De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:34

Kitty_ schreef:
DubbelFun schreef:
Lijkt me een uitgemaakte zaak dus :)


Beetje kort door de bocht, kan meerdere oorzaken hebben o.a. warmte ophoping waarbij je bij sommige rassen zoals haflingers en fjorden na 1 stevige rit met veel zweten, in het najaar tijdens de vachtwisseling al witte haren kan gaan zien :-)


Kitty, komt warmteophoping dan niet mede door teveel druk op de plek waar het zich manifesteert? De warmte kan daar niet goed afgevoerd worden.
Lijken mij ook echt drukplekken van je zadel of zadel- zadelpad combinatie. Evt. ook doordat je stijgbeugels daar via fenders of beugelriemen druk geven.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:43

Kan maar hoeft niet altijd. Witte haren zijn soms complex en niet zo kort door de bocht als meestal wordt gezegd. Denk alleen al een aan goed passend zadel maar een ruiter die niet goed in balans zit of kan zitten. Dat kan een zadel uit balans brengen en de drukverdeling beïnvloeden. En dat is 1 van de vele factoren waardoor dit kan ontstaan.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:12

Ik ben er aardig over aan het nadenken. Ik snap wat je bedoelt Kitty, het is zeker niet zo zwart wit.

Maar in dit geval: de witte plekken bij intensief rijden, geen witte plekken bij maanden niet rijden en hooguit stapritjes in opbouwperiode en de hotspots op de scintigrafie.
Ik heb serieus nooit wat gemerkt met trainen in de bak of buiten. Wel merkte ik verschil tussen een dunne en dikke pad. De Kifrapad met enkele inlage van wolvilt werd hij strak en narrig op. Bij de Lakota pad, die veel dikker is en met memoryfoam, merkte ik niets en heeft hij eigenlijk altijd fijn gelopen.

Met de plipppad heb ik nooit meer dan een uur gereden. Maar ik rijd al sinds ik het zadel heb regelmatig ritten van meer dan 2 uur (okee, nu niet omdat hij geblesseerd is, maar voor de blessure en dus in de tijd van de witte plekken). Zou dat ook een verschil geven? Is het zadel daar wel geschikt voor en ook op getest? En is het nu de fork of de beugelophanging?
En hoe kan het dat de plekken in de winter wel zichtbaar waren en in de zomer niet?

Vragen waar ik niet direct een antwoord op heb. Misschien jullie?

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:17

De witte plekken zie je alleen als het haar vervangen wordt. Bestaand/aanwezig haar zal niet wit worden.
Dus witte plekken in de winter komen van 'ongemak' tijdens de zomermaanden.
Zijn ze met een volgende verharing weg dan was het een tijdelijk ongemak (meer rijden, andere pad oid). Komen er altijd witte haren terug dan is de oorzaak ernstiger/dieper en zijn de haarzakjes voor altijd beschadigd; zeer ernstige hitte/druk-plekken of een wond/beschadiging.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:25

Okee, dus dan zou de schade in de zomermaanden zijn toegebracht, dat zie je in de winter met witte plekken. En in de winter zou je dan geen schade toebrengen, waardoor je het in de zomervacht niet ziet.
Maar ik reed in de winter niet veel minder dan in de zomer. Dan reed ik ook die ritten van meer dan 2 uur 2/3x per week.
Dus dan zou hitte een factor kunnen zijn? In de zomer is het warmer, meer zweten, dus meer hitte/drukplek onder het warmste deel van het zadel met de meeste druk? In dit geval de fork of beugelophanging. En ook de afkoeling na het rijden is in de winter sneller/koeler dan in de zomer.
Pad en zadel zijn niet veranderd tussen zomer en winter.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:28

In de winter heb je natuurlijk wel een extra laag winterhaar er tussen zitten :) (mits je niet scheert).
De zomerwarmte (hitte) doet idd een hoop ivm temperatuur ophoping en zweten. Overigens als er teveel druk op een plek is kan het zweet dus niet voor verkoeling zorgen.

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:29

Hitte kan best meespelen. Mijn oude pony reed ik s winters altijd met bontje, s zomers zonder, s zomers was hij altijd iets dikker op de schoft waardoor hij het zonder bontje genoeg opvulde. Misschien dat dat s zomers ook al meer druk geeft dus.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:33

Ik scheer wel, maar niet daar inderdaad :D
Hij werd in de zomer gelukkig niet dikker, omdat grasinname beperkt is geweest op de stal waar ik toen stond. Dus hij was het hele jaar door constant op gewicht.

Hij zweette op die plek vaak ook minder inderdaad, dus dan zou daar teveel druk hebben gezeten en geen/te weinig afkoeling.

Maar dan doortrekkend naar het zadel: is het dan voor te krap geweest? Maar dan zit het probleem dus bij de fork. Of is het toch de beugelophanging en is het zadel bijvoorbeeld niet geschikt voor lange ritten met veel lichtrijden of verlichte zit in galop, waarbij je dus meer druk op de beugels hebt?

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:35

Meer druk op de beugels is bij boomloos natuurlijk altijd een extra 'aanslag' op de gewichtsverdeling. Bij de meeste boomzadels ook trouwens.
Met lichtrijden laat je je meer opgooien door het paard en staat er minder/kort druk op de beugels (iig zo hoort het :D )

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:01

Ja maar de druk verandert wel. Dus elke seconde wijzigt de druk, als in: verplaatst/verlicht/verzwaart. En ontstaat er denk ik ook wrijving op die plek, want het zal ook niet helemaal stil liggen. Als je blijft zitten heb je constant dezelfde beweging en druk op die plek. Plus dat je gewicht ook verplaatst met lichtrijden, want je gaat nooit 100% op dezelfde plek omhoog, je beweegt je lichaam iets naar voren, dus wijzigt de druk ook iets van voor naar achter met sta zit.
Zomaar een gedachte hoor. Ik hou van analyseren :D

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:24

Ik doe niet anders dan lichtrijden op mijn BM en heb nog nooit witte haren op welke van mijn 3 paarden dan ook gehad. Terwijl ik vroeger toch echt wel ritten van 2 a 3 uur maakte.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:31

Nee dat het niet goed is dat er witte plekken ontstaan bij lichtrijden zijn we het sowieso wel over eens denk ik :D
Een passend zadel zou dat niet moeten geven.
Maar ik vind het wel interessant om te kijken wat dan de oorzaak is van de witte plekken. Want dat helpt mij wel weer in een zoektocht naar een passend zadel.
Wat wel een drama wordt onderhand, want dit is westernzadel nummer 4 en daarvoor ook al 5 Engelse zadels gehad. Ik ben er wel een beetje klaar mee :o
Of zou dit nog aan te passen zijn?

Mits mijn haflinger weer berijdbaar wordt, want dat is ook nog helemaal niet zeker. En als blijkt dat dat niet zo is, gaat het zadel sowieso de verkoop in en tegen de tijd dat mijn paint onder het zadel komt, komt er wel weer een nieuw zadel.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:33

Een andere pommel zou het simpelste zijn om te proberen, alhoewel je dan wel er maanden op moet wachten voor je iets gaat zien of het idd het juiste effect heeft.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:35

Er zitten nu edges tussen, dus die er tussenuit halen zou denk ik een 1e stap zijn. Want deze plekken betekenen wel te krap lijkt me. Dus dan kan ik zo al meer ruimte kunnen creëren.
Ik denk dat ik sowieso breder moet zodra we weer gaan rijden, want stil staan doet ook geen goed op spieren en vetjes. Spieren zijn inmiddels wel verdwenen, dus zijn bouw is ook al veranderd :\
Als ik er weer op ga, moet er sowieso een passessie komen.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 08:08

Hier ook nog enigszins zorgen over de drukverdeling van de Freemax. Ik wil niet teveel oordelen uit eigen ervaring want vind dat ik dat pas doen na het pasconsult.

Wat mij wel opvalt is dat er vaak wordt gesproken over “onderzoeken” die gedaan zijn naar de drukverdeling. Misschien mis ik ze maar ik heb nog nooit ergens iets voorbij zien komen (ook zelf nog niet heel pro actief gezocht). Maar mocht iemand goede artikelen hebben over de drukverdeling van een boomloos zadel versus een boomzadel, ben ik zeker geïnteresseerd.

Ik ben erg tevreden over mijn Freemax tot dusver, hij ligt netjes en stabiel en het is een fijn licht zadel. De kwaliteit van het leer is wel significant minder dan van mijn boomzadel, maar goed het zadel is ook heel anders geprijsd. Ben er echt wel van overtuigd dat kleine ritjes en lessen prima zijn. Ik heb vooral nog twijfels of het zadel geschikt is voor de lange ritten die ik maak (minimaal 2-3 uur, soms langer). Ik overweeg een boomzadel ook nog steeds en wissel bijna dagelijks tussen “kamp boomloos” en “kamp boomzadel”

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:01

Ik hou niet van kampen :+
Enige voorwaarde is dat het past en comfortabel is voor mijn paard. Of dat nu met of zonder boom is.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:18


SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:08

DubbelFun schreef:
@SSDesign: die onderzoeken zijn er wel hoor en vaak komt boomloos er slechter uit... maar meestal worden die onderzoeken gedaan zonder een goede pad onder het zadel en dat is toch echt wel een essentieel onderdeel :)
https://www.saddlerysolutions.com/under ... er-saddle/


Dankje, ga ik eens goed voor zitten }>

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:09

Toch zet het me wel weer aan het denken. Stel dat mijn zadel wel past, maar door het boomloze niet geschikt is voor de ritten van meer dan 2 uur. Zou dat kunnen?

Want afgelopen zomer heb ik wel periodes gereden, maar ritten van 1, max 1,5 uur. Maar meeste onder het uur en veel in stap omdat we van blessure naar onderzoek naar opbouwen en weer terug bij af gingen. Weinig zweet tijdens en na het rijden en nu dus ook geen witte plekken.
Maar wel die hotspots op de schoft natuurlijk.

Berdien

Berichten: 64536
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 17:21

Ik heb op de BM flinke ritten gemaakt, maar Flynn had nooit last van drukplekken. Zelfde met zijn moeder en haar BF. Op zich moet ook boomloos prima kunnen bij langere ritten. Maar dan moet alles inderdaad wel goed passen, aansluiten, niet schuren etc. Eigenlijk net als bij een boomzadel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:31

Ik denk dat het ook heel erg samenhangt met de kunde van de ruiter en het type paard.

Zo zal een beginnende ruiter meer piekbelasting geven dan een ervaren ruiter die minder afhankelijk is van steun onder de voeten.

Ik rij al zeker 15 jaar boomloos. Tot mijn huidige paard altijd op pony's. Mijn paard loopt met veel tordering en knieactie. Dat is toch wel een extra uitdaging ten opzichte van die vlak lopende pony's :')

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:52

Daihyo schreef:
Toch zet het me wel weer aan het denken. Stel dat mijn zadel wel past, maar door het boomloze niet geschikt is voor de ritten van meer dan 2 uur. Zou dat kunnen?

Dat kan per boomloos verschillen, mede door de manier waarop het gebouwd is. Maar het is afhankelijk van een aantal dingen die bij elkaar een verkeerd beeld kunnen geven. Wat Gloa zegt o.a. + ruitergewicht, + manier van lichtrijden.

Berdien

Berichten: 64536
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 17:58

Ik ben héél benieuwd hoe de Freemax mij gaat bevallen. Volgende week komt er eentje naar mij toe :):) Heel veel andere boomloze (western) opties zijn er ook niet, en een boomzadel gaat binnen de reguliere merken nooooiiiit passen :=

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:55

Ik heb op een oude Barefoot, dus nog zonder vps, met een grandeurpad met dubbele inlages, uren gereden zonder mijn paard ook maar 1 witte haar te geven. Dat was een paard met een hoge schoft en zeker géén verzonken ruggegraat. Ook stukken pittige galop in verlichtte zit. Dat zadel kon je zowat dubbel vouwen, zo zacht en soepel. Dus echt geen stevigheid voor drukverdeling.
Kijk vooral ook goed naar je pad en de inlages. Met shims of andere opvulstukken heb ik geen ervaring.

germie

Berichten: 26015
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:20

Berdien schreef:
Ik ben héél benieuwd hoe de Freemax mij gaat bevallen. Volgende week komt er eentje naar mij toe :):) Heel veel andere boomloze (western) opties zijn er ook niet, en een boomzadel gaat binnen de reguliere merken nooooiiiit passen :=

Ik ben ook benieuwd. Laat maar wat foto's zien. Zelf hoop ik de freemax ook nog eens te zien/voelen/ervaren. Sceptisch ben ik nog wel, vooral of het wel een boomgevoel geeft.