De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:16

Wederom wordt alles vertekend en gekleurd: Ik heb geen te kleine of niet passende zadels. Wel op dit moment ongebruikte omdat ze niet op mijn paard passen. Maar in alle kan ik zelf zitten. Ik heb geen last van een stuitje door een te klein zadel, dat zadel is waarschijnlijk aan de grote kant, of nog waarschijnlijker, het model past niet bij mijn lichaam. Dit is vrij veel voorkomend is mij al verteld indien je vroeger eens op een stuitje gevallen bent. Maar dat komt zeker niet doordat 1 of ander zadel te klein zou zijn.
Om het te testen heb ik een ander zadel geprobeerd op een ander paard en geen last. Dat zadel zit aan alle kanten fijner dan mijn eigen zadel, maar helaas past het zadel niet op mijn paard. Ik heb 1 keer kort geprobeerd met een extra pad of het aan mijn paard ligt, maar nee, het ligt echt aan 1 expliciet zadel. Bij alle andere zadels die ik in mijn leven geprobeerd heb heb ik geen last. En dat zijn er nogal wat.

Bij Kieffer rij ik steevast mij door in het kruis en de schaamlippen, dat ligt gewoon aan de vorm van de zitting. Dit was het geval bij de Wien, maar ook bij een VZH zadel van hetzelfde merk. Ik heb de nieuwere modellen van Kieffer niet meer gereden, dus kan niet zeggen of het nog speelt. Maar soms past een zadel niet bij je lichaam.

Ik bezit 1 westernzadel en die is voor mijn eigen paard en daar zit nu een seatsaver op, maar dat maakt de zit weer te breed voor mij. Verder bezit ik nog een 17.5 inch dressuurzadel van een ouder merk waar ik zo even niet op de naam kom, een 18 inch dressuurzadel van Fryso, een 17.5 inch stubben Parzival zadel, een 18 inch Siegfried, en een 17.5 inch Riuz Diaz springzadel. Verder nog een oude Daaleman VZH, en een Merovech springzadel. Niet alle zadels worden nog gebruikt, dus er wordt binnenkort wat te koop aangeboden. Ik hou voor mijn paard 3 of 4 zadels die daadwerkelijk gebruikt worden, en dat zijn de zadels die ook daadwerkelijk gepast of op maat gemaakt zijn. Bij de rest heb ik onlangs besloten dat eigenaren zelf maar voor een zadel moeten gaan zorgen.
Door uitlenen ben ik al een ademautomaat voor duiken kwijt geraakt van een 450 euro, dus ik stop geheel met dingen uitlenen.

Mocht de seatsaver niet het gewenste resultaat opleveren, dan gaat het zadel weer weg en ga ik weer op zoek naar een andere.

Ik hou ook niet van brede zittingen, terwijl dat speciaal voor vrouwen zou zijn? Niet voor mij in ieder geval. Ik wil ook een rechte zit, een equitation seat zoal dat in westerntermen heet.
En de meeste hebben dat niet.
Ik ben ook een beetje bang dat Freemax het niet heeft, maar dat wordt dan proberen. Ik wil gewoon zonder dwang eenvoudig netjes rechtop kunnen zitten en na analyse met een zadelmaker en een instructeur komen we op een zadel uit wat het diepste punt meer naar het midden heeft. De seatsaver verandert ook al een beetje het diepste punt, maar ik vind dat ding niet fijn en lelijk, dus ik ben bang dat het toch op termijn kijken naar een ander zadel wordt.

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:17

Even ter verduidelijking: mijn eerste opmerking was gewoon algemeen hoor, ik wist niet dat er zoiets speelde in een ander topic :)

Brede zittingen zijn op zich helemaal niet per-sé voor vrouwen, het blijft sowieso iets persoonlijks.
Veel vrouwen hebben wel graag een smalle twist in het zadel, maar dan wel weer genoeg breedte in de zitting daar achter zodat hun zitbeenknobbels wel goede ondersteuning hebben. Daarom zie je bij fietszadels ook wel vaak dat vrouwenzadels aan de achterkant een stuk breder zijn :)

Maar het blijft sowieso heel persoonlijk wat iemand als fijn ervaart.
Zelfs al heb je 2 exact gelijk gebouwde mensen, dan nog kan de 1 totaal iets anders fijn vinden dan de ander.

Alleen denk ik wel dat het nuttig is om de grens van "ik vind dat nu eenmaal fijn" te trekken op het punt waarop het voor het paard vervelend kan worden. En te beseffen dat je gevoel wat dat betreft niet per-sé perfect overeen hoeft te komen met hoe het er uitziet :)

En dat geldt natuurlijk ook andersom. Soms vertekent het beeld.

Maar ga er even vanuit dat mensen het goed bedoelen als ze vertellen wat ze zien, dan kan je er zelf een beetje extra alert op zijn :j

Trouwens naar persoonlijke ervaring, valt het mij echt ontzettend tegen hoe weinig kijk veel instructeurs hebben op de invloed van een zadel op iemands zit. Het komt regelmatig voor dat je mensen ziet, die vertellen dat er iets niet lekker gaat.

Als we het over iets te korte zittingen hebben dan beschrijven ze bvb. dat ze het lastig vinden om rechtop te zitten. Dat het schouders naar achteren houden niet goed lukt. Dat het niet goed lukt om de rug te ontspannen. Dat de benen niet goed rustig recht naar beneden af willen hangen, maar bewegen en/of steeds naar achteren gaan. Dat soort dingen.

Als je dat hoort weet je eigenlijk al genoeg.... en als je dan soms een foto ziet van hoe de ruiter te paard zit, dan val je stijl achterover dat een instructeur dat niet gezien heeft, hoe de ruiter niet in het midden / diepste punt van het zadel zit met de zitbeenknobbels, maar met zo'n typische naar achteren gestoken eendenkont op de cantle / lepel :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-03-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:23

pmarena schreef:
Maar het blijft sowieso heel persoonlijk wat iemand als fijn ervaart.
Zelfs al heb je 2 exact gelijk gebouwde mensen, dan nog kan de 1 totaal iets anders fijn vinden dan de ander.

Klopt. Ik ben 1.82 en mijn bijrijder is 1.86. Maar zij heeft de beugels bij mijn westernzadel 3 gaten korter dan ik. Ik heb echt hele lange bovenbenen. Bij het springzadel moet zij ook de beugels flink inkorten.

Ik zit dus graag op niet gedwongen zadels. Geheel plat hoeft ook niet, maar een wrong hoeft er niet te zijn. En daarom denk ik dat ik een westernzadel fijn vind zitten. En ook bij westernzadels zitten er enorme verschillen in de zit.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-03-21 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:28

Vooral lange bovenbenen zorgen ervoor dat je vaak een langere zitting nodig hebt :j

Die stelten moeten toch ergens blijven, en je billen worden dan al snel verder naar achteren in het zadel geduwd dan bij iemand met kortere bovenbenen. Zo kan het prima zijn dat hele slanke dennen die qua kont prima in een 17 inch zadel zouden passen, toch echt een 18 inch zitting nodig hebben om comfortabel met hun zitbeenknobbels in het midden / diepste punt van het zadel uit te kunnen komen ipv op het oplopende stuk van de lepel of cantle.

En het is natuurlijk ook nog zo dat als zo iemand bvb. altijd in een wat te kleine zitting heeft gereden (ik ben slank dus heb geen grote zitting nodig) dan dat gevoel van een eigenlijk te kleine zitting als "normaal" is gaan ervaren en wat je gewend bent, ervaar je dan als prettig :)

Probeert hij / zij dan een zitting die anatomisch gezien een stuk beter past, dan zal het de eerste tijd heel onwennig aanvoelen :(:)

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:34

Dat is niet geheel waar wat je zegt. Want je benen moeten naar beneden, dus langere beugels. Anatomisch gezien blijf je gewoon in het middelpunt van de zitting zitten. Maar als je bovenbeen langer is, en ook al doe je de beugels ook bijpassend langer om de hoek van de knie gelijk te houden met iemand die korter is, dan nog zal je knie meer naar voren steken. Echter, de lijn naar beneden toe blijft gelijk, moet recht zijn.

Een te kleine zitting voel je direct. En daarna is het gewoon een persoonlijke smaak. Sommigen zitten graag bij een westernzadel meer in een 'stoelzit', dus een seat verder naar achteren en anderen zitten liever zoals de Californische ruiters zitten. Daar behoor ik toe. En ik denk zelfs dat de lengte van de zit afhangt van het dieptepunt van het zadel, waar ligt deze. En als je een zitting hebt die je meer achterin laat zitten, dan is de afstand tot de cantle of seat automatisch korter. En zit je verder van de knop af. Als je exact in het midden zit, dan zal die verdeling ook gelijk zijn. En dan kun je bij dezelfde afstand tot de cantle met een kortere seat in totaal toe. UIteraard moet je vrijheid houden om te lichtrijden.
Dus hoe groot de seat bij de Freemax of welk ander western zadel dan ook moet zijn hangt ook af van het dieptepunt (naast persoonlijke voorkeur).

Bij Freemax denk ik dat ik op 16 inch uitkomt, gewoon op basis van wat ik lees en mijn lengte. Maar ik heb het zadel niet geprobeerd.

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:51

Het is een samenspel :j

Naarmate je met langere beugelriemen rijdt, gaat je knie zich naar beneden verplaatsen.
Naarmate je met korte beugelriemen rijdt, gaat je knie zich naar voren verplaatsen.

Maar als je iemand met korte bovenbenen naast iemand met lange bovenbenen zet,
deze beiden laat plaatsnemen op een paard met hun been even recht / knie in dezelfde hoek van buiging, dan zal de knie bij een langer bovenbeen toch altijd verder naar voren liggen :)

In een zadel vertaalt dat zich dat bij lange bovenbenen toch vaak naar knie verder voren + billen wat verder naar achteren.

Een te kleine zitting voelt absoluut niet iedereen direct. Net zoals veel mensen een te kleine BH hebben. Of eigenlijk te kleine schoenen, te kleine broekmaat. Als je dat gewend bent, dan voel je niet dat het niet past.

Deze mensen voelen het wèl als ze nòg een maatje kleiner gaan.
Dan zullen ze zeggen "dit is te klein, dat voel ik direct!"

Maar dat wat eigenlijk ook al te klein was, ervaren ze als normaal.

Dan kan je er uiteraard over discussiëren of die te kleine BH / schoenen / broek ook daadwerkelijk te klein zijn, of dat een ieder dat voor zichzelf mag bepalen :)

Maar ik weet wel dat het stikt van de mensen die in een voor het beeld te klein zadel rijden.
Waarbij je op foto's duidelijk ziet dat hun zitbeenknobbels echt niet in het midden / diepste punt van het zadel uit kunnen komen maar op het al omhooglopende deel van de achterzijde van de zitting liggen.

En die dat zelf gewoon niet voelen.
Of denken dat het zo hoort.

Tja ieder zijn mening, ook over in hoeverre dat dan de houding van de ruiter en de drukverdeling door het zadel zal beïnvloeden en in hoeverre het vervelend aan zal voelen voor het paard of zelfs schadelijk is.

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:12

Wat jij bedoelt kan ik volgen. Echter, eigenlijk klopt het toch niet geheel. Wil je het goed doen en ben je een lange spriet met stelten zonder kont, dan zou je eigenlijk een totaal ander zadel moeten hebben dan iemand die 30 cm korter is. Eigenlijk moet bij de lange stelten de zit gewoon iets meer naar achteren liggen in het geheel. Want anders kun je weer te veel schuiven in het te grote zadel. En daar zit de crux, wij rijden allemaal niet op speciale voor ons gemaakte zadels. Die knie bij de lange ruiter zal vanaf de heup gezien altijd meer naar voren steken. Dat kun je niet voorkomen. Echter, als je deze ruiter te ver naar achteren zet op een paard, dan is de verdeling van het gewicht ook weer niet goed.
Je kunt misschien ook stellen dat als je echt heel erg klein bent of heel erg groot dat het lastiger is een goed zadel te vinden. Stel je hebt het kleine propje met wat meer zitvlees, die zal ook niet fijn zitten in een standaard zadel omdat de zweetbladen of fenders niet passen bij dat lichaam, terwijl de zit wel goed is. En zo is het dus andersom ook wel.
Het blijft dus uitproberen en ook een persoonlijke voorkeur.

En verder, wees eens eerlijk, een halve inchmaat is iets meer dan een cm. Heel veel mensen voelen dat verschil niet eens. Een inch wel.

Je hebt echter te maken met de mens, de lengte en omvang, het paard, hoe lang mag een zadel zijn en de persoonlijke voorkeur.
Als een boomloos zadel goed verdeelt klinkt een langer zadel als beter. Totdat het zadel te lang wordt.

Op de lepel zitten is nooit fijn. Dat voel ik direct. Ik heb echter ook wel eens heel fijn proefgereden op een springzadel waar mijn paard super onder liep, maar waar mijn knie voor het zweetblad uitstak. Dus dat zadel werd afgeraden. Maar ik zou er geen schade van opgelopen hebben en het paard ook niet als ik daar mee was gaan rijden. Echter, in de passsessie vond ik ook een zadel wat zowel voor mij als het paard goed was. ;)

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:32

Afbeelding
Dit is mijn 17' (met maat 40), ik zit wel iets korter waardoor ik iets meer naar achter zit, maatje kleiner wou ook, maar ik vind iets ruimer gewoon fijn. Maar te groo is het dus zeker niet.

Ik je zo lang bent en ongedwongen wil zitten dan kan 17'nog niet zo verkeerd zijn

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:34

Cemlys schreef:
[ [url=m/MLwd7e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn 17' (met maat 40), ik zit wel iets korter waardoor ik iets meer naar achter zit, maatje kleiner wou ook, maar ik vind iets ruimer gewoon fijn. Maar te groo is het dus zeker niet.

Ik je zo lang bent en ongedwongen wil zitten dan kan 17'nog niet zo verkeerd zijn

zo valt het zeker mee. Mooi paard heb je.
Zelf zou ik inderdaad wat langer gaan zitten, maar goed, nu ben je klaar om het parcours op de achtergrond te springen. :D En ook beugellengte is een persoonlijke smaak. Ik vind veel beugels 'lang', dat komt omdat ik ook wel vaak op een springzadel rij. Maar zelfs dan heb ik eigenlijk altijd de langste beugelriemen van de mensen die rijden.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:56

Zullen we het nu weer gewoon over de Freemax hebben?

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:53

germie schreef:
Cemlys schreef:
[ [url=m/MLwd7e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn 17' (met maat 40), ik zit wel iets korter waardoor ik iets meer naar achter zit, maatje kleiner wou ook, maar ik vind iets ruimer gewoon fijn. Maar te groo is het dus zeker niet.

Ik je zo lang bent en ongedwongen wil zitten dan kan 17'nog niet zo verkeerd zijn

zo valt het zeker mee. Mooi paard heb je.
Zelf zou ik inderdaad wat langer gaan zitten, maar goed, nu ben je klaar om het parcours op de achtergrond te springen. :D En ook beugellengte is een persoonlijke smaak. Ik vind veel beugels 'lang', dat komt omdat ik ook wel vaak op een springzadel rij. Maar zelfs dan heb ik eigenlijk altijd de langste beugelriemen van de mensen die rijden.

Ik zat er pas de 2de keer op, dus iets korter zitten was even mn vangnet :')

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:40

Ik zie al dat het heel persoonlijk is kwa zitting, dus ik ga even Kitty een bericht sturen of het mogelijk is om meerdere maten te testen van de freemax. :)

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:10

Vorige week de Freemax Cow besteld, en net bericht ontvangen dat hij onderweg is *\o/* Heel blij mee. Dat betekent ook dat mijn hele nette Freemax Buffel short weg mag. Een 16 inch, forkmaat 5. Mocht iemand toevallig interesse hebben dan hoor ik het wel!

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:22

Veriye schreef:
Ik zie al dat het heel persoonlijk is kwa zitting, dus ik ga even Kitty een bericht sturen of het mogelijk is om meerdere maten te testen van de freemax. :)

Heb je al antwoord?

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:47

Druk weekend gehad, dus nog niet gedaan :o

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:04

En heb je je koe al SSDesign?

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:14

Daihyo schreef:
En heb je je koe al SSDesign?


Gister binnengekomen }> Maar helaas is de pony niet fit dus moet nog even wachten met testen -O-

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:18

Ooh dat is balen :\

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:32

SSDesign schreef:
Vorige week de Freemax Cow besteld, en net bericht ontvangen dat hij onderweg is *\o/* Heel blij mee. Dat betekent ook dat mijn hele nette Freemax Buffel short weg mag. Een 16 inch, forkmaat 5. Mocht iemand toevallig interesse hebben dan hoor ik het wel!



Ik heb je een pb gestuurd :D

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:14

Helaas hoorde ik gisteren van iemand die nog maar een handjevol keren op de Freemax Buffel gereden heeft dat het leer nu al lelijke plekken krijgt. En het is iemand waarvan ik weet dat die zuinig is op spullen. En anderen hebben er geen last van?

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:19

Zie mijn advertentie voor foto’s. Alleen op de zitting wat slijtplekken, maar dat mag ook na 4,5 jaar, 5 dagen in de week gebruik, waarvan ook veel ritten >3 uur.
Zadel heeft normale gebruikerssporen. Niet anders dan andere zadels.

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:27

Daihyo schreef:
Zie mijn advertentie voor foto’s. Alleen op de zitting wat slijtplekken, maar dat mag ook na 4,5 jaar, 5 dagen in de week gebruik, waarvan ook veel ritten >3 uur.
Zadel heeft normale gebruikerssporen. Niet anders dan andere zadels.

Dat is wat anders, maar bij een zadel wat nog geen 10 keer gebruikt is verwacht je zulke plekke niet. En dat is hier wel het geval.
Op de foto's van jouw zadel lijkt in ieder geval nergens het leer doorgesleten.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:36

Ik geef alleen maar antwoord op jouw: heeft iemand last van lelijke plekken na een aantal keer rijden?
Nee dus. Hoef je geen weerwoord op te geven. Ik heb die ervaring dus niet, mijn zadel is na 4 jaar redelijk intensief gebruik nog in prima staat.

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:45

Daihyo schreef:
Ik geef alleen maar antwoord op jouw: heeft iemand last van lelijke plekken na een aantal keer rijden?
Nee dus. Hoef je geen weerwoord op te geven. Ik heb die ervaring dus niet, mijn zadel is na 4 jaar redelijk intensief gebruik nog in prima staat.

Klopt, het was ook niet negatief bedoeld hoor. ;)
Dat je ziet dat een zadel gebruikt is mag na 4 jaar vind ik (uit elkaar liggen vind ik niet kunnen ;) ) Maar op foto's ziet jouw zadel er voor 4 jaar oud netjes uit. Dat is wat ik verwacht zeg maar.

Hier gaat het echt om een nieuw zadel met al vlekken op het leer. En dan bedoel ik dus echt nieuw en nog geen 10 keer gebruikt. En dan vraag ik me dus af of dit vaker voorkomt of dat deze persoon gewoon een maandagmorgen/garantiegevalletje heeft, en daar lijkt het dan op.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:56

Zou ik zeker naar informeren.
Waar zitten de vlekken?