Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 16 [ 391 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bit twisted wire discussie

 
Profiel   

superpony schreef
De mensen met paarden aan huis of die op een pensionstal staan waar weinig tot geen controle en beleid is, maken er echt een potje van. Daar zie ik ook ongelooflijk veel paarden leed.


Pardon?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 21:59 



 
Profiel   

Ik zal erbij zetten dat dit niet bij iedereen zo is, maar het gebeurt wel en helaas veel ook. ( kan het dus niet meer wijzigen daar )

Als je mensen thuis of op hun stal ziet trainen, met hun paarden ziet omgaan of hoort goedpraten wat ze doen, schrik je er echt van.
Persoonlijk schrik ik er ook van hoe groot de verschillen zijn van mensen op show en mensen in hun eigen omgeving.

Maar mensen moeten of mogen ook leren, dus ik denk altijd maar; het zal wel het leer proces zijn geweest hoop ik. Maar ik zeg eerlijk dat ik wel moeite heb met respect voor mensen die ik heel anders bezig heb gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 23:56 



 
Profiel   

Gini: heb je mij eerder post wel gelezen, dan weet je ook waarom het bij mijn paard zo is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-17 13:03 



 
Profiel   

Ja, ik heb die post gelezen. Maar ik begrijp iets niet goed. Het gaat hier over een paard met een verreden mond. Zeer ernstig verreden. Zo verreden zelfs dat het gewoon gevaarlijk is om met dit paard te rijden en dat al met een "dom, onschuldig" trensbitje. Wat ik dan dus niet zo goed snap is dat er de reflex gemaakt wordt "Hé, weet je wat, om dit probleem op te lossen, laten we er een nóg scherper bit in hangen". In de plaats van de oorzaak van het probleem te zoeken of het probleem even helemaal weg te nemen.

Dit is absoluut niet als aanval bedoelt. Hé, je paard loopt 22 jaar lekker, dus wie ben ik om dan langs de zijlijn te roepen dat je verkeerd bezig bent. Maar ik ben echt benieuwd hoe een trainer tot deze plan van aanpak komt en wat de gedachtengang daar dan achter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 12:17 



 
Profiel   

Niet om het goed te praten, maar om het iets te verklaren. El camino heeft het wel over 15/20jaar geleden waar soms toch anders gehandeld werd dan nu.
Als ik kijk naar trainers die paarden echt kapot hebben gereden ( bewijs staan ) en nu nog aanbeden worden, op een voetstuk geplaatst etc, snap je het ook niet.

Maar mensen zijn gaan leren en ontwikkelen. Daarom zei ik ook dat Marc, als hij nog had geleefd nu, het ook weer anders had aangepakt. Dat zullen we dus nooit weten. Maar voor toen, paste het bij zijn aanpak en manier van denken. Dat werd toen geaccepteerd, omdat het resultaat heeft geholpen om met dit paard verder te kunnen.

1 van onze paarden is echt kapot gereden in zijn mond bijv. Die kon met maar 1 bit gereden worden zei men. Daar ben ik heel snel vanaf gestapt en rij hem met wat ik kies; correctional, snaffle, rijhalster of niks. Het enige verschil is bij een paard dat dusdanig getraind is, dat je echt een beetje opnieuw moet beginnen. Dat is niet erg, maar bij een volwassen paard, met verleden, een ander verhaal. Hij is meer een robot en dat werkt gewoon anders.

Onze merrie is al 24 en gaat alleen maar mee het bos in of rondje in de bak. Die is op zich braaf, maar ook echt flink aangepakt in haar mond. Dat voel je aan alles, ook haar lijf helaas. Ik ben haar een paar jaar terug wat gaan testen en het is heel anders hoe een paard reageert die zo verreden is, dan een blanco paard.

Mensen snappen vaak niet dat trainen heel veel tijd kost. En mensen zien niet het verschil tussen een paard dat dingen doet uit angst voor pijn en wat trucjes leert of op een correcte manier oefeningen leert stapsgewijs.
Niet elk paard heeft top talent, maar het paard krijgt wel heel snel de schuld als dingen niet goed of snel gaan.

Als ik op een paard rij, wat niet eens de cirkels beheerst, maar wel kan spinnen en stoppen, vind ik dat er stappen worden overgeslagen. Zelfde als paarden 1 kant op keihard spinnen en andere kant op niet eens draaien. Een gemis, maar trainers kunnen het verkopen, want de klant is allang blij als hij wat ziet, vooral omdat heel veel mensen het zelf niet kunnen natuurlijk.
Niet erg, je blijft een heel leven leren, maar blijf wel kritisch naar de trainer en de omstandigheden voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 13:51 



 
Profiel   

het gebruik van het twisted wire bit is net pas geleden weer op een negatieve manier in het nieuws geweest
(Opgelet onaangename foto in de link)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 19:53 



 
Profiel   

met shanks..... Walgelijk!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 22:21 



 
Profiel   

Arm arm dier.
En dan word " trainen" met zoiets misselijkmakends nog goed gepraat ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-17 23:29 



 
Profiel   

Misselijkmakend :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 06:50 



 
Profiel   

Wat mij meer zorgen baart is dat iedereen zo'n bit (of andere "hulpmiddelen") kan aanschaffen, zonder een uitleg of begeleiding in het gebruik. Wat een hulpmiddel hoort te zijn, kan al snel in een martelwerktuig veranderen op die manier.

Mij is altijd geleerd dat je het paard laat nageven op beendruk, niet op teugeldruk.


Laatst bijgewerkt door NRJ op 25-11-17 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 09:06 



 
Profiel   

Dit zou gewoon niet op de markt mogen zijn, uitleg of niet.

Ja dat is mij ook geleerd, een ontspannen paard die zelf vertrouwen in de hand krijgt en daardoor als hij genoeg van achteruit gereden word na gaat geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 09:08 



 
Profiel   

ik hoop wel dat jullie willen geloven niet iedere reiner dit maar ,,normaal,, vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 10:39 



 
Profiel   

Dat wil ik best geloven, maar 1 is al teveel.
En zo te lezen bestaan ze nog steeds en word het nog steeds door enkele goed gekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-17 10:44 



 
Profiel   

Om dit voor elkaar te krijgen, moet je ook met een twisted wire bit behoorlijk tekeer gaan. Deze trainer of ruiter die dit heeft veroorzaakt, kan dit hoogst waarschijnlijk ook met veel andere bitten voor elkaar krijgen en moet gewoon stoppen met rijden.

Dit gebeurt trouwens veel meer dan men denkt. Heb een paard staan waar je dit ook terug ziet aan zijn tong. Maar lag aan het paard................en trainer heeft nog altijd werk met 100 veren in zijn kont, tja.................

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 02:01 



 
Profiel   

Dit bit heeft shanks en is een dubbel bit, dus behoorlijk meer extreem dan een “standaard” twisted wire snaffle. En dan nog, denk ik ook, dat het een extreme hand moet zijn geweest om de tong zo doormidden te snijden. Of wellicht misschien opgebit met dat bit. Yikes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 05:03 



 
Profiel   

*edit:

Van wat ik begrijp: het is niet zeker welk bit de verwondingen heeft veroorzaakt; mss dat bit maar mss ook een snaffle of een nog extremer bit. Daarnaast is het zelfs mogelijk dat het paard het op de een of andere manier het zelf heeft aangedaan (paarden kunnen zich soms op een rare manier verwonden).

Ik was even nieuwsgierig wie de renommierte reiningtrainer is. Van wat ik kan vinden, niet 100% zeker, zou ik niet al te verbaasd zijn als het is veroorzaakt door extreem bit en/of harde hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 06:20 



 
Profiel   

Als je de naam van het paard in het artikel googled vind je de naam van de trainer Linda

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 08:48 



 
Profiel   

Linda ter verduidelijking van wat er staat in het artike, er staat niet dat dit kan met een snaffle l :

o.k. wat er staat in het kort is dat het hier gaat over een rechtszaak die voorjaar 2018 voorkomt.
De trainer zelf zegt dat de hengst zichzelf de verwonding heeft toegebracht.
2 experten hebben naar gekeken .
De eerste, vier dagen na de vastgestelde verwonding, zegt dat de verwonding door een speciaal/bewerkt bit is veroorzaakt, mogelijk door een twisted wire shank.
Een tweede expert zegt dat het met grote waarschijnlijkheid door een bit, ketting of dikke metalen draad toegebracht is. Deze verteld ook dat het zo goed als uitgesloten is dat het met paardvriendelijke bitten (zoals voorgeschreven in de regelgevening v/d FN) tot zulke verwonindingen gekomen was, en voegt daar aan toe dat hij in de laatste 17 jaar niet meer zo’n verwonding te zien gekregen heeft (in de praktijk/kliniek dus).


Toch is het niet uitgeloten dat dit geval onbestraft blijft omdat het goed genoeg genezen is zodat de waardevermindering van het dier nihil is.
Dan staat er nog dat de trainer een advocaat in de arm genomen heeft heeft van een advocatenkantoor in eigendom van een succesvolle dressuur en springruiter en jurylid en als getuigen wordt onder andere de 2e expert verwacht in de rechtszaal.


Laatst bijgewerkt door Hobbyhorse op 26-11-17 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 10:01 



 
Profiel   

Loopt deze discussie nogsteeds :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 10:01 



 
Profiel   

Mijns inziens een discussie die gevoerd moet blijven worden tot de twisted wire nooit meer in een paardenmond gehangen wordt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 10:05 



 
Profiel   

Inderdaad, zolang mensen menen dat dit nodig is om hun paard (om) te scholen mag de discussie nooit stoppen.
Die onkunde moet de wereld uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 10:07 



 
Profiel   

Een langlopende discussie op een discussieforum. Moet niet gekker worden.
Waarom zou je willen dat deze discussie stopt, Kabayo? Ik wist niet dat we tegen een deadline zaten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 11:02 



 
Profiel   

Gini schreef
Een langlopende discussie op een discussieforum. Moet niet gekker worden.
Waarom zou je willen dat deze discussie stopt, Kabayo? Ik wist niet dat we tegen een deadline zaten?

Oh nee dacht dat t alleng doodgebloed was
Ik zeg toch nergens dat ik wil dat jullie stoppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 11:14 



 
Profiel   

Ah ok, je wilde ons gewoon een heads up geven dat deze discussie nog aan het lopen is.
Dan heb ik je misbegrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 11:19 



 
Profiel   

Leo schreef
Mijns inziens een discussie die gevoerd moet blijven worden tot de twisted wire nooit meer in een paardenmond gehangen wordt. :)


Mee eens.. wat een vreselijk ding zeg. Ik ken iemand die er ook zo een heeft. Ik was bitten aan het uitproberen voor mijn paard om te kijken waar ze het fijnst op zou lopen. Toen zei ze tegen mij dat ik die twisted wire maar niet moest proberen omdat je daar een super stille hand voor moest hebben. Toen ik zag welk bit ze bedoelde heb ik daar ook maar gelijk vriendelijk voor bedankt. Zo’n martelwerktuig komt bij mij bij geen enkel paard in de buurt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-17 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 16 [ 391 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen