Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang zijn splitreins?

 
Profiel   

superpony schreef
Kan me haast niet voorstellen dat Kramer kwaliteits leer heeft. Is niet erg, maar zeker met geperst leer zou ik niet in het bos gaan rijden.

Heb je ze al eens in handen gehad?

Ik ben teugels van Engelse optomingen gewend en geloof me... die Stonedeek basic westernteugels van Kramer zijn kwalitatief een héééél stuk beter :D
Ik heb ze net nog eens bekenen, volgens mij is het overigens geen geperst leer, het voelt aan als stroken, zelfde materiaal waar Engelse zweetbladen van gemaakt worden, iets dunner wellicht. Het eerste deel van de teugels is wat zwaarder, lijkt dubbele strook met stikwerk. Na een halve meter gaat het over in een enkele strook. Ik vind de bevestiging aan het bit overigens wel buitengewoon onhandig.

Ik reed vroeger in de VS western wedstrijden. Ik herinner me die teugels niet als anders, deze liggen net zo makkelijk in de hand. Ben heus geen aandeelhouder van Kramer, maar deze teugels zijn een prima koop.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 16:05 



 
Profiel   

Dees schreef
superpony schreef
Kan me haast niet voorstellen dat Kramer kwaliteits leer heeft. Is niet erg, maar zeker met geperst leer zou ik niet in het bos gaan rijden.

Heb je ze al eens in handen gehad?

Ik ben teugels van Engelse optomingen gewend en geloof me... die Stonedeek basic westernteugels van Kramer zijn kwalitatief een héééél stuk beter :D
Ik heb ze net nog eens bekenen, volgens mij is het overigens geen geperst leer, het voelt aan als stroken, zelfde materiaal waar Engelse zweetbladen van gemaakt worden, iets dunner wellicht. Het eerste deel van de teugels is wat zwaarder, lijkt dubbele strook met stikwerk. Na een halve meter gaat het over in een enkele strook. Ik vind de bevestiging aan het bit overigens wel buitengewoon onhandig.

Ik reed vroeger in de VS western wedstrijden. Ik herinner me die teugels niet als anders, deze liggen net zo makkelijk in de hand. Ben heus geen aandeelhouder van Kramer, maar deze teugels zijn een prima koop.

Ik ken die teugels van Kramer, die heb ik al eens in handen gehad, maar in de donkere kleur. Als het leer van de lichtere hetzelfde is, dan zijn dat hele fijne teugels. Ik zit er over te denken om die te bestellen.
20 euro, 2.40m lang, 'tie end' heten ze. Dat is geen geperst leer, het lijkt of het gedrenkt is in olie. Dit zou inderdaad voor mij een optie kunnen zijn voor niet al te veel geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 16:46 



 
Profiel   

Van te lang drenken in de olie wordt het slap en zal snel 'breken'.
Met 'tie ends' zullen ze wel 'water ties' bedoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 16:54 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Van te lang drenken in de olie wordt het slap en zal snel 'breken'.
Met 'tie ends' zullen ze wel 'water ties' bedoelen.

Er zitten van die leren lusjes aan zo te zien. Gespen zijn inderdaad handiger. Maar ja, westernspul heeft af en toe onhandige bevestigingen. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 16:57 



 
Profiel   

Gespen zelf erop zetten. Ik heb hele smalle teugels en net zo lang dat ik de achter beschermers van paard nog om kan doen. Ik rij veel in de bossen en mocht het voorkomen dat er iets met achterbeen of staart is dat ik af moet stappen en daar iets moet doen... (heb wel eens halve kerstboom in staart gehad wat ik eruit moest plukken onderweg) dan is het fijn dat je dan nog zeker 1 kant je teugel vast kan houden. Niet elk paard/situatie is dat je ze los overal neer kan zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 17:05 



 
Profiel   

germie schreef
Gespen zijn inderdaad handiger. Maar ja, westernspul heeft af en toe onhandige bevestigingen. :Y)
Er bestaan ook quick release sluitingen :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 17:15 



 
Profiel   

Ik heb die tie end teugels van Kramer besteld. 2.40m lang. Dus maar proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 17:38 



 
Profiel   

Dees schreef
superpony schreef
Kan me haast niet voorstellen dat Kramer kwaliteits leer heeft. Is niet erg, maar zeker met geperst leer zou ik niet in het bos gaan rijden.

Heb je ze al eens in handen gehad?

Ik ben teugels van Engelse optomingen gewend en geloof me... die Stonedeek basic westernteugels van Kramer zijn kwalitatief een héééél stuk beter :D
Ik heb ze net nog eens bekenen, volgens mij is het overigens geen geperst leer, het voelt aan als stroken, zelfde materiaal waar Engelse zweetbladen van gemaakt worden, iets dunner wellicht. Het eerste deel van de teugels is wat zwaarder, lijkt dubbele strook met stikwerk. Na een halve meter gaat het over in een enkele strook. Ik vind de bevestiging aan het bit overigens wel buitengewoon onhandig.

Ik reed vroeger in de VS western wedstrijden. Ik herinner me die teugels niet als anders, deze liggen net zo makkelijk in de hand. Ben heus geen aandeelhouder van Kramer, maar deze teugels zijn een prima koop.


Ik heb wel klanten gehad met diverse soorten en kwaliteiten hoofdstellen en teugels.

De teugels die wij zelf altijd kopen en gebruiken zijn echt hele fijne kwaliteit en dan valt eigenlijk alles wel wat tegen.

Maar je moet ook realistisch zijn. Voor 20 euro kan je geen mooi stuk leer krijgen. Ja, een stukje misschien, maar teugels in de lengte's die we gebruiken, goed afgewerkt is gewoon net even duurder. Maar ik vind 50 euro echt niet duur voor hoelang we ermee doen.

Nu hebben we per hoofdstel een bit en teugels. Maar als ik het morgen anders wil, leven de teugels nog. Heb in al die jaren pas 3x een kapotte teugel gehad, waarvan 2x door kauwen en 1x door uitlenen en een klant die haar paard erop liet staan.

Maar goed, het ging om de lengte en Popstra beschrijft het goed. Je wordt er handiger mee en merkt er dan niks meer van. Alleen de maat en bouw van je paard kan nog invloed hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-20 23:50 



 
Profiel   

Natuurlijk zijn de goedkope teugels minder. Ik ga het gewoon proberen, op dit moment kan ik niet even zeggen ik ga ergens wat voelen, al denk ik wel over een ritje Arthurs na. Maar veel goedkope teugels zijn ook duidelijk korter. Nu zal 2.30 prima gaan, maar om nu naar 2.10m te gaan lijkt me weer erg kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 07:35 



 
Profiel   

Ik denk ook dat dat te kort is, daar ga je spijt van krijgen en wat je nu aan brandstof uit spaart kun je weer in betere teugels stoppen.
Ik ben benieuwd hoe ze je gaan bevallen iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 09:11 



 
Profiel   

germie schreef
Natuurlijk zijn de goedkope teugels minder. Ik ga het gewoon proberen, op dit moment kan ik niet even zeggen ik ga ergens wat voelen, al denk ik wel over een ritje Arthurs na. Maar veel goedkope teugels zijn ook duidelijk korter. Nu zal 2.30 prima gaan, maar om nu naar 2.10m te gaan lijkt me weer erg kort.


HOu er rekening mee dat het bezoek op afspraak/inschrijving is ivm corona.

Ik zeg eerlijk dat ik de Christmas sale wel leuk vindt, maar het hoeft niet per se van mij en daar buitenom zijn er ook goede deals te maken.

Ik heb meestal wel een lijstje, dus verzamel wat wensen en ik koop dus normaal wat op shows. Wil wel alles zien en voelen altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 13:51 



 
Profiel   

Ik heb mijn teugels van Kramer binnen. Ze zijn van mooi egaal leer, overal even dik. Heb ze even een keer ingevet, maar is misschien niet eens nodig. Ze zijn niet verzwaard, dat wist ik, maar voor die 20 euro zijn het prima teugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 16:21 



 
Profiel   

Dan is het een nette prijs voor die teugels :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 18:09 



 
Profiel   

Dan wil ik wel een foto zien van de zijkanten en hoe ze afgewerkt zijn. Zou minder dan de helft zijn voor goed leer dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 23:55 



 
Profiel   

superpony schreef
Dan wil ik wel een foto zien van de zijkanten en hoe ze afgewerkt zijn. Zou minder dan de helft zijn voor goed leer dan.

Het is fijner leer dan van mijn andere duurdere splitreins, daar is de achterkant 'grover'. Het is totaal niet ruw, lijkt misschien op detailfoto wel ietsjes, maar is het niet. De meeste teugels van leer voor Engelse hoofdstellen zijn meer geruwd aan de achterkant. Ik moet ze nog testen in gebruik, dat komt dit weekend en anders volgende week even.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 08:01 



 
Profiel   

Hmmm, ze lijken me (voor wat ik zelf fijn vind) niet zwaar genoeg te zijn. In hoeverre je zoiets op foto kan beoordelen. Ik vind het niet aangenaam rijden als split reins te weinig gewicht hebben. Maar misschien zijn ze voor jou wel perfect; dat kan natuurlijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 08:05 



 
Profiel   

Kramer heeft echt geen kwaliteit western spul, ben in diverse winkels in Duitsland geweest als ik mee was met de vrachtwagen van mijn vriend, ik vind de kwaliteit echt helemaal niks, als je in de winkel iets vouwt springen de scheuren erin, zadels zijn afschuwelijk.....
Mijn teugels setjes beginnen bij €70 of zo en gaan dan rap omhoog, hoef ze nooit te vetten of in olie te zetten en gaan al 25 jaar mee... ik kies liever voor duur en kwaliteit.

Maar als je een beetje "western-achtig" erbij gaat doen kan iets goedkopers prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 08:34 



 
Profiel   

Deze breken echt niet hoor. En ze zijn inderdaad niet verzwaard. Maar wat ik er nu mee doe wil prima. Het leer is dus zeker goed voor het geld. Geen scheuren, niet stug, niet scherp, gewoon mooi afgewerkt. Om mee te beginnen voldoen ze zeker.
Ik heb toevallig een duur showhoofdstel, maar ik denk dat er nog wel eentje bij komt voor trainen en dat wordt ook een hele simpele, op stal is de luchtvochtigheid hoog, dus het dure spul schimmelt alleen maar weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 08:57 



 
Profiel   

Duur spul schimmelt helemaal niet weg.....als hier teugels groen worden omdat ik ze niet veel gebruik, doekje erover en klaar......dus dat geeft niks.
Maar idd, om te beginnen prima toch.

Succes met het rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 09:26 



 
Profiel   

Oke, dat is mij te ruw. Dat is geperst.

Mijn oudste western hoofdstel is meer dan 25jr oud en nog helemaal goed.

Alles hangt hier bij ons in de schuur en ja daar komt een laagje schimmel op. Daar haal je een doekje over en het is helemaal goed. Ik smeer geen olie, vet of iets. Die schimmel is niet zo erg bij goed spul.

Wij hebben per bit een hoofdstel in tact hangen, dus dan gebruik je ze niet allemaal en dan gebeurt dat weleens. En ook weleens een periode minder/niet kunnen rijden.

Het is gewoon afwachten. Het is echt onmogelijk om voor 20 euro goede kwaliteit echt leer te krijgen. De tijd zal het leren.
Ze worden fijner bij gebruik en gaan ene tijdje mee of je krijgt knikken en het droogt ondanks smeren uit en kunnen ze breken. Heb daarom weleens klanten goede teugels uitgeleend. ( had altijd wat hoofdstellen met bitten in de auto liggen )

Kramer is ook geen shop met hoge kwaliteit op western gebied. Het is jammer, maar western is gewoon duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 09:38 



 
Profiel   

Ik heb ook gewoon een hekel aan onnodig poetsen, ik neem nu mijn hoofdstel steeds mee naar huis, maar ja, met een bijrijder kan dat niet. Dan komt er dus gewoon nog een goedkoop hoofdstelletje bij t.z.t. Ik zie ze soms voor 20 euro.
Deze teugels voldoen voor mij nu zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 09:50 



 
Profiel   

Prima toch als het nu voldoet!

Al moet ik wel zeggen dat ik bij teugels vlug gewend (verwend..) ben geraakt aan hoge kwaliteit (idd harness leather en verzwaard) en nu niet meer terug wil naar een goedkopere kwaliteit teugels zoals deze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 10:02 



 
Profiel   

germie schreef
Ik heb ook gewoon een hekel aan onnodig poetsen, ik neem nu mijn hoofdstel steeds mee naar huis, maar ja, met een bijrijder kan dat niet. Dan komt er dus gewoon nog een goedkoop hoofdstelletje bij t.z.t. Ik zie ze soms voor 20 euro.
Deze teugels voldoen voor mij nu zeker.


Als het niks mag kosten, kan je echt beter naar 2e hands kijken op de bekende fb verkoop sites. Daar kan je inderdaad goede trainings hoofdstellen overnemen voor soms 20 euro.
En voor weinig 2x bij Arthur een hoofdstelletje gepakt met de sale voor een snaffle. Eenvoud is altijd goedkoper, dan bewerkt bijv en dat is voor gewoon trainen dan prima.

Ik zou dan liever ene goed kaal hoofdstel hebben, dan bijv goedkope kwaliteit met blik zilver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:16 



 
Profiel   

superpony schreef
germie schreef
Ik heb ook gewoon een hekel aan onnodig poetsen, ik neem nu mijn hoofdstel steeds mee naar huis, maar ja, met een bijrijder kan dat niet. Dan komt er dus gewoon nog een goedkoop hoofdstelletje bij t.z.t. Ik zie ze soms voor 20 euro.
Deze teugels voldoen voor mij nu zeker.


Als het niks mag kosten, kan je echt beter naar 2e hands kijken op de bekende fb verkoop sites. Daar kan je inderdaad goede trainings hoofdstellen overnemen voor soms 20 euro.
En voor weinig 2x bij Arthur een hoofdstelletje gepakt met de sale voor een snaffle. Eenvoud is altijd goedkoper, dan bewerkt bijv en dat is voor gewoon trainen dan prima.

Ik zou dan liever ene goed kaal hoofdstel hebben, dan bijv goedkope kwaliteit met blik zilver.

Dat klopt. Ik heb dus een mooi showhoofdstel, gewoon gekocht omdat het mooi was, niet met het doel echt te gebruiken. Maar nu toch een reden gevonden. :D Maar ja, ik ben er wel echt zuinig op, mijn spullen zijn normaal gesproken van goede kwaliteit, maar ik laat het niet vochtig worden. Voor het rijden in de regen heb ik gewoon een 15 euro hoofdstelletje op stal hangen, even bit omzetten, rijden, klaar. Mijn zadels hebben ademende hoezen, nooit mag er een vochtig dekje onder blijven, geen singel er bovenop, enz.
Je vindt soms westernhoofdstellen voor 15-20 euro zonder de teugels. Daar kun je prima mee trainen immers. Het mag alleen niet schuren en moet een bit op z'n plaats houden.
Als ik over een jaar het nog steeds leuk vind kan ik alsnog wel kijken naar andere teugels en deze raak je dan zonder veel verlies ook wel weer kwijt. Mocht het voor mij gewenst zijn om naar andere teugels te kijken.
Misschien ga ik wel naar de sale van Arthurs, het is alleen wel 240km rijden, dus dan is de sale al weer weg aan brandstof, maar dan kan ik wel eens op een zadel zitten neem ik aan op een bok en even wat dingen voelen. Het plan is eigenlijk ook Equitana, maar ja, ik ga alleen als alles normaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:31 



 
Profiel   

Op een zadel op een bok zitten zegt niet zoveel. Veelal staan die dingen te laag bij de grond en kun je dus je benen niet doen zoals ze in een zadel-op-paard zullen liggen. Dan kun je beter naar een zaak dichter in de buurt rijden om daar de verschillen eens te voelen. Nóg beter is het om het op je eigen paard te ervaren :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen