Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zijn nu goede merken, boommaten en instinkers?

 
Profiel   

Ok, deel 2. De boomloze westernzadels.

Er is een hele markt aan verschillende boomloze westernzadels. En dat verschil gaat dan van hoeveel materiaal er in de "boom" (verbinding tussen cantle en pommel) gebruik gemaakt wordt.

Barefoot en Bob Marshall zijn het meest boomloos. Die beide bezitten alleen maar een pommel en cantle van hout of kunststof. Ertussen is geen verbinding anders dan het foam wat ook de zitting is. Ik blijf het zeggen, maar ik heb alleen het oudere model BF bepotelt en ik weet dus niet of ze daar veranderingen in hebben aangebracht. Maar het oude model was tegenover de BM slapper. De BM heeft meerdere lagen foam in het zadel zitten. En dit foam was/is ook stijver dan je in de BF kon vinden.
Zowel de BF als de BM hebben een pommel, waarbij je die van de BF zelf kan uitwisselen en dit bij de BM en niet gaat en niet nodig is. De BM heeft 2 forkmaten, de gewone en de slickfork. Maar BM heeft hun fork op een dusdanige manier gemaakt dat hij op bijna elk paard past. Voor een paard met een hele hoge schoft heeft BM een peacked pommel. Daar is het "skirtdeel" dieper in de pommel getrokken en vastgemaakt waardoor deze meer ruimte voor de schoft geeft. Voordeel van de BF en BM tegenover de andere merken is dat ze makkelijker op de verschillende paarden aan te passen zijn, juist omdat zij geen verbinding tussen pommel en cantle hebben. Een iets holle rug past zich het zadel op aan.

De rest van de boomlozen :P Oa. de Freemax (FM), de Startrekk (ST), de Colorado van Silverado (CS), de Debra Sibley (DS), de Circle Y JBN (JBN) ok die laatste is gemeen. Daar zijn er zover ik weet maar 2 van in Europa :+ En ook van de Sibley zijn er maar een aantal. Beide zijn US merken waar de andere 3 uit Duitsland komen. Maar al deze boomlozen hebben een vorm van verbinding tussen pommel en cantle. Waarbij de CS zelfs met kussens te krijgen is.
Die verbinding is even veralgemeend kunststof strippen. Bij sommige is er moeilijk achter te komen wat er nou precies in zit.
Al deze zadels geven een boomzadel gevoel. Ze zijn geen veredeld zitkussen, wat de BF en BM in wezen wel zijn (en ja de BM is nog steeds mijn grote liefde, en als eerste zadel pak ik toch altijd de BM).

Welk van deze zadels het dan moet worden als je boomloos zoekt. Dat is geheel afhankelijk van paard en ruiter. Ik heb al deze zadels (proef) gereden en bv. de CS was het niet voor mij op het paard waarvoor ik zocht. Die dame was/is uberbreed, en zo rond als een tonnetje :+ Ik voelde bij dat zadel de naden van de zitting in mijn bovenbenen/kruis. En zo ook de ST was het op dat paard niet. Daar had ik het gevoel contact het hebben met zit en mijn onderste stuk onderbeen en de rest niet. Ik ben toen op de Freemax uitgekomen, die zat voor mij toen het beste, en lag ook het beste op het paard.
De DS heb ik als 1 van de eerste, na al 2 zadels met boom versleten te hebben, gereden. Dit zadel geeft ook veel zadelgevoel, zit heerlijk, maar heeft als nadeel dat de pommel niet aan te passen is. Dit is ook het geval bij de JBN. De BM lag na wat aanpassingen van mijn kant goed, maar zij was zo breed dat ik last van mijn bekken kreeg als ik te lang reed. Dat was en is het nadeel van de BM, die op echt brede paarden ook breed voelt (zelfs Mr. Warwick Schiller gaf als eerste reactie na het opstappen wat zit dit breed.) Dat was dan ook de reden, samen met de riggingpositie die voor het paard niet goed was, dat ik verder ben gaan zoeken naar andere zadels.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 20:24 



 
Profiel   

Een heel verhaal :D

Maar als ik het dus zo lees is een boomlooszadel eigenlijk net zo inzetbaar voor de meeste disciplines dan een boomzadel? En het is dus echt proberen of het fijn zit?

Ik vind die duurdere Freemax wel mooi om te zien. De Buffel ook wel, maar ik lees dat je dan niet al te zwaar moet zijn. Ik zit net iets boven dat genoemde gewicht. Anderen zeggen dat maakt niet uit, maar het leer is gewoon iets dunner.

De andere merken die je noemt ken ik niet behalve de Barefoot. Moet ik eens opzoeken.

Maar goed, straks met Engels zadel aan het rommelen in de les :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 08:05 



 
Profiel   

Er zijn mensen die niet onverdienstelijk reiningwedstrijden rijden op een BM en de 160 km Teviscup is ook eens gewonnen door iemand op een BM, dat zegt wel genoeg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 09:08 



 
Profiel   

Germie, ik kan je vooral een zadelpassessie met Ella aanraden. Die heeft tal van boomloze zadels, ook BM en ook niet-western. Dat van het gewicht in combinatie met de buffel is echt afhankelijk van je gebruiksdoel. Als je zelf best wel zwaar bent en je wilt daarbij 2-3 uurs ritten gaan maken, dan is het een overweging. Maar dan zou je ook met ieder ander zadel in de problemen kunnen komen, ook met boomzadels. Mijn lichaamsgewicht zit op het randje wat betreft dat advies van die site waar jij dat gelezen hebt, maar ik rijd max een uur en heb gewoon een goede pad eronder en een beest dat gemaakt is om gewicht te dragen - de Cow-variant had hier geen enkele meerwaarde gehad. (plus ik vond de kleur bruin van de Buffel mooier dan de beide kleuren van de Cow - dat telt ook he? :D).

Het is imo raar dat je boomloos al min of meer afschrijft omdat je toevallig wat slechter zat op 1 type Barefoot. Je had het over Wintec boomzadels - als ik persoonlijk iets bar slecht vind zitten, dan is het wel zo'n hoekige, steunloze Wintec. Maar daarmee schrijf ik boomzadels echt niet af, want een Passier of Custom of Fryso, die zitten allemaal weer heel anders. Zoveel variatie zal er ook in de zit van Western zadels zitten en zoveel variatie zit er ook absoluut in boomloze zadels.
Je kunt niet alles van 1 groep over 1 kam scheren, puur omdat jij zelf er niet zo bekend mee bent.

Als je gewoon wat wilt proberen, zo'n boomloze passessie kost je circa 100 euro, maar dan weet je gewoon zelf wat je hebt gevoelt en wat bij je past. Boomloos western rijden is een prijsvoordelige keuze ten opzichte van boomzadels western willen rijden. Ook voor boomzadels kun je een passessie proberen, zal zijn die sessies volgens mij wel wat sterker gericht op verkoop dan een sessie met Ella is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 13:25 



 
Profiel   

Ik vond gewoon bf niets, dat mag ik toch melden, ik schrijf daarmee boomloos niet meteen af. Freemax wil ik wel eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 20:53 



 
Profiel   

Ok, een winkel als Arthurs heeft ook nieuwe zadels in een prijsklasse van rond de 1000 euro. Is dat dan niets, of kan dat een prima zadel zijn mits het past natuurlijk.

Freemax ziet er op foto's wel goed uit. Maar nooit op gezeten.
Ik rij niet vaak heel lang, al zit er wel eens een rit bij van 3 uur, maar ik ben inderdaad bang dat je dus bij boomloos het probleem krijgt wat ik al meer gezien heb en dat is dat de druk van de stijgbeugels een probleem gaat vormen. Ik weet wel dat er speciale pads onder moeten, maar ik wil geen problemen met de rug van mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 10:22 



 
Profiel   

Die druk van de stijgbeugels is dus heel specifiek voor bepaalde merken. Bij BM hebben ze dat opgelost door zowel de beugelriemen als de aansingelriem in een V-vorm in het zadel vast te maken zodat je een hele goede drukverdeling krijgt.

1000 euro voor een nieuw zadel geeft idd niet echt kwaliteit; het lijkt soms leuk te passen, maar na 3/6 maanden als het leer zich gaat zetten rond de boom wordt de echte pasvorm pas goed zichtbaar en past het zadel dus niet meer. Verder zit de boel met spijkers in elkaar ipv met schroeven en is het leer en de boom van mindere kwaliteit.

Voor hetzelfde geld kun je een prima A-merk zadel kopen in gebruikte staat. Voordeel daarvan is dat je ook meteen de echte pasvorm ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 10:48 



 
Profiel   

Ik heb her en der nu wat merken doorgekregen.

Goedkoop: alles wat nieuw onder de 500 euro kost, eigenlijk niet geschikt

Wintec is ook niet denderend zegt men. Fabtron is ook kunstof, maar dan wel weer een stuk beter. Persoonlijk ga ik liever voor leer.

Pools, ik dacht altijd dat dat een goed merk was, maar ik heb begrepen dat dat echt maar een C merk is.

Circle Y is niet slecht, ook niet super.

Deuber en Partner? Voor Engelse zadels, barok en endurance zijn het gewoon super goede zadels. De westernlijn begint bij 1600 euro zo te zien.

Western Imports is gewoon een goedkoop merk.

Billy Cook is een echt A-merk.

Bob Marchall schijnt toch wel een goed merk te zijn. Ik had er nog nooit van gehoord.

Zadels van Kramer en Loesdau zijn ook gewoon goedkope merken.

Klopt dit een beetje?

En de echte oude Amerikaanse zadels die soms best budgettair passend aangeboden worden moet je niet meer kopen wegens pasvorm en comfort, ondanks dat ze wel gewoon degelijk zijn?

Ik begin al een beetje de echt goedkope zadels te herkennen op foto's.

Ik heb nog wel een vraagje, fenders, die kun je normaal gesproken wisselen. Maar ik las in een advertentie: fenders zijn vastgezet zie foto. Is daar ook nog iets om op te letten?

Arthurs heeft straks weer een soort sale. Het is voor mij 250 km rijden. Is er eventueel iemand uit het noorden die zin heeft in een dagje die kant op? Gewoon ter orientatie. Of is Arthurs ook maar een klein winkeltje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 09:02 



 
Profiel   

Laat een passer komen of ga naar een passer toe met je paard.
O.a. Arthur's, Countrymill, Eurohorse voor boomzadels, Kifrahorse en boomlooszadelpasservice voor boomloos zoals de Freemax.
Zeker met een niet quarter of paint is het nog lastiger om een goed zadel te vinden. Ga niet uit van maten of ervaringen op internet, want het luistert veel veel nauwer dan een Engels zadel, dat je nog wel kunt aanpassen door vulling. Een goede passer heeft goede merken, zowel 2dehands als nieuw. En dan nog zegt een merk niet alles.
Billy Cook is een prima merk, mijn haflinger kreeg er drukplekken van terwijl het volgens de passer goed lag. Om maar even aan te geven hoe lastig het is. Pools is mwah, daar hebben wij 2 jaar met veel plezier mee gereden. Tot mijn haf zo veranderd was dat deze niet meer goed lag. Bob Marshall is een prima boomloos merk, mijn haf lief er onder alsof hij een plank had ingeslikt terwijl hij met de goedkopere (en toen nog onbekendere) Freemax als een zonnetje liep.

Het is goed om meer kennis op te doen. Maar omdat je een KWPN'er hebt, gelden de standaarden al niet. Echt, laat er een prof bij komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 09:19 



 
Profiel   

Er zal zeker iemand bij komen. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Hier in de buurt zit een Deuber zadelmaker, en die zadelmaker heeft voor mijn paard ook mijn Riuz Diaz springzadel op maat gemaakt. De zadelmaker is op cursus geweest over hoe Deuber zadels te passen. Dat weet ik, heb er foto's van gezien, en dat is ook nog vrij kort geleden. Dus die zal ik niet direct afschrijven. Echter, ik weet ook dat als ik daar een Deuber zou kopen, dat ik de eerst klant zal zijn met een westernzadel.

Freemax staat zeker op het lijstje als potentiele optie.

In Leer, net over de grens in Duitsland zit ook nog passer van een ander merk boomloze zadels van het merk Colorado-Silverado. Deze vallen qua prijs ongeveer gelijk met Freemax, maar ik kan er weinig over vinden. Is dit bijvoorbeeld ook een merk om eens te proberen? Ze garanderen 'jederzeit änderbar', maar ja, dat beweert Wintec ook bij engelse zadels en toch past het ook wel eens niet.

