Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:27

Dan dus geen @ meer gebruiken als je vragen algemeen bedoelt.

Met je uitleg ben ik het nog steeds niet eens.
Dit bit is zo misselijk gedraaid dat het alleen bij in liggen al pijn veroorzaakt.
En uiteraard bij teugel aanname nog veel meer.
Die druk zal hij ontwijken ja.
Maar totaal ontlopen kan hij de draaiing nooit.
Daarom is elk bit wat niet glad is een zeer fout bit.
Stille hand of niet.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:31

Ik heb alleen @ gebruikt naar superpony en DD, maar goed.
En ik ben het met jouw uitleg niet eens, dat een paard pijn zou hebben gewoon bij het inleggen van dit bit. Er zitten geen scherpe randen of kanten aan.
Ik heb even een aantal plaatjes opgezocht van bitten die wél pijn doen bij het inleggen imo. (IK BEN GEEN VOORSTANDER HIERVAN!!!!)
Spoiler:
Ik vermeld het ff duidelijk, vooraleer ik weer dingen in de mond gelegd krijg...



Afbeelding
lifesaver mondstuk


Afbeelding
ketting


square twisted
Afbeelding

Afbeelding
ophaal square twisted

en vinden jullie deze dan vriendelijk? Wordt algemeen aangenomen als hét vriendelijke snafflebit : de Myler (vind ik persoonlijk geen fijn bit, maar iedereen hier op bokt zweert erbij). Heeft ook geen glad monstuk, toch?
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:35

Geen enkel bit doet zeer als je het alleen maar in de mond legt of er moeten een paar hele zware teugels aan hangen. Het is de ruiter die er wat mee doet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:38

'Westernpaarden wordt geleerd om druk te vermijden/ontwijken'.
Een goede trainer, ongeacht de discipline, ziet een bit als een communicatiemiddel dat bij de juiste training door het paard vertrouwd en geaccepteerd wordt. Correct nageven is ook wijken voor druk, maar hele subtiele druk (zachte weerstand) en is in principe een positieve reactie die zorgt voor ontspanning. Het paard leren druk te vermijden middels een scherp bit is geen nageven, dat is een negatieve reactie die gebaseerd is op het vermijden van stress en pijn. Daar wordt helaas in alle richtingen van de paardensport gebruik (misbruik) van gemaakt, ook in de dressuur. Maar daar zijn de bitten dan tenminste nog glad en anatomisch gevormd. Een bit dat nadrukkelijk niet ontworpen is om fijn en comfortabel in de mond te liggen geeft bij veel paarden al een negatieve reactie zonder enige inwerking door de ruiter. Vergis je er overigens niet in hoe snel een paard vervalt in learned helplessness door negatieve conditionering. Wat heel gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd kan worden als ontspanning en een meewerkende houding.
Als ik jou mag geloven Sevke is dat in de westernsport dus blijkbaar een geaccepteerd en algemeen voorkomend fenomeen. Tja, dan lijkt het mij dat daar evenzeer, zoniet nog harder (tweejarigen trainen lijkt me ook een dingetje) een cultuuromslag richting meer paardenwelzijn nodig is als in bijvoorbeeld de dressuursport (hoewel daar al positieve veranderingen ingezet zijn en er iig volop gediscussieerd wordt over harnachement, trainingsmethodes etc.).

Waar haal jij het overigens vandaan dat 'iedereen op Bokt' zweert bij een Mylerbit? Je vervalt herhaaldelijk in volkomen onzinnige generisaties.
Laatst bijgewerkt door Askja op 10-10-17 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:38

Waarom moet je jou uitleg goed gaan praten door nog extra onvriendelijkere bitten hier neer te zetten?

En ik ben wel van mening dat een bit zeer kan doen bij al alleen inleggen.
Daar is de mond gevoelig genoeg voor.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:39

Askja schreef:
'Westernpaarden wordt geleerd om druk te vermijden/ontwijken'.
Een goede trainer, ongeacht de discipline, ziet een bit als een communicatiemiddel dat bij de juiste training door het paard vertrouwd en geaccepteerd wordt. Correct nageven is ook wijken voor druk, maar hele subtiele druk (zachte weerstand) en is in principe een positieve reactie die zorgt voor ontspanning. Het paard leren druk te vermijden middels een scherp bit is geen nageven, dat is een negatieve reactie die gebaseerd is op het vermijden van stress en pijn. Daar wordt helaas in alle richtingen van de paardensport gebruik (misbruik) van gemaakt, ook in de dressuur. Maar daar zijn de bitten dan tenminste nog glad en anatomisch gevormd. Een bit dat nadrukkelijk niet ontworpen is om fijn en comfortabel in de mond te liggen geeft bij veel paarden al een negatieve reactie zonder enige inwerking door de ruiter. Vergis je er overigens niet in hoe snel een paard vervalt in learned helplessness door negatieve conditionering. Wat heel gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd kan worden als ontspanning en een meewerkende houding.
Als ik jou mag geloven Sevke is dat in de westernsport dus blijkbaar een geaccepteerd en algemeen voorkomend fenomeen. Tja, dan lijkt het mij dat daar evenzeer, zoniet nog harder (tweejarigen trainen lijkt me ook een dingetje) een cultuuromslag richting meer paardenwelzijn nodig is als in bijvoorbeeld de dressuursport (hoewel daar al positieve veranderingen ingezet zijn en er iig volop gediscussieerd wordt over harnachement, trainingsmethodes etc.).


+:)+

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:41

Tnx. Maar het blijft praten tegen een muur.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:45

Wat ik me dan steeds afvraag, hebben deze mensen dan nooit een fijn licht nageeflijk paard gereden op een normaal bit?
Want dan wil je dat toch helemaal niet op "een andere manier" voor elkaar krijgen.

Ik krijg zelfs zonder gedoe mijn speknek tinker fijn los in zijn mond en kaak en daardoor ook lijf. (of eigenlijk andersom)
Dan moet dat bij andere rassen toch ook lukken?
Nee zo fijn als mijn vorige volbloed zal hij nooit worden, wil ik ook niet want daar heeft hij het lijf niet voor en zou oneerlijk zijn omdat wel te willen.
Maar van voren lekker licht en fijn op het been kan elk paard. Niet meer gewicht dan wat de teugels wegen.

Mizora

Berichten: 18104
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:51

sevke schreef:
en vinden jullie deze dan vriendelijk? Wordt algemeen aangenomen als hét vriendelijke snafflebit : de Myler (vind ik persoonlijk geen fijn bit, maar iedereen hier op bokt zweert erbij). Heeft ook geen glad monstuk, toch?
*foto buiten de quote gehaald i.v.m. link-problemen

Afbeelding
De variant van de myler die je laat zien is de mylervariant van de waterford trens en een zeer onrustig bit in mijn ogen. Niet per se onvriendelijk, wel een hoog risico erop. Doordat het bij lange na niet zo dun is als de twisted wire en gladder is, is het in de mond liggen niet al onprettig.

Dit type myler is de variant waar ik over het algemeen mensen bij hoor zweren. Een gewone dubbelgebroken trens, alleen dan zonder dikke scharnierpunten en minder bewegelijk.
Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:11

bruintje123 schreef:
Waarom moet je jou uitleg goed gaan praten door nog extra onvriendelijkere bitten hier neer te zetten?

En ik ben wel van mening dat een bit zeer kan doen bij al alleen inleggen.
Daar is de mond gevoelig genoeg voor.


ik praat niks goed. *zucht*
En niemand antwoordt ooit op mijn vraagtekens...er wordt hier maar doorgedramd...

@DD : inderdaad _/-\o_
@Askje : ik heb nu niet veel zin om het overal op te zoeken, maar zelfs in dit topic werd er naar de vriendelijkheid van het mylerbit verwezen. En iemand opperde dat een bit me een niet-glad mondstuk onvriendelijk is, dus vandaar mijn vraag : is een mylerbit dan onvriendelijk?
Trouwens, over cultuurinslag qua diervriendelijkheid gesproken, volgens mij is de westernsport de enige tak van de paardensport waar er een ringjudge bestaat die er op toekijkt of er wel vriendelijk met de dieren wordt omgegaan tijdens het inrijden, en die bij elke run elk paard bekijkt of er sporen van onvriendelijke behandeling vast te stellen zijn. DAT is iets wat ze beter bij dressuur en springen ook eens zouden inlassen. :)
Daar heb ik al optomingen gezien, op grote internationale jumpings, waar mij de haren van ten berge rijzen : een combinatie scharenbit met hackamore met reusachtige scharen, waar de ruiter dan compleet moet gaan aanhangen...Hier ging het toch ook onderweg ergens fout...
@mizora : die onderste is wat wij noemen een billy allen, maar dan met voorgevormd mondstuk. En ik ben het er niet mee eens dat een dikker bit aangenamer is voor een paard. Niet elk paard heeft graag een dik bit in zijn mond. Veel paarden hebben liever een dunnere variant, zeker als ze wat een kleinere mond of dikkere tong hebben.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:41

Bij de dressuur (en ook in de IJslandersport waar ik wat meer in thuis ben) vinden o.a. controles plaats op mondverwondingen. Dat het allemaal nog veel beter en strenger kan, daar ben ik het mee eens. Maar die rare bitten en ook het trainen van paarden die feitelijk nog baby's zijn, dat is toch echt westerncultuur. Verder vind ik je betoog weinig overtuigend want je begint wederom met allerlei generisaties te schermen. Laat maar.
Bruintje, wat je zegt. Ik kan mijn IJslanders (en dat zijn zacht uitgedrukt meestal ook niet de meest functioneel gebouwde paarden) ook prima nageeflijk rijden op een gewoon trensje. Eentje rijd ik met een vrij dun enkelgebroken anatomisch trensje omdat die een heel klein bekkie heeft en ook wat beweeglijker is in de mond, de andere paarden (pony's :D ) rijd ik met een dubbelgebroken anatomisch gevormde trens. Meestal zonder neusriem, ben vaak te lui om die dingen om te doen. Heb in het verleden bij bepaalde trainers weleens voor de gelegenheid met rare bitten gereden omdat ze vonden dat dat de oplossing was voor mijn toenmalige rijtechnische problemen, maar dat was eens maar nooit weer (sorry paarden ...)

Anomien

Berichten: 7402
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:27

VivaLaVida schreef:
Superpony als je slofteugel of draw reins wil verbieden dan kunnen we autos ook maar beter verbieden want menig mens weet ook niet hoe ze daar normaal mee moeten rijden :D


Ohw voeg toen alcoholise drankjes... make-up...
en scooters, ...

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:22

Ze moesten mensen verbieden, die zijn de oorzaak van al die ellende .....

Mizora

Berichten: 18104
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:34

sevke schreef:
@mizora : die onderste is wat wij noemen een billy allen, maar dan met voorgevormd mondstuk. En ik ben het er niet mee eens dat een dikker bit aangenamer is voor een paard. Niet elk paard heeft graag een dik bit in zijn mond. Veel paarden hebben liever een dunnere variant, zeker als ze wat een kleinere mond of dikkere tong hebben.


Een 12mm bit is voor vrijwel ieder paard dun genoeg, een twisted wire van 9mm of dunner met daarbij ook nog eens een maar gedeeltelijk inwerkend oppervlakte (en dus effectief slechts 6mm breed om de druk te verdelen) is gewoon een vlijmscherp bit.

Afbeelding
Dit bit zou al een stuk minder protest oproepen, het is 10mm dik overigens. Het is nog steeds scherp, dat kan nu eenmaal niet anders als het zo dun is, maar het heeft geen snijdende en nippende werking zoals een twisted wire. En voor het enkele paard dat zo weinig ruimte in zijn mond heeft, een oplossing. Maar gemiddeld gesproken doet 12/13mm het prima en de meeste paarden hebben zelfs voldoende ruimte in de mond voor 16mm.

Echt dikke bitten zijn inderdaad voor vrijwel geen enkel paard fijn. Ik ben ooit een 27 of 28mm bit tegengekomen, dat gaat nergens meer over.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:39

DubbelDun schreef:
Ze moesten mensen verbieden, die zijn de oorzaak van al die ellende .....

Amen. _/-\o_

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:47

Loes'sCorner schreef:
Zoalls de titel al zegt ben ik opzoek naar een twisted bit in de maat 12/12,5 cm

Ik heb er een in groter van bob avila en vind ze enkel groter gaat om het volgende bit:


[ [url=m/LScBQQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


( gelieve geen discussies over het bit zelf , bedankt )


Loes, ik heb deze ook. Is een fijn bit. Arthur verkoopt precies deze!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:48

@askja : ik generaliseer niks. Ik zeg enkel wat ik al (meermaals) gemerkt heb, en mij daarbij de bedenking gemaakt: hier zou ook een ringjudge mogen zijn.
Je hebt gelijk als je je vragen stelt over het inrijden van erg jonge paarden, wat normaal is in de westernsport. Gelukkig begint daar nu ook meer en meer kritiek op te komen, en er zijn al landen die de driejarige futurities verbieden. Ik kan dat alleen maar toejuichen, maar er is nog een erg lange weg te gaan, helaas...
Ik heb trouwens ook twee IJslanders, gewoon voor de fun (niet voor de sport of zo). Erg leuke dieren, trouwens!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:50

quarterH schreef:
Loes'sCorner schreef:
Zoalls de titel al zegt ben ik opzoek naar een twisted bit in de maat 12/12,5 cm

Ik heb er een in groter van bob avila en vind ze enkel groter gaat om het volgende bit:


[ [url=m/LScBQQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


( gelieve geen discussies over het bit zelf , bedankt )


Loes, ik heb deze ook. Is een fijn bit. Arthur verkoopt precies deze!


QuarterH wat doe je nu??!! :=

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:52

Ik zou er persoonlijk benauwd van worden dat het paard de tong over het bit kan doen en zijn vel er tussen zou komen te zitten.
Wat is er mis met een simpel enkelgebroken watertrensje van 16/14mm?
Nee inderdaad ik ga met mijn voorgangers mee, een probleem moet de ruiter bij zichzelf zoeken en niet het paard de schuld geven als het ware.

Buiten dat ben ik ook een westernruiter (geweest) en heb ik zat gezien (dingen die ik wil en niet wil zien) dus ik vind persoonlijk dat ik hier over mee kan praten.

Misschien een mondcontrole inlassen iedere keer als je ermee gereden hebt een goed idee? Om te kijken of er wonden/schaafplekken/beurse plekken in de mond te vinden zijn?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:00

Askja schreef:
Bij de dressuur (en ook in de IJslandersport waar ik wat meer in thuis ben) vinden o.a. controles plaats op mondverwondingen. Dat het allemaal nog veel beter en strenger kan, daar ben ik het mee eens. Maar die rare bitten en ook het trainen van paarden die feitelijk nog baby's zijn, dat is toch echt westerncultuur. Verder vind ik je betoog weinig overtuigend want je begint wederom met allerlei generisaties te schermen. Laat maar.
Bruintje, wat je zegt. Ik kan mijn IJslanders (en dat zijn zacht uitgedrukt meestal ook niet de meest functioneel gebouwde paarden) ook prima nageeflijk rijden op een gewoon trensje. Eentje rijd ik met een vrij dun enkelgebroken anatomisch trensje omdat die een heel klein bekkie heeft en ook wat beweeglijker is in de mond, de andere paarden (pony's :D ) rijd ik met een dubbelgebroken anatomisch gevormde trens. Meestal zonder neusriem, ben vaak te lui om die dingen om te doen. Heb in het verleden bij bepaalde trainers weleens voor de gelegenheid met rare bitten gereden omdat ze vonden dat dat de oplossing was voor mijn toenmalige rijtechnische problemen, maar dat was eens maar nooit weer (sorry paarden ...)


Ik ben ook een persoon met twee IJslanders (want IJslandermens durf ik mezelf niet bepaald te noemen) momenteel en rij ook alles op een dubbelgebroken KK Ultra trens van 14 mm.
Prima nageeflijk te rijden, ik rij momenteel M2+9 met mijn IJslander tussen de paarden dus om rijtechnische problemen te schrijven op anatomische bouw vind ik altijd wat kort door de bocht.
Als bij mij een paard (welk ras/soort/hoogte/leeftijd dan ook) lastig is of veel bokt dan ga ik naar de dierenarts om alles na te laten kijken, ik wil niet rijden met een paard met een lichamelijk probleem en ik heb al helemaal een hekel om in het oog springende klinische afwijkingen in bijvoorbeeld de wedstrijd ring te zien (ik ben een student diergeneeskunde in jaar 5, kan er wat mee te maken hebben)

Hoefbeslag en mondcontrole wat ze op IJslander wedstrijden (maar ook op menwedstrijden en dressuurwedstrijden hebben) is wat mij betreft een belangrijk onderdeel in de westernsport omdat je ook vaak "oud zeer" nog kan zien in de mondhoeken. Daar moet wat mij betreft veel betere controle op komen, zeker bij jonge paarden.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:16

Cer schreef:
@Bruintje en @SP, ja dat ben ik zeker met jullie eens :j

@Aikon: we mogen het wel hopen een keer...
maarre heb je nu wel of niet een westernruiter met een dressuurzweep zien trainen?

NB, over het algemeen heb je geen zweep nodig, want je hebt splitreins.. en die heb ik wel eens gebruikt zien worden :j Overlangs... ~~}> en dat komt aan hoor.. (nb, t is dat die smiley lacht, want grappig is het niet)


Ja ik heb er een paar mee zien rijden (eentje gaf ook les). 1 zelfs met 2 zwepen, elke kant 1. Was volgens hun een heel normaal iets binnen de westernwereld om je paard mee te trainen. Ik vond/vind het maar vreemd en niet iets dat "normaal" is in de westerntraining.
Maar ja, rij goed 10 jaar alleen nog recreatief western. Het niveau van wedstrijdruiters vind ik aardig gezakt met 15/20 jaar geleden. Bij wijze van kan ik mijn pony zo uit het land plukken en zo mee rijden in level 2, ik zal de slechtste dan niet zijn.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:29

bruintje123 schreef:
Wat ik me dan steeds afvraag, hebben deze mensen dan nooit een fijn licht nageeflijk paard gereden op een normaal bit?
Want dan wil je dat toch helemaal niet op "een andere manier" voor elkaar krijgen.

Ik krijg zelfs zonder gedoe mijn speknek tinker fijn los in zijn mond en kaak en daardoor ook lijf. (of eigenlijk andersom)
Dan moet dat bij andere rassen toch ook lukken?
Nee zo fijn als mijn vorige volbloed zal hij nooit worden, wil ik ook niet want daar heeft hij het lijf niet voor en zou oneerlijk zijn omdat wel te willen.
Maar van voren lekker licht en fijn op het been kan elk paard. Niet meer gewicht dan wat de teugels wegen.


Sorry, naar bovenstaande maakt voor mij duidelijk dat wat jij 'zacht' en van het bit af vind, een hele andere dimensie is dan die van sevke en mij.
Ons uiteindelijke doel bij een westernpaard is, dat hij door de teugels eenhandig, met slechts 2 vingertjes 2 CM om te tillen (eigenlijk dus enkel een minimale beweging van je pols) direct reageerd, zich rond maakt en nageeft.
Sorry, maar ik weet heeeeeel zeker dat alsik dit bij jou tinker probeer, ik niet de reactie krijg die ik wil/verwacht.

Juist omdat we met minimale hulp en zo groot mogelijk resultaat/reactie willen, zijn dit soort bitten hulpmiddelen. Je maakt ze zacht en zorgt dat je met MINIMALE hulp (2 cm) de gewilde reactie krijgt. Niet omdat het paard bang is, maar omdat hij zo fijn gereden is.

Liever een iets scherper bit en reactie bij 2 cm beweging, dan een milder bit maar er met 30kg per arm in moeten gaan hangen.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:34

Ook dat is weer een overdrijving die nergens op slaat...
Ik heb trouwens liever een iets latere reactie dan na 2cm, zo blijft er voor mij en het paard ruimte over om fouten te makenzonder dat dat gelijk pijnlijk afgestraft wordt!

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:37

quarterH schreef:
bruintje123 schreef:
Wat ik me dan steeds afvraag, hebben deze mensen dan nooit een fijn licht nageeflijk paard gereden op een normaal bit?
Want dan wil je dat toch helemaal niet op "een andere manier" voor elkaar krijgen.

Ik krijg zelfs zonder gedoe mijn speknek tinker fijn los in zijn mond en kaak en daardoor ook lijf. (of eigenlijk andersom)
Dan moet dat bij andere rassen toch ook lukken?
Nee zo fijn als mijn vorige volbloed zal hij nooit worden, wil ik ook niet want daar heeft hij het lijf niet voor en zou oneerlijk zijn omdat wel te willen.
Maar van voren lekker licht en fijn op het been kan elk paard. Niet meer gewicht dan wat de teugels wegen.


Sorry, naar bovenstaande maakt voor mij duidelijk dat wat jij 'zacht' en van het bit af vind, een hele andere dimensie is dan die van sevke en mij.
Ons uiteindelijke doel bij een westernpaard is, dat hij door de teugels eenhandig, met slechts 2 vingertjes 2 CM om te tillen (eigenlijk dus enkel een minimale beweging van je pols) direct reageerd, zich rond maakt en nageeft.
Sorry, maar ik weet heeeeeel zeker dat alsik dit bij jou tinker probeer, ik niet de reactie krijg die ik wil/verwacht.

Juist omdat we met minimale hulp en zo groot mogelijk resultaat/reactie willen, zijn dit soort bitten hulpmiddelen. Je maakt ze zacht en zorgt dat je met MINIMALE hulp (2 cm) de gewilde reactie krijgt. Niet omdat het paard bang is, maar omdat hij zo fijn gereden is.

Liever een iets scherper bit en reactie bij 2 cm beweging, dan een milder bit maar er met 30kg per arm in moeten gaan hangen.


Dit gaat voor mij haaks, als je een heel scherp bit hebt vind ik het niet vreemd dat je paard meteen reageert en ja met dat soort hulpmiddelen lok je wel een schrik/angst reactie uit.
Fijn rijden is wat mij betreft op een manier waarin je dingen vaker uit kan leggen aan het paard zonder het paard de zenuwen op te jagen en ik ken zat paarden die op een simpel stangetje aan de kletter gaan.

Ik heb zelf een ex westernpaard gehad, altijd op scherpe bitten gereden. Ik hing er een trens in en na eerst heel veel angstreacties had ik hem na 2 weken (toen de ergste angst eraf was) veel zwaarder in de hand dan mijn dressuurpaard op hetzelfde bit.
Dat geeft wat mij betreft wel aan wat voor effect een extreem scherp bit heeft. Fijn voor jullie dat het paard dan meteen reageert maar behaal je er winst mee in het paard?

Billy ik ga met je mee, geef het ruimte en speling. Een jong paard moet leren door te doen, niet leren door angst.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:38

Nee bij mijn tinker nog niet. Die heb ik niet ver genoeg opgeleid door mijn lichamelijke klachten. Mijn vorige paard zeker wel
Op een gewoon bit. Dressuur is wat dat betreft niets anders dan western.
30 kilo aub zeg. Als ik wil fitnessen ga ik wel naar de sportschool.
En ga ik wat "zwaar" zitten staat hij stil.
Geen sliding stop maar braaf halt. Mijn Tinker bedoel ik dan.
Dus misschien toch eens leren hoe je een paard echt aan de hulpen maakt.
Dan heb je zeker weten deze rommel niet nodig.
Nee het is dan geen quick fix methode.
Maar een paard ook sterk maken en in balans.
Maar dat is altijd fijn wil je geen blessures.