Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zijn nu goede merken, boommaten en instinkers?

 
Profiel   

Het is niet zo ver, maar stel het komt wel zo ver, hoe schaf je dan een westernzadel aan voor een ordinaire kwpn-er?
Een gewoon engels zadel kan ik zelf passen, ik weet waar ik op moet letten, waar je moet meten, enz. Maar bij westernzadels heb ik er dus helemaal geen verstand van.
Uiteraard zal ik dan iemand laten langskomen. Maar wat als je toch wat interessants gewoon op marktplaats tegenkomt?

Ik weet dat de goedkope merken veelal slecht zijn, slechte pasvorm, niet fijn zittend voor de ruiter. Wintec heeft echter ook een western zadel, is dat dan de beste budget oplossing? Of is dat een beter niet doen?

Dan ga je naar leer, je hebt allerlei maten, semi quarter, full quarter, enz. Wat zegt dat precies? Iets over de schouder breedte, maar verder? En wat is dan normaal gesproken vergelijkbaar met een medium boom bij een engels zadel? Of geldt ook hier weer dat 'medium' per merk gewoon verschilt?

Dan heb je nog de bolling van de rug, hoe bepaal je dat? Want dat is bij een westernzadel natuurlijk gewoon geheel star, dat los je niet op met een dikkere pad neem ik aan.

Zijn er universele zadels die op veel paarden passen? Je ziet dat bij Engelse zadels bij Wintec. Wintec is aanpasbaar voor VEEL paarden (niet alle dus).

Kun je van foto's rommel herkennen? Ook als ze van leer gemaakt zijn? Is veel tooling een teken van rommel of kun je kwaliteit van tooling herkennen?
Is er iets waar je op moet letten bij de zit? Ik weet dat goedkope merken nogal 'vierkant' lijken en dus niet comfortabel zijn. Duurdere merken lijken meer 'zit' te hebben.

De singelstoot is bij goede westernzadels beduidend anders dan bij Engelse zadels. Langer vooral. Maar soms kom je korte tegen. Duidt dit op slechte kwaliteit? Mogen ze van nylon zijn (ik vind dat weer niet mooi en zou mijn voorkeur al niet hebben)?

Zijn eigen merken van Kramer of Loesdau, die soms wel 1000 euro kosten bij voorbaat slecht? Pro-west e.d. doel ik op (ja, ze hebben ook zadels van 500-600 euro, of nog goedkoper, waar ik dan dus weer niet op doel).

Ik lees over Freemax, die zijn best aan de prijs nieuw (1500 euro voor de versie waar ik dan het beste gevoel bij heb), maar zijn dat wel 'echte' westernzadels, of is het toch het net niet? En zijn ze echt goed passend te maken? Ik vind boomloos in principe niet fijn rijden (barefoot). Een zadel moet gewoon 'vast' aanvoelen.

Zijn er zgn. merken waar je gewoon sowieso ver weg van moet blijven? (je ziet op marktplaats soms gewoon dingen als 'Amerikaans westernzadel', en dan een foto van 'American' wat in het leer gedrukt is. Dit zegt volgens mij niet zo veel?

Als ik wat tegenkom in een advertentie, is er dan iemand die ik er eventueel een bericht over mag sturen om gewoon het na te vragen of het wat zou kunnen zijn op basis van kwaliteit? (pasvorm natuurlijk niet). Het is niet de bedoeling om een 'is deze advertentie wat' topic te maken.

Klopt het dat de gemiddelde prijs voor een redelijk zadel hoger ligt dan bij Engelse zadels? Zijn er als je wel voor nieuw wilt gaan nog goede budget alternatieven?

Moet het echt een Amerikaans merk zijn, of kan bijvoorbeeld Deuber en Partner ook? (Ik weet dat dat hele goede zadels zijn als je voor barok gaat bijvooorbeeld).

Kun je voor rond de 500-700 euro een gebruikt zadel vinden, of zal ik toch echt een hoger budget moeten sparen als ik het wil? En als ik nieuw zou willen, begint dat dan echt rond de 1500? (Freemax)

Zit er net als met Engelse zadelpassers ook kwaliteitsverschil tussen de passers? Doen bedrijven zich voor als passers, maar hebben geen kaas gegeten van westernzadels?

Bijna passend kopen en aan laten passen is geen optie geloof ik?

Dit zijn dus eerst zomaar wat vragen. Ik heb niet direct de intentie om wat te gaan kopen. Echter, als ik over enige tijd nog enthousiast ben, dan ben ik wel graag voorbereid. Ik weet van iemand bijvoorbeeld die een voor het oog merkloos zadel wegdeed, maar dat bleek achteraf dus een heel goed westernzadel te zijn, maar was al zeker 30 jaar oud (de goede zadels schijnen meerdere paarden mee te gaan). Tegen zoiets aanlopen zou natuurlijk erg fijn zijn dan. Ja, het leer was schimmelig van het liggen, maar aan het zadel mankeerde niets. Maar goed, je wilt ook graag weten waar je budgettair aan moet denken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:05 



 
Profiel   

Ik zelf durf een westernzadel niet van marktplaats af te kopen. Van aanpassen hoor ik eigenlijk nooit iets, denk dat daar minder in mogelijk is dan bij een engels zadel. Zadelpassers waar ik bekend mee ben en tevreden over ben zijn Arthur van westernstore.nl en Evelien van Eurohorse, zij komen aan huis evt door heel nederland dacht ik. Zeker zit er verschil tussen zadelpassers, dat is in iedere tak van sport lijkt mij zo. Merkloos zou ik ook niet doen, een westernzadel komt voor mijn gevoel veel nauwer dan een engels zadel en er zit veel rommel tussen. Ik heb graag een Billy Cook of Continental, beide kwalitatieve merken die niet in de duurste range vallen. Eigen merken sla ik persoonlijk over, heb er nog niemand positief over gehoord, maar wellicht komen er nog andere reacties. Ik heb wel eens een nieuw zadel via een zadelpasser gehad, maar ook wel 2 hands, maar dan wel iets duurder dan de prijsklasse die jij noemt. Boomloos is lang niet iedereen fan van, maar over de Freemax hoor ik veel positieve verhalen, ook van de mensen die eigenlijk niet graag boomloos rijden. Over de wintec heb ik nog niet veel gehoord eigenlijk. Universeel vind ik moeilijk, zeker omdat je geen paint of quarter hebt, kwpn is natuurlijk voor een westernzadel al niet standaard, al weet ik niet hoe de rug van je paard is. Of de prijzen hoger liggen dan bij engelse zadels, weet ik niet, ik ben er helemaal uit wat een engels zadel op het moment kost.

Ik heb het gevoel dat je graag zo weinig mogelijk aan het zadel uit zou willen geven, maar ik zou echt voor goed advies gaan en een degelijk merkzadel kopen. Ik ben zeker geen zadel expert, maar voor jou is het helemaal nieuw, zou ik mezelf een plezier doen door gewoon wat meer uit te geven en het zadel degelijk aan te laten passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:36 



 
Profiel   

En een boomloos Westernzadel, zoals bv de Barefoot Arizona?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:41 



 
Profiel   

Ik koop gerust 2de hands voor 500.Het ligt er ook aan wat je een beetje wil. En hoe goed je erop let. Als jezelf niet veel ervaring hebt zou ik wel iemand laten langs komen. Ervaringen zijn bij passers heel verschillend. De een vind die fijn en de ander weer een andere.

Daarnaast moet je bedenken wat je wil. Een allround westwoodje is natuurlijk goedkoper dan een billy cook showreiner. Ikzelf heb voor mijn jonkies een wat minder mooi tweedehandsje steeds gekocht totdat ze eruit groeide. Wat vooral voor hun fijn zat. Voor mijn zit maakte het niet veel uit of het uiterlijk. Die zade lagen tussen 500 en 700 euro. Op 6 jaar kregen ze een zadel wat duurder was en voor zowel hun zelf als mij fijner lag. Deze zaten tussen 1k en 1,5k. Maar dat waren wel meer discipline specifieke en zwaardere kwaliteits zadels.

Dusja je kunt het zo gek maken als je wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 10:58 



 
Profiel   

Ik heb totaal geen budget in gedachten nog. Ik weet nog niet eens of ik er serieus mee bezig wil, ik wil het eerst met mijn Engelse zadel doen als AANVULLING op mijn normale rijden. Dat kan gewoon met een springzadel of dressuurzadel. Maar ja, ik ken mezelf ook, vind ik het leuk, dan komt het materiaal er ook. Maar ik hoop dan natuurlijk dat het ook bruikbaar is voor een volgend paard, dat lijkt dus bij western een stuk onwaarschijnlijker.

Mijn dressuurzadel is gebruikt gekocht, ik wist dat deze zou passen omdat ik er al eerder op gereden had. Mijn springzadel is echt met een zadelpasser waarbij ik eerst op een bok voor mezelf zadels heb gekeurd en afgekeurd, en daarna op mijn paard er gekomen. Nieuw dus.

Ik heb en durf wel Engelse zadels via marktplaats te kopen, ik weet dan de waarde en ook dat ik er bij verkoop niet op hoef te verliezen. Dat weet ik bij western dus totaal niet. Dat maakt het wel lastiger.

Een quarter heb ik ook niet en mijn merrie wordt langzamerhand toch ouder. Dat zal ook een rol gaan spelen bij het budget uiteindelijk. Ze verdient zeker een goed zadel, maar als de kans heel groot is dat een zadel niet op een vervolgpaard past, dan zou ik ook eerder gaan voor minder luxe, maar wel passend dan super mooi en passend.

Voor hunter klassen ben ik in ieder geval wel klaar. :Y)


Laatst bijgewerkt door germie op 22-10-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 11:24 



 
Profiel   

germie schreef
Bijna passend kopen en aan laten passen is geen optie geloof ik?


Nope dat werkt voor een westernzadel met boom niet. Er zitten nl geen kussens onder, en als je de boom zou willen aanpassen moet het gehele zadel uit elkaar wat kostentechnisch dan weer niet meer interessant is.

Ok ik begin even bij het begin, en alvast op voorhand sorry dit wordt een lang verhaal.

Een westernzadel bestaat uit een boom, deze zijn er in zoveel soorten en maten dat is echt een hoofdstuk an sich. Maar ga er maar vanuit dat het per merk idd verschilt wat de maat boom is. Wat dus voor het ene merk een full is is voor het andere merk een semi. Kan je dus geen peil op trekken.
Dan heb je het leer, kwaliteit kan je idd enigzins zien door de tooling. Goedkope tooling is gestanst en veel minder diep dan de echte goede tooling. De dikte kan je het aan zien, goedkope zadels zijn vaak van dunner en mindere kwaliteit, voelen ook veel minder stevig aan.
Riggingpositie en de hardware die daarvoor gebruikt is. En vaak wordt een square pommel gebruikt, das niet altijd er zijn oudere goede merkzadels die ook nog een square pommel hebben. Heet van die uitsteeksels richting je bovenbeen. Dat was vroeger wel prettig als je je in je zadel moest klemmen om bv een koe te stoppen, maar is tegenwoordig bij het gewone rijden niet meer gewild.

Kwa boom, je hebt dus full, semi enz enz. wat dan al niet al te veel zegt. Maar je zit idd ook met de rock (bolling van de rug) de flair (het openen van de voorkant om de schouder ruimte te geven) of een zadel wel of niet op je paard past. Mede omdat dit niet zomaar aan te passen is, het zijn vaste onderdelen in het zadel/boom, is het zo cruciaal dat een zadel goed past op je paard. Een matig/niet 100% passend zadel met een pad aanpassen zijn noodoplossingen. Kan dus voor een korte tijd nodig zijn, en kan je dan doen, maar is geen oplossing voor altijd.

Universele zadels die op veel paarden passen. Er zijn in de jaren wel zadels geweest die op veel paarden passen, maar dat zijn zeldzaamheden. Dat is iets wat bijna een mythe is. En dan moet je ook nog de mazzel hebben dat de paarden die je hebt een vrijwel identieke rug hebben. Daar moet je dus en niet vanuit gaan, en eerlijk dat is dromen ;)

Singelstoten, grinnik heten in het western de off billet en tystrap. Die zitten aan een ring en de lengte daarvan, het materiaal daarvan is geen indicatie van de kwaliteit van het zadel, ze zijn nl zo om te wisselen. En het is aan jezelf welke uitvoering leer of nylon je daarin het prettigste vindt.

Als je gaat berekenen wat een goed westernzadel in materiaal kost is het niet meer moeilijk te bedenken dat een zadel wat nieuw onder de 2000 euro zit niet super kwaliteit kan zijn. Goed leer en daar ben je echt behoorlijke stukken van nodig kost al meer dan zulke zadels. En dan nog waar is/wordt het zadel geproduceerd. Landen als India ed kan je een stuk goedkoper een zadel laten produceren dan in de USA of als voorbeeld Duitsland (daar zitten ook nog een paar goede zadelmakers). Dat met de kwaliteit van het leer/ de boom enz enz. maakt gewoon dat een westernzadel duur is.

Er zijn massa goedkopere merken die hun graantje meepikken. Maar goedkoop is vaak duurkoop bij een westernzadel. En dat is dan even los van de pasvorm. Want ook daar, veel van dat soort merken hebben max 3 maten boom, en dat moet dan ook maar net passen.

Al met al ja de gemiddelde prijs van een westernzadel ligt hoger dan voor een engels zadel. Mede om het leer wat erin verwerkt zit.

Deuber maakt een heel net westernzadel. Ik heb al een aantal daarvan kunnen bepotelen. De leerkwaliteit is beter dan gemiddeld. Maar ook bij dit merk je zit met de pasvorm. Het hangt heel erg van de rug van je paard af of je die passend kan krijgen. Ze hebben wel verschillende bomen, en zelfs een aantal uitvoeringen die aanpasbaar zijn. Maar dat aanpasbaar is eigenlijk alleen maar de gulletbreedte, en dus niet de rock of de flair. Die 2 moeten dus passend zijn. Kom je toch weer op een zadelpasser uit die het zadel aanpast.
De Wintec is in westernuitvoering niet aanpasbaar. Daar zit niet zoals in de engelse uitvoering een kopijzer in. Ook hier dus weer moet passend zijn op je paard. Ik ken persoonlijk ook maar 1 merk die aanpasbaar is, dat is de al door mij genoemde Deuber.

Of je voor 500-700 een gebruikt zadel gaat vinden hangt volledig van de rug van je paard af. Is dus ook echt geen zinnig woordt over te zeggen. Een vrij standaard rug is veel voor te koop, maar bij een afwijkende rug wordt die hoeveelheid al heel veel minder en kom je vaak in de duurdere zadels uit.

Zadelpassers, ja ook hier zit net als in de engelse sport heel veel verschil in kwaliteit. Een westernzadel moet passen, is een kunst op zich die ook niet iedereen een goed oog voor heeft. En dan zit er nog verschil in wil je een gebruikt zadel of nieuw. Nieuwe zadels kan je inmeten met de losse boom. Veel verkopers hebben van hun nieuwe zadels wel losse bomen bij zich. Bij gebruikt wordt dat lastig want dan zou het hele zadel uit elkaar moeten om bij de boom te komen. Dan wordt het dus hulpmiddelen gebruiken om te zien wat het zadel doet. Dat kan door middel van een zadelspin, electronische drukmeting of een Carolla/PLIPpad. Het beroemde handje is een indicatie dat je een hele slechte zadelpasser hebt. Je kan met de hand nl wel de ruimte bij de schouder bekijken en achterop de cantle, maar nooit midden onder het zadel.

Dit hele verhaal is over het boomzadel. Het boomloze zal ik straks of vanavond nog even op reageren. Dat is een hoofdstuk op zichzelf :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 11:30 



 
Profiel   

Als je FB hebt zou je eens op de westernzadelgroep kunnen kijken. Daar staat veel uitleg over opbouw en pasvorm van westernzadels; https://www.facebook.com/groups/1064489097023030

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 11:58 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Als je FB hebt zou je eens op de westernzadelgroep kunnen kijken. Daar staat veel uitleg over opbouw en pasvorm van westernzadels; https://www.facebook.com/groups/1064489097023030

Nou heel eerlijk. Heel fantastisch is die uitleg ook niet. Voornamelijk een pagina om te vertellen waarom die zadelpasser het wel weet en andere niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 12:51 



 
Profiel   

Rina, wat ben jij top dat je de moeite neemt zoveel uit te leggen!

Germie, ik wilde ook een westernzadel voor erbij maar heb het niet aangedurfd om een boomzadel western te kopen. Omdat de pasvorm zo gevoelig ligt en omdat als het niet past, zo'n zadel moeilijk te verkopen lijkt tweedehands (let maar op: ze staan echt heel lang te koop op MP en FB). Een nieuwe kopen via een passervice van bijv Eurohorse kost minstens 2.000 euro en dat vond ik weer wat te duur voor 'erbij'. Ik ben uitgekomen op de Freemax Buffel boomloze western. En daar hobbel ik nu vrolijk op rond. Rijd er inmiddels vaker mee dan met het Engelse zadel :D
(oja, had daarvoor even een barefoot arizona nut maar dat vond ik bar slecht zitten., De freemax zit veel steviger, schijnt te zitten als een regulier western boomzadel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 13:32 



 
Profiel   

Ik heb jarenlang de Barefoot Atlanta gehad (westernmodel zadel, maar dan zonder de knop). Dat zadel gaf mij weinig steun en lag niet stabiel en vast op mijn paard. Nu heb ik de Freemax. Zit als een huis, blijft liggen bij schrik-acties en mijn instructie die boomzadels gewend is, vindt m prima zitten.

Voor mijn brede trekpaard ben ik automatisch al naar boomloze westernzadels gaan kijken, vanwege de pasvorm. Ik heb bij een boomloos zadelpasser verschillende zadels geprobeerd:
Bob Marshall: Stevig zadel, stevige zit. Ik zat er niet lekker in qua houding en mijn paard liep er ook niet lekker onder.
Silverado: Fijn stevig zadel. Heb lang getwijfeld tussen deze en de freemax.
Startrekk western: Prima stevig zadel, maar ik voelde de beugelophanging in m'n been prikken
Freemax: Dit is hem uiteindelijk geworden. Stevig zadel met echt zadel-gevoel. Flexibeler dan boomzadels, dat voel je ook in het rijden. Maar hij geeft wel de steun die ik nodig heb. Waar de Barefoot's met een zijwaartse sprong met jou mee achterblijven en dus met jou naast het paard kunnen belanden, blijft de freemax waar hij hoort en ik dus ook :+

Ik heb de "dure" versie nieuw gekocht omdat ik verliefd was op de flower tooling. Dit is mijn eerste en enige zadel voor mijn paard (vooruit, op een hele oude barefoot voor zwemtochtjes na dan). Maar de "buffel" versie van 950 euro is kwalitatief ook een prima zadel. En de buffel zadels kom je tweedehands ook regelmatig tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 14:57 



 
Profiel   

Ik heb meerdere boomzadels gehad en nu een Freemax. Ook tussen de boomzadels is een enorm verschil en zul je moeten proberen. Niet alleen voor de pasvorm van je paard, maar ook voor jezelf. Zo ga ik heel erg in een stoelzit op een reiningzadel zitten, heeft een trailzadel een te diepe zit voor mij. Ik zit wel het liefste in een reiner, maar dan bijvoorbeeld met de beugelophanging wat naar achteren.

Ik heb na 5 boomzadels in 5 jaar (het paste allemaal net niet op mijn haflinger) een Freemax gepast. Daarvan kun je een passessie doen en dan zelf een 2dehands zoeken met de juiste forkmaat. De buffel is er 2dehands wel rond de 700 euro te vinden.
Ik vind het hetzelfde zitten als een boomzadel. Heel stabiel en stevig. Het ligt heel fijn en mensen die het zadel niet kennen zijn altijd heel verbaasd als ik zeg dat het boomloos is.
Andere boomloze zadels heb ik niet geprobeerd. Dit was zo’n schot in de roos dat dat van mij niet meer hoefde :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 17:57 



 
Profiel   

Hier ook een tevreden Freemax gebruiker, na diverse boomzadels gehad te hebben uit het tweedehands circuit. Mooie fijne zadels, maar niet aan te passen. Ik heb uiteindelijk een passessie met Kitty van Kifrahorse gehad en een Freemax (cow) aangeschaft. Zit en ligt als een huis en voelt echt als een volwaardig western zadel aan qua stevigheid en stabiliteit. Ook is de kwaliteit van het zadel goed. Totaal niet vergelijkbaar imo met andere boomloze westernzadels die ik heb gezien en gevoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 18:07 



 
Profiel   

rina schreef
germie schreef
Bijna passend kopen en aan laten passen is geen optie geloof ik?



Riggingpositie en de hardware die daarvoor gebruikt is. En vaak wordt een square pommel gebruikt, das niet altijd er zijn oudere goede merkzadels die ook nog een square pommel hebben. Heet van die uitsteeksels richting je bovenbeen. Dat was vroeger wel prettig als je je in je zadel moest klemmen om bv een koe te stoppen, maar is tegenwoordig bij het gewone rijden niet meer gewild.

Herken je vanaf een foto een square pommel? Waar let je dan op? Want hoe 'vierkant' is dan echt vierkant? Bij sommige zadels lijkt het echt vierkant, bij andere, waarvan ik weet dat het een goedkoop zadel is lijkt het toch echt meer rond. Kun je het ergens aan herkennen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 18:24 



 
Profiel   

Hier staat veel info en goed uitgelegd
https://www.horsesaddleshop.com/saddle- ... -fork.html

@germie: gezien de leeftijd van je paard zou ik persoonlijk niet meer aan een boomzadel beginnen. Wil je iets goeds wat ook goed past zit je aan maatwerk vast en als je paard ouder wordt loop je een gerede kans dat het zadel na een aantal jaar niet meer goed past. Beperkt aanpassen kan dan mogelijk zijn, maar blijft een tijdelijk iets (paard blijft ouder worden) en kost een hoop geld.
Niet alleen maakt maatwerk het zadel minder makkelijk verkoopbaar, de investering krijg je er zéker niet meer uit, misschien zelfs niet eens de helft!

Persoonlijk zou ik kiezen voor boomloos. Zelf ben ik een Bob Marshall fan, maar heb ook goede ervaringen met de Colorado en Freemax al moet je van de laatste 2 toch wel enige kennis van zaken hebben om de verschillende onderdelen goed passend te krijgen en te houden.

Mijn BM heb ik op mijn oudje gehad van haar 12e (jaar aankoop) tot haar 25 (pensioen) en ook mijn jonkie loopt er vanaf haar 9e (onbeleerd/aankoop) tot nu haar 23 nog steeds wekelijks mee.
Ik kan je Ella aanbevolen als pasconsult https://boomlooszadelpasservice.nl/
Niet alleen heeft ze heel veel merken en modellen in het assortiment, ze heeft ook gedegen kennis van het paard als geheel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 08:45 



 
Profiel   

Mijn ervaring met boomloos (barefoot) is dat het niet fijn zit. Dat is wel jammer. Van Freemax lees ik inderdaad goede verhalen. Maar ik zou dan wel willen proefrijden. Ik wil een boomgevoel hebben. En ook gewoon vanaf de grond op mijn paard van 1.72m kunnen opstappen. Ik gebruik wel eens een krukje, maar ik vind nog steeds dat bij een val ofzo je gewoon zo weer op moet kunnen stappen.
Maar ik begrijp al dat het met westernzadels preciezer komt dan bij engelse zadels.

Ok, de swell dus, en hoe breder zeg maar, hoe vierkanter. Eens op letten bij advertenties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 08:54 



 
Profiel   

De pasvorm van westernzadels luistert zo nauw, sowieso altijd een passer consulteren :j
Via boomlooszadelpasservice.nl kun je o.a. de Freemax proberen. En een goede passervice laat je altijd rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 09:06 



 
Profiel   

germie schreef
Mijn ervaring met boomloos (barefoot) is dat het niet fijn zit. Dat is wel jammer. Van Freemax lees ik inderdaad goede verhalen. Maar ik zou dan wel willen proefrijden.


Via Kitty van kifra horse kan je eventueel een Freemax testen :)
https://www.kifrahorse.nl/Freemax-Western-Testzadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 09:08 



 
Profiel   

germie schreef
Mijn ervaring met boomloos (barefoot) is dat het niet fijn zit.


Deze uitspraak is heel krom. Dit zou hetzelfde zijn als wanneer je zou zeggen: Mijn ervaring met boomzadels (Wintec (of welk ander merk je dan ook geprobeerd hebt)) is dat het niet fijn zit. Wat natuurlijk onzin is. Het ene merk zadel kan jou of je paard heel goed passen, terwijl het andere merk niet fijn is.

Het is zeker niet zo dat ik je er per se van wil overtuigen dat je een boomloos zadel moet kopen. Maar Barefoot is maar 1 merk en 1 "type zadel" binnen het boomloze spectrum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 12:14 



 
Profiel   

Helaas is dit nog vaak het geval en stappen mensen dan ook compleet af van het hele boomloze concept, terwijl je dat bij boomzadels nooit zal zien gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 12:19 



 
Profiel   

Ik wil best proefrijden. Dat heb ik ook gezegd. Maar een zadel wat gewoon niet als een boomzadel aanvoelt valt gewoon af. Van Freemax zegt men dat het wel als een boomzadel voelt (zit natuurlijk wel een pommel in en het is ook echt een zwaarder zadel zeg maar). Dus die staat dan zeker op het lijstje om getest te worden. Maar een Barefoot valt gewoon af.
Maar goed, het is nog niet zo ver. En helaas op dit moment ook een behoorlijke financiële tegenvaller, dus eerst lessen en kijken of er een echte overstap komt. Ik ben echt heel benieuwd. Ik weet wel dat er bij een overstap nog wel meer bij komt kijken. Welke discipline e.d. wil je doen? Kleding? enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 12:22 



 
Profiel   

@germie: hoe 'voelt' een zadel bij jou wat niet als boomzadel voelt??
Een gevoel is zo persoonlijk en voor iedereen verschillend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:29 



 
Profiel   

Ik heb een circle Y gehad, vond het een fijn zadel, maar was te klein geworden voor mijn paard en was vrij zwaar. Daarna een Barefoot Arizona, vond het geen fijn zadel, gaf mij geen zeker gevoel. Je zit er meer op ipv in. Nu heb ik een Bob Marshall, boomloos, maar voelt aan als een boomzadel. Je zit er echt in en het voordeel hij is niet zo zwaar. Heb sinds kort een nieuw paard en heb nog een Bob Marshall gekocht voor haar. Heb trouwens wel ook aan de freemax gedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:49 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
@germie: hoe 'voelt' een zadel bij jou wat niet als boomzadel voelt??
Een gevoel is zo persoonlijk en voor iedereen verschillend :)

Waar ik op zat was gewoon een zadel wat en een stoelzit opleverde, maar ook een zadel waarbij je elke pas zeg maar voelde door de zitting. Ook het opstijgen was dus een dingetje. Dat schijnt bij de Freemax allemaal wel in orde te zijn. Dat is dus zeker een potentiele optie als het zo ver komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:39 



 
Profiel   

Tinka schreef
Ik heb een circle Y gehad, vond het een fijn zadel, maar was te klein geworden voor mijn paard en was vrij zwaar. Daarna een Barefoot Arizona, vond het geen fijn zadel, gaf mij geen zeker gevoel. Je zit er meer op ipv in. Nu heb ik een Bob Marshall, boomloos, maar voelt aan als een boomzadel. Je zit er echt in en het voordeel hij is niet zo zwaar. Heb sinds kort een nieuw paard en heb nog een Bob Marshall gekocht voor haar. Heb trouwens wel ook aan de freemax gedacht.

Bob Marshall ga ik ook gewoon eens opzoeken.
Ik had hetzelfde als jij bij Barefoot. Welk model het was weet ik niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:41 



 
Profiel   

Stoelzit is iets wat je bij veel westernzadels ziet, ook mét boom.

Maar ik begrijp dat je het niet prettig vind om je paard onder je te voelen bewegen? Of vind het paard het niet prettig als het jou op de rug voelt 'meebewegen' ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 18:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen