passend westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

passend westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 12:08

heehee ik heb even een vraagje! :D

Ik had gister een discussie met de nogal eigenwijze eigenaar van mn verzorgpony en k wil graag weten hoe jullie hier over denken. Ik zal even mn verhaaltje vertellen en als het lukt vandaag foto's maken :)

Het zit zo. Ik heb een verzorgpony (quater merrie) en tijdens het rijden gaat ze vaak bokken zodra je in galop gaat op een volte. Rechtuit is er vrijwel geen probleem. Volgens de eigenaar bokt ze als ze geen zin meer heeft om te rijden (Toevallig bokt ze wel alleen met galloperen op een volte) tijdens het galloperen schuift het zadel heel vaak naar rechts of links terwijl het goed aangesingelt is. Toen mijn vriendin een rondje op haar ging rijden zag ik dat ze soms springende bokken maakt en bokken naar 1 kant toe en met haar staart zwiept. Dit gedrag leek mij erg op protest. Dus ik ben even gaan kijken hoe het zadel ligt op haar blote rug. Ik ben zelf natuurlijk geen zadelmaker maar ik heb het iedee dat het niet goed lag. Ze is extreem aangekomen en is ook echt veel te dik. Ze lijkt bespierd maar het is vooral vet. Ook heeft ze veel vet op haar schouders waardoor het zadel zegmaar op haar ligt. Het zadel ligt op haar schouders en valt er niet overheen zegmaar. K weet even niet hoe ik het anders moet noemen maar ik zal even een foto maken ter verduidelijking. Verder is het zadel roundskirt maar ligt de achterkant dus dat stukje wat vgm vrijwel niks draagt ver over haar laatste rib heen. Ik heb daarna nog iemand van stal er naar laten kijken die er al meer verstand van heeft als ik en zag ook dat het zadel niet helemaal lekker lag. Ze gaf het advies om haar eerst te laten afvallen en voorlopig even niet te rijden (met dit zadel) En als ze afgevallen was verder te kijken of het zadel beter zou liggen en anders naar een zadelmaker gaan. Nu heb ik de eigenaar gesproken maar hij was er heilig van overtuigd dat het zadel goed lag. Als ze zou afvallen komt de fork op haar schoft te liggen zij hij. Ze heeft nu een aardige ruimte over en ze heeft ook geen hoge schoft of iets. Ook dat het zadel ver over haar laatste rib heen lag maakte niks uit en heeft een foto naar zijn zadelmaker gestuurd maar hier heb ik verder niks over gehoord. Ik dacht dat er verschillende lengte's van het zadel is ook bij roundskirt (kan ik verkeerd hebben) Maar volgens de eigenaar is roundskirt het kortste wat er bestaat en is er niks korter. Hij begreep wel dat ze te dik was en was het er mee eens dat ze moest afvallen. De stal eigenaar en ik maken ons zorgen dat ze straks hoefbevangen word aangezien ze 24/7 buiten staan en als ik er niet ben ze niet van de wei afkomt wat niet handig is aangezien het nog heel groen voorjaar gras is met een hoog fructaan gehalte. Volgens mij kwam het niet helemaal binnen bij de eigenaar maar ze wilde gelukkig wel een graasmasker kopen om te voorkomen dat ze nog meer eet. Verder zal ik hier niet op ingaan aangezien dit voor tack is :D

Heel lang verhaal haha sorry ik hoop dat ik alles goed vertele heb. En even om misverstanden te voorkomen. De eigenaren zijn super lief en willen het beste voor het beesie. Het is een stel een man en een vrouw. De vrouw vind het belangrijk om te horen wat ik er van vind en denk maar de man wilt het eigenlijk niet horen en neemt niks aan. De vrouw wilt absoluut niet dat ze pijn heeft en gaat er achteraan. Ik snap dat het niet mijn paardje is maar de vrouw zegt als hun er niet zijn ben ik haar "eigenaar" betekend natuurlijk niet dat ze van mij is maar wel dat ik er iets over te zeggen heb vandaar dat ik me hier zo in meng. Dus om antwoordn te voorkomen zoals ze is toch niet van jou en de eigenaren bepalen alles. Dat klopt maar ik wil voorkomen dat ze straks misschien kapot word gereden door een niet passend zadel enz.

Als jullie tips hebben over hoe k dit evt zou kunnen aanpakken hoor ik het graag! En graag jullie mening hierover :j

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: passend westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:00

Hoi, als het paard te dik is, dan de weide in kleine stukjes verdelen of strookbegrazing doen. En kilometers maken. Teveel eten in combinatie met te weinig bewegen = dik worden.

Het zadel: maak foto's van alle kanten en ook foto's van als het paard gebogen is links en rechts. De lengte kan een probleem zijn, maar ook de rest moet passend zijn! Misschien is het te smal op bepaalde punten of drukt het ergens waar je het niet goed kan zien aan de onderkant....