De achtergrond van de spade bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:46

He, he eindelijk een verstandige tekst.
Wat een domme uitspraken allemaal dames!!
Hoe kun je nou ergens over oordelen, als je er werkelijk NIETS van begrijpt %)
Ga eerst eens op Google zitten voordat je hier domme uitspraken doet.......

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:56

Hmm. Het ligt misschien aan mij, maar ik ga er nu niet direkt van over mijn nek. De vergelijking met stang en trens vind ik ook niet zo geslaagd. Een klassieke stang en trens is vele malen scherper dan dit bit.
Bij een klassieke stang en trens, zijn de scharen van de stang altijd recht. Hier heb je een relatief korte S-shank. De S zorgt al voor een iets vertraagde werking, en ook doordat de shank naar achteren gebogen is, zal ze minder direkt inwerken dan de stang van een klassieke stang en trens.
Bij klassiek rijden wordt er ook gereden met constante teugeldruk. In het western is dit duidelijk niet de bedoeling.
Volgens mij is deze constructie bedoeld om het paard te laten wennen aan de overgang van snaffle naar shank. Denk ik. Ik kan mis zijn, natuurlijk, maar zo lijkt het mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:10

sevke schreef:
Hmm. Het ligt misschien aan mij, maar ik ga er nu niet direkt van over mijn nek. De vergelijking met stang en trens vind ik ook niet zo geslaagd. Een klassieke stang en trens is vele malen scherper dan dit bit.
Bij een klassieke stang en trens, zijn de scharen van de stang altijd recht. Hier heb je een relatief korte S-shank. De S zorgt al voor een iets vertraagde werking, en ook doordat de shank naar achteren gebogen is, zal ze minder direkt inwerken dan de stang van een klassieke stang en trens.
Bij klassiek rijden wordt er ook gereden met constante teugeldruk. In het western is dit duidelijk niet de bedoeling.
Volgens mij is deze constructie bedoeld om het paard te laten wennen aan de overgang van snaffle naar shank. Denk ik. Ik kan mis zijn, natuurlijk, maar zo lijkt het mij.



Bij klassiek rijden hoort er echt niet met een constante druk op de stang gereden te worden. Bovendien heeft de S-vorm misschien effect, maar bedenk dat deze scharen wel een stuk langer zijn dan bij de dressuurstang...En hoe korter de stang, hoe minder hefboomwerking. Dus ik denk dat dat aardig met elkaar vergeleken kan worden.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:18

Snap alleen niet wat dit bit bij WN doet... weinig westerns aan dit bit.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:26

Diegene die hier uitspraken doen zonder zich maar over een bitwerking of de werking van genoemd bit te durven buigen hoeven voor mij echt niet te reageren hoor. Diegene met dit soort intelligente uitspraken in dit topic lopen in menig topic de boel op te kl*ten, hebben dusdanig weinig respect voor andere bokkers (zo te zien in hun berichtengeschiedenis) of hebben er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zelf dusdanig weinig verstand van dat ze zich slechts beperken tot dergelijke uitspraken als "zoek eerst eens op google" "kikkers en kernfysica" :D oid. :? ....laat ook maar.....
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-04-11 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:33

crazycactus schreef:
Snap alleen niet wat dit bit bij WN doet... weinig westerns aan dit bit.


Ik vind het er, behalve de neusriem toch wel aardig "'western" uitzien met die shanks.

Royal92

Berichten: 811
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:37

Wat een verschrikkelijk bit !

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:40

Bravura schreef:
crazycactus schreef:
Snap alleen niet wat dit bit bij WN doet... weinig westerns aan dit bit.


Ik vind het er, behalve de neusriem toch wel aardig "'western" uitzien met die shanks.


Ik heb binnen de westernsport nog nooit een dubbele teugelvoering gezien. hooguit met een bosal, maar nooit op deze manier.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:42

Poco4ever schreef:
Wat een verschrikkelijk bit !


een verschrikkelijk bit bestaat niet. heel veel rotslechte en rotverschrikkelijke handen daarentegen.............
het is een beetje hetzelfde als de uitspraak : guns don't kill people, people kill people

aangezien stang en trens in welke vorm dan ook geen western optoming is , is dit voor mij alles behalve een western bit

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:45

Lynn_Nikita schreef:
ik denk dat de meeste het eng vinden, en ook ts, omdat het lijkt alsof er 3 teugels aan 1 kant bevestigd zitten, maar het zijn er maar 2 per kant, net zoals stang en trens, of een hefboom, zoals pessoa met 2 teugels


daar dacht ik ook aan, het vertekend wel. Het ongeveer het zelfde als een S&T denk ik

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:47

Vind er ook weinig western aan dacht zelf eerder aan een bit uit de rensport.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:49

Rensport :? Dat is vooral watertrenzen, absoluut geen shaks. Wat ik eerder al zei, gangenpaarden :j Walkers en Paso's in authentieke optoming.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:52

@bizzybijtje : deze shanks zijn echt niet lang, hoor. ;)
Ook ik denk aan een gangenpaardenbit. Of een Peruviaans bit oid. Ik heb het nog nooit in het echt gezien iig.
Uit de rensport ? Ab-so-luut niet ! Wij hebben nog in de rensport gezeten. Nooit een shankbit bespeurd daar. :D

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:55

WendyBZ Ik heb niet alles gelezen. Ik zei rensport; omdat ik tijdens een stage bij een stal bitten voorbij heb zien komen, die ik echt nog nooit gezien had. De stal was geen grote en vooral richting het rennen, niet naar de drafsport. Maar jou idee, over rastypisch bit, is ook wat over te zeggen.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:02

Ik vind altijd dat het (en daarmee bedoel ik eigenlijk wel ieder) bit zo (on)vriendelijk is als de ruiter die eraan vastzit :D, maar dat neemt niet weg dat ik het wel er heel groot en zwaar uit vind zien (kan goed dat het geen drol weegt natuurlijk, heb er nog nooit een vastgehad). Natuurlijk hangt zo'n bit qua gewicht wel aan een hoofdstel, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel.... Het lijkt allemaal heel veel, en groot en heftig zeg maar... Voor het oog :) Nou ben ik ook niks gewend met mijn simpele dubbelgebroken trensje, maar goed :)

Chantaloves

Berichten: 261
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:04

ziet er zeer paardonvriendelijk uit....

Anoniem

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:08

ziet er uit als een western stang en trens :P

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:15

Als de TS nou even de originele website erbij had gezet.... :+ http://tackytackoftheday.blogspot.com/2 ... -this.html

Citaat:
I ran across this while tooling around online. It is supposedly a reproduction/reinvention of Renaissance era classical dressage bits.


Citaat:
The photo with the translucent "3rd" rein looks very Escher!! hee hee

I think it's just to represent the rein on the far side.

I think whoever invented this wanted a full bridle effect with only one bit. Basically, the bradoon is connected to the curb, so it's like a Kimberwicke-bridoon-Pelham hybrid or something. Except there's no rein connected to it...

It's not inherently BAD, just a lot of metal to little real effect.

No wonder it went out of style....


Afbeelding

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:17

Je had gelijk Wendy

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 22:46

Kwam de site tegen ja, maar heb ook gezocht op de bitten die ze noemen, maar geen enkel bit wat er op lijkt. Ze gissen daar ook, wat ik meen te lezen. En google helpt me niet veel verder. Dat bit moet toch ergens op een site te vinden zijn waar de daadwerkelijke benaming bij staat?
Toch vind ik die 1e foto er "western"' uit blijven zien. :o
Dit is de enige site waar ik renaissancebitten kan vinden, maar geen combi: http://markusholst.com/tack+shop/Curb+bits

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:39

Alou schreef:
ziet er uit als een western stang en trens :P


Een western stang en trens bestaat niet ;)
Van de foto af te zien zit er een correctional of highport mondstuk aan. Ik kan het niet goed zien, maar ik vermoed een correctional.

Baily12

Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-07-09

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:23

misschien lijkt ie zo eng omdat hij zo groot is met veel kettingkjes enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:17

sevke schreef:
[***] schreef:
ziet er uit als een western stang en trens :P


Een western stang en trens bestaat niet ;)
Van de foto af te zien zit er een correctional of highport mondstuk aan. Ik kan het niet goed zien, maar ik vermoed een correctional.

zeg niet dat het er een is, zeg dat het er zo uitziet :P

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:20

Wat een overdreven gedoe in de mond zeg! :n

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:14

@dofuzz- er zijn nettere manieren om te zeggen dat je het er niet mee eens bent, als bull/baloney.ik zeg het ook gewoon.
waarom kan je alleen signalen geven, met zo een hoop metaal in de mond ? de beter de ruiter, des te minder bit heeft ie nodig vind ik.
en dat de werking aan de ruiterhand legt, is waar. maar dat geld dus ook met dit bit. hoeveel mensen zullen hiermee rijden, die hun eigen rijkunst overschatten ?? dan zie ik ze toch liever met een snaffleshank rijden.
ik weet zeker, dat als mijn paard een spade in de mond krijgt,zonder te rijden, of ook maar eraan te zitten, dat ze heftig in protest gaat..