Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lichtgewicht westernzadel met boom?

 
Profiel   

Ga eens testen hoeveel kilo wel nog kan, want dat kan echt behoorlijk schelen.

Mijn zwaarste zadel gaat over de 20kg en de lichtste is 14,5kg. Ik heb reuma, maar het is echt al een wereld van verschil met opzadelen.

Daarnaast zijn er filmpjes op youtube wat de beste zwaai is om je zadel erop te gooien zonder dat het te zwaar wordt.

Ik weet niet wat de freemax weegt, maar die komt in de buurt van een boom zadel, maar lijkt me een stuk lichter.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 00:59 



 
Profiel   

Ik heb voorheen een oude (!) Bighorn gehad. Dat was ook echt een licht zadeltje, te vergelijken met het gewicht van een engels zadel.

Ik heb wel begrepen dat er een verschil is tussen de oude en nieuwe Bighorn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 06:58 



 
Profiel   

Ik had het westernzadel van de wintec (kunstof). Vanwege beginnende reuma in mijn handen kan ik niet zwaar tillen (geen grip en hou vast met mijn vingers). Dus ik moest een licht western zadel hebben. Ik heb het zadel gewogen en het was iets van 9 kilo.

Ik vond het een erg fijn zadel en hij zat heerlijk. Makkelijk in onderhoud en hij paste haast op elk paard.

Een paar maanden geleden heb ik het zadel verkocht, want mijn paard vond het westernrijden niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 07:22 



 
Profiel   

@murphy: jammer dat je een goed zadel weg doet omdat het iets zou vertegenwoordigen... je zit er óp, hoe je verder rijdt staat daar echt los van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 08:03 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
@murphy: jammer dat je een goed zadel weg doet omdat het iets zou vertegenwoordigen... je zit er óp, hoe je verder rijdt staat daar echt los van.


Huh wie zegt dat ik het heb weggaan omdat het iets vertegenwoordigd.
Ik vind western hartstikke leuk!!

Alleen mijn paard niet die fokt zich snel op, heeft moeite met lang en laag lopen. Hij loopt liever door en gooit er een uitgestrekte draf uit, dan dat hij in jog loopt. Wel jammer want ik vond western heerlijk om te rijden, maar als je paard het aangeeft niet leuk te vinden dan houd het helaas op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 10:15 



 
Profiel   

Ik bedoel dat je in een westernzadel niet lang en laag hóeft te lopen, maar dat het zadel op zich ook lekker zit als je paard niet 'op zijn western' loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 10:18 



 
Profiel   

Ik heb een Franco (endurance) zadel maar Franco heeft ook kunststof westernzadels, zelfs in diverse uitvoeringen. Zadeltje (zo mag ik het wel noemen) is licht en klein maar wel met kunststof boom. Door middel van plakkussens zorg je voor ruggegraatvrijheid en voor de drukverdeling heb ik er een Reinsman pad onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 10:22 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Ik bedoel dat je in een westernzadel niet lang en laag hóeft te lopen, maar dat het zadel op zich ook lekker zit als je paard niet 'op zijn western' loopt.


Dat kan kloppen maar als je paard zich opfokt en heel groot gaat lopen of in uitgestrekte draf gaat zit je echt heel los. Vond ik dat persoonlijk niet zo fijn (ook omdat het zadel voor mij aan de grootte kant was) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 10:38 



 
Profiel   

Murphylover schreef
DubbelDun schreef
Ik bedoel dat je in een westernzadel niet lang en laag hóeft te lopen, maar dat het zadel op zich ook lekker zit als je paard niet 'op zijn western' loopt.


Dat kan kloppen maar als je paard zich opfokt en heel groot gaat lopen of in uitgestrekte draf gaat zit je echt heel los. Vond ik dat persoonlijk niet zo fijn (ook omdat het zadel voor mij aan de grootte kant was) .


Maar sorry, dan heb je gewoon echt slecht les gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 10:55 



 
Profiel   

Deuber Quantum in westernuitvoering, 8,5 kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 11:00 



 
Profiel   

.[/quote]

Maar sorry, dan heb je gewoon echt slecht les gehad.[/quote]

Sorry, maar wat is dit voor zinloze opmerking. Daar heeft ts toch niks aan en totaal off topic !

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 12:38 



 
Profiel   

Murphylover schreef
.


Maar sorry, dan heb je gewoon echt slecht les gehad.[/quote]

Sorry, maar wat is dit voor zinloze opmerking. Daar heeft ts toch niks aan en totaal off topic ![/quote]

Jij komt zelf met de smoesjes hier en daar heeft TS ook niks aan. De waarheid is rot, maar wat je verteld is gewoon onzin. Een paard gaat niet rennen of raar doen van western rijden.

En TS heeft er in die zin wat aan, dat als zo een wintec een slechte pasvorm heeft en je paard daarop zou gaan lopen, wat wel aannemelijk is, ze die niet moet kopen. Beter geen zadel, dan een slecht zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 15:07 



 
Profiel   

Als je een paard hebt dat groot beweegt en daarbij ook nog aardig kan opgooien, helemaal als hij wat heter wordt, dan zit je in een Engels zadel absoluut steviger dan in een western zadel.
Dat hoeft helemaal niet met de pasvorm van het zadel op de rug van het paard te maken te hebben en ook niet met de rijkwaliteiten van degene in het zadel. De zit is gewoon verschillend en ik kan me heel goed voorstellen dat je in een verhitte middendraf liever iets met kniewrongen onder je hebt :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 15:12 



 
Profiel   

Dees schreef
Als je een paard hebt dat groot beweegt en daarbij ook nog aardig kan opgooien, helemaal als hij wat heter wordt, dan zit je in een Engels zadel absoluut steviger dan in een western zadel.
Dat hoeft helemaal niet met de pasvorm van het zadel op de rug van het paard te maken te hebben en ook niet met de rijkwaliteiten van degene in het zadel. De zit is gewoon verschillend en ik kan me heel goed voorstellen dat je in een verhitte middendraf liever iets met kniewrongen onder je hebt :D.


Wat een onzin.

Ik zit al meer dan 25jr in westernzadels en kan er alle mee en op. Spring er zelfs mee als ik zin heb.

Heb af en toe nog op engelse zadels gezeten als ik les gaf en die worden juist steeds slechter. Mensen krijgen steeds meer steun, gedwongen zit etc. Dat is helemaal niet zo goed als men denkt.

Zitten doe je op je kont.

Daarnaast is het gewoon klinklare onzin dat een paard anders gaat doen met wat western les. Ze gaan niet rennen of wat dan ook. Dan heb je gewoon geen goede les gehad, zo simpel is het. Niet teveel smoesjes verzinnen of overal achter verschuilen.....
Waarheid is soms rot, maar overal wat bij zoeken helpt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 15:18 



 
Profiel   

Dees schreef
Als je een paard hebt dat groot beweegt en daarbij ook nog aardig kan opgooien, helemaal als hij wat heter wordt, dan zit je in een Engels zadel absoluut steviger dan in een western zadel.
Dat hoeft helemaal niet met de pasvorm van het zadel op de rug van het paard te maken te hebben en ook niet met de rijkwaliteiten van degene in het zadel. De zit is gewoon verschillend en ik kan me heel goed voorstellen dat je in een verhitte middendraf liever iets met kniewrongen onder je hebt :D.


Dit dus je hebt helemaal gelijk!! mijn paard beweegt soms erg groot (zweeft ook in uitgestrekte draf) vooral als hij heel veel zin heeft om wat te doen. Dan heb ik inderdaad liever wat extra steun van een (veelzijdigheids) zadel.

Zonder zadel kon ik de uitgestrekte draf en gallop ook beter uitzitten dan met western zadel. Dan had ik meer contact met mijn paard en schoof ik niet zo. Volgens mij was het Westerzadel te groot voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 15:27 



 
Profiel   

superpony schreef
Dees schreef
Als je een paard hebt dat groot beweegt en daarbij ook nog aardig kan opgooien, helemaal als hij wat heter wordt, dan zit je in een Engels zadel absoluut steviger dan in een western zadel.
Dat hoeft helemaal niet met de pasvorm van het zadel op de rug van het paard te maken te hebben en ook niet met de rijkwaliteiten van degene in het zadel. De zit is gewoon verschillend en ik kan me heel goed voorstellen dat je in een verhitte middendraf liever iets met kniewrongen onder je hebt :D.


Wat een onzin.

Ik zit al meer dan 25jr in westernzadels en kan er alle mee en op. Spring er zelfs mee als ik zin heb.

Heb af en toe nog op engelse zadels gezeten als ik les gaf en die worden juist steeds slechter. Mensen krijgen steeds meer steun, gedwongen zit etc. Dat is helemaal niet zo goed als men denkt.

Zitten doe je op je kont.

Daarnaast is het gewoon klinklare onzin dat een paard anders gaat doen met wat western les. Ze gaan niet rennen of wat dan ook. Dan heb je gewoon geen goede les gehad, zo simpel is het. Niet teveel smoesjes verzinnen of overal achter verschuilen.....
Waarheid is soms rot, maar overal wat bij zoeken helpt niet.


Zie mij bericht hierboven.

En waar heb jij gelezen dat mijn paard raar gaat doen of aan de ren gaat van een westernzadel ??

Mijn paard is af en toe een drukte schopper en wilt graag werken. Dat doet hij ook met mijn veelzijdigheidszadel of zonder zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 15:30 



 
Profiel   

superpony schreef
Dees schreef
Als je een paard hebt dat groot beweegt en daarbij ook nog aardig kan opgooien, helemaal als hij wat heter wordt, dan zit je in een Engels zadel absoluut steviger dan in een western zadel.
Dat hoeft helemaal niet met de pasvorm van het zadel op de rug van het paard te maken te hebben en ook niet met de rijkwaliteiten van degene in het zadel. De zit is gewoon verschillend en ik kan me heel goed voorstellen dat je in een verhitte middendraf liever iets met kniewrongen onder je hebt :D.


Wat een onzin.

Ik zit al meer dan 25jr in westernzadels en kan er alle mee en op. Spring er zelfs mee als ik zin heb.

Heb af en toe nog op engelse zadels gezeten als ik les gaf en die worden juist steeds slechter. Mensen krijgen steeds meer steun, gedwongen zit etc. Dat is helemaal niet zo goed als men denkt.

Zitten doe je op je kont.

Daarnaast is het gewoon klinklare onzin dat een paard anders gaat doen met wat western les. Ze gaan niet rennen of wat dan ook. Dan heb je gewoon geen goede les gehad, zo simpel is het. Niet teveel smoesjes verzinnen of overal achter verschuilen.....
Waarheid is soms rot, maar overal wat bij zoeken helpt niet.


Misschien ben jij wel helemaal geen paard gewend waar echt veel beweging in zit?

Je geeft in je (toch wel wat brute) reactie wel duidelijk aan dat westernzadels inderdaad minder steun geven dan Engelse zadels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 16:12 



 
Profiel   

De enkele keren dat ik in mijn westerntijd weer eens in een engels zadel gezeten heb (zowel dressuur als veelzijdigheid) had ik toch ook echt het gevoel op dat 'postzegeltje' veel minder steun te hebben dan in mijn westernzadel; bij een stevige bok word je door de pommel tegen gehouden en bij rare zijwaartse sprongen heb je goed houvast aan de knop :)

Maar TS heeft hier allemaal geen boodschap aan waarschijnlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 16:17 



 
Profiel   

Hihi, maar DubbelDun, dat soort fratsen laten zich écht niet vergelijken met een elastisch dier dat er in een grote middendraf even vandoor trekt.... dan komen er verticale krachten vrij die je echt loodrecht omhoog uit het zadel gooien. Dan is er geen 'zitten' meer bij, dan moet je echt iets hebben om je benen tegenaan/omheen te kunnen klemmen anders ga je heel mal door je zadel heen :D Ik snap heel goed dat je in zo'n situatie liever niet op een westernzadel zit.

Het is niet voor niets dat ze de westernpaardjes fokken met bij voorkeur hele vlakke gangen.

Over gewicht zadel (wellicht weer interessant voor TS :o ). Mijn Engelse Zaldi weegt bijna 10kg en is niet zwaar voor een leren Engels zadel. Mijn Freemax Buffel-leren Western weegt ook zoiets (in theorie 9kg).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-20 15:53 



 
Profiel   

Dees schreef
Hihi, maar DubbelDun, dat soort fratsen laten zich écht niet vergelijken met een elastisch dier dat er in een grote middendraf even vandoor trekt.... dan komen er verticale krachten vrij die je echt loodrecht omhoog uit het zadel gooien. Dan is er geen 'zitten' meer bij, dan moet je echt iets hebben om je benen tegenaan/omheen te kunnen klemmen anders ga je heel mal door je zadel heen :D Ik snap heel goed dat je in zo'n situatie liever niet op een westernzadel zit.

Het is niet voor niets dat ze de westernpaardjes fokken met bij voorkeur hele vlakke gangen.

Over gewicht zadel (wellicht weer interessant voor TS :o ). Mijn Engelse Zaldi weegt bijna 10kg en is niet zwaar voor een leren Engels zadel. Mijn Freemax Buffel-leren Western weegt ook zoiets (in theorie 9kg).

Een beetje stop zit je niet uit op een Engels zadel hoor, cutting lijkt me trouwens ook heel interessant dan :')
Wat een rare redenatie, sorry.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-20 16:06 



 
Profiel   

Maar dat zijn dus voorwaartse of zijwaartse bewegingen en geen opwaartse, waar Dees het over heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-20 16:08 



 
Profiel   

Ook bij opwaartse bewegingen helpt klemmen niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-20 16:11 



 
Profiel   

Ik heb heel in het begin een Wintec western gehad, je moet geluk hebben als hij past, zitting is vrij hard. Onlangs een fabtron gehad, dat is deels leer, deels kunststof, betere pasvorm, zit ook nog redelijk hard. Ik zou de fabtron zeker aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-20 16:14 



 
Profiel   

Volgens mij gaat dit topic niet over Engels VS western zadels. Ik hoop dat ts inmiddels een licht western zadel heeft gevonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-20 16:15 



 
Profiel   

Superpony, hoe lichter, hoe beter.

Maflinger_S, dank je.

Fijn om ook wat ervaringen te lezen van het Wintec zadel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 18:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen