Indian War Bridle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 11:29

Dit kwam ik net tegen op facebook. Ik heb het nog nooit gezien en ga toch zeker al wat jaartjes mee in de western wereld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was absoluut niet van plan Joy hiermee te gaan rijden hoor :D . Maar het roept wel wat vragen op. Uiteraard waarom zou je hiermee willen rijden? Wat voegt het toe? Wordt er door iemand hier mee gereden? Wat is de werking?

Lijkt mij niet de meest prettige tack. Volgens mij kan je als je dit wilt (en je paard is er klaar voor, dus genoeg aan het been en sturend op je zit) ook gewoon voor bitloos of brideless gaan...

Enlighten me please! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 19-11-19 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:34

Mijn gokje: als ik Indian War Bridle lees, dan lees ik "met zo weinig mogelijk materiaal (1 touw) 'iets' maken dat snel om je paard kan en waarmee je toch je paard kan besturen".
Ik denk dat er weinig andere theorie achter zit :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:40

2de foto heb ik zelf een keertje gemaakt :') (de tekening bedoel ik dan)
Kwam met hond uitlaten in het bos een keertje een loslopende pony tegen. Snel van mijn hondenlijn een noodhalster gemaakt maar dier wilde alle kanten op behalve naar de dichtstbijzijnde stal. Toen de neusriem als bit gedaan zoals op de foto. Werkte goed.

Maar of ik hier mee zou gaan rijden? nee.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:42

Heb ooit een westernshow man gezien, zijn paard liep de hele tijd gewoon los achter hem aan in de pauzes, hij had zoiets in de mond van zijn paard maar dan een soort van zacht leer. Weet nog dat ik het heel apart en vooral erg leuk vond om te zien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:46

Variant twee heb ik net als chamion wel eens in elkaar geknutseld bij eentje die op straat liep. Geeft toch iets meer overmacht bij een vreemd paard in een gevaarlijke situatie dat niet in de meest rustige mentale toestand is.

Ik zou dus ook denken dat ze meer ontstaan zijn vanuit een periode/situatie waarin er simpelweg niet veel voor handen was en ze toch een stuur/rem wilde...

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:52

Het leerbitje is hier een voorbeeld van echter zitten daar de ''bitringen'' wel aan beide kanten van de mond, niet onderaan.

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:19

bigone schreef:
Heb ooit een westernshow man gezien, zijn paard liep de hele tijd gewoon los achter hem aan in de pauzes, hij had zoiets in de mond van zijn paard maar dan een soort van zacht leer. Weet nog dat ik het heel apart en vooral erg leuk vond om te zien.

Zoals dit?
Afbeelding
Afbeelding

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 12:29

Ik snap het inderdaad aan de hand wel als zijnde "gebrek aan beter", maar dat touw zo door die mond... Een leertje lijkt me dan inderdaad vriendelijker. Gaaf Kabayo! Rijdt je hier vaker mee? Rijdt het anders?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:42

Het komt bij de indianen weg, en tja soms hadden die niet zoveel touw over. Maar het is zelfs in touw uitvoering geen scherp bit.
Er zijn zelfs paarden, ik kan me nog een internationaal springpaard herinneren, die liever geen kopstuk hebben. Die liep ook internationale parcoursen met alleen een bitje. Voor zulke paard is het een uitkomst.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:44

Ik kan me voorstellen dat het vroeger bij de indianen simpelweg een (nood)rem was.
Wat sturing betreft een beetje de bitversie van een touwhalster, misschien moeten ze er wat aan wennen maar lijkt me prima te doen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:59

Lijkt mij als bit, alleen een touw wel een naar bit als je niet weet wat je doet. Ik kom na google op vele niet heel aangenaamde foto's tegen. Maar goed, zoek negatief bit effect en je hebt vergelijkbare foto's.

Het is zeker een oplossing voor paarden die weinig aan het hoofd kunnen hebben enz. Maar je moet dan wel goed weten hoe en wat.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:02

Ik denk dat het bij de indianen ook voornamelijk als rem fungeerde; sturen deden zij(en de goede hedendaagse ruiter ook) op gewicht, been en stuk neckreining(met teugels of tikjes op de hals/schouder)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:07

Zelfde principe als een "leerbitje", zelf jaren mee rondgereden omdat mijn merrie geen bit kon verdragen, dit is een makkelijk systeem dat ook erg stil ligt in de mond. Voor ons werkte het dus!!

Hoe zij het gebruiken is wel type "bosal" qua aansturing, je zal je paard dus wel moeten omscholen als deze dit niet gewend is. De leerbitjes werken wel gewoon als een bit (ringetjes links en rechts voor teugels)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:17

Ik heb in het verleden ook met een Meroth leren bit gereden, nadat ik eerst de randen wat had afgeronde hij een tijd in de zonnebloemolie had gelegen om hem soepel te maken. Wat ook dat ding was behoorlijk scherp in gebruik.
Overigens werkt het alleen als je een paard hebt met een duidelijke kin :D

Dit 'indianen'ding is een moderne versie, want indianen hadden geen paracord (wat volgens mij ook niet bepaald zacht is). Hoe de ouderwetse er uit ziet zou ik niet weten, ik vermoed dat die van leer was.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:29

DubbelDun schreef:
Ik heb in het verleden ook met een Meroth leren bit gereden, nadat ik eerst de randen wat had afgeronde hij een tijd in de zonnebloemolie had gelegen om hem soepel te maken. Wat ook dat ding was behoorlijk scherp in gebruik.
Overigens werkt het alleen als je een paard hebt met een duidelijke kin :D

Dit 'indianen'ding is een moderne versie, want indianen hadden geen paracord (wat volgens mij ook niet bepaald zacht is). Hoe de ouderwetse er uit ziet zou ik niet weten, ik vermoed dat die van leer was.

Op de eerste foto vind ik het op rawhide lijken, klinkt mij ook wel logisch dat ze dat zouden hebben gebruikt eigenlijk.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Indian War Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:57

Het lijkt misschien op rawhide omdat het wit is, maar het is paracord.