Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 08:11

Ik was even benieuwd of hier toevallig mensen zijn die op beide zadels gereden hebben. Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn vrij ronde appaloosa, en ik twijfel nog tussen boom en boomloos. Qua boomloos zijn er 2 typen die me aanspreken. Op de freemax heb ik al eens even gezeten, maar op de Arizona nut nog nooit. Ik ben sowieso van plan een zadelpasser te laten komen, maar ik heb er nog geen gevonden die beide zadels heeft.

Zijn er hier mensen die met beide boomloze zadels ervaring hebben? Wat is volgens jullie het verschil qua zit? Ik snap dat dat heel persoonlijk is, maar welke vinden jullie steviger (veiliger := ) zitten? Mijn doel is om straks ook buiten te gaan rijden, maar ik ben geen held, haha, dus wil vooral een zadel waar je wat steviger op/in zit.
Alvast bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:15

Als je geen ervaring met boomloos hebt kun je de arizona eigenlijk het best twee weken testen via becidor. Ik moest aan mijn eerste boomloze zadel echt even wennen, maar daarna zat ik er heerlijk in. Het zit inderdaad wel minder stevig als een boomzadel maar daar wen je op zich vanzelf aan. Ik wil niet meer terug,nooit meer gezeur met niet passende zadels.

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:21

Ik heb dan weer geen ervaring met de Arizona, maar rij zelf op mijn ronde pony met een Freemax. Die ervaar ik echt als heel stevig en veilig, ligt als een huis. Buiten dat je meer van je paard voelt, zit het als een boomzadel.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 08:25

Gypsy schreef:
Als je geen ervaring met boomloos hebt kun je de arizona eigenlijk het best twee weken testen via becidor. Ik moest aan mijn eerste boomloze zadel echt even wennen, maar daarna zat ik er heerlijk in. Het zit inderdaad wel minder stevig als een boomzadel maar daar wen je op zich vanzelf aan. Ik wil niet meer terug,nooit meer gezeur met niet passende zadels.


Dat is een goed idee inderdaad! Ik weet alleen niet of ik zelf kan beoordelen of hij goed ligt qua maar ed, en zij komen niet in Brabant qua passervice

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 08:26

Leo schreef:
Ik heb dan weer geen ervaring met de Arizona, maar rij zelf op mijn ronde pony met een Freemax. Die ervaar ik echt als heel stevig en veilig, ligt als een huis. Buiten dat je meer van je paard voelt, zit het als een boomzadel.


Dat klinkt echt perfect! Ik mag van een stalgenootje haar freemax proberen, dus dat ga ik dit weekend doen

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:20

Leo schreef:
Ik heb dan weer geen ervaring met de Arizona, maar rij zelf op mijn ronde pony met een Freemax. Die ervaar ik echt als heel stevig en veilig, ligt als een huis. Buiten dat je meer van je paard voelt, zit het als een boomzadel.

Ik heb precies dezelfde ervaring :j

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:56

Ik heb beide geprobeerd en vind de arizona veel minder stevig.

Westerntrail

Berichten: 1745
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:15

Ik kan je de freemax echt aanraden heb er zinds kort ook een zit echt als een huis, wil nooit meer anders.

Hiervoor een Barefoot Arizona gehad maar voelde mij daar echt niet veilig in en durfde bijna niks meer.

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:29

Ik heb met beide ervaring. Ik zat nooit stabiel op de barefoot ( een jaar mee gereden, maar het werd niet beter) maar wel op de freemax. Ik kan de freemax ook zeker aanraden!

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:33

Super bedankt voor alle reacties, jullie zijn duidelijk voor de freemax, goed om te weten, dan kan ik het beste die zadelpasser laten komen .

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:34

Maar dit is ook een western deel natuurlijk, ik gok dat als je de vraag in een natural deel stelt je meer barefoot fans treft. Het beste blijft zelf uitproberen!

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 15:01

troi schreef:
Maar dit is ook een western deel natuurlijk, ik gok dat als je de vraag in een natural deel stelt je meer barefoot fans treft. Het beste blijft zelf uitproberen!


Goed punt! Al ben ik zelf denk ik meer western ruiter dan boomloosfan, dus ik hecht wel waarde aan jullie mening. Daarom heb ik hem bewust hier geplaatst

Anoniem

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:13

Hier ervaring met beide zadels en zou 100% voor de Freemax gaan :D

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:27

troi schreef:
Maar dit is ook een western deel natuurlijk, ik gok dat als je de vraag in een natural deel stelt je meer barefoot fans treft. Het beste blijft zelf uitproberen!


Maar dan nog kunnen ze niet ontkennen dat de freemax een stuk steviger zit lijkt me?

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:11

Delaja schreef:
troi schreef:
Maar dit is ook een western deel natuurlijk, ik gok dat als je de vraag in een natural deel stelt je meer barefoot fans treft. Het beste blijft zelf uitproberen!


Maar dan nog kunnen ze niet ontkennen dat de freemax een stuk steviger zit lijkt me?


Nee waarschijnlijk niet :+

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:06

Ik verkoop een freemax cow staat wel op marktplaats en fb boomloos verkoop

Edit ik heb ook gereageerd op fb
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 03-05-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:22

Ik heb ook al op facebook gereageerd, maar ik ben dus ook duidelijk Freemax fan. Maar er zijn nog meer boomloze westernzadels die je kunt overwegen, zelf heb ik ook ervaring met de Startrekk en de Silverado. Die twee waren het niet voor mij en mijn paard, maar wel mooie zadels.
Ook de Bob Marshall schijnt een goed zadel te zijn :)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Verschil ‘stevigheid’ freemax en barefoot Arizona nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:35

Ik heb een gewone atlanta (arizona zonder knop, maar verder precies hetzelfde zadel) gehad, dus geen nut. Ik heb nu een Freemax. Ik ga 200% voor de Freemax. Dit zadel blijft ook bij gekke sprongen super op z'n plek zitten, ik heb nu het gevoel dat ik ten allen tijde boven mijn paard blijf. De Atlanta schoof altijd iets, waardoor ik gemakkelijk uit balans raakte. Bij beide zadels ging het om trekpaarden, dus ook behoorlijk rond.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:01

Achterom schreef:
Ik heb ook al op facebook gereageerd, maar ik ben dus ook duidelijk Freemax fan. Maar er zijn nog meer boomloze westernzadels die je kunt overwegen, zelf heb ik ook ervaring met de Startrekk en de Silverado. Die twee waren het niet voor mij en mijn paard, maar wel mooie zadels.
Ook de Bob Marshall schijnt een goed zadel te zijn :)


Daar ga ik ook eens naar kijken!