De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:59

Soniek schreef:
Ja ben maar 1m62 maar met zeer korte beentjes...ik heb in de stijgbeugelriemen 2 gaatjes moeten bijmaken

En dan een vrij groot paard?
Kom je er zonder krukje op als het moet?

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:19

Germie, hij is 1m53 maar stap altijd met krukje op want moet anders mijn been keihoog doen om aan mijn stijgbeugel te geraken

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:51

Bontje is toegekomen...zit zalig!!!
Afbeelding

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:09

Na 3 jaar toch maar een lakota pad gekocht :)
Afbeelding

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:15

Mooi!!!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:22

Mij bevielen ze erg goed :j
Paardlief liep er beter onder dan de kifrapad helaas. Nou ja, voor mijn portemonnee beter :))

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:45

Ik twijfel al een tijdje over deze pad :o kopen of niet, misschien toch gewoon eens proberen

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:51

Ik merkte niet zoveel verschil met de kifra pad, maar we bakken er sowieso allebei nog niet zoveel van in de bak. Ella rade de pad niet aan, maar ik kon hem wel gebruiken voor het rijden in de bak. Met bosritten gebruik ik de kifra pad :)

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:23

Mijn zadel is gisteren verkocht *\o/* -O-
Mocht mijn haflinger weer onder het zadel komen, dan komt er tzt een ander zadel/bbp voor recreatieve seniorenritjes.
En voor mijn jaarling komt er denk ik tzt wel weer een Freemax, maar dan heb ik een goede reden om te gaan kijken voor een cow :D

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 20:02

Als iemand een Lakota pad zoekt voor een klein prijsje, ik heb nog een zwarte (met print) liggen die voor weinig weg mag :) Ella zei dat ik die beter niet kon gebruiken op Feyre ivm haar bouw, dus ik heb voor haar twee andere pads.

Wel een momentje he Amanda -O- Kan me je dubbele gevoel goed voorstellen.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:57

Berdien schreef:
Als iemand een Lakota pad zoekt voor een klein prijsje, ik heb nog een zwarte (met print) liggen die voor weinig weg mag :) Ella zei dat ik die beter niet kon gebruiken op Feyre ivm haar bouw, dus ik heb voor haar twee andere pads.

Wel een momentje he Amanda -O- Kan me je dubbele gevoel goed voorstellen.

Hoe groot zijn die pads precies? En heb je een foto?

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:32

Ik heb ook wel interesse in de Lakota pad zou ook graag een foto zien.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 15:53

Bij interesse graag een PB sturen, dan houden we dit topic ontopic :)

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:06

Ik ga hier ook wat meevolgen, ik ben opzoek naar een freemax dus als iemand er eentje te koop heeft? Al zijn ze in nederland duurder als hier in zweden maar hier zijn ze bijna niet te krijgen.. en nieuw mag ik ze ook niet passen en terug brengen dus dan wil ik eigenlijk niet zoveel geld neerleggen voor het geval het niet past.
Ik zoek een 16”

Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:18

Ik meld mij ook even. Ik ben aan het rondkijken voor een zadel en twijfel tussen western of veelzijdigheid (boomloos in beide gevallen). Zelf rijd ik nu een jaar met barebackpad.

Aangezien ik nog nooit in een westernzadel heb gezeten, vroeg ik mij af of er iemand in Noord-Holland is met een Freemax waar ik even 'in mag zitten'/uitproberen. Meteen een zadelmaker laten komen is een duur grapje als het niet bevalt. Mocht iemand in NH wonen en er voor open staan hoor ik het graag :D .

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:30

Helaas, ik woon in het zuiden van het land... Anders was je zeker welkom om een rondje te rijden...

Hier nog steeds super tevreden met mijn Freemax. Helaas alleen nog niet tevreden qua pad. Mijn paard vond sympanova niet fijn, de CSF pad met fleece onderkant is fijn maar erg warm. Een tijdje met mijn classic equine vilten pad gereden (afgewisseld met de CSF) maar nu krijgt ze opeens schuurplekken achter het zadel. Nu toch een Kifrapad gekocht. Ik hoop dat het lamswol lang houdt met mijn snelle zweter :')


Afbeelding

Sorry ze is wel een beetje vies :')
Wel met alles van Kifra inmiddels behalve het hoofdstel.

Ik vraag mij trouwens echt af hoe lange mensen dit doen. Ik rij inmiddels met stijgbeugels op maat 1-2 en de enige speling die ik nog heb is de stijgbeugelophanging een gaatje naar beneden doen... Ik ben wel lang (1.81) maar zo lang valt volgens mij ook wel weer mee...
Laatst bijgewerkt door SSDesign op 29-05-21 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:36

Mijn zweter vond een wollen onderkant ook het prettigst. Geen schuurplekken en lag prima. De Lakota pad is zelfs synthetisch fleece en dat gaf ook geen problemen. Wolvilt is toch wat stugger. En zeker als de vacht kwetsbaar is zoals nu met wisselen van winter naar zomer, gaf dat schuurplekken :j

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:42

Ik heb inmiddels een freemax besteld, maar als ik dat zo lees over lange mensen weet ik niet of ik daar blij van moet worden -O- ik ben ook 181 namelijk

Heb je nu scheerwol of echt wol? Ik zat ook over die sympanova pad te denken om die te kopen omdat die van mij veel zweet. Maar als ik het goed begrijp komen hier schuurplekken van? Ik begreep dat dat wol slecht word door zwetende paarden en daarom twijfelde ik over die sympanova maar dat is misschien geen goeie keus dan..

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:46

Ik zou zelf nooit voor sympanova kiezen, te veel paarden die daar druk plekken van krijgen. Heb nu zelf een kifra pad. Die hebben lamswol en hij blijft tot mijn verbazing echt super netjes. Veel mooier dan de Barefoot pads.

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:59

Jets schreef:
Ik zou zelf nooit voor sympanova kiezen, te veel paarden die daar druk plekken van krijgen. Heb nu zelf een kifra pad. Die hebben lamswol en hij blijft tot mijn verbazing echt super netjes. Veel mooier dan de Barefoot pads.


Dat is dus ook de reden dat ik twijfel en nog niks gekocht heb.. ik ben bang voor schuurplekken en dat het niet zacht genoeg is. Maar omdat ik ook lees dat die wollenpads niet geschikt zijn voor zwetende paarden twijfel ik ook daarover

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:04

Sympanova HOEFT geen schuurplekken te geven, maar het risico is wel groter. Persoonlijk zou ik er ook niet snel meer voor kiezen, het patroon dat op de rug ontstaat staat me al niet aan. Voor ritjes van een uurtje vind ik dat gevoelsmatig al anders dan wanneer je uren op stap gaat :)

Lamsvel (Kifra) of schapenwol (Barefoot) is wel een heel ander materiaal natuurlijk, voor het eerste wordt een schaap gedood en wordt de vacht inclusief vel gebruikt. Voor het tweede wordt het schaap geschoren en de vacht als het ware op een kunstvel vastgemaakt.

Beide materialen vragen wel wat onderhoud om te voorkomen dat het gaat vervilten / hard worden :)

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:06

Het hoeft niet, maar zoals ik zeg gezien het grote aantal paarden die er last van krijgt ga ik de gok niet nemen.

Het scheerwol blijft minder netjes en krijg ik niet meer schoon. Terwijl ik er bij het lamswol nog nooit wat aan heb gedaan en hij toch netjes blijft. Dat vind ik wel fijn. Alleen jammer dat er een schaap voor dood moet, maarja dat is met mijn zadel bontje en zadel natuurlijk net zo.

Mijn ruin kan ook flink zweten, maar merk geen problemen. Waarom is dat erg met wol? Hij zweet echt veeel meer dan mijn merrie vroeger met rijden.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jets op 29-05-21 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 09:07

Ik ben ook ruim 1.80m maar ik heb geen problemen met de lengte van de fenders hoor! Nou zit ik ook nog niet op mijn langst, ik heb ze bewust wat korter ivm inrijden jong paard. Maar heb alsnog voldoende ruimte over :j

Qua pad heb ik zowel een Kifra als twee vilten pads. Beiden bevallen goed.

Leo

Berichten: 50156
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:22

Mijn vriend (1.84m) rijdt ook wel eens in mijn zadel en dat gaat prima :j Fenders kunnen lang zat.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:41

Jets schreef:
Het hoeft niet, maar zoals ik zeg gezien het grote aantal paarden die er last van krijgt ga ik de gok niet nemen.

Het scheerwol blijft minder netjes en krijg ik niet meer schoon. Terwijl ik er bij het lamswol nog nooit wat aan heb gedaan en hij toch netjes blijft. Dat vind ik wel fijn. Alleen jammer dat er een schaap voor dood moet, maarja dat is met mijn zadel bontje en zadel natuurlijk net zo.

Mijn ruin kan ook flink zweten, maar merk geen problemen. Waarom is dat erg met wol? Hij zweet echt veeel meer dan mijn merrie vroeger met rijden.


[ [url=m/TRq0nD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is goed om te horen, lamswol bij een paard dat veel zweet werd bij mij in eerste instantie afgeraden ivm kans op scheuren/korte levensduur van de pad...