Onderhouden van westernzadel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:54

Waarom geen zadelzeep/zadelvet ed eigenlijk?
Ik heb juist een stukje fender ingescheurd doordat het leer te droog was geworden... Ik moest het (na repareren) van de zadelmaker juist vaker schoonmaken (met water, achterkant fender krijgt veel zweet te verduren en moet met water goed schoongemaakt worden en daarna juist invetten..

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:25

Voor zover ik altijd gehoord heb droogt zadelzeep juist uit, ik heb het vroeger ook gebruikt maar doe dat dus niet meer.
Vet blijft vaak te veel "op het leer liggen" en trekt minder goed in. Het invetten van de , ruwe, achterkant werkt vaak averecht omdat de ruwe verzels heel veel olie o.i.d. opnemen, die achterkant zet dat meer uit dan de gladde voorkant; de vezels daar worden dus dikker en daardoor kan je juist scheuren krijgen.
Schoonmaken met water kan ik me wel iets bij voorstellen om het zweet eraf te halen en een dun laagje olie als bescherming, maar echt in-olien/ vetten van de achterkant is mij dus altijd afgeraden en ik doe het ook nooit. Heb er dus ook nooit problemen mee gehad.
Maar alles hangt samen met kwaliteit en dikte van het leer, leeftijd van het zadel/ fenders, onderhoud, gebruik, etc.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:31

ik heb een Bob's wel uit 97 dus het leer is al behoorlijk oud (maar wel goed) en slecht onderhouden (ik heb hem zelf de eerste jaren ook nooit onderhouden :p )

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:48

quarterH schreef:
ik heb een Bob's wel uit 97 dus het leer is al behoorlijk oud (maar wel goed) en slecht onderhouden (ik heb hem zelf de eerste jaren ook nooit onderhouden :p )


Slecht onderhoud gaat altijd ten koste van de kwaliteit, Bob's is een gerenomeerd merk, maar als het, voordat jij het kreeg, slecht/ verkeerd onderhouden is dan merk je dat nu dus. Jammer, maar dan zou ik de tips van de zadelmaker opvolgen, die kan het best beoordelen wat het leer nodig heeft in dit geval.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:49

ik heb het zelf niet onderhouden haha! voor mij alleen als showzadel gebruikt dus had wel al wat jaartjes erop maar weinig gebruikssporen nog. dus ben het zelf schuld :-) nu onderhoud ik hem wel.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:08

Mijn zadel is behoorlijk oud nu. Was super mooie kwaliteit. Is nu echt te droog en slecht onderhouden door mezelf. Mijn paardje is 15 en het ligt nog zo goed, dat ik het misschien wil opknappen. Leer is nog redelijk omdat het dagelijks gebruikt wordt, maar het staat altijd op mijn standen. Daar heb ik dus droge knikken. Fenders zijn uit 1 geheel, maar je ziet wel slijtage.
Ik ben van plan om het even goed te reinigen en de tie strap, off billet etc te vervangen, want die kunnen echt niet meer.
Er ligt een pak zand op mijn zadel waar iemand die een bak wil aanleggen blij van zou worden, dus moet best aan de slag.

Ik heb alleen een hekel aan de basket print, want daar zit alles altijd tussen. En ook kom ik er op sommige plekken maar moeilijk bij met schoonmaken.

Weet iemand welke olie echt goed intrekt? Of gewoon de neatsfoot oil nemen?

Zit erover te denken om hem even onder handen te laten nemen en heb gemaild, maar geen idee wat dat kost en hoelang ik hem moet missen.

Anoniem

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:11

Basketprint maakte ik schoon met en zachte tandenborstel. Werkte goed!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:04

Ja, doe ik meestal ook wel zoon, maar als ik heel precies kijk, zijn niet alle randjes echt goed schoon dan. En hoe doe je de achterkant van je cantle? Daar kom ik echt niet bij of tussen. Ik heb hem dus in alle jaren denk 3x gedaan, maar dan ben ik ook heel precies :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:59

Tandenborstel of zo een kwastje waar mensen soms hoeven mee invetten. :j

Anoniem

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:01

Achterkant cantle doe ik idd ook met een kwast, en daarna prop ik er een oude theedoek langs voor evt teveel aan olie.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onderhouden van westernzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:03

O, ja, een kwast is slimmer :)

ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:04

superpony schreef:
Mijn zadel is behoorlijk oud nu. Was super mooie kwaliteit. Is nu echt te droog en slecht onderhouden door mezelf. Mijn paardje is 15 en het ligt nog zo goed, dat ik het misschien wil opknappen. Leer is nog redelijk omdat het dagelijks gebruikt wordt, maar het staat altijd op mijn standen. Daar heb ik dus droge knikken. Fenders zijn uit 1 geheel, maar je ziet wel slijtage.
Ik ben van plan om het even goed te reinigen en de tie strap, off billet etc te vervangen, want die kunnen echt niet meer.
Er ligt een pak zand op mijn zadel waar iemand die een bak wil aanleggen blij van zou worden, dus moet best aan de slag.

Ik heb alleen een hekel aan de basket print, want daar zit alles altijd tussen. En ook kom ik er op sommige plekken maar moeilijk bij met schoonmaken.

Weet iemand welke olie echt goed intrekt? Of gewoon de neatsfoot oil nemen?

Zit erover te denken om hem even onder handen te laten nemen en heb gemaild, maar geen idee wat dat kost en hoelang ik hem moet missen.



Hey ik vroeg me af waar je hem heb laten schoon maken of gedaan zou hebben? Ik wil dag ook gaan doen maar kan niet echt wat vinden