Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zijn nu goede merken, boommaten en instinkers?

 
Profiel   

Ja, dat gewicht is wel wat, maar je ziet ook veel zadels van 12-15kg.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 14:05 



 
Profiel   

De meeste zadels zitten op dat gewicht. Een goede (vol)kunststofboom is net zo zwaar als een lichte houten boom.
Ligt ook aan de dikte van het leer; 3 of 4 mm maakt al een hoop uit en of je ronde of vierkante(dubbele) skirts hebt. Ook je beugels; die van mij wegen een kilo per stuk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 15:17 



 
Profiel   

Ik heb een tijdje in Canada op een ranch gezeten. Daar deden ze veel lasso werk in het veld. Er hing dus met regelmaat een volwassen koe aan zo'n zadel. Wat ze precies wogen weet ik niet, maar het is mij nooit gelukt m'n eigen paard te zadelen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 12:52 



 
Profiel   

tjaakje schreef
Ik heb een tijdje in Canada op een ranch gezeten. Daar deden ze veel lasso werk in het veld. Er hing dus met regelmaat een volwassen koe aan zo'n zadel. Wat ze precies wogen weet ik niet, maar het is mij nooit gelukt m'n eigen paard te zadelen.....

De enige keer dat ik op een westernzadel gereden heb was tijdens een trektocht meer dan 15 jaar terug en dat waren inderdaad ook loodzware zadels. Er werd toen gezegd dat je kwaliteit kon aflezen aan het gewicht van het zadel.
Maar tegenwoordig zijn ze dus vaak wel lichter. Ik weet niet of bijvoorbeeld boomloze zadels geschikt zijn om koeien aan te knopen. Kan me zo voorstellen dat je dan wel een goed sterk zadel met een sterke horn moet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:25 



 
Profiel   

Boomloze zadels zijn niet geschikt om koeien aan te knopen :) , de meeste zadels mét boom trouwens ook niet. Dat kan alleen met een ranch/werkzadel van 25+ kilo.

Citaat
....Er werd toen gezegd dat je kwaliteit kon aflezen aan het gewicht van het zadel.

Daarom zijn goedkope zadels soms ook lood gaan stoppen onder de seat 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:29 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Boomloze zadels zijn niet geschikt om koeien aan te knopen :) , de meeste zadels mét boom trouwens ook niet. Dat kan alleen met een ranch/werkzadel van 25+ kilo.

Citaat
....Er werd toen gezegd dat je kwaliteit kon aflezen aan het gewicht van het zadel.

Daarom zijn goedkope zadels soms ook lood gaan stoppen onder de seat 8-)

Echt? Gewoon een paar kg lood? Bijzonder.

En ik ben niet van plan om koeien te gaan vangen, maar een pleasure, reining, barrelrace en dat soort dingen zie ik mezelf wel doen, alles op laag niveau, lol met de knol. Een showmanship aan de hand weet ik niet. Gewoon dressuren met een westernzadel zie ik me ook wel doen. Springen niet, die knop lijkt me dan in de weg te zitten. }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:46 



 
Profiel   

Alleen bij hoge sprongen :) En een Cuttingknop is een stuk hoger als die van een Pleasure/Trail zadel. Net als ik met springen altijd geleerd heb om niet met mijn hoofd boven de manenkam te blijven hangen, maar er naast ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:49 



 
Profiel   

Kijk ook eens naar Ranch Riding. Leuk onderdeel en heel passend bij een groter paard :j
Springen kan wel, maar hoger dan 50cm dan gaat de knop inderdaad in de weg zitten :D
Onder de 50cm kun je best een sprongetje maken. Doe ik ook wel eens voor de afwisseling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:50 



 
Profiel   

Wat helpt is tijdens de sprong de knop vasthouden. Dat vergroot het oppervlakte en dempt wat. Maar veel hoger dan 50/60 cm zou ik idd niet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:52 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Wat helpt is tijdens de sprong de knop vasthouden. Dat vergroot het oppervlakte en dempt wat. Maar veel hoger dan 50/60 cm zou ik idd niet gaan.

Mijn SPRINGpaard begint pas te springen boven de 70 cm, daaronder voel je erg weinig. Ik spring ook in op 70 cm ofzo, 50 cm noem ik geen springen bij haar :Y) . Dus nee, dan gaat dat mooi met een springzadel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:58 



 
Profiel   

Die zadels waar koeien aan komen te hangen hebben een veel sterkere boom en vooral ook veel sterkere horn dan andere type western zadels. Dan snap je ineens ook het echte nut van een achtersingel en borsttuig :+ Als je een koe aan een boomloos zadel zou hangen, zou hij de fork gewoon van je zadel af trekken }:0 Maar voor alle andere onderdelen van western rijden behalve met een koe aan een touwtje lopen, kun je in de basis ieder western zadel gebruiken, met of zonder boom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 14:59 



 
Profiel   

Ik geloof niet dat ik een fanatieke barrelrace zou aandurven op een boomloos zadel....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 23:01 



 
Profiel   

Dees schreef
Ik geloof niet dat ik een fanatieke barrelrace zou aandurven op een boomloos zadel....


O jawel hoor. En zijn hele fanatieke barrelracers in de USA die met een BM rijden. En dan ook nog op best aardig niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 23:15 



 
Profiel   

Als je er stevig in zit en je balans is goed, dan is barralracen natuurlijk een vrij voorspelbare beweging.

Het enige dier wat ik op stal eens zou kunnen vangen is een ontsnapte hond :D En echt ontsnapt is ie dan niet, hij wil alleen niet terug naar de eigenaar omdat rondlopen bij mij als ik aan het rijden ben leuker is. Dan laat ie zich ook niet pakken. ;) Soms loopt ie dan rondjes achter mij aan, soms gaat ie snuffelen midden in de bak. En dat zou zelfs bij lassowerk geen knop lostrekken :D

Ik zou een grotere angst hebben dat je een boomloos zadel scheef rijdt of trekt. Omdat het geen starre kern is, kan ik me zo indenken dat je zeg maar wat er in het zadel zit van achter naar voor toch scheef kunt zitten of trekken.

En ik kom vaker de term 'wade' tegen. Wat maakt die zadels nu anders dan 'andere' zadels? De diepere zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 07:52 



 
Profiel   

De specifieke vorm van de pommel vnl. Als je googled op Wade-tree vind je er genoeg info over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 09:15 



 
Profiel   

Ok, ik zal eens kijken.

En 'made in usa' is dat altijd waar of niet? Ik zie soms zadels van 1000 euro, en 'made in usa'. Kan dat voor die prijs? Of zitten daar ook gewoon zadelfabrieken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 11:29 



 
Profiel   

Het lijkt mij dat in het land waar de meeste westernruiters zitten, ze daar ook wel goedkope (en dus niet per se goede) zadels produceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 11:58 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe 'beschermd' die kreet is. Of het voor het hele zadel geldt of ook als er alleen de laatste hand aan gelegd wordt.
Maar natuurlijk zitten daar ook zadelfabrieken... wat denk je dat Circle Y heeft :D
Alleen de betere (en dus duurdere) zadels zijn daar benchmade door één persoon, de rest is lopende band werk met gestanst leer (ipv met de hand gesneden).
Wat je er nog wel veel hebt zijn 'kleine' zadelmakers, soms mensen die het voor de hobby doen om de winter door te komen, maar ook master saddlemakers van bekende naam die hooguit 2 a 3 zadels per jaar maken. Sommige zadelmakers hebben zich met thuiswerk verbonden aan een meer of minder bekend merk en krijgen betaald per stuk. Anderen hebben een kleine werkplaats waar ze met 1 a 2 medewerkers (soms zadelmakers in opleiding) onder eigen naam zadels maken en verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:05 



 
Profiel   

Wees er wel alert op: het type paard waar ze in de VS doorgaans mee rijden, is kwa bouw echt wat anders dan de paarden waar we in West-Europa doorgaans mee rijden. Paarden met een hoge schoft en een opstaand front kennen ze daar vrijwel niet.

Dit is het beeld wat men daar nastreeft: *klik*
In onze Nederlandse, Engels-rijdend georienteerde ogen zien die paarden eruit alsof ze onder invloed van drugs staan te slapen, maar op deze manier win je daar de (pleasure-) wedstrijden. Die paarden zijn niet gedrogeerd, die zijn zo. Reken er daarom maar op dat de zadels die daar gemaakt worden, dus vooral gericht zijn op dit soort/type paard en niet perse geschikt zijn voor onze Eurpoese warmbloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:14 



 
Profiel   

Dat geldt misschien voor raspaarden en mensen met wedstrijdambities, maar er zijn minstens zoveel mensen die ook met non-ras/mixjes rijden en gewoon lekker recrea bezig zijn.
Hier is een engels zadel normaal, dáár is dat een westernzadel.

Hier een kort filmpje over de totstandkoming van een westernzadel, redelijk benchmade, maar niet geschikt voor koeienwerk :)
https://www.google.com/search?client=fi ... wXbppDIAg9

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:22 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Hier is een engels zadel normaal, dáár is dat een westernzadel.


Onze Engelse zadels passen doorgaans ook niet zo goed op hun paarden. Het is gewoon echt een andere pasvorm. Daarom, gewoon rekening mee houden dat een zadel gemaakt voor de Amerikaanse markt, niet perse een pasvorm heeft dat voor West-Europese paarden geschikt is. Of je nou wedstrijden wil rijden of gewoon door het bos wil hobbelen - pasvorm is pasvorm en het moet gewoon goed passen.

Leuk filmpje trouwens - man, wat een werk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:54 



 
Profiel   

Kun je nagaan waarom een goed gemaakt zadel met veel snijwerk zo duur is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:57 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Kun je nagaan waarom een goed gemaakt zadel met veel snijwerk zo duur is :)

Dat is bij Engelse zadels natuurlijk ook zo, al hebben we daar geen tooling. Daar zit inderdaad ook veel werk in. Maar het maakt een zadel wel mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 13:47 



 
Profiel   

Kan een boom van een westernzadel ook breken zoals bij Engelse zadels? En is dit op dezelfde manier te checken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 17:16 



 
Profiel   

Een boom kan wel zeker breken. Je kunt dit checken door de boom met de voorkant op de grond te zetten en dan een bepaalde kracht uitoefenen om te zien of je beweging in de zitting zit.
Dit werkt natuurlijk alleen bij een starre houten boom en niet bij flexibele bomen c.q. semi-boomloze bomen.
Soms kan een boom ook scheef getrokken zijn. Dit check je door het zadel weer met de voorkant op de grond te zetten, liefst op iets met een ruitmotief er in en dan in het midden een stok in te zetten. De ruimte moet dan aan beide zijden gelijk zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 17:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen