De achtergrond van de spade bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corally_B
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:08

Juist ja, goed argument joh!

Baily12

Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:09

het monabella haha ik snap er ook niks van vast iemand die geen gevoel heeft en zich verplaatst inhet paard waarschijnlijk

Baily12

Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-07-09

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:09

ja he?

ellentjes
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-02-11
Woonplaats: Hoogkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:10


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:11

Kijk ook eens bij google op mikmar bitten....

Baily12

Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-07-09

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:12

die zijn ook eng ja maar minder dan die vorige

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:14

@monabelle-
ik stelde een vraag, en dat is dan geen argument !

Corally_B
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-12-08

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:25

Ik reageerde ook niet op jou

Baily12

Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-07-09

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:30

neej op mij maar vind mijn argument goed duss

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:33

ik denk dat de meeste het eng vinden, en ook ts, omdat het lijkt alsof er 3 teugels aan 1 kant bevestigd zitten, maar het zijn er maar 2 per kant, net zoals stang en trens, of een hefboom, zoals pessoa met 2 teugels

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:33

Maar toch: de ruiter die deze 'martelwerktuigen' gebruikt kan wel heel vriendelijk rijden.
En een ruiter met een simpel bitje kan de mond van het paard ook kapot rijden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:37

Of de ruiter kiest ervoor om de sets teugels afwisselend te gebruiken. Ik klik mijn paard hoger als blijkt dat hij meer teugeldruk neemt, dan gaat hij van de shank af (onderste deel van zo'n soort bit) en weer naar het bovenste deel. Dan werkt het weer in als een gewone trens.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:48

MonaBelle schreef:
Wat een hoop gebleer weer. Ga je eerst eens verdiepen in zoiets voor je het als "martelwerktuig" aan bokt laat zien!


Leg mij de werking dan eens uit, ik kan die nergens vinden. Jij wel dan, anders zou je het kennelijk geen gebleer noemen.
En.....ík mag het een martelwerktuig noemen als dat in mijn ogen zo lijkt, daar heb ik geen toestemming voor nodig. ook niet of ik iets op Bokt plaats of niet. Misschien is mijn achterliggende gedachte wel geweest dat er íemand érgens het bit kent, en dus uitleg kan geven. :+

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 22:00

Mika en Anya, ben ik het mee eens. Ben trouwens erg benieuwd hoe die mondstukken er uit zien.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 22:02

mariskalove schreef:
De scharen lijken wel op een Duits militair bit, die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werden voor de beter opgeleidde soldaten.


Heb je daar meer info over (misschien een link)? Ken dat niet en ook nooit over gehoord.

tiger27
Berichten: 443
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:12

Zie het probleem niet verdiep je er eerst in
dit bit heeft de zelfde werking al bij dressuur stang en trans heeft ook een kin ketting en heeft ook een gebroke bit en ook een stang alleen kan er verschil in de brug zitten.
Meld even bij blid dat anky edward hans martelwerktuigen in hun paard hebben hangen
Misschien moet je jezelf eerst ergens in verdiepen plaats van onzin op te schrijven

Anoniem

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:17

Volgens mij heeft TS al gemeld de foto verkeerd geinterpreteerd te hebben. Dus waarom dan alsnog ineens met zo'n grote bek je laten horen op western, terwijl je daar normaliter ook nooit komt? Sensatiezoekertje... :r

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 22:18

Tiger27: Ik ben bekend met stang en trens. Heb zelf met meerdere paarden in het Z gereden in het verleden. Ik zie er wel degelijk verschil in. Alleen al als ik naar de scharen en de vaste ophaal-onderlegtrens kijk.
En...me er in verdiepen....dat probeer ik, kan alleen nergens iets over dit bit vinden. Jij wel? Ik houd me aanbevolen voor de link.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:09

Dit is gewoon vergelijkbaar met een stang en trens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:33

Moderatoropmerking:
Het zou fijn zijn als meningen onderbouwd worden, dan kan dit misschien best een interessante en leerzame discussie opleveren. Daarnaast wil ik jullie er op wijzen dat het een ieder is toegestaan om hier te posten, 'doorgewinterde' WN-er of niet. Belangrijker is dat jullie open staan voor elkaars vragen en argumenten en elkaar met een beetje respect behandelen.

Anoniem

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:05

Tuurlijk mag iedereen overal posten, maar als je je nooit op western laat zien maar wel even je waffeltje open komt trekken tegen iemand die notabene al gezegd heeft het niet goed gezien te hebben, dan vind ik zo iemand gewoon een flauwe sensatiezoeker.

En ontopic:
Ik zie en snap de vergelijkingen met stang en trens, maar de inwerking lijkt me toch heel anders dan bij s&t door de 'ophanging' van de trens :?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:38

ik gok erop dat het een optoming voor een gangenpaard is. Vooral paso's en walkers worden nog wel eens met zulke bitten gereden.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:32

Ik zat me te bedenken. Die onderlegtrens zit vast aan de bovenkant van de shanks (of hoe je dat ook noemt dat stuk). Op het moment dat de shanks er bij gepakt worden drukt de onderlegtrens omhoog. Ook krijgt het een achterwaartse druk richting de mondhoeken als die teugel er bij gepakt wordt. De onderlegtrens verschuift bij gebruik van de shanks omhoog in de sleuf. Omdat het paard een hoge neusriem heeft, die normaal vast zit, dus niet los hangt, wordt de bovenkaak geknevelt bij gebruik van shanks. Als dan ook nog de teugel van de ophaaltrens gebruikt wordt en de neusriem het geheel begrenst, lijkt het notenkraak effect helemaal compleet.

Dan zijn er nog mogelijkheden: de shanks heeft een gebroken mondstuk, een recht mondstuk, dubbelgebroken gebogen tongpoort, ongebroken tongpoort.
De ophaaltrens kan een enkel of dubbel gebroken mondstuk hebben of een recht mondstuk. lijkt me stug als die onderlegtrens een gebogen mondstuk heeft.

Met bovengenoemde werking en de gedachte aan verschillende combinaties van shankmondstukken en ophaaltrens-mondstukken.....
Ben erg benieuwd hoe het dan werkt.

Als iemand een ander idee heeft over de werking; brand los!

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:24

spicegirl schreef:
spade bit is erger..



bull balony!!! spade bit is signaal bit en dus net vele malen zachter dan bv een shanksnaffle (of een nutcracker zoals de californios het noemen)

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:27

Bravura schreef:
MonaBelle schreef:
Wat een hoop gebleer weer. Ga je eerst eens verdiepen in zoiets voor je het als "martelwerktuig" aan bokt laat zien!


Leg mij de werking dan eens uit, ik kan die nergens vinden. Jij wel dan, anders zou je het kennelijk geen gebleer noemen.
En.....ík mag het een martelwerktuig noemen als dat in mijn ogen zo lijkt, daar heb ik geen toestemming voor nodig. ook niet of ik iets op Bokt plaats of niet. Misschien is mijn achterliggende gedachte wel geweest dat er íemand érgens het bit kent, en dus uitleg kan geven. :+


je mag dat inderdaad maar het geeft wel aan dat je waarschijnlijk evenveel van bitten en paarden kent als een kikker van kernfysica