Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vraag over dubbele rigging Silverado

 
Profiel   

Hoi,

Ik heb een vraag over de dubbele rigging.
Wanneer gebruik je nou de voorste en wanneer de achterste?

Mijn paard heeft grote/brede schouders, weinig schoft,ze is best rondgeribt en heeft ook een korte rug.

Ze heeft een Silverado trekking zadel met een Barefoot pad met standaard inlagen.

Ik keek laatst eens wat beter naar de singel, die dus aan de voorste ring zit en vraag me af of die het zadel/fork niet "vasttrekt"
Die zit imo precies in de lijn vd fork.
Zou je met 1 ring naar achteren het zadel niet net wat meer helpen om op de juiste plek te blijven en haar schouders meer vrijheid te geven?

Ik dacht altijd dat die ring alleen voor een achtersingel was maar is dat ook echt zo?

En ergens zag ik een keer iets voorbij komen met een driepunts singel systeem /knoop techniek.
Hoe werkt dat? Heb je daar evt een converter voor?
En wat zouden daar de voor-/nadelen v kunnen zijn?

Veel vragen en ik hoop op fijne uitleg en goede tips


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 13:12 



 
Profiel   

Ik gebruikte ze beide voor stevigheid. Mijn zadel schoof daardoor niet meer naar voren. Maar in principe kun je gewoon alleen de voorste als bij een westernzadel gebruiken.

Oh en achtersingel is nergens voor nodig. Maar daar zitten ook niet de billets voor aan die gebruik je namelijk voor de achtersingel. En zitten ook echt achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 13:39 



 
Profiel   

hoikimmmy schreef
Ik gebruikte ze beide voor stevigheid. Mijn zadel schoof daardoor niet meer naar voren. Maar in principe kun je gewoon alleen de voorste als bij een westernzadel gebruiken.

Oh en achtersingel is nergens voor nodig. Maar daar zitten ook niet de billets voor aan die gebruik je namelijk voor de achtersingel. En zitten ook echt achter.


Oké, maar hoe gebruik je ze dan beiden precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 13:52 



 
Profiel   

Hier een voorbeeld:

https://www.saddleonline.com/blogs/site ... g_demo.jpg

Als je beide ringen gebruikt heb je 7/8 rigging. Denk er wel om dat je beide zijden hetzelfde doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 14:00 



 
Profiel   

Bij dubbele rigging haal je de 2de keer door de 2de rigging. Dus omlaag door de singel, omhoog door de 2de rigging, door de singel en dan stropdasknoop op de eerste rigging. Maar je zou dus ook alleen de eerste kunnen gebruiken, maar net wat nodig is bij jouw paard.
Mijn merrie is erg breed en heeft een schoft maar hij schoof toch naar voren op de schouders daarom ervoor gekozen de 2de erbij te gebruiken. Anders had ik de voorste gewoon aangehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 14:58 



 
Profiel   

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties. Ga ik mee puzzelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-20 18:34 



 
Profiel   

Als je zadel op de juiste plaats ligt en je laat de singel recht naar beneden hangen hoort ie 10 cm achter het voorbeen te hangen. Als je de singel vastmaakt hoort ie niet naar voren of naar achteren te staan.
Doet ie dat wel dan kun je zien of de achterste ring een beter beeld geeft.
Zit het juiste punt er net tussen in dan gebruik je beide ringen zodat je ergens in het midden uit komt.

MAAR LET OP!! als je dit doet moet je ook aan de andere kant hetzelfde systeem gebruiken want anders trek je het zadel scheef !! Veelal is er geen 2e singelriem (tie-strap) gebruikt maar een kortere riem (off-billet) en die is hier niet voor geschikt.

De eerder genoemde 3-punts gording wordt meer gebruikt in kombinatie met de ring aan de achterkant van het zadel (mits deze ervoor geschikt is). Hierdoor bereik je een punt wat nog verder naar achteren ligt. Niet veel paarden hebben dit nodig, maar het helpt ook een klapperend zadel op zijn plaats te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-20 09:33 



 
Profiel   

Helder, dank je wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-20 08:03 



 
Profiel   

Even voor de zekerheid hoor: op de foto ligt er geen Barefoot-pad onder het zadel? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-20 08:07 



 
Profiel   

pmarena schreef
Even voor de zekerheid hoor: op de foto ligt er geen Barefoot-pad onder het zadel? :)


Haha goed gezien, dat klopt. Is oudere foto met leenpad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-20 23:11 



 
Profiel   

Ik had bij mijn vorige zadel ook een dubbelerigging. Heel fijn voor mijn brede paard. De off- billet is ook verkrijgbaar in V- shape. Ik vond dat heel handig en het werkte goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-20 23:16 



 
Profiel   

Jetta schreef
Ik had bij mijn vorige zadel ook een dubbelerigging. Heel fijn voor mijn brede paard. De off- billet is ook verkrijgbaar in V- shape. Ik vond dat heel handig en het werkte goed.


Oe dat is ook interessant, waar heb je die gekocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 09:12 



 
Profiel   

De officiële naam is Y-shaped :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 09:29 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
De officiële naam is Y-shaped :)


Ook goed :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 20:04 



 
Profiel   

MarEd schreef
Jetta schreef
Ik had bij mijn vorige zadel ook een dubbelerigging. Heel fijn voor mijn brede paard. De off- billet is ook verkrijgbaar in V- shape. Ik vond dat heel handig en het werkte goed.


Oe dat is ook interessant, waar heb je die gekocht?


Bij Eurohorse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 20:04 



 
Profiel   

Welk punt rigging je gebruikt is afhankelijk van je paard en wat die nodig is voor zijn bouw. Er zijn 4 standaard posities, eigenlijk 5 maar die 5e wordt nooit genoemd.
-Center fire, de positie het verste naar achter. (en eerlijk ik ben nog geen paard tegengekomen die die nodig was.)
-3/4.
-7/8, wat aan de meeste zadels zit.
-full, wat best wel veel paarden tegenwoordig eigenlijk nodig zijn.
-voor de full. Die 1 van mijn paarden nodig was, ze is met pensioen nu.

Bij de Double D rigging, zo heet die nl, heb je de 3/4e de 7/8 en de full in 1 rigging zitten. En met 2 tie straps kan je bepalen welke rigging voor jou paard het beste past. Alleen achterste oog is 3/4e rigging, beide ogen gebruiken is 7/8e en alleen het voorste oog is full. De 3/4e en de full kan je ook de offbillet gebruiken, omdat die beide maar 1 van de 2 ogen gebruikt.

Linkje, ik vind de voorbeeldplaatjes nou niet echt geweldig, maar de info is goed. https://www.saddlerysolutions.com/in-a- ... hcinch-go/
Het geeft wel een idee van waar ongeveer je rigging en singel zou moeten zitten.

En als ik het plaatje van je paard zo bekijk zit jou rigging en de singel precies goed, zou imo zelfs nog een tikkie verder naar voren mogen.

MarEd schreef
Zou je met 1 ring naar achteren het zadel niet net wat meer helpen om op de juiste plek te blijven en haar schouders meer vrijheid te geven?

Nee juist niet. Op dat moment gaat je zadel naar voren willen en trekt deze de schouder juist vast. Je riggingpunt wil altijd precies daarheen waar het direct onder de singel hangt.


[ img ]
Dame tonnetjerond, weinig schoft en een voor de full rigging. Zadel is een BM met op dat moment nog de standaard 7/8e rigging. Je ziet de singel naar achter wijzen, en het zadel wilde op dat moment maar 1 ding en dat was naar voren.


[ img ]
Boomzadel van triple W met een full rigging. je ziet de rigging recht naar beneden wijzen. En dit zadel lag op dat moment goed (tot de dame eruit groeide :+ )


[ img ]
Een boomloze Circle Y JBN. Dit zadel heeft een double D rigging, en die had ik op de full positie staan. Zadel bleef goed liggen en schoof niet.


[ img ]
En als laatste nogmaals de BM, maar dan met de door mij naar voren gezette rigging. Die stond daar op full/net voor de full. Ook hier weer je ziet de rigging recht naar beneden naar de singel ipv dat het naar achter of voren wijst. Wat hier ook hielp was een banaansingel. Deze geeft bij rondgeribte paarden meer ruimte naar de buik toe, waardoor je singel ook minder naar voren in die smalle groef wil.

Imo als je zadel goed ligt en blijft liggen tijdens het rijden, zou ik er niks aan veranderen. Schuift het, zou ik het oplossen met een andere singel ipv de rigging te veranderen. Die is bij jou paard imo wel goed zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 21:13 



 
Profiel   

Mooi uitgelegd, dank je Rina!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 23:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen