Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

welk pad is het beste?

 
Profiel   

Hey allemaal,

Ik vind het heel lastig om te beslissen wat voor een pad ik het beste kan kopen voor onder mijn westernzadel. Ik heb te horen gekregen dat de ene zegt echt wol is beter, de andere zegt wolvilt is beter, en als ik het aan een zadelmaker vraag die zegt het verschil maakt niet veel uit. Persoonlijk vind ik die wolvilt erg dun uitzien. Heeft hier iemand ervaring mee? Tot nu toe heb ik elke x echt wol gehad alleen ze zweet echt enorm in de zomer. In de winter ook wel alleen valt t wel mee. Toen ik nog een dressuurzadel had deed ze niet zo heftig zweten onder het zadel.

als ik het in de winkels doe vragen willen ze me allemaal het duurste verkopen met het antwoord dit is toch echt het fijnste en meest comfortabel voor je paard. Nou de ene winkel zegt het over dik wol en de andere over wolvilt. Zo kom je natuurlijk ook niet veel verder :(:)

En hebben jullie een idee op welke site je het beste kunt bestellen? Ik zie heel veel sites voorbij komen alleen ik wil geen miskoop doen natuurlijk. De pads wat ik nu had heb ik lang mee kunnen doen, alleen die winkel is gesloten helaas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 17:11 



 
Profiel   

Er bestaat niet zoiets als 'de beste' pad, dat is per paard verschillend :)

De bedoeling van een pad is zweet opnemen óf snel afvoeren en de schokken dempen. Verder is het belangrijk dat het zich makkelijk vormt naar de rug. Dus iets wat een gecontourde rugvorm heeft (geen vierkante lap) en persoonlijk ben ik ook voor ruggengraatvrijheid.

Ver kán een pad een iets minder goed passend zadel complementeren door bijv. de schouders of juist het midden van de rug iets op te vullen. Dit is handig voor een ouderwordend paard of een jonger dier in de groei, of bijv. een paard met seizoensafhankelijke bouw (wel/geen weidegang).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 09:13 



 
Profiel   

wat voor zadel heb je precies heb je foto ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 09:21 



 
Profiel   

Omdat de vraag gaat over een western pad verplaats ik het topic naar wn-tr!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 14:14 



 
Profiel   

Mijn fijnste pad is van wolvilt. Je hebt er diverse diktes in dus te dun heb je waarschijnlijk een onderpad voor showblankets in je handen gehad.
Mijn paard heeft een hekel aan wolfleece, dat kriebelt. Nu wolvilt en dat gaat goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 23:18 



 
Profiel   

Ik heb het liefst wolvilt. Mijn fijnste pads zijn van Diamond wool. Die zijn echt niet dun die ik heb. Kosten 199 euro

Ik heb een woolfelt van Classic Equine en dat is een wolvilt mix en die is iets dunner. Ook een fijne pad. Meen dat ie 160 euro is
Ik vind wolvilt een fijne verdeling en demping geven. Ze zweten er niet abnormaal onder.

Dan heb ik nog pads met wollen onderzijde van NRHA, Classic Equine en Professional's choice. Die gebruik ik ook graag.

Maar we hebben verschillende paarden en heb voorkeur per paard.

Hiervoor ook neopreen en haf pad gehad, maar dat vind ik niks. Voordeel van neopreen is dat het zweet eronder vandaan loopt en je het makkelijk en snel schoonmaakt, maar het wordt wel echt warm.

Wolvilt is lastiger schoonmaken. Ik hang ze na rijden uit, haal er voor het rijden met een borstel wat haren af en spuit ze in de zomer een keer af.

Singels ook alleen echt wol en mohair koord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 01:47 



 
Profiel   

Ik had zelf een wolvilt als onderlegger voor mijn blanket en die werkte prima. Het voordeel is dat de wolvilt licht was en het paard ook dus je ziet geen enkele haar. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-19 06:59 



 
Profiel   

5* met wollen onderlegger omdat je die makkelijk kunt wassen en je dure pad schoon blijft.
Classic Equine pads schijnen ook fijn te zijn en veel op 5* te lijken, maar ik wil iig niets anders meer dan dit type pad

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 15:07 



 
Profiel   

Mabotje schreef
5* met wollen onderlegger omdat je die makkelijk kunt wassen en je dure pad schoon blijft.
Classic Equine pads schijnen ook fijn te zijn en veel op 5* te lijken, maar ik wil iig niets anders meer dan dit type pad


Onderleggers durf ik nooit aan. Heb je daar nooit een vouw in?

Ik vind de diamond wool wel een stukje beter dan de Classic Equine, maar die laatste is ook echt prima gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 16:14 



 
Profiel   

superpony schreef
Mabotje schreef
5* met wollen onderlegger omdat je die makkelijk kunt wassen en je dure pad schoon blijft.
Classic Equine pads schijnen ook fijn te zijn en veel op 5* te lijken, maar ik wil iig niets anders meer dan dit type pad


Onderleggers durf ik nooit aan. Heb je daar nooit een vouw in?

Ik vind de diamond wool wel een stukje beter dan de Classic Equine, maar die laatste is ook echt prima gewoon.


Nee nooit en gaat mooi naar de rug vormen. Ik vindt sommige wel wat te kort dus ik heb uiteindelijk een meter op de rol gekocht en zelf geknipt. Werkt super

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 17:36 



 
Profiel   

Zo'n onderlegger lijkt me wel wat, waar koop je dat Mabotje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 20:39 



 
Profiel   

cissy schreef
Zo'n onderlegger lijkt me wel wat, waar koop je dat Mabotje?


https://www.profi-tack.de/pferd/pads-sattelunterlagen/padliner/
en op rol heb ik bij meervilt.nl gekocht. Is niet goedkoop, maar wel 180cm breed dus kun je er 2 uithalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 20:55 



 
Profiel   

Ik zie er diverse, welke bedoel je? Ik heb nog wel een padliner liggen maar denk dat die een vouw gaat geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 20:57 



 
Profiel   

ik heb die van 5*. Je moet ook even naar de lengte kijken, of hij niet te kort is. Mag wel korter zijn dan je pad, maar moet wel langer zijn dan je zadel, ook al is het maar 5cm

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 21:05 



 
Profiel   

Burioni heeft westernpads die enorm goed ademen en vrij dik zijn. Ze zijn er met sympanova ( niet voor ieder paard een aanrader) en met scheerwol. Burioni pads worden veel in de endurance gebruikt, mede door de goede ademende eigenschappen. Ze zijn er alleen niet met fancy printjes :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 21:07 



 
Profiel   

Een echte wol vilt pad is erg fijn. Doe je ook best lang mee.
Ze zijn echter wel best duur. Een goed is al snel rond de 200€ en meer.

Neopreen heeft alleen als voordeel je het makkelijk kan schoon houden maar daar houd het verder mee op. Voor het paard is het niet fijn, ze zweten zich de rambam er onder en sommige zitten zelfs vacuüm op de rug.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 12:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen