Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Bosal ervaringen

 
Profiel   

Wow dat filmpje! Dan snap je ook gelijk waarom zo'n product prijzig is!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 08:56 



 
Profiel   

troi schreef
Wow dat filmpje! Dan snap je ook gelijk waarom zo'n product prijzig is!


Is echt een eye opener. Toen ik hem in Las Vegas bezig zag stond ik ook met open mond te kijken. En dit is dan de "2e fase" voor die tijd heeft ook de kern gesneden en gemaakt van rawhide. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 09:03 



 

DubbelDun schreef
[***] schreef
Wat bedoelen jullie met paarden die "broke" zijn?


Citaat
Die volledig opgeleid zijn. Of goed zijn afgericht want dat ik meestal waar het op neer komt :o
Meld dit bericht



Een paard is 'broke' als hij áltijd goed aan de hulpen staat, zonder frisse momentjes, schrikjes 'voor de lol', terug komen uit galop als jij dat vraagt, in galop de snelheid aanhoudt die jij vraagt.

Eigenlijk dus een onwezenlijk braaf paard of zo 'gebroken' dat ie het door eerdere opgedane ervaring wel uit zijn hoofd laat om iets te doen wat niet de bedoeling is. 8-)

Bedankt voor de uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 09:07 



 
Profiel   

Ik mocht vandaag de (tientallen jaren) oude bosal van mijn staleigenaresse uittesten. Hij pastte meteen wonderbaarlijk goed! Hij mag nog ietsje smaller gebogen en ietsje minder druppel, maar ik ben al heel tevreden. Ik heb gisteravond nog urenlang video's erover zitten kijken, waaronder Jeff Sanders.

[ img ]
[ img ]

Nala snapte het ook allemaal gewoon prima, alleen het stuur vond ze de eerste paar minuten wat anders, waardoor ze even uit ging testen of links en rechts hierbij ook net zo "non-negotiable" zijn.
Ik vond haar eerst heel zwaar erin, maar de teugels waren bij dit hoofdstel met een dikke knoop aan de kant van de ruiter dichtgeknoopt. Toen ik die eenmaal losgemaakt had had ik ook echt geen grammetje meer in handen en liep ze op m'n pinken qua "signalen". :+ Gelukkig kwam ik erachter voordat ik mijn signalen scherper maakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 17:30 



 
Profiel   

Misschien niet leuk om te horen; maar die bosal past niet :o . Hij is veel te groot, de nosebutton is te lang en de teugels zitten er niet op de juiste manier aan vast. Daarbij zit de bosal ook veel te hoog; moet minstens 5 cm lager. Zit nu precies op een zenuwknoop/ bloedvat.
Fijn dat ze, ondanks dat, zo goed reageert maar kan je nagaan hoe ze reageert als het wel past ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 17:35 



 
Profiel   

ElCid schreef
Misschien niet leuk om te horen; maar die bosal past niet :o . Hij is veel te groot, de nosebutton is te lang en de teugels zitten er niet op de juiste manier aan vast. Daarbij zit de bosal ook veel te hoog; moet minstens 5 cm lager. Zit nu precies op een zenuwknoop/ bloedvat.
Fijn dat ze, ondanks dat, zo goed reageert maar kan je nagaan hoe ze reageert als het wel past ;)


Dat de teugels niet goed zaten wist ik al, maar omdat ie niet van mij is wilde ik 'm niet zomaar uit elkaar gaan bouwen, haha.
Die hoogte zag ik bij alle filmpjes, ongeveer halverwege tussen oog en neusgat, en zeker weten boven het zwevend neusbot. 5cm lager zit ik volgens mij bijna op dat zwevend neusbot.

Hoe herken je dat de nosebutton te lang is? Zou je mij willen helpen met zoeken naar eentje die wel past? (liefst tweedehands ivm voetafdruk en budget).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 17:43 



 
Profiel   

[ img ] Hier kan je ook zien hoe je moet meten maar daar heb ik ook nog wel een andere link voor ( via PB).
Hij mag echt lager, niet enorm veel maar wel een cm of 4 tot 5.
[ img ]

Lengte van de nosebutton is ook afhankelijk van de grootte van de bosal en is dus moeilijk echt een maat aan te hangen, maar over het algemeen betekent het dat de hanger vrij kort onder het oog komt. Om te zorgen dat die niet in het oog komt wordt er meestal een veter o.i.d. aan vast gemaakt.
Dit is mijn paard met bosal, deze nosebutton zal ca. 7 inch zijn.
[ img ]

De maat van die bosal is een 11 inch en dat meet je zo:
[ img ]

Voor 2e hands wordt het vaak lastig, meestal zijn die maar iets goedkoper dan nieuw maar dan is het nog een heel gedoe om de juiste maat te vinden met de juiste dikte nosebutton.

Je zal dus de maat moeten opnemen, dikte van de nosebutton zal 5/8 of 3/4 moeten zijn, dat is een prima gangbare dikte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 18:59 



 
Profiel   

ElCid schreef
[ [url=m/ixRBFW.jpg]Afbeelding[/url] ] Hier kan je ook zien hoe je moet meten maar daar heb ik ook nog wel een andere link voor ( via PB).
Hij mag echt lager, niet enorm veel maar wel een cm of 4 tot 5.
[ [url=m/07Zshz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lengte van de nosebutton is ook afhankelijk van de grootte van de bosal en is dus moeilijk echt een maat aan te hangen, maar over het algemeen betekent het dat de hanger vrij kort onder het oog komt. Om te zorgen dat die niet in het oog komt wordt er meestal een veter o.i.d. aan vast gemaakt.
Dit is mijn paard met bosal, deze nosebutton zal ca. 7 inch zijn.
[ [url=m/yb5SKi.jpg]Afbeelding[/url] ]

De maat van die bosal is een 11 inch en dat meet je zo:
[ [url=m/g5gifx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor 2e hands wordt het vaak lastig, meestal zijn die maar iets goedkoper dan nieuw maar dan is het nog een heel gedoe om de juiste maat te vinden met de juiste dikte nosebutton.

Je zal dus de maat moeten opnemen, dikte van de nosebutton zal 5/8 of 3/4 moeten zijn, dat is een prima gangbare dikte.


Het gaat mij ook vooral om de voetafdruk, ik wil geen navraag creëren voor een dierlijk product :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 19:17 



 
Profiel   

Snap ik. Vraag Paddraigh hier; zij heeft een aantal bosals aangeboden gekregen. Maar realiseer je wel dat de bosal moet passen en van het goede materiaal moet zijn anders heb je er niks aan.
Overigens is rawhide vaak van rundleer gemaakt en dat is een bijproduct van de vleesindustrie, geen hoofdproduct. Ik respecteer je denkwijze overigens maar jammer genoeg is er voor rawhide/ leer nog geen goede ( niet dierlijke) vervanging.
Als je me een PB stuurt heb ik ook wel een paar FB pagina's waar je mogelijk een goede 2e hands kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 21:08 



 
Profiel   

Ik heb je een pb gestuurd

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 21:21 



 
Profiel   

Ik ben helemaal niet bekend met een bosal, maar mijn nieuwe paard werd er mee gereden. Ik heb de bosal overgenomen. De vorige eigenaar liet de rekening zien van de hele set, dat was 400 euro. Ik ga er vanuit dat het een goede is, maar heb er dus geen verstand van. Waar koop ik zo'n shaping block?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 12:41 



 
Profiel   

De nosebutton lijkt erg lang maar dat is pas echt goed te zien op het hoofd van het paard. Je mag me wel een foto sturen via PB.
Jammer genoeg zegt de prijs niet altijd alles over de kwaliteit maar deze lijkt er verder prima uit te zien al lijkt het flink betaald voor een bosal met een nylon mecate en een gewoon hoofdstel ;-).
Shaping block is lastig; zijn hoofdzakelijk in Amerika te koop, wij maken ze zelf. Ik kan mijn man wel even lief aankijken en vragen wat het kost om er 1 voor je te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 13:09 



 
Profiel   

Ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een bosal, ik wil hiermee gaan polocrossen

Maar waar kan ik dan een goede bosal vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 13:37 



 
Profiel   

Amado schreef
Ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een bosal, ik wil hiermee gaan polocrossen

Maar waar kan ik dan een goede bosal vinden?


Je mag me wel een PB sturen! Dan stuur ik je de adressen waar ik ze ook koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 13:54 



 
Profiel   

Ik heb er 100 euro voor betaald hoor, dus niet zo veel. Zal binnenkort even een foto maken hoe hij op het paard zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 15:17 



 
Profiel   

Tinka schreef
Ik heb er 100 euro voor betaald hoor, dus niet zo veel. Zal binnenkort even een foto maken hoe hij op het paard zit.


Dat is dan best een mooie prijs. Als die past is dat mooi en anders kan je hem altijd nog wel doorverkopen voor dat bedrag ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 16:03 



 

@ Elcid.....ik zou ook graag willen weten waar je in nederland goede bosals kunt kopen....... als je een tip hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 18:00 



 
Profiel   

mdhm13 schreef
@ Elcid.....ik zou ook graag willen weten waar je in nederland goede bosals kunt kopen....... als je een tip hebt?


Ja en nee, dus geen tip: je kan in Nederland geen goede bosals kopen ;) :o . Soms 2e hands maar voor een goede, nieuwe bosal zal je toch echt over de grens moeten gaan kijken.
Wat zoek je precies? Qua maat en dikte; ik kreeg er onlangs nog een paar aangeboden; 3/4 nosebutton en 11,5 en een 12 inch qua omtrek. Incl mecate.

Ik koop ze zelf via Jeff Sanders; uit Amerika of Tsjechië.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 18:03 



 

Ik ga meten en ik geef je de maat door, je krijgt een PB van me vanavond!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 18:06 



 
Profiel   

Ik heb mijn bosal bij mijn paard bij gekregen :j
Het heeft voor- en nadelen vind ik. Ik ben het zelf niet echt gewend om western te rijden, dus vind dat ik enorm moet openstellen en begrenzen tegenover een normaal hoofdstel, en de teugel vind ik niet altijd even handig ivm de dikte. De leadrope vind ik dan wel weer een pluspunt - ik durf het laatste stuk van een wandeling wel eens afstappen om aan de hand verder naar huis te wandelen en te laten grazen als beloning, en dan is die leadrope wel fijn :) Anderzijds moet je die ook kwijt kunnen tijdens het rijden, en dat zit soms wel in de weg vind ik :+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 18:08 



 
Profiel   

Luister naar ElCid (Loes)! Ik had hetzelfde dilemma, had al een bosal maar die bleek veel te groot, geen wonder dat mijn paard 'm niet fijn vond en de hulpen niet door kwamen. Met hulp van Loes, heel veel advies én een goed adres heb ik 'm uit USA laten komen en joh, wat een verademing! Helemaal voor mijn paard! Een goede, kwaliteitsbosal die ook daadwerkelijk past! Héél belangrijk. Zonder Loes was ik nog steeds aan het klungelen geweest.
En ja, ik haal de mecate er iedere keer af en shape de bosal. Is echt peanuts om het weer in elkaar te zetten, 1-2 minuten. Die tijd zul je toch wel extra hebben als je naar je paard gaat?
Ik kan mijn paard niet meer met bit rijden ivm korte ondertanden, geen ruimte voor een bit. Op deze bosal doet hij het super!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 18:14 



 
Profiel   

Bosal heeft niks met western rijden te maken ;) . Wordt ook gebruikt in de dressuur en springen en is afgeleid van het Spaanse woord Jaquima wat halster betekent.
Bosal heeft wel te maken met goed met je zit kunnen rijden en signalen te geven.

De bosal wordt vooral ( op de juiste manier!!) gebruikt in de Californische stijl die meer op klassieke dressuur rijdt dan op de ( Texaanse) westernstijl waar je wel bosals ziet maar die zijn in de regel te groot en niet geshaped ( in de juiste vorm gezet).

LWDaisy; de bosal die jij gebruikt lijkt te groot, met een te lange nosebutton, en zou beter gevormd moeten zijn. Pas op met je paard aan de leadrope meenemen; een verkeerde beweging en de hele handel ligt naast je paard. Zeker voor buitenritten zou je eigenlijk een fiador aan de bosal moeten maken ( een soort half touwhalster waarmee je de handel niet zo maar kan verliezen in geval van nood). Als je een paard meeneemt aan de leadrope zou je de teugel op een bepaalde manier om de hals moeten slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 18:22 



 
Profiel   

Mabotje schreef
Luister naar ElCid (Loes)! Ik had hetzelfde dilemma, had al een bosal maar die bleek veel te groot, geen wonder dat mijn paard 'm niet fijn vond en de hulpen niet door kwamen. Met hulp van Loes, heel veel advies én een goed adres heb ik 'm uit USA laten komen en joh, wat een verademing! Helemaal voor mijn paard! Een goede, kwaliteitsbosal die ook daadwerkelijk past! Héél belangrijk. Zonder Loes was ik nog steeds aan het klungelen geweest.
En ja, ik haal de mecate er iedere keer af en shape de bosal. Is echt peanuts om het weer in elkaar te zetten, 1-2 minuten. Die tijd zul je toch wel extra hebben als je naar je paard gaat?
Ik kan mijn paard niet meer met bit rijden ivm korte ondertanden, geen ruimte voor een bit. Op deze bosal doet hij het super!


Dat is fijn om te horen! Het is echt een verschil van dag en nacht of je met een goede en goed passende en goed gevormde bosal rijdt of wanneer je met een ding rijdt wat eigenlijk de naam niet mag hebben maar er alleen op lijkt ;). Gek genoeg maakt iedereen zich altijd wel druk om de maat van een bit of de pasvorm van een zadel ( hopelijk !) maar bij een bosal gebeurd dat nauwelijks.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 18:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen