Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang zijn splitreins?

 
Profiel   

Omdat de teugels die ik nu heb doorgestikt zijn liggen ze niet fijn in de hand. Ik krijg van het stiksel blaren. Het zijn echter wel vrij lange teugels, volgens mij 2.40m. Niet nagemeten nog.

Als ik mijn paard wil laten inbuigen zoals we vorige week in de les deden zijn gewone teugels simpelweg te kort, ik heb het geprobeerd.
Dus ik wil dan eigenlijk wel andere splitreins er bij. Maar: wat is nu een fijne lengte? Ik zie ze van 2.10 tot ? En soms staat het er niet bij. Is er een gemiddelde lengte?
Bij een hoofdstel van Cheepoohorse zaten splitreins, langer dan normale teugels, maar te kort voor mijn paard. Daar zit dus ook een schroef in nu. Maar dan zijn ze dus net te kort, al scheelt het niet veel. Als ik geen brug maak zou het net kunnen als ik de schroef er weer uithaal, maar ja, even niet opletten en je laat de teugel vallen omdat er geen gewicht meer in het losse uiteinde zit.

Kortom, wat is een gemiddelde lengte? En dan de vraag, waar vind ik ze dan van fijn leer? Kramer heeft ook teugels van 2.40m zie ik. Maar andere winkels lijken kortere te hebben, of er staat niets bij (Arthur heeft geen maat bij de trainingsreins staan). Ik ben wel iemand die voor kwaliteit gaat. Dus niet dat gedrukte leer zeg maar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 13:15 



 
Profiel   

En échte standaard is er niet. In principe kun je zeggen dat teugels die bij een hoofdstel komen meestal te kort zijn, hooguit geschikt om op één hand mee te rijden.
Als de teugels die je nu hebt lang genoeg zijn kun je dus op zoek naar teugels van 2,40 (8 feet), dat is geen uitzonderlijke maat voor losse teugels.
Ik had vroeger een adresje in Amerika die maakte teugels op maat voor me; breedte en lengte kon ik opgeven. Me dunkt dat een zadelmaker die met grote lappen leer werkt die hier ook uit kan snijden.
Enige handigheid is wel vereist anders zit je met teugels die rondkrullen ;)

Als je teugels nu stiksels hebben bestaan ze waarschijnblijk uit 2 dunnere lagen.
Goede trainingsreins is één laags leer van 5 tot 8 mm dik en 'verzwaard' aan het eind waardoor ze stiller hangen. Hier is het leer vaak dubbel zo dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 09:24 



 
Profiel   

Ik ben een muggezifter met reins. Geen stiksels, niet geverfd, verzwaarde uiteindes, goede kwaliteit geolied leer. Dat is dan meestal harness leather. Lengte ligt ook aan lengte hals van het paard. Warmbloed zul je wellicht wat langer nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 09:46 



 
Profiel   

Mijn teugels zijn gewoon van 1 stuk leer, maar ik vond stiksels juist mooi. Het bevalt dus niet.

Waar vind je goede betaalbare teugels? Heeft iemand een linkje van goede teugels?
Het moet wel lichtgekleurd leer zijn, anders past het niet bij mijn hoofdstel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 10:03 



 
Profiel   

Ik heb alle reins van Arthur's. Lengte kijk ik niet echt naar, maar hij heeft alle dikte's hangen en ik hou van dunne teugels. Mijn man rijdt weer met iets dikkere. Zitten rond de 50 euro en dan heb je gewoon goede. Ze gaan echt jaren mee. ( tenzij je een paard hebt die er een keer op kauwt als je het laat slingeren over de rand van de bak.........)

Wat daar hangt is geolied en na paar keer rijden, super fijn in de hand.

Bij de gemiddelde quarter is de lengte altijd wel goed. Maar ik heb ook een new forest en voor hem waren ze iets te lang. Heb 1 set iets ingekort aan de kant van het bit, omdat ze verzwaard zijn aan uiteinde. Gaat echt om 15cm, maar die pony is klein en kort.

Bij de quarters merk ik er echt niks van welke teugels ik pak. Zitten vast aan de hoofdstellen en kies per bit.

Heb je wel an wat handigheid met de teugels? Ik heb les gegeven en leren omgaan met split reins vinden sommige mensen een drama. Ik weet genoeg mensen die hun reins inkortte en dan achteraf spijt hadden, toen ze er handiger mee werden.

Zijn je teugels wel goed soepel? In principe heb je geen last van die brug. Maar kan dat je teugels erg dik zijn of stijf etc.
Heeft je paard ook voldoende lengte in de hals? Als je hem engels rijdt, hou je vast ook teveel over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 10:16 



 
Profiel   

germie schreef
Het moet wel lichtgekleurd leer zijn, anders past het niet bij mijn hoofdstel ;)

Teugels zijn naturel en die worden donkerder door gebruik/olie, net als je hoofdstel trouwens óf dát moet geverfd zijn. Vaak kom je dan uit op showreins en die hebben dus vaak versiersels in de vorm van stikranden, mooie zilver gespen, studs etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 10:31 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
germie schreef
Het moet wel lichtgekleurd leer zijn, anders past het niet bij mijn hoofdstel ;)

Teugels zijn naturel en die worden donkerder door gebruik/olie, net als je hoofdstel trouwens óf dát moet geverfd zijn. Vaak kom je dan uit op showreins en die hebben dus vaak versiersels in de vorm van stikranden, mooie zilver gespen, studs etc.


Inderdaad!

Je kan teugels bijna niet in een lichte kleur houden. Weet nog wel hoe mijn teugels er nieuw steeds uitzagen, maar nu hebben ze allemaal dezelfde kleur en dat is donkerder. Je gebruikt ze en dat kan je niet voorkomen.

Bij het engels is leer geverfd en dat is totaal anders. Dat kan in de western ook, maar kom je vaak toch wel op een andere kwaliteit uit. Of show teugels, maar ook dan verkleurd het bij meer gebruiken. Mensen die hun showhoofdstel apart houden, rijden daar echt alleen op show mee, bewaren die in een hoofdsteltas, en onderhouden het na elke show.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 10:47 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
germie schreef
Het moet wel lichtgekleurd leer zijn, anders past het niet bij mijn hoofdstel ;)

Teugels zijn naturel en die worden donkerder door gebruik/olie, net als je hoofdstel trouwens óf dát moet geverfd zijn. Vaak kom je dan uit op showreins en die hebben dus vaak versiersels in de vorm van stikranden, mooie zilver gespen, studs etc.

Klopt, want het is namelijk een setje van een showhoofdstel uit Amerika. Ik was daar in 2017 en heb het hoofdstel toen meegenomen, puur voor de heb, en behalve een keer passen eigenlijk nooit gebruikt. Nu is dat mijn trainingshoofdstel :D

En dat het donkerder wordt weet ik, maar je kunt ook 'tabacco' kopen en dat is dus zo donker, dat wordt de rest nooit. Dat bedoel ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 11:53 



 
Profiel   

Als je met twee handen rijdt (met een teugelbrug) dan zou 2.30-2.40m een prima lengte moeten zijn. Maar als je alleen met één hand rijdt, dan is korter ook oké. Ik rij met twee handen (met een teugelbrug) op een paard van 155-160cm en mijn split reins zijn 230cm

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:05 



 
Profiel   

Voor een vrouwenhand zou ik er wel op letten dat ze niet te breed zijn; dikte maakt minder uit. Ik heb eens een paard bijgereden dat hoofdzakelijk door een man werd gereden en daar waren de split reins 2 cm breed; dat vond ik echt onaangenaam. De mijne zijn nu 1 cm breed, een 6-tal mm dik en 2,40m lang (op een haflinger), geen stiksels. Ik ben er tevreden mee. Voor mijn ideaal mochten ze nog 20cm langer zijn en eventueel nog iets dikker/zwaarder. Maar wat ik nu heb is ook goed.
Ik heb de mijne bij Silverado (Duitsland) besteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:07 



 
Profiel   

@soesita: de breedte van de teugels is een heel persoonlijk iets. Persoonlijk vind ik smalle platte teugels dus helemaal niks en heb brede ronde :)

De betere teugels zijn ook 'gezoet' ofwel licht afgerond en liggen dus al fijner in de hand dan de 'scherpere' rechte soort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:31 



 
Profiel   

Als je even geduld hebt? Arthur heeft ivm Corona nu op afspraak de hele maand Dec Christmas sale en kan je alles vasthouden en voelen.

Ik vind de dikte en breedte wel echt uitmaken. Als ik met mn man ruil, went het wel weer, maar geef mij maar smal.

Ik zou gewoon mn nette hoofdstel dan voor net houden als je die kleur mooi vindt. Een goede trainings hoofdstelletje is niet zo gek duur en vaak ook 2e hands prima te vinden nog.

Mijn oudste hoofdstel is ruim 25jr oud denk ik?? En echt in prima staat. En ik smeer niks, poets niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:32 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
@soesita: de breedte van de teugels is een heel persoonlijk iets. Persoonlijk vind ik smalle platte teugels dus helemaal niks en heb brede ronde :)

De betere teugels zijn ook 'gezoet' ofwel licht afgerond en liggen dus al fijner in de hand dan de 'scherpere' rechte soort.


Ja, platte teugels vind ik ook helemaal niets, eender hoe breed ze zijn. Maar smalle, dikkere teugels vind ik dan net weer aangenaam. De mijne zijn inderdaad ook afgerond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:35 



 
Profiel   

Ik heb heerlijke ladyreins. Smal, dik, afgerond, verzwaard uiteinde en laaaaang. Maar het is heel persoonlijk wat je fijn in de hand vindt liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:37 



 
Profiel   

Ik heb maat 9 van handschoenen, L of XL van duikhandschoenen, dus liever geen vrouwenhand hier. Wel snel blaren, dus afgerond is wel fijn.

Arthurs is 240km rijden, dus niet iets om even naartoe te gaan. Dan kan ik beter naar Bremen rijden naar Profi Tack. Die schijnen ook een winkel te hebben. Dat is 180 km.

Hoe zie je of teugels verzwaard zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 12:41 



 
Profiel   

Dan is het uiteinde duidelijk een stuk dikker als de rest van de teugel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 13:00 



 
Profiel   

Hopelijk komt dit een beetje duidelijk over

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 13:03 



 
Profiel   

Ok, en hoe weet je of de teugels dat hebben? De goedkoopste reins bij Arthurs zijn 25 euro. Daar staat niets over verzwaard. Ik zie dat ook niet staan bij teugels van lonestarstore.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 13:04 



 
Profiel   

Ik heb een setje bij Kramer gekocht. Was redelijk goedkoop en het zijn hele fijne teugels, liggen fijn in de hand en hebben voldoende gewicht. Wel iets aan de lange kant voor mijn haflinger. Over de hals geslagen hangen ze op de grond. Kwamen goed geolied aan. Mooie kwaliteit vind ik, zeker voor dat geld.

Maar goed, ik rij in het bos, niet in de ring. De fijnproevers zullen wellicht een andere mening zijn toegedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 13:07 



 
Profiel   

De teugels die ik liet zien zijn 125$ :) Maar er tussen in heb je ook hele fatsoenlijke teugels.
Als het er niet bij staat hebben ze het niet en voor 25 euro kun je haast geen teugels hebben van fatsoenlijk leer en goed gesneden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 13:11 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
De teugels die ik liet zien zijn 125$ :) Maar er tussen in heb je ook hele fatsoenlijke teugels.
Als het er niet bij staat hebben ze het niet en voor 25 euro kun je haast geen teugels hebben van fatsoenlijk leer en goed gesneden.

Lonestar heeft ze van 42-45 zeg maar als goedkoopste, Arthurs 25 tot 60, Profi tack heeft ze van 18 euro, maar zijn te kort. Die zijn dan allemaal niet verzwaard zo te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 13:40 



 
Profiel   

Ik ben nog nooit bij Profi Tack geweest, maar Arthur heeft wel een hele grote winkel met erg veel keus. Normaal is er Christmas sale waar mensen uit het hele land naartoe komen. Dan staan er rijden. Dat kan nu niet, dus id die sale er de hele maand en op afspraak. Is ook meer een dagje uit voor western liefhebbers.

De site van Arthur's is echt niks vergeleken bij de winkel. Ik heb ooit 1x besteld, maar door te bellen en hij stuurde op wat ik wilde hebben.

Normaal koop ik wat bij een shop op een show, maar dat is nu ook niks. Veel hebben geen winkel, maar is de site echt beperkt. Normaal stond Evelien wel ergens op zadels te passen bijv en als dat in de buurt was, kon je ook even in de vrachtwagen neuzen, maar dat is nu ook niks.

Kan me haast niet voorstellen dat Kramer kwaliteits leer heeft. Is niet erg, maar zeker met geperst leer zou ik niet in het bos gaan rijden.

Goede teugels zijn gewoon heel soepel. Heb echt nog nooit plekken gehad.

Als je in het Noorden zit heb je ook nog Cowgirlstore. Zij had of heeft wel zaterdags eens per zoveel tijd een verkoop dat je erheen kan en verder via de site. Zij houdt het wel goed bij en reageert wel snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 14:33 



 
Profiel   

Hoe dunner en soepeler hoe fijner in je hand.
En vanaf 50€ heb je al goede split reins
Je kunt ze mocht het nodig zijn heel makkelijk inkorten door de kant waar het leertje voor het bit zit af te knippen, 2 nieuwe gaten maken met de gaatjes tang en daar de bit leertjes weer aan bevestigen zoals het moet. Niet aan de andere uiteinden af knippen want dat word lelijk.

Het grappige is dat naarmate je meer vorderd met rijden je de teugels langer laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 14:56 



 
Profiel   

Eurohorse heeft deze slit-reins https://www.euro-horse.nl/nl/slit-rein.html die verzwaard zijn, maar slechts in 2 breedtematen. En als je op een gewone ringtrens rijdt is een 'slit' ook minder handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 15:03 



 
Profiel   

Overigens staan er op de Duitse Ebay ook diverse goede teugels voor rond de 60 euro.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 15:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen