Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lichtgewicht westernzadel met boom?

 
Profiel   

Ik zal, vanwege een polsblessure die niet meer zal genezen, mijn huidige westernzadel moeten gaan vervangen voor een lichtgewicht. Nu weet ik dat boomloze zadels een stuk lichter zijn. Maar mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een zadel met boom. Zijn die er? En zo ja, wat raden jullie aan qua merk? Uiteraard laat ik het netjes aanmeten maar ik vind het fijn om te weten waar ik alvast naar kan kijken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:45 



 
Profiel   

Tekna of Wintec? Dat is kunststof en niet zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:46 



 
Profiel   

Of thorowgood (kunststof versie van kent&masters). Maar een doorsnee Engels zadel weegt sowieso al een stuk minder dan een western :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:47 



 
Profiel   

Hangt er vanaf wat het budget is.
Kunststof zadels zoals wintec en thorrowgood zijn vrij licht en liggen in de categorie 500-1000 euro nieuw.

Als je naar lederen zadels gaat, dan zal je toch al snel rond de 5 a 6 kg zitten voor een zadel (mijn msfc zadel even schattend).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:47 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan de kunststof Wintec. Fijn zadel en super licht. Wel Engels, is dat een optie of wil je graag een lichtgewicht Western zadel?

Bericht staat in Western -> Tack room. Kans is dus vrij groot :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:49 



 
Profiel   

Abetta is ook een kunststof merk, wel amerikaans, dus weet niet of er ook een passer in NL is die je daarmee kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:51 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Ik dacht ook aan de kunststof Wintec. Fijn zadel en super licht. Wel Engels, is dat een optie of wil je graag een lichtgewicht Western zadel?

Bericht staat in Western -> Tack room. Kans is dus vrij groot :Y)

En het staat ook gewoon in het bericht van TS :+

Western zadels zijn nu eenmaal best zwaar, wat soms ook een optie is, is om eens te kijken naar een endurance versie van bepaalde western zadels, die zijn ook lichter :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:53 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Ik dacht ook aan de kunststof Wintec. Fijn zadel en super licht. Wel Engels, is dat een optie of wil je graag een lichtgewicht Western zadel?

Bericht staat in Western -> Tack room. Kans is dus vrij groot :Y)

Wintec heeft blijkbaar ook westernzadels :D https://horseshopinternational.nl/zadel ... 31732.html

Er staat bij dat hij lichtgewicht is

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:53 



 
Profiel   

Ik heb (in Texas weliswaar) eens een Wintec westernzadel vastgehad. Op dat paard paste dat zadel voor geen meter, maar het was geen zwaar zadel iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 11:58 



 
Profiel   

Volgens mij zijn er een aantal die het voor je op maat kunnen maken. Maar dan heb je het wel over een andere prijsklasse natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 12:23 



 
Profiel   

Anders een podium zadel? Wegen zo goed als niets en boom is vergelijkbaar met western. Je kan ze met knop krijgen ook dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 12:34 



 
Profiel   

Ik heb nu een westwood 16.5 inch op mijn merrie liggen met een kunststof boom ipv hout, flink wat lichter.
Je zou ook nog naar de zadels van weaver kunnen kijken, deze zijn 80% kunststof, ook erg licht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 12:40 



 

Elcid hier op bokt maakt maatzadels op carbon boom. Denk dat dat de lichtste optie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 13:06 



 
Profiel   

Ik heb oa een wintec endurance pro kunstof, weegt echt geen drol.
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 13:15 



 

Mensen.....TS zoekt een WESTERNzadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 13:20 



 
Profiel   

Die zijn er genoeg!

Denk aan:
- Franko-C
-ROC (10-12 kilo, te zwaar?)
- zaldi endurance (wel met fenders) 4 kg
-podium endurance 4 kg

etc

beter kijken naar endurance zadels in de ' western look". dan kun je kwa kale zadels zelfs naar de 1 kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 13:54 



 
Profiel   

https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=2584

Je zou ze even kunnen bellen met de vraag hoe zwaar dit zadel precies is? Misschien dat het iets voor je is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 13:58 



 
Profiel   

Het budget is van ondergeschikt belang. Het betreft een verkeersongeluk dus dit soort dingen worden meegenomen in de schadestaat.

Achterom, ik ga eens kijken!

Ashkerlon, dit merk ken ik nog niet, Ik zet het op mijn lijstje.

Hannanas en Loeky01, dank voor de tips. Ik ga ze eens rustig bekijken.

Troi, ook dat is hier wel een serieuze optie.

Gioa, die heb ik al gevonden.

Kidde en Hillary, ook daar ga ik even naar kijken.

Tamary, ik ga gewoon eens op zoek.

Chasey, dank je. Die gaat ook op het lijstje.

Wildgirl, die kende ik ook nog niet. Dank je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 19:26 



 
Profiel   

Ik heb een continental round skirt en die is ten opzichte van andere westernzadel wat op mijn pony lag een heel stuk lichter! Echter weer niet te vergelijke met het gewicht van een boomloze natuurlijk.

Echter heb ik geen idee wat andere continentals qua gewicht doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-20 19:50 



 
Profiel   

Franco zadel kan ook interessant zijn. (te koop bij onder andere green distance)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-20 08:58 



 
Profiel   

@heb je al een idee wat 'te zwaar' inhoud qua aantal kilo's ??

Buiten dat je natuurlijk de kunststof zadelmerken hebt (o.a. Wintec, Big Horn, Abetta) zijn er ook leren zadels met een kunststof boom die niet al te zwaar zijn |(12-14 kilo).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-20 09:05 



 
Profiel   

Misschien is dit iets?
https://www.naturalhorsemansaddles.com/ ... es-dsl.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-20 09:16 



 
Profiel   

Ik zal er overheen gekeken hebben, maar ik zie nergens staan hoeveel die weegt ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-20 09:37 



 
Profiel   

Ik zou ook eens naar de Franco zadels kijken! Zij hebben onder andere western zadels die relatief lichter zijn (rond de 10-13 kilo). Maar vooral hun trail/endurance zadels zijn erg licht 5-8 kg, dit wijkt af van een westernzadel maar een aantal hebben er wel veel van weg qua zit en uiterlijk.
Wij hebben nu een Franco Renegade, bruinleer met fenders in plaats van een zwaar (al was die al licht voor een western, 13 kg) westernzadel. Heerlijk licht en compact zadeltje, mijn zit is ook beter dan in die van het westernzadel, minder stoelzit.
Ze hebben leder varianten, maar ook kunststof.

https://www.franco-c.com/mobile/saddles.html

(Heb geen aandelen haha, maar rij inmiddels twee paarden op een franco renegade en een franco normandy, op lange afstanden, vind het heerlijke zadels!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-20 09:42 



 
Profiel   

Storrum en Suliko, dank je.

Fijn om te lezen dat er toch behoorlijk wat mogelijkheden zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-20 10:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen