Bitloos western hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 16:15

Hoi!! Ik heb de overstap gemaakt naar western waar ik heel blij mee ben! Ik rijd bitloos en wil dat ook houden. Ik vraag me af wat voor creaties jullie hebben voor een bitloos western hoofdstel, zie graag plaatjes!!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:57

Ik heb zowel een bosal als een sidepull.
Rij nu eigenlijk alleen op de bosal. Heb er wel een die is aangepast aan mijn paard en heb les gehad om ermee te leren rijden. Het is niet voor iedereen namelijk.

Afbeelding
Dit is mijn sidepull van Kramer, met bontje en bling frontriem die er niet origineel bij horen haha.
Maar de frontriem die erop hoort was te klein en ik wilde wat speciaals.

Afbeelding
En dit is mijn bosal, met leren latigo hanger en een mecate van touw ipv paardenhaar. Dit ligt voor mijzelf wat prettiger in de hand.
Heb mijn paard wel met paardenhaar mecate geleerd op de bosal te lopen zodat hij goed reageerde op de prikkels etc.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:59

ik heb pas een simpele leren besteld bij Kifrahorse. een sidepul.
Ik krijg hem van de week binnen. Ik heb ook een bosal gehad (heb ik nog liggen) echt een goede maar het is niks voor mijn pony en mij.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 17:03

Helaas is een bosal ook niks voor mij, vind ze wel ontzettend gaaf! Ik rijd nu met een fra sidepull en daar reageert ze prima op, wist niet dat er ook andere kleuren waren!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:14

Ik verplaats dit topic naar Western-Tack room.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:19

Ik rij met bosal, heel erg tevreden van!

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:09

Ik zou je de bosal willen aanraden maar dan moet je ook wel iemand in de buurt hebben die kan aanmeten en weet hoe een bosal ( = hackamore) werkt. Daarbij het advies om deze niet bij een westernwinkel te kopen; een bosal van minder dan ca. 250,- kan nooit wat zijn maar de garantie dat je een goede koopt als je ergens een dergelijk bedrag betaald is ook niet aanwezig. Er zijn in Duitsland en natuurlijk Amerika wel goede adressen waar je rond de 300,- een prima kwaliteit hebt.
Let op de pasvorm; daar wordt nog wel eens makkelijk over gedaan net als over de dikte van de nosebutton. Hier https://californiogear.com/p/measuring-hackamore staan wat tips en als je meer wil weten over de hackamore, de pasvorm en het gebruik mag je me een PB sturen. Ik rijdt al jaren ermee en zou niets anders meer willen en onze paarden ook niet ;) .

https://martinblack.net/product-category/hackamores

Een sidepull is een leuk ding voor buitenritten maar door de instabiele ligging en vaak slechte pasvorm is het absoluut geen ideale optoming. Geeft te veel ruis als je signalen met de teugel geeft.

Wij organiseren overigens ook 2 tot 3 x per jaar clinics met een aantal grote namen die veel kennis hebben van het gebruik van de hackamore en je kunnen leren om je paard daar superlicht op te rijden.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:40

Ik reed altijd met hackamore, dat werkte ook prima i.c.m. een westernhoofdstel!

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:14

Delaja schreef:
Ik reed altijd met hackamore, dat werkte ook prima i.c.m. een westernhoofdstel!


Mechansche hackamore, bedoel je dan? Wij noemen onze bosals nl. ook hackamore ;)

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:41

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:06

Inderdaad, mechanische hackamore ;)

Dit is onze hackamore
Afbeelding


Afbeelding

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:07

Relien schreef:
ik heb pas een simpele leren besteld bij Kifrahorse. een sidepul.
Ik krijg hem van de week binnen. Ik heb ook een bosal gehad (heb ik nog liggen) echt een goede maar het is niks voor mijn pony en mij.


Wat voor bosal heb je? Waar gekocht?

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:46

ElCid schreef:
Relien schreef:
ik heb pas een simpele leren besteld bij Kifrahorse. een sidepul.
Ik krijg hem van de week binnen. Ik heb ook een bosal gehad (heb ik nog liggen) echt een goede maar het is niks voor mijn pony en mij.


Wat voor bosal heb je? Waar gekocht?



Ik doe je pb

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:48

Ik heb eerst een tijd met bosal gereden en rijd nu met een mechanische hackamore.

Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:12

ElCid schreef:
Inderdaad, mechanische hackamore ;)

Dit is onze hackamore
[ [url=m/yb5SKi.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/wlzlr8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze passen alleen zo zelden echt goed. -O-
Heb er ook even naar gekeken maar wilde er een zonder die dikke "knopen" want dat lijkt me onprettig en heb zo ook niemand met echt verstand er van om me te begeleiden.

Ik rijd nu simpelweg met een neusriem die als sidepull dient. Werkt helemaal prima.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:28

Clover hackamore :)

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 23:30

Azmay schreef:
ElCid schreef:
Inderdaad, mechanische hackamore ;)

Dit is onze hackamore
[ [url=m/yb5SKi.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/wlzlr8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze passen alleen zo zelden echt goed. -O-
Heb er ook even naar gekeken maar wilde er een zonder die dikke "knopen" want dat lijkt me onprettig en heb zo ook niemand met echt verstand er van om me te begeleiden.

Ik rijd nu simpelweg met een neusriem die als sidepull dient. Werkt helemaal prima.


Op zich is de maat nemen niet zo lastig maar er zijn inderdaad weinig echte kenners en daardoor worden er teveel niet passende bosals verkocht; de bosals die wij gebruiken passen juist heel goed, zitten als gegoten. Wij rijden dan ook al jaren met, goed passende ;) , hackamores / bosals. Die komen uit Amerika, omdat ze in Nederland niet te krijgen zijn en in Duitsland mondjesmaat. We nemen dan ook de maat van de paarden en letten op de dikte, dit zijn overigens hackamores zonder dikke knopen.
Als je interesse hebt kan je komen kijken bij ons, of bij de clinics die we organiseren met mensen die er dus echt verstand van hebben. In de loop der jaren durf ik ook te zeggen dat wij wel wat kennis hebben opgedaan van hoe een goede hackamore moet passen, hoe een goede aan moet voelen, wat de dikte en lengte van de nosebutton moet zijn en hoe je er mee moet rijden.

Een goed passende hackamore is een prachtige optoming waarmee je een paard met veel gevoel en sensibiliteit kan rijden door de stabiliteit ervan en doordat deze door vrijwel alle paarden geaccepteerd wordt.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:30

Afbeelding

FRA superzacht halster!

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:38

Oude foto maar ik heb dit hoofdstel. Is van Equiplay! Afbeelding

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Re: Bitloos western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 04:13

De hengst van mijn man is altijd op de scherpste bitten gereden en loopt nu heerlijk chill met een touwhalstertje door het bos :) Voor mijn paard gebruik ik al járen een simpele sidepull.