Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
sevke schreef:Hmm. Het ligt misschien aan mij, maar ik ga er nu niet direkt van over mijn nek. De vergelijking met stang en trens vind ik ook niet zo geslaagd. Een klassieke stang en trens is vele malen scherper dan dit bit.
Bij een klassieke stang en trens, zijn de scharen van de stang altijd recht. Hier heb je een relatief korte S-shank. De S zorgt al voor een iets vertraagde werking, en ook doordat de shank naar achteren gebogen is, zal ze minder direkt inwerken dan de stang van een klassieke stang en trens.
Bij klassiek rijden wordt er ook gereden met constante teugeldruk. In het western is dit duidelijk niet de bedoeling.
Volgens mij is deze constructie bedoeld om het paard te laten wennen aan de overgang van snaffle naar shank. Denk ik. Ik kan mis zijn, natuurlijk, maar zo lijkt het mij.
Bravura schreef:crazycactus schreef:Snap alleen niet wat dit bit bij WN doet... weinig westerns aan dit bit.
Ik vind het er, behalve de neusriem toch wel aardig "'western" uitzien met die shanks.
Poco4ever schreef:Wat een verschrikkelijk bit !
Lynn_Nikita schreef:ik denk dat de meeste het eng vinden, en ook ts, omdat het lijkt alsof er 3 teugels aan 1 kant bevestigd zitten, maar het zijn er maar 2 per kant, net zoals stang en trens, of een hefboom, zoals pessoa met 2 teugels
Citaat:I ran across this while tooling around online. It is supposedly a reproduction/reinvention of Renaissance era classical dressage bits.
Citaat:The photo with the translucent "3rd" rein looks very Escher!! hee hee
I think it's just to represent the rein on the far side.
I think whoever invented this wanted a full bridle effect with only one bit. Basically, the bradoon is connected to the curb, so it's like a Kimberwicke-bridoon-Pelham hybrid or something. Except there's no rein connected to it...
It's not inherently BAD, just a lot of metal to little real effect.
No wonder it went out of style....