Inch en boom maat westernzadel opmeten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Inch en boom maat westernzadel opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 20:17

Beste Bokkers,

hoe meet je de inch maat en de boom maat van een westernzadel op? Ik heb een merkloos westernzadel maar ik weet niet wat de inch maat en de boom maat is.Of weet iemand al wat de inch maat van mijn zadel is? Wie kan mij hierbij helpen ? Ik hoor het graag!

Er staan gaan maten of merk in mijn westernzadel


Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:31

Afbeelding

Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:19

Het weten van de inches tussen de concho's geeft alleen geen indicatie over de boom die erin zit.
Elk merk gebruikt zijn eigen boommaten (de betere merklozen ook) en wat bij het ene merk een full quarter boom is, is bij een ander merk een quarter boom of zelfs een semi boom.
Plus in de bomen zitten zoveel verschillen kwa flair (hoeveel hij opent bij de schouder) rock (de buiging in de boom van voor naar achter) de hoek van de bars (veel dakje en dus voor smalle paarden, of heel weinig dakje voor brede paarden) dat je met alleen maar die conchomaat er nog steeds niks mee kan.
Het is dus een kwestie van passen op het paard en bij verkoop moet je koper of het risico willen nemen hem zo te kopen, of ze zult iets moeten afspreken over het passen (opsturen om te passen ja of nee, bij koper afspreken om te passen ja of nee, en wat te doen als het niet past).
Overigens mijn advies, nooit een zadel opsturen om te passen en bij niet passen terug nemen. Je hebt geen invloed of zicht op wat er in die tijd met het zadel gebeurd, en je zal niet de eerste zijn die een kapot zadel terug krijgt. Als ik persoonlijk een zadel verkoop ga ik of met zadel heen om te passen, en bij passen wordt er direct afgerekend en klaar. Of als ze hem perse willen stuur ik hem op maar dan is verkocht ook verkocht en neem ik het zadel niet terug.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Inch en boom maat westernzadel opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 19:26

Dank je wel dames voor de toelichting om de maten van mijn westernzadel op te meten. Wat ik ook weer gaan doen is met mijn zadel weer terug naar de mevrouw die er veel van af weet. Ik laat haar wel de maten op meten.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:32

De enige manier om 100% zekerheid te hebben over de maat is het zadel uit elkaar halen ;-); de inch maat tussen de concho's zegt niet veel. Dat is en blijft altijd gokken. Een boommaat bestaat uit meer dan alleen de breedte van de gullet maar hangt ook af van de rock en twist, stijheid van de bars, etc. etc.
Zie hier voor de verschillen in de zadelbomen en de gullet breedte die dus hetzelfde kan zijn bij een zadel met heel andere geplaatste bars. http://saddlemakers.org/id204.htm

Een van de dingen die het aanmeten van een western zadel zo lastig maken.

Deze schets laat dat ook duidelijk zien:

Afbeelding