Die facebookgroep over westernzadels is eh, best speciaal, er is maar 1 mening juist. Dan ben ik eigenlijk snel genezen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 09:33 



 
Profiel   

Ik heb laatst de Deuber western in handen gehad. Niet op een paard gezien. Maar wat een prachtig zadel is dat :j . En een mooi systeem.
Volgens mij heeft Ella van boomlooszadelpasservice ook de Colorado-Silverado als paszadel. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 09:36 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik heb laatst de Deuber western in handen gehad. Niet op een paard gezien. Maar wat een prachtig zadel is dat :j . En een mooi systeem.
Volgens mij heeft Ella van boomlooszadelpasservice ook de Colorado-Silverado als paszadel. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Welke had je in handen van Deuber? Deuber heeft een gewone lijn, een pro lijn (beiden met vaste boom), dan een verstelbare boom, en dan de Startrekklijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:01 



 
Profiel   

@germie: een paar kleine aanvullingen op je verder aardige opsomming :)
De bekende merken als Circle Y en Billy Cook hebben diverse modellijnen in hun assortiment. De goedkopere (tot 1200$ hier 1800 euro ;) ) kun je scharen onder de goedkope zadels. Je betaalt een flink deel voor de naam en de tussenhandel neemt ook een flinke hap als winst.

Ik heb zelf een aantal Silverado zadels gehad/gereden (voor de verkoop) en ze zijn idd ruim verstelbaar zowel door de losse pommels als de kussens met klittenband . Hier de website en de mogelijkeden
https://www.silverado.de/de/sattel/saettel
https://www.silverado.de/de/sattel/sattel-prutsmuts

Echt goede oude Amerikaanse zadels zijn vaak loeizwaar (ranch/werkzadels) maar zijn wel oerdegelijk (mits de boom niet gebroken is :D ), maar omdat een zadel 'as is' moeilijk te kontroleren is op pasvorm én vaak qua boom gemaakt is voor een type paard (wat de oude quarters toen nog waren) loop je een redelijke kans dat het niet goed gaat passen.

BM's zul je hier gewoon niet zo veel vinden, deels vanwege de prijs die in aanschaf best pittig is, maar ook 2e hands wordt er (iig in de VS) nog aardig wat voor betaald en import is ook duur.
https://sportsaddle.com/
https://www.sportssaddle.com/
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 61&_sop=16

@qua fenders: normaliter zitten die in slots in de zadelboom (bars)
Soms in een speciale gleuf, soms in een uitgevijld stuk om ze op hun plek te houden.
https://eclectic-horseman.com/wp-conten ... ree_04.jpg

Maar er bestaan ook bomen waar ze gewoon om de bars zijn gelegd
https://kentsaddlery.com.au/wp-content/ ... rement.jpg
soms begrenst door de seatplate, maar soms ook vastgemaakt aan de bars (vooral bij goedkope zadels).

Als je je verdiept in het hele zadelmaak gebeuren gaat er via google/youtube -zeker in het engels- een wereld voor je open :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:30 



 
Profiel   

germie schreef
In Leer, net over de grens in Duitsland zit ook nog passer van een ander merk boomloze zadels van het merk Colorado-Silverado. Deze vallen qua prijs ongeveer gelijk met Freemax, maar ik kan er weinig over vinden. Is dit bijvoorbeeld ook een merk om eens te proberen? Ze garanderen 'jederzeit änderbar', maar ja, dat beweert Wintec ook bij engelse zadels en toch past het ook wel eens niet.


Dat is Therese van ride with a smile, zij is ook bij mij geweest, al wel weer een aantal jaar gelden. Prima mens met veel vakkennis. Had destijds idd de silverado (das dezelfde als de NL colorado-silverado) , maar ook de freemax en deuber liggen. Zeker een aanrader om te laten komen. Ze verstaat trouwens ook prima NL.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:37 



 
Profiel   

troi schreef
germie schreef
In Leer, net over de grens in Duitsland zit ook nog passer van een ander merk boomloze zadels van het merk Colorado-Silverado. Deze vallen qua prijs ongeveer gelijk met Freemax, maar ik kan er weinig over vinden. Is dit bijvoorbeeld ook een merk om eens te proberen? Ze garanderen 'jederzeit änderbar', maar ja, dat beweert Wintec ook bij engelse zadels en toch past het ook wel eens niet.


Dat is Therese van ride with a smile, zij is ook bij mij geweest, al wel weer een aantal jaar gelden. Prima mens met veel vakkennis. Had destijds idd de silverado (das dezelfde als de NL colorado-silverado) , maar ook de freemax en deuber liggen. Zeker een aanrader om te laten komen. Ze verstaat trouwens ook prima NL.

Duits is geen probleem hoor, ik spreek vloeiend Duits. :P Dat komt ook omdat ik niet zo ver van de grens woon. Ik geef wel eens complete cursussen in het Duits en had laatst een artikel in een Duits magazine.
Volgens de website hebben ze alleen Silverado. Maar dat is natuurlijk zo na te vragen. EDIT: jij hebt een andere winkel in gedachten dan ik, ik had silverado.de. Wel met elkaar verbonden, zelfde adres, maar de 1 is de winkel, de andere gaat alleen over het ene merk zadel.

Het is dus allemaal niet zo simpel en ondertussen heb ik nog geen zadel in handen gehad, haha. Maar dat geeft niet. Je moet zoiets in ieder geval niet over 1 nacht ijs gaan. En wat hier genoemd is kan ook later voor een ander weer nuttig zijn.


Laatst bijgewerkt door germie op 28-10-20 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:46 



 
Profiel   

germie schreef
Daihyo schreef
Ik heb laatst de Deuber western in handen gehad. Niet op een paard gezien. Maar wat een prachtig zadel is dat :j . En een mooi systeem.
Volgens mij heeft Ella van boomlooszadelpasservice ook de Colorado-Silverado als paszadel. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Welke had je in handen van Deuber? Deuber heeft een gewone lijn, een pro lijn (beiden met vaste boom), dan een verstelbare boom, en dan de Startrekklijn.

De verstelbare. Ik vond dat systeem echt heel mooi. Zadel zelf ook overigens :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:47 



 
Profiel   

Ik had het western zadel van de wintec. Wij hadden eerst een (western) zadelmaker laten komen om het op te laten meten, daarna heeft hij advies gegeven wat volgens hem moest passen op mijn paard.

Ik moest een licht Westernzadel i.v.m met reuma. Ik kwam dus op de wintec uit en dat paste heel goed. Het zadel zat echt heerlijk lekker zacht aangezien ik dat ook gewent was met mijn vs zadel dat vond ik echt een groot pluspunt! Kunstof vond ik ook een groot voordeel ten eerste was het heel licht en ten tweede schoonmaken is heel makkelijk vochtige doek er over een klaar. Ondertussen heb ik het zadel verkocht i.v.m geen interesse meer in western rijden.

Maar eerlijk gezegd de leren western zadels zijn veel mooier. Zijn duurder in aanschaf maar hebben een betere pasvorm en langere levensduur. Nadeel ze zijn loodzwaar :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:06 



 
Profiel   

Je hebt wel zadels met kunststofboom die wat lichter zijn. Ik vind de Freemax ook een stuk lichter dan de standaard boomzadels. Verder heb ik geen ervaring met lichtere zadels, maar ze zijn er wel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:07 



 
Profiel   

DubbelFun schreef


Je link doet het niet. De bokt censuur maakt er wat anders van. Zal wel een leuk Duits woord zijn die in het Nederlands niet mag :')


troi schreef
Dat is Therese van ride with a smile, zij is ook bij mij geweest, al wel weer een aantal jaar gelden. Prima mens met veel vakkennis. Had destijds idd de silverado (das dezelfde als de NL colorado-silverado) , maar ook de freemax en deuber liggen. Zeker een aanrader om te laten komen. Ze verstaat trouwens ook prima NL.


Therese kan je idd gerust laten komen. Die heeft ook andere merken. En is ook bij mij geweest voor een passessie. Daar was Troi zelfs bij :D


Kwa alle merken, goed slecht enz enz. In zoverre even correctie, elk A merk heeft goede en slechte zadels. Niet iedereen kan goed op elk merk zitten. En niet iedereen vind dus elk merk even goed. Wil daarom niet zeggen dat bepaalde A merken (zoals Billy Cook, Circle Y, Continental, Bob's) nou goed of slecht zijn.
De oude Conti's zijn bv geweldig goede zadels, en hetgeen wat de laatste paar jaar gemaakt is ook weer. Maar ertussen heeft een periode gezeten dat die zadels bagger waren. (dat hele verhaal vertel ik je nog wel een keer). Billy Cook, de oudjes goede zadels. Maar heel veel zeggen dat alle zadels die niet meer gemaakt zijn in Sulphur bagger zijn. Ook hier weer lange geschiedenis, maar Cook heeft in de 80-er jaren zijn naam verkocht aan Simco, die dus nu nog steeds BC zadels maakt met die naam. Sommige vinden dat geen echte Cooks. Crates is ook zon naam, vergruist door de ene, de hemel in geprezen door de ander. Het is net als in de engelse sport, waar de ene naam van vroeger super was en nu niet meer.

Het is gewoon zo dat niet iedereen elk zadel even fijn vindt. En ook vanwege het passen op het paard sommige zadels gewoon niet werken. Wil niet zeggen dat dat merk dan ineens niks meer is. En zo kunnen voor sommige ook de "mindere" merken goed zitten en werken. Het punt is gewoon het moet passen op je paard, en het moet passen bij de ruiter. Welk merk dat is is voor iedereen verschillend.


germie schreef
Ik heb nog wel een vraagje, fenders, die kun je normaal gesproken wisselen.

Nah fenders wisselen is niet zo makkelijk als je denkt. Wat DF al aangeeft ze zitten meestal om de boom heen, en het is dus gewoon een buttklus om dat te verwisselen. Niet aanbevelenswaardig zeg maar, tenminste niet zonder het zadel uit elkaar te halen. Bij de boomlozen is het wel een ander verhaal. Bij de BM bv is het super simpel, de FM heb ik eerlijk nog niet zover gekeken, maar aangezien je ook zelf de pommel kan vervangen zou het doable moeten zijn.


germie schreef
Duits is geen probleem hoor, ik spreek vloeiend Duits.

Ze spreekt en leest Duits, en ze zit op FB *\%/* :P Eindelijk eens 1. Ik stuur je wel een paar links naar Duitse FB groepen over oa de Freemax en Silverado.

De verstelbare Deuber heb ik ook in handen gehad, zelfs geprobeerd op mijn merrie. Erg mooi zadel, en kwaliteit van het leer was ook goed. Ik had alleen een probleem met de rock van het zadel. Dat paste niet op mijn paard. Ik heb dat verstelbare systeem van Deuber in mijn engelse zadels zitten. Daar werkt dat toch iets makkelijker omdat er kussens onder zitten die je aan kan passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:33 



 
Profiel   

Snap het probleem van bokt :+
https://www.silverado.de/de/sattel/sattel-zube-prutsmuts
Dat streepje voor prutsmuts (hör) moet je dus even weghalen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:45 



 
Profiel   

Ja, dat prutsmuts had ik al gelezen. Ik vind de link wel, bedankt.

Wie weet komt er dan ooit een 'prutsmuts' zadel, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 12:27 



 
Profiel   

De boktcensuur blijft leuk _O- Zelfs in je 2e link blijft hij er prutsmuts van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 12:33 



 
Profiel   

Ik heb die optie zeker uit staan, want ik zie het niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 12:36 



 
Profiel   

Over het gewicht van zadels - ik heb de mijnen een tijdje geleden gewoon gewogen :D
Het Engelse zadel van Zaldi (New cont) incl stijgbeugels ed weegt 9,8kg.
De Freemax Buffel weegt ook 9,8kg.

Beide zijn relatief lichte zadels. Ik had hiervoor altijd zwaardere Engelse zadels. Ik kan me voorstellen dat een western zadel met boom ook zwaarder is. De persoon die mijn Barefoot toen heeft gekocht, vertelde me dat haar oude western zadel met boom maar liefst 20kg woog. Die zou ik niet op het paard kunnen huffen :D

Aandachtspuntje bij Western zadels vind ik wel: ze zijn een stuk lastiger in de kofferbak van je auto te frommelen. En even over een stang hangen, is er ook niet bij. Voor mijn Freemax hebben we speciaal een zadelbok gemaakt. *klik*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 13:28 



 
Profiel   

20 kilo is echt nog 'niks' hoor :) ik kende er eentje die woog 30 kilo en was alleen in een kruiwagen te vervoeren. Ik ben blij dat ik die niet op een paard hoefde te tillen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen