Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De overstap naar een Western zadel?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Na heel veel verschillende boomloze zadels te hebben gehad wat het hem toch elke keer niet helemaal was heb ik voor mij zelf besloten toch weer te gaan voor een zadel met boom. Een lieve stal genoot heeft mij op een paar Engelse zadels gezet zodat ik kon ervaren hoe dat was, ik had al een tijdje niet meer op een 'gewoon' zadel gezeten. Toch ben ik bij de boomloze zadels wel gewent geraakt aan 'western' modelletjes. Dus nu wil ik misschien wel de overstap maken maar een western zadel.

Omdat ik niet weer de fout van een verkeerd zadel wil maken komt er een zadelmaker bij mij zodat ik veel western modellen kan uitproberen.

Nu vraag ik mij af wat de grootste verschillen gaan zijn tussen een echt western zadel ten opzichte van een boomloos western model (Barefoot) en de gebruikelijke Engelse zadels.

Ik ben iemand die niet gericht is op de sport, we rijden enkel lange buitenritten van 4 a 5 uur en ik wil dus comfortabel en vooral stevig zitten zodat ik mij veilig voel in het zadel. Dat veilig voelen in een zadel ontbreekt helaas met boomloos.

Kan ik mijn Kifra western pad gebruiken voor onder een western zadel als ik de inlages er uit haal? En zijn er bepaalde merken in de Western wereld die niet goed zijn of om bepaalde dingen bekend staan?

Zoals jullie al horen een echte western leek, hopelijk kunnen jullie mij vast wat voorbereiden. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 17:26 



 
Profiel   

Ik wil niet meer anders dan western, en inclusief bontje. Kun je uren in zitten zonder betonnen billen. Het was alleen voor in de winter maar hij is er nooit meer uitgegaan. Ik heb zowel een boom als boomloos westernzadel maar die met boom heeft toch de voorkeur. Komt ook omdat ik een ronde ton heb zonder schoft, en boomloos prima zit maar wat sneller naar de zijkant glijdt. Gewoon proberen, en ook gelijk een bontje erin passen zodat het niet met bontje snel krapjes zit. De kifra pad kun je prima blijven gebruiken mits die groot genoeg is voor betreffende zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 17:36 



 
Profiel   

Naast een westernzadel ben ik ook fan van het Australisch Stockzadel.
Daar zit je ook heel stevig in , mits je een goede hebt, en ze zijn net ff wat beter te hanteren dan een westernzadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 17:45 



 
Profiel   

Ik zou boomloos niet helemaal afschrijven. Kijk eens naar de Freemax western. Ik heb een aantal boomzadels gehad en voel qua stevigheid weinig tot geen verschil met dit zadel. Het zit net zo stevig, ziet er uit als een westernzadel, voelt als een westernzadel, heeft een smallere twist als Barefoot, is veel minder flexibel. Maar wel de voordelen van de pasvorm van boomloos.

Stockzadels zijn ook heel fijn inderdaad. En denk ook eens aan bijvoorbeeld de Massimo trail, waar je ook heerlijk lange ritten op kunt maken. Wel een Engels model dus, maar gemaakt voor lange afstanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 18:00 



 
Profiel   

Over hoeveel kilo praten we ongeveer bij gemiddeld westernzadel? Cowgirl mag ik je een pb sturen voor een vraag?

Freemax vind ik ook interessant, wie weet kan ik die ook bij haar testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 18:01 



 
Profiel   

Dat hangt helemaal af van het materiaal van de boom en de kwaliteit van het leer :j
Maar je hebt er behoorlijk zware zadels tussen zitten. Denk aan 20+ kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 18:02 



 
Profiel   

Welke boomloze zadels heb je geprobeerd, Petrichor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 18:07 



 
Profiel   

Na mijn ganse ruitersportcarriere met Stübben-zadels te hebben gereden ben ik enkele jaren geleden, doordat ik meer recreatief ging rijden, overgestapt op een westernzadel. Van de diverse zadeltypes bleek dat een ranchzadel best aan mijn vereisten als wandelruiter zou voldoen.
In een grote western ruitershop heb ik de zit van verschillende zadels op de bok gaan uitproberen waarna de keuze viel op een Arbuckle Wade Ranch Saddle van Billy Cook (2182). Door de diepe zit en "A-fork" zit je gemakkelijk en vast in het zadel waardoor het geen probleem is om urenlang comfortabel te rijden. Het zadel is niet goedkoop maar onverslijtbaar en zijn geld meer dan waard.

https://www.youtube.com/watch?v=rrA6MPCVR5k


Laatst bijgewerkt door Flash111 op 30-11-20 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 18:29 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik zou boomloos niet helemaal afschrijven. Kijk eens naar de Freemax western. Ik heb een aantal boomzadels gehad en voel qua stevigheid weinig tot geen verschil met dit zadel. Het zit net zo stevig, ziet er uit als een westernzadel, voelt als een westernzadel, heeft een smallere twist als Barefoot, is veel minder flexibel. Maar wel de voordelen van de pasvorm van boomloos.

Stockzadels zijn ook heel fijn inderdaad. En denk ook eens aan bijvoorbeeld de Massimo trail, waar je ook heerlijk lange ritten op kunt maken. Wel een Engels model dus, maar gemaakt voor lange afstanden.


Hier sluit ik me bij aan :) Ik kom ook van de boom westernzadels af, maar vanwege jong paard gekozen voor een Freemax vanwege de aanpasbaarheid. Een boomzadel western moet écht heel goed passen.
Sinds ik mijn Freemax heb hoef ik niet perse terug naar een boomzadel.. Ik zit er net zo stevig in, super comfortabel, en ik rij er makkelijk ritten mee van 2,5/3 uur. Ook met sprongetjes opzij vanwege een zeer enge boom in het hele bos blijf ik heel stevig zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 18:35 



 
Profiel   

Ik heb jaren boomloos gereden, met een Bob Marshall en Barefoot en zat er altijd heerlijk in. Uiteindelijk wel overgestapt naar een boomzadel, paard is inmiddels wel uitgegroeid en ik ging langere ritten maken, zoals de Paardenvierdaagse met 25km per dag, en heb zelf ook geen maatje 34 meer. Uiteindelijk verdeeld een boomzadel de druk voor het paard toch beter dan welk boomloos ook, mits het perfect past. Als je niet zoveel rijdt of een paard hebt wat niet helemaal uitgegroeid is, kan boomloos een goede optie zijn (mijn billen vonden de Barefoot een stuk fijner maar gelukkig bestaan er seatsavers :D)

Als je voor een boomzadel gaat dan zou ik het altijd laten passen met kale boom. Anders weet je nooit of het bijv. brugt. En leg er een goede wolvilt pad onder voor de demping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 18:54 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Over hoeveel kilo praten we ongeveer bij gemiddeld westernzadel? Cowgirl mag ik je een pb sturen voor een vraag?

Freemax vind ik ook interessant, wie weet kan ik die ook bij haar testen.



Ja hoor dat mag. Ik ben er wel al een tijdje uit hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 19:02 



 
Profiel   

Flash111 schreef
Na mijn ganse ruitersportcarriere met Stübben-zadels te hebben gereden ben ik enkele jaren geleden, doordat ik meer recreatief ging rijden, overgestapt op een westernzadel. Van de diverse zadeltypes bleek dat een ranchzadel best aan mijn vereisten als wandelruiter zou voldoen.
In een grote western ruitershop heb ik de zit van verschillende zadels op de bok gaan uitproberen waarna de keuze viel op een Arbuckle Wade Ranch Saddle van Billy Cook (2182). Door de diepe zit en "A-fork" zit je gemakkelijk en vast in het zadel waardoor het geen probleem is om urenlang comfortabel te rijden. Het zadel is niet goedkoop maar onverslijtbaar en zijn geld meer dan waard.

https://www.youtube.com/watch?v=rrA6MPCVR5k


Dit was altijd mijn droom zadel <3 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 19:04 



 
Profiel   

Steentje schreef
Welke boomloze zadels heb je geprobeerd, Petrichor?

Ik heb 2 Barefoots gehad een semi boomloos Trekker zadel en op 2 Ghost zadels gereden (die waren niet van mij).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 20:44 



 
Profiel   

Als je een lichtgewicht westernzadel wilt dan zou je ook naar een trailzadel kunnen kijken, die zijn ook in knoploos. Ik heb een trailzadel. Weegt maar 9 kg of zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:11 



 
Profiel   

Ik zat zelf te denken aan max rond de 15 kilo, maar ik denk dat dat wel moet lukken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 21:17 



 
Profiel   

Ik ben na verschillende boomloze zadels (Barefoot, Trekker en Ghost) overgestapt op een endurance/trail boomzadel (aangemeten door en gekocht bij Greendistance).

Ik heb verschillende zadels geprobeerd en uiteindelijk bleek de Franco Kalahari ons het beste te passen. Een licht endurance zadel met een westernboom als basis. Geen moment spijt van gehad! Ik rij voornamelijk recreatief buiten met mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-20 22:11 



 
Profiel   

15kg lukt zo doorgaans prima. Zolang je geen wade of cuttingzadel wilt hebben. Dat zijn namelijk de ouderwetse bakbeesten met een boom van hout, onverslijtbaar en ontilbaar hahaha

Overigens zou ik vooral uitproberen wat jij en je paard fijn vinden. Eventueel proefrijden bij bokkers in jouw omgeving die westernrijden om een idee te krijgen van wat je wel en niet lekker vind zitten. En dn idd iemand met bus vol zadels laten komen, koffie en koekjes regelen en kalm gaan passen! Liever nu wat meer tijd nemen om er vervolgens jaren plezier van te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 07:53 



 
Profiel   

Bedankt voor al jullie goede adviezen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 13:54 



 
Profiel   

Jeej helemaal happy met mijn nieuwe zadel en pad!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 12:01 



 
Profiel   

Uit nieuwsgierigheid welk heb je gekozen?

Ik ben ook op zoek. Vooral voor de lange wandelingen lijkt een westernzadel me prettiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 14:50 



 
Profiel   

Dit is een Garland!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 15:01 



 
Profiel   

Mooi hoor!!

Van harte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 16:37 



 
Profiel   

Fijn dat je geslaagd bent!
Geef je wel als tip mee dat je je pad ad voorkant iets meer omhoog moet hijsen, zodat er meer ruimte voor de schoft onstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 17:16 



 
Profiel   

Klopt dat zei de zadelmaker ook, maar dat is best nog een klus omdat zo'n zadel een stuk zwaarder is. Alles is nog een beetje onwennig maar dat komt vast goed! :D

Hopen dat het morgen mooier weer word dan kan ik hem in alle rust testen. :)


Laatst bijgewerkt door Petrichor op 03-12-20 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 17:23 



 
Profiel   

+:)+ Goed geslaagd dus. Veel fijne km's gewenst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 17:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen