Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 168 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De achtergrond van de spade bitten

 
Profiel   

Gekukkig is een goede spade net zo duur als een 'leuk' zadel.
Dus een spade bit zal niet snel in verkeerde handen vallen :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 21:02 



 
Profiel   

Toch knap die vaquero's zo kunnen ze met twee handen een lasso werpen en toch nog 1 hand gebruiken om met hun vingertoppen de teugels te beroeren. en toch ook weer heel rustig rijden en het vee niet verstoren en ook weer 1 koe of stier eruit pikken en die met een lasso vangen.

je paard zal maar struikelen, onee dat kunnen die vaquero's natuurlijk ook weer voorkomen en die vaquero's die weten natuurlijk alles van die spade bitten en kiezen natuurlijk met hun rontgen ogen ook precies het goede bit voor hun paard, die hebben blijkbaar kruiwagens met geld zodat ze telkens het perfecte bit voor hun paarden kunnen uitkiezen, zodat ze zeker weten dat alles perfeckt in dat bekkie past, want natuurlijk, iemand met veel geld kan heel goed rijden zodat je ervan op aan kunt dat die spades niet in verkeerde handen vallen.

nee we kunnen er lang breed en kort linksom of rechtsom over praten, maar ik blijf het niet snappen.
er worden vergelijkingen gemaakt met het rijden in dure auto's dat ik denk, dan ga je toch leuk in een dure auto rijden. een paard is een paarden blijft een paard, wordt geen robot en geen dure auto.
vingertoppen blijven nooit vingertoppen zeker niet in het dagelijks gebruik.
hogeschool is niet voor niets hogeschool, netjes binnen 4 muren op geheel vlakke bodem van perfeckte kwaliteit alles om het paard en de ruiter niet uit hun evenwicht te brengen en opperste concentratie te verstoren.

mij overtuig je niet met zo'n verhaal over vaquero's met rontgenogen en 3 handen en 15 vingers.
de" kenners" die zoveel berichtjes hier op bokt hebben staan dat ik ze ervan verdenk meer op hun billen achter hun pc te zitten dan in het zadel.
ik stop ook maar weer even een tijdje met Bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 21:22 



 
Profiel   

@piene - is voor sommige paarden wel fijner, dat ze meer op hun billen voor de PC zitten, als op het paard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 21:37 



 
Profiel   

_O- ~~}> :x
Very diplomatic

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 22:04 



 
Profiel   

Ik koop met regelmaat DVD’s – recent weer een serie van Richard Caldwell - en ga ook bijv. naar Vaquero Horsemanship dagen in Duitsland, waar dan bijv. Jeff Sanders – Vaquero uit USA - clinics geeft.

Bij die clinics zie ik dan “live” hoe een “Vaquero” een lasso werpt, daarbij zijn romal reins even met rust laat (daarom ook – gesloten – romal reins, die vallen niet op de grond) zijn lasso exact van achteren, om de achterbenen van een koe weet te werpen, om vervolgens zijn romal reins weer op te pakken om met zijn paard te communiceren.

En vorig jaar was ik bij Kay Wienrich (meervoudig Europees kampioen in o.a. Reining en Working Cowhorse, bundestrainer van het Duitse reining team en al meer dan 20 jaar Vaquero fan) en mocht even in zijn zadelkamer kijken: daar hingen zeker 10 Spade bits.
Hij gaf aan dat niet ieder paard op dezelfde Spade kan/wil lopen.
Op een DVD van Richard Caldwell, laat deze de verschillen Spade’s en hun bijzonderheden zien; die had er ook zo’n 20 hangen.

Je zou toch eens moeten kijken op de website http://www.westernhorseman.nl ; daar staan links en nog eens links naar dit soort informatie, o.a. naar Martin Black, Richard Caldwell etc. etc.
Ook op YouTube : kenwoord : Vaquero.

Ze hebben geen röntgen ogen die Vaquero’s, maar wel veel meer “vader op zoon” ervaring in combinatie met praktijk ervaring en kennis, dan wij; het is soms te triest voor woorden hoeveel (lees: hoe weinig) wij van paarden weten. Cowboytje spelen! Jippie a jee.
Wat dat betreft kunnen we hier nog heel heel veel van (o.a.) deze mensen leren.

Ik begrijp niet wat de factor geld in deze reactie te doen heeft.
Die bitten komen vaak van vaders en grootvaders en zijn al jaren in familie bezit.
Ik koop een Spade van Jeremiah Watt voor € 400,00 ; dat is inderdaad veel geld, maar er zijn mensen genoeg die geen rondje kunnen paardrijden, maar wel een zadel van € 8.000,00 onder hun kont hebben.

Geloof deze informatie niet, als het je te mooi (of overdreven) in de oren klinkt.
Wat je niet kent, mis je ook niet.

Ik ken (dat is wat anders dan kan) het wel, leer er enorm veel van en realiseer me iedere dag meer, wat deze mensen toch een enorme “western riding” voorsprong hebben op ons “de cowboys op klompen”.

Overigens is “niet geloven” veel minder erg, dan praten “in onkunde”.

MVG Juupke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 22:18 



 
Profiel   

Wow, wat is dat voor'n ding? :+
Dit gaat al helemaal m'n verstand te boven: http://www.geneklein.com/images/custbit1.jpg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 22:23 



 
Profiel   

een spade bit.
toch vreemd-en dit als discussiepunt, niet als afzeiken !! ; er word beweerd dat een spade bit gevormd is naar de anatomie van een paardemond. imo op zich al vreemd ; de hoge port werkt op het gehemelte, en de stang eronder is kaarsrecht,maar een paardenmond niet.
myler heeft ook anatomische mondstukken, en die vormen wel met de paardenmond mee.
dus wat is nu naar de anatomie van de mond ?
imo myler bit.
ff beter geformuleerd : 2 totaal verschillende bitten, die beide beweren naar de anatomie van de paardenmond te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 22:43 



 
Profiel   

en over dat andere ; niet iedereen is vaquero-fan (vaquero als in rijstijl). niet iedereen heeft de ambitie om met een pencil bosal en 1 hand een koe te vangen. of mss wel de ambitie,maar hier zeker niet de gelegenheid.wat het ultieme western rijden is, of western rijkunst, is voor iedereen anders.dat is geen vaststaand feit.bij elke stijl heb je goede, en slechte ruiters.ik heb eens een foto gezien van een 6 jarig jongetje, die met spade bit reed.en er zullen er meer zijn, die nog helemaal niet bij zo 'n bit in de buurt mogen komen..zoals ook bij de andere takken van western rijden.
en nogmaals ; ik heb een docu gezien over de "vaquero's " in brazilie, zoals ze er vandaag de dag nog rijden, en( echt als beroep )koeien verplaatsen, en die waren niet zachtzinnig.in 1 dag zadelmak gerost,sporen met scherpe raders, en een stang bit, op graatmagere ponys.ze reden trouwens met blote voeten :oo die vonden de "cowboys " in de VS van nu maar hobbyruiters, die met dure spullen reden.s avonds na het rijden, maakten ze met rawhide zelf hun eigen lasso's..

en ik zie liever een mindere ruiter, met een duur zadel, als met zo 'n kartonnen krap zadelmarkt-dingetje.zelfs een beginneling heeft recht op goede spullen.als iemand met een zadel van 8000 euro door het bos wil hobbelen, so what ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-11 23:23 



 
Profiel   

Even tussendoor zeggen dat ik het erg plezierig vind dat deze discussie weer fijn is opgepakt! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 07:42 



 
Profiel   

sevke schreef
Dit is een objectief en duidelijk antwoord, dank je +:)+
Toch zou ik er nog aan willen toevoegen dat een spade bit in onervaren handen wél een marteltuig kan zijn, net zoals ieder ander bit. Het gevaar bestaat dat een ruiter zichzelf gaat overschatten, en naar dergelijk bit gaat grijpen. Omdat het een signaal bit is, zal het in onervaren handen héél véél sterke signalen geven. Meer dan een paard aankan, met alle gevolgen van dien.
In handen van professionals is het inderdaad top of the bill, ik heb daar geen problemen mee. Maar ik heb er wel problemen mee als één of andere nitwit er gaat aan raggen.
Zelf durf ik er iig niet mee te rijden. :=


ben ik het niet mee eens sevke

een paard kan heel makkelijk een spade bit ontwijken mocht ie dat willen door zijn mond wijd te openen omdat er geen enkele scharnier in het spade bit zit, waardoor een knijpende beweging ontstaat. in tegenstelling to bv een shank snaffle of een correctional die door de knijpende werking heel wat pijn kunnen veroorzaken.

ik wil ook even juupke nuanceren. de gewone snaffle wordt door heel wat mensen die trainen vanuit de vaquero traditie (en ja juupke, dat zijn ook reiners en cowhorse trainers) gezien als een training tool en als zodanig gebruikt, met name na de eerste maanden in de hackamore vooraleer ze overgaan naar bosalito of dos riendas (bosalito en bit). het is met name de shank snaffle die door zijn scharnier gepaard met hefboomwerking een "nutcracker" is. en in realiteit is inderdaad een shank snaffle de ideale kraker voor okkernoten, het werkt wat mij betreft beter voor okkernoten dan in de training van een paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 07:56 



 
Profiel   

Op de 1e plaats is een Spade een “vast” bit.
Het krijgt geen andere vorm door aan de shanks te trekken; vele bitten met shanks (inderdaad Dofuzz; je hebt gelijk) vervormen wel in meer of mindere mate. Met de trekkracht neemt de “knel-kracht” exponentieel toe door het vervormen van het bit.

Ten 2e wordt een Spade in 2 delen gedragen.
De stang ligt (net als alle bitten met vaste stang) op de onderlippen 2 cm VOOR de kom van de mond.
De lepel – waar jullie allemaal zo van schrikken – ligt op de tong, als het paard met zijn hoofd in het “balance point” van het bit loopt, zweeft dit als het ware net op de tong. Moet ook, want een paard moet met een Spade bit kunnen “kauwen”, waartoe o.a. die koperen rolletjes dienen. Dat kauwen stelt een paard op zijn gemak en alert op het bit (ongeacht welk soort bit).
Er zit aan een Spade bit geen enkele kant, die – ook bij misbruik – een paardenmond zou kunnen verwonden, de lepel is werkelijk anatomisch van vorm (zie o.a. YouTube).

Die balans is de kunst van het bit maken. Vandaar dat zo’n bit veel meer kost, dan de 1000den lopende band bitten uit China (en wij maar denken dat ze uit de US komen; zelfs Myler wordt in China gemaakt ; goede bitten, ik gebruik ze zelf ook).
Dat balance point moet een paard “vinden”. Daar kun je grappen over maken, maar dat is nu eenmaal zo. Daarmee loopt dat paard op een bit, dat hij/zij nog lekker vindt ook en dat nooit zal gaan knellen of wringen.

Want als de GEOEFENDE hand, die BINNEN de zone van de horn blijft (gaat niet anders want die hand moet de lasso om de horn houden, laten slippen of laten vieren) volgt er geen inwerking noch pijn, maar een signaal.
Via de romal reins wordt de korte beweging doorgegeven aan de rein-chains (die kettinkjes tussen romal en bit) die in rust stand slap hangen en bij opnemen als soort trillend voor-signaal geven. Heel belangrijk, die kettinkjes.
De kettinkjes op hun beurt, trekken aan het bit en de beweging wordt doorgegeven aan bit en headstal.
Het headstal geeft een impuls achter de oren – ha…vandaar die geschoren manenharen ter hoogte van de oren en wij maar denken dat dat voor de show of ons stalhalster is…...
Het bit krijgt een kantelimpuls. Is dit impuls licht (zoals het eigenlijk hoort) trillen de kettinkjes (= signaal) en komt vervolgens de lepel van de tong af (=signaal) en weet het paard in COMBINATIE met de zit van de ruiter, dat het naar voor of naar achter moet. Moet stoppen of moet aandraven. Galopperen. Het bit dient NOOIT om een richtingsverandering in te leiden, dat doen de benen van de ruiter.

Is de impuls sterker, drukt de GEHELE lepel tegen het gehemelte van het paard, op een plaats waar het gehemelte zeer ruim is. De oppervlakte van de lepel is vele malen groter dan de doorsnee van de stang van een snaffle (met shanks) en het gehemelte van een paard is op die plaats veel minder gevoelig dan de lippen met hun vele zenuwen voor tast en smaak zintuigen.

Ja, het lijkt wel “kunst”. Sterker: het IS kunst. En ja, je moet er heel veel tijd en kennis in steken. Niet een kant en klaar paard kopen, NL kampioen worden en vervolgens heel NL vertellen dat je western trainer bent.

En die tijd en kennis is nou juist de reden waarom het hier en op vele andere plaatsen zo weinig navolging vindt. Daar hebben ze het te druk met snel snel paarden inrijden en snel snel geld verdienen.

Als met dat jochie van 6, dat kereltje bedoeld wordt, dat op die schimmel deel nam aan de Californio’s 2009, kan ik je vertellen dat hij de jongste deelnemer aan de Californio’s ooit was en dat hij met zijn oudere broer en oom 5e werd in de Bull Doctoring 2009. En dat niet alleen door stil te staan in de bak.
Overigens: bij de Californio’s loopt geen tijd, maar een beoordeling op “real Horsemanship”, door zeer kritische jury leden.

Die Vaquero’s uit Zuid-Amerika hebben (buiten de naam) niets, maar dan ook niets gemeen met de “Buckaroo’s” uit California en Nevada. Ze zullen zeker een oordeel hebben. Als dat oordeel maar niet zo eenvoudig gedaan is, als ons oordeel. Eén van de grootste Vaquero’s van onze huidige tijd, J.W. Finney, woont in een oude caravan, midden in de woestenij van Nevada en is zeker niet rijk (waarschijnlijk te veel geld uitgegeven aan Spade bitten).

Daarmee komen we dan op dat € 8.000 kostende westernzadel. Hier mag van ons gerust veel geld aan uitgegeven worden; aan Spade bitten schijnbaar niet. En diezelfde leek mag van ons waarschijnlijk ook lekker aan het bit rukken, zolang dat natuurlijk geen Spade is, want dan komen we met onze bedenkingen.

Vreemd dat het Spade zoveel opzien los maakt, terwijl ik op Internet zelden iets lees over heel bekende western ruiters, die in de training of in de opwarmbak hun paard aan het bit “even naar beneden werken”. Schering en inslag, waar niemand van op kijkt of iets van schrijf, want het zijn onze helden en in die proef lopen ze zo mooi.

Een Vaquero heeft zijn paard veelal voor de rest van dat paarden leven. Daar moet hij zijn geld mee verdienen. Daar moet hij op kunnen vertrouwen, onder omstandigheden, die vaak iets anders zijn dan ons rijbakje onder dat afdakje. Aan zo’n paard wordt niet getrokken of mee gerost, bij een Spade bit doe je dat 1x en dan weigert paard alle verdere diensten.

En laten we stoppen met te vertellen, dat een Spade bit in onervaren handen een martelwerktuig is. Want dat is slechts beperkt juist. We vertellen ook niet dat een Carrot Stick (ja die van Parelli) een martelwerktuig is in de handen van een dierenbeul (je kunt daar vieze striemen mee slaan).

En als we een dergelijke stelling nastreven, mag 50% van de westernruiters (ook heel bekende) in NL niet meer op het paard en komt de snaffle (met shanks) op de lijst van de dierenbescherming.

Goed, een Spade bit hoort niet in handen van onervaren of niet-Spade-getrainde ruiters en paarden. Mee eens. Maar laten we stoppen iets kritisch te belichten omdat we het niet kennen.
Wat de boer niet kent eet ie niet, totdat ie een keer stiekem geproefd heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 09:15 



 
Profiel   

je zal mij niet horen zeggen, dat je voor een zadel geld uit mag geven, en dan flauw val over een bit.ik weet-als geen ander :D -dat goede tack ;ALLE tack, geld kost.ook een goede pad, of een goed bit.jij noemde 400 als voorbeeld, we weten allebei, dat een goede spade,handmade, meer in de 1000-en zit.zelfs op ebay zie je ze van 3000 $ voorbijschuiven.heb je dan wel een kunststukje voor,maar alla.
okay-is voor het eerst, dat het (in het nederlands )goed uitgelegd word.de engelse versies heb ik, geloof het of niet, best wel doorgelezen.ik kijk er nu wat genuanceerder tegenaan, al vind ik het nog een hoop ijzerwerk, letterlijk, op een kleine plaats.ik zal nooit de ambitie krijgen voor een spade,maar ik ben er ook geen tegenstander meer van..
ach, en met die prijzen zal het hier toch nooit storm lopen :D
en die misstanden(trainers in de voorring e.d.) komen overal voor, en daar ben ik ook niet over te spreken.veel ambitie van de ruiter gaat ten koste van het paard.zal wel altijd zo blijven ook.
dus als ik het goed begrijp, is een vast bit beter, als een gedeelde ?

ff verder de geschiedenis induiken, een feit, waar weinig mensen van weten :
de oude egyptenaren ; veel afbeeldingen met paarden, worden de paarden(bij gebruik) afgebeeld met open mond.eerst dacht men, dat dit was, om een temperamentvol paard uit te beelden-klaar voor de strijd enzo..nix blijkt minder waar.ze gebruikten bitten,rechte stang en hoge port, die recht in het gehemelte stak, en zo hoog, dat de paard de mond niet kon sluiten.de egyptenaren dachten toen, dat als een paard met bit zn mond sloot, dat ie zich aan het bit onttrok.dus fabriceerden ze bitten, waarbij de mond niet gesloten kon worden.


Laatst bijgewerkt door spicegirl op 06-05-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:08 



 
Profiel   

weet iemand trouwens de werking van zo 'n bit ?m.n. het mondstuk. het valt mij op, dat alle -beetje mooie-showbitten zo 'n mondstuk hebben.en het hoe of waarom vind ik nergens,zelfs niet in een bittenboekje..
http://cgi.ebay.com/Salinas-Show-Bit-Pa ... 4aaabfac97
of deze
http://cgi.ebay.com/Show-Bit-Paul-Garci ... 4aaab90dad

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:20 



 
Profiel   

Zo zie je maar wat een beetje kennis van zaken (of het gebrek daaraan, kijk maar naar de "alleswetende" Egyptenaren van toen) allemaal kan doen. Ik ben ook absoluut niet tegen een Spade bit, of de Vaquero-manier van rijden. En ik wil nog maar eens aandikken dat er een balans moet zijn tussen kunde van ruiter en niveau van training van een paard. Als die balans er namelijk niet is, gaat het sowieso mis. Of je nou een spade bit gebruikt, of een "normaal" trensje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:31 



 
Profiel   

spicegirl schreef
weet iemand trouwens de werking van zo 'n bit ?m.n. het mondstuk. het valt mij op, dat alle -beetje mooie-showbitten zo 'n mondstuk hebben.en het hoe of waarom vind ik nergens,zelfs niet in een bittenboekje..
http://cgi.ebay.com/Salinas-Show-Bit-Pa ... 4aaabfac97
of deze
http://cgi.ebay.com/Show-Bit-Paul-Garci ... 4aaab90dad


het salinas mondstuk hoort thuis in de categorie "half breed bits". dit zijn bitten die bestaan uit een vast mondstuk met 1 of meerdere rollers in de port. het heeft dezefde inwerking als een medium port grazer, alleen zal de roller in de port een paard meer ontspannen (heeft wat om mee te spelen) en meer alert maken op het bit (speelt ermee dus is er constant mee bezig) en de koperen plaat over de port zorgt voor veel meer speeksel productie. zoals het spreekwoord zegt : een natte mond is een zachte mond, vandaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:35 



 
Profiel   

bedankt ! het ziet er indrukwekkend uit, maar dan snap ik waarom ze zo zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:41 



 
Profiel   

Maar deze hebben wel een veel rechtere shank dan een "normale" medium port grazer, dus ik denk dat de inwerking nog iets sterker is ? Door de shanks dan, bedoel ik, niet door het mondstuk. Zelf heb ik heel goede ervaringen met de grazer bitten. Mijn paarden lopen er ontspannener (wat een woord :o ) op dan op een snaffle shank of correctional.
Van Myler heb ik niet zo'n hoge hoed op. Ik heb er al verschillende geprobeerd, maar moet uiteindelijk toch altijd teruggrijpen naar een grazer.
Trouwens, het is niet altijd zo dat een spade bit duur en een "gewoon" bit made in china cheapie is.
Mijn trainingsbitje is een snaffle met baby shanks van Tom Balding, en ik heb er ook 380 euries voor neergeteld...Het is erg mooi gemaakt en perfect in balans, en wij gebruiken het als overgangsbitje van snaffle naar bit. En ik heb er nog geen spijt van dat ik het gekocht heb. Omdat het een basisstuk is, dat voor veel paarden kan gebruikt worden.
De uitleg over het spade bit is erg duidelijk, dank je. Ik was er ook al helemaal niet tegen, en ieder bit kan een marteltuig zijn in de verkeerde handen, maar met al dat ijzer blijf ik erbij dat het niet iets is om in ieders handen te proppen. De shanks zijn ook erg recht, wat een direkte en duidelijke inwerking belooft. Ook vandaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:45 



 
Profiel   

Mega interessante discussie is dit trouwens! met een volkomen onterechte titel, kan die niet gewijzigd worden in iets als: de achtergrond van de spade bitten? Handig voor als in de toekomst weer eens iemand zo'n bit tegenkomt en zich dezelfde vragen stelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:46 



 
Profiel   

Wil ik best doen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:47 



 
Profiel   

Het is idd twee langs elke kant. :-) Heb ook effe moeten kijken. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:48 



 
Profiel   

Het bit in de OP heeft niets te maken met spade bitten...Maar het is een interessante discussie en het is vooral erg fijn dat ze terug op een beleefde manier kan gevoerd worden :j +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 10:49 



 
Profiel   

er zijn zoveel verschillende bitten, dat je door de bomen het bos niet meer ziet %)
hoe weet je uberhaupt wat het juiste bit voor je paard is ? okay-waar ie lekker op loopt. maar dan moet je m eerst kopen en proberen.
ik ben nu verschillende bitten a/h proberen,maar groot nadeel is, dat je ze eerst moet aanschaffen.
wat voor bit gebruiken jullie, en waarom ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 12:37 



 
Profiel   

@Sp ik heb zelf een heel regiment bitten en ik leen ze vaak even uit als vrienden een bit zoeken, dan hoef je niet eerst een dure investering te doen.
En zelf heb ik ook wel weer een vriendin die nog meer bitten heeft bij wie ik dan weer wat kan lenen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 12:45 



 
Profiel   

ik weet dat ze bij sommige winkels leenbitten hebben is dat niet een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 12:46 



 
Profiel   

Of kom eens in mijn zadelkamer kijken, SG ;) Ik heb er zeker 20 verschillende :D
Zoals gezegd gebruik ik bij het opleren een gewone sweet iron snaffle. Voor elk paard. Ik heb geen ongebroken of dubbelgebroken snaffles. Daarna ga ik over op een snaffle met babyshanks.
En daarna is het zoeken, he :')
Poppy loopt nog steeds op haar snaffle shank, maar wel met langere shanks. Voor het ene paard een correctional, voor het andere een grazer, nog een andere een mullen mouth, en nu heb ik ook een whisper bit. Zal wel eens een paard hebben wat zoiets prefereert. Myler heb ik ook. Het is echt trial and error, helaas... Heel af en toe heb ik er eens eentje die het nog beste doet op een bosal.
Uit ervaring weet ik ook dat je een bit beter een tijdje gebruikt. Op één keer kun je echt niet voortgaan. Soms lopen ze er twee, drie keren fijn op, en dan toch weer niet meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-11 15:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 168 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen