogelijk. Je kunt uiteraard ook met je paard naar Arnhem komen, kun je daarna gelijk het zadel uitvoerig testen op de veluwe ;-)

Susan_078
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:36

Susan_078 schreef:
ricojoreen schreef:
Hoi, Susan_078!
Misschien kun je boomloos in balans een keer proberen, volgens mij heeft ze nog een 2e hands cow liggen, even zoeken op Facebook :D


Dank je wel voor je reactie. Ik zie regelmatig zadels die mij geschikt lijken maar ik wil graag weten of het past, voor ik het koop. Dat is een beetje het probleem Of past en verkoopt zij ook tweedehands? Ik ga nog eens kijken dan


Ik zag het ja! Er is al wel interesse voor getoond. Ik zal haar eens mailen.