te lange fenders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

te lange fenders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 12:56

Ik heb meerdere western zadels. Nu laatst een nieuwe gekocht voor mn ene ruin en daar voor het eerst een fender probleempje. Het is een westwood. Past hem goed eindelijk en zit fijn.

Maar goed, de fender wordt snel smal en dan hou ik heel veel uiteinde over. Bij de andere zadels sla ik dat terug en heb je er geen last van, maar dat is bij dit zadel geen doen. Het is echt iets teveel.

Laten hangen vind ik echt vervelend en als ik hem wel terug sla, heb ik een rand die vervelend is.

Ik zou haast het zadel er weer om verkopen, want heb half hoge laarzen en broek er nog steeds overheen. Blijf soms iets onder fender hangen ook.

Wil nog proberen fender iets door te trekken bovenin, maar twijfel om uiteinde gewoon af te snijden. Dan is het niet meer dichtgestikt, maar ben ik er wel even vanaf. En mochten we het toch verkopen, volgems mij is niemand zo lang als de langste gaatjes. Maar goed, ik ben 1.68m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:00

Ik zou gewoon afsnijden op zo'n manier dat er nog wel genoeg lengte is voor een langer persoon.

Dat het dan niet meer gestikt is kan je zelf ook prima oplossen.

Je haalt eerst de bestaande draad los voordat je het stuk eraf snijd. Daarna kan je de draad gebruiken om de uiteindes af te knopen. Of je boort er een paar gaatjes bij en rijgt het met de overgebleven draad zelf weer dicht.

Succes!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:25

Gloa schreef:
Ik zou gewoon afsnijden op zo'n manier dat er nog wel genoeg lengte is voor een langer persoon.

Dat het dan niet meer gestikt is kan je zelf ook prima oplossen.

Je haalt eerst de bestaande draad los voordat je het stuk eraf snijd. Daarna kan je de draad gebruiken om de uiteindes af te knopen. Of je boort er een paar gaatjes bij en rijgt het met de overgebleven draad zelf weer dicht.

Succes!

Ik zat met dat stiksel, maar zal dat even met mijn man overleggen. Ik ben echt super onhandig met naald en draad enzo. Ik dacht ook dat het dubbel stiksel is, wat je van 2 kanten doet? Heb het weleens gezien, maar ja........

Volgens mij kan er nu iemand op van 2.50m.......

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:12

Als het gestikt is zou ik idd de stik naad loshalen. Het veel te veel aan riem afsnijden, gaatjes maken op dezelfde afstand als waar in het gestikt is en het met een stompe naald weer dichtstikken. Als het dubbel draad is gewoon met 2 naalden tegelijk werken. Is super simpel en als je op youtube leer stik filmpjes zoekt word het stap voor stap uitgelegd.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8287
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: te lange fenders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:18

Een zadelmaker heeft dit zo voor je gedaan. Dan is het op maat en zit je stiksel er ook weer in, is zo gepiept.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: te lange fenders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:28

Is kortere fenders kopen een optie? Ben zelf 1.60 m en heb korte benen. De fenders voor het westernzadel van mijn (toenmalige) bijrijdpaard waren voor mij echt te lang, kon niet bij de beugels. Ik heb toen een paar korte fenders van Edix gekocht (een aantal zijn er in twee lengtematen) en daarmee ging het perfect.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 01:10

Sas_Mon schreef:
Als het gestikt is zou ik idd de stik naad loshalen. Het veel te veel aan riem afsnijden, gaatjes maken op dezelfde afstand als waar in het gestikt is en het met een stompe naald weer dichtstikken. Als het dubbel draad is gewoon met 2 naalden tegelijk werken. Is super simpel en als je op youtube leer stik filmpjes zoekt word het stap voor stap uitgelegd.


Dat mag ML dan doen. Ik kan echt helemaal niks met naald en draad. Had even terug wat dicht genaaid en daarna was het gewoon open en kon je zo de draad eruit trekken :)


Muiz schreef:
Een zadelmaker heeft dit zo voor je gedaan. Dan is het op maat en zit je stiksel er ook weer in, is zo gepiept.


Hier zitten geen western zadel makers in de buurt.


miereneter schreef:
Is kortere fenders kopen een optie? Ben zelf 1.60 m en heb korte benen. De fenders voor het westernzadel van mijn (toenmalige) bijrijdpaard waren voor mij echt te lang, kon niet bij de beugels. Ik heb toen een paar korte fenders van Edix gekocht (een aantal zijn er in twee lengtematen) en daarmee ging het perfect.


Nee, dat is echt zonde van het zadel. Is geen top zadel, maar een westwood en toch wel fijne kwaliteit verder. De fender zelf is voor mij goed. Het brede deel stopt alleen wat eerder dan ik gewend ben bij mijn andere zadels.

Ik ga proberen het stiksel los te maken en dat weer netjes af te werken met ML samen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8287
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: te lange fenders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 01:28

Ook een 'normale' zadelpasser/maker zou dit moeten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:16

Een schoenmaker ook wel :j

Maar als het goed is zit er inderdaad een dubbele draad op. Snij die op het verste punt zowel onder als boven door. Dan kan je hem zo terug halen tot de gewenste fender lengte.