Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 33 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De overstap naar een Western zadel?

 
Profiel   

ElCid schreef
Een zichzelf respecterende cowboy wil nog niet dood gevonden in een soft seat ;) . Nee, die zijn echt voor de verwende city slickers :o .


mwah...helaas moet ik onszelf wel zo'n beetje tot die laatste categorie rekenen :D maar wij willen nooit meer iets anders dan een hardseat 8-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 10:24 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
mwah...helaas moet ik onszelf wel zo'n beetje tot die laatste categorie rekenen :D maar wij willen nooit meer iets anders dan een hardseat 8-)


Als je eenmaal aan een goede hardseat gewend bent wil je inderdaad niks anders meer.

Natuurlijk, hier in Nederland zijn we allemaal City Slickers ( ook onze paarden ;) ). Als wij met die paarden echt, door ruw gebied, achter de koeien aan zouden gaan zouden er heel wat pijnlijke botten en spieren aan te pas komen :D .

Echt "working cowboys" zie je nog wel in bepaalde delen van Amerika en bijv. in Spanje en Portugal. Maar dat aantal slinkt.
https://www.alamy.com/real-working-cowb ... 97426.html

Typisch werkzadel op deze foto met hardseat.

En nog een echt, oud, Californio Vaquero zadel;
https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... 930-saddle

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 11:33 



 
Profiel   

En toch zijn dat erg mooie zadels om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 11:38 



 
Profiel   

Wat een spuug lelijk zadel die laatste!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 14:37 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Wat een spuug lelijk zadel die laatste!


Die zadels waren ook niet voor het "mooi" maar puur als werktuig en evt. "luxe" en "mooiheid" hingen van 1 ding af en dat was van de portemonnee van de eigenaar. De ruiters die hier op reden waren paardenmannen in hart en nieren maar hadden geen geld om uit te geven aan zinloos mooi.
Overigens een wat kortzichtige reactie :o gezien dit zadel waarschijnlijk al honderden jaren oud is en aan de wieg heeft gestaan van het huidige westernzadel.

Dwars op het zadel uit voorgaande link zijn er dan de parade saddles; uitbundig versierd met veel zilver en veel leer om de welvaart van de ruiter/ eigenaar te laten zien. Ook die dienden een duidelijk doel, nl. showen hoe rijk men was. Die hoef je ook niet mooi te vinden maar het is een stukje oorsprong van de huidige zadels en meteen een "reden" voor het gebruik van zilver ( dus puur anderen aftroeven). https://nl.pinterest.com/carrico0026/parade-saddles/


Persoonlijk vind ik alle die de types prachtig om te zien omdat ik op de hoogte ben van het doel waar ze voor gebouwd en gebruikt zijn.

Dit is ook een mooie; een oud Mexicaans Charro zadel https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... e-75452004. Ook weer een prachtig voorbeeld van hoe de oude zadels waren en hoe ze door ontwikkeld zijn vanuit de oude Spaanse ( veedrijvers)en Moorse zadels naar het huidige Western sport zadel.


Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-04-21 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 15:09 



 
Profiel   

Beauty is in the eye of the beholder .... ;)
Ik vind ze geen van beide mooi, maar wel knap hoe het gemaakt is. Net als sommige tooling een waar kunstwerk kan zijn, maar veel te druk om nog echt mooi te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 15:14 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Beauty is in the eye of the beholder .... ;)
Ik vind ze geen van beide mooi, maar wel knap hoe het gemaakt is. Net als sommige tooling een waar kunstwerk kan zijn, maar veel te druk om nog echt mooi te zijn.


Inderdaad; ze zijn op een bepaalde manier wel prachtig om te zien; puur omdat hier een stuk geschiedenis aan hangt en om een stukje craftmanship. Je hebt mooi ( voor het ernaar kijken) en mooi om te zien hoe een ontwikkeling is gegaan.

Overigens werden veel van de oude Vaquero zadels ( niet te verwarren met een bepaald "merk") door de ruiters zelf gebouwd en was de welvaart hier dus aan te zien.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in die ontwikkeling is dit een prachtig boek https://www.amazon.com/These-Were-Vaque ... 057806085X.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 15:20 



 
Profiel   

Ik zag vorige week nog ergens een Vaquero model online, niet het merk hier in Nederland. Ze zijn er dus nog steeds. Wel interessant.

Ja hoor, mijn oog heeft een dure smaak, valt nu op een Dale Chavez, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:05 



 
Profiel   

germie schreef
Ik zag vorige week nog ergens een Vaquero model online, niet het merk hier in Nederland. Ze zijn er dus nog steeds. Wel interessant.

Ja hoor, mijn oog heeft een dure smaak, valt nu op een Dale Chavez, haha.


Uiteraard zijn die er nog steeds ;) er zijn nog altijd echte cowboys en cowgirls ook :j
Veel beeldmateriaal wat ik uit Californië zie van kennissen, toont nog die vaquero zadels :j
Ik vind ze zó gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:12 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
germie schreef
Ik zag vorige week nog ergens een Vaquero model online, niet het merk hier in Nederland. Ze zijn er dus nog steeds. Wel interessant.

Ja hoor, mijn oog heeft een dure smaak, valt nu op een Dale Chavez, haha.


Uiteraard zijn die er nog steeds ;) er zijn nog altijd echte cowboys en cowgirls ook :j
Veel beeldmateriaal wat ik uit Californië zie van kennissen, toont nog die vaquero zadels :j
Ik vind ze zó gaaf!

Zijn zeker mooi om te zien. En hier zie je eigenlijk alleen die 'Texaanse' zadels.

Waarom zitten er eigenljk d-ringen op de zgn. trainingszadels? En soms ook op de fork. Wat knoop je daar aan?
https://www.westernworldsaddlery.com/co ... ddles.html


En dit lijkt me ook een fijn zadel:
https://dalechavezcompany.com/shop/p/jq ... iaytltkq2h
Inderdaad weer een dure smaak :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:26 



 
Profiel   

D ring word gebruikt om een borsttuig aan vast te maken. Voor de show.

Ik show sommige paarden ook met borsttuig. Een mooie met zilver maar puur voor de show
Veelal bij mijn bredere jongens

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:44 



 
Profiel   

Popstra schreef
D ring word gebruikt om een borsttuig aan vast te maken. Voor de show.

Ik show sommige paarden ook met borsttuig. Een mooie met zilver maar puur voor de show
Veelal bij mijn bredere jongens

Ja, maar er zitten bij trainingszadels ook ringen op de fork en ook achter. Dus allemaal extra en voor ook nog 2 hele lompe. Waar zijn al die ringen dan voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 20:52 



 
Profiel   

Ik denk dat die grote voor hulp teugels zijn als er grondwerk gedaan word. Met dubbele lijnen.
Ik weet dat Mark Shaffer (trainer) dat daarvoor gebruikte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:00 



 
Profiel   

Ik heb 2 kleintjes voorop en daar clip ik mijn zadeltassen aan, tegen het klapperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 06:36 



 
Profiel   

_Cindy schreef
Ik heb 2 kleintjes voorop en daar clip ik mijn zadeltassen aan, tegen het klapperen.

Ok, want die heeft ook niet elk zadel. Ik heb echter geen zadeltassen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 08:30 



 
Profiel   

Ik gebruik die kleine ringetjes aan de voorkant ook om van alles aan vast te knopen. Halstertouw, longeerlijn, etc. Longeerlijn uiteraard wel opgerold, alleen tijdens het rijden. Ik kan niet meer zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 12:49 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Blije billen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 11:52 



 
Profiel   

JudithO schreef
Ik gebruik die kleine ringetjes aan de voorkant ook om van alles aan vast te knopen. Halstertouw, longeerlijn, etc. Longeerlijn uiteraard wel opgerold, alleen tijdens het rijden. Ik kan niet meer zonder.

Als ik al eens iets meeneem op buitenrit, dan gaat dat in een rugzakje. Maar ja, ik zou nu natuurlijk wel dingen aan het zadel kunnen knopen.

Met een beetje geluk ga ik volgende week 2 zadels proberen. *\o/* Dit zouden op basis van beschrijving paard en zadelspin de enige 2 opties zijn. Wel flink boven budget, dus ik twijfel ook nog.

Ik heb overigens via pb's en viavia inmiddels van elke zadelverkoper/passer/maker positieve en negatieve verhalen gehoord. Ook gewaarschuwd dat er 3 zijn de absurd laag inkopen en extreem hoog verkopen. Dat er verschil in zit vind ik prima, maar iets 9 keer over de kop laten gaan vind ik niet netjes. Iets onder de marktwaarde bij inruil kan, maar niet een containerweggooiprijs en zadel afkraken en ondertussen zelf duur verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 07:10 



 
Profiel   

Gisteren wegens het feit dat mijn paard nog niet helemaal goed loopt les gehad met het jonge paard wat ik rij. Ging erg goed en de weg die ik al ingeslagen was qua africhting sluit goed aan bij de les. Ik moet nog meer op voltes gaan rijden, links meer inbuigen. En strikt blijven in halthouden, dat wil meneer liever niet. Achterwaarts zit er ook al in, dat zou ik normaal pas ergens richting de L2 gaan aanleren, maar omdat westernruiters dat ook al doen bij jonge paarden was ik er gewoon mee begonnen en dat gaat dus goed.
Deze eerste westernles met de ruin was leuk en we gaan gewoon lekker door. Weinig hoefslag werk (dat is wel anders dan in het Engelse rijden), en ik kan dan uiteindelijk gewoon alle kanten op, horsemanship, trail of gewoon dressuur en springen.
Zadel is ook goedgekeurd. Dus helemaal mooi. En omdat mijn instructeur mij nu voor het eerst in een ander zadel zag, zei hij wel direct van ja, in dit zadel zit je veel netter en rechter. Dus die andere sluit gewoon niet bij je lichaam aan.
Dus de ruin heeft nu een mooi roperzadel op zijn rug waar ik liever op rij dan op het stubben springzadel (als kwpn gefokt springpaard :+ ). Het gaat om een zadel met een nieuwprijs in Amerika van 2900 dollar, en deze is nieuwstaat (prijs gebruikt net 4 cijfers). Alamo saddlery, houten boom met rawhide, vrij zwaar zadel. Door een mailtje aan de fabrikant weet ik dus nu welk type het is en wat voor boom e.d. er in zit.
Niet elke fabrikant reageert trouwens op mailtjes.

Ik heb voor mijn merrie volgende week een passessie staan (waarbij ik twijfel of ik hem door moet laten gaan omdat ze af en toe linksom niet geheel zuiver loopt), dat zou dan om 2-3 zadels gaan en wel eigenlijk flink boven budget (in de 4 cijfers en dan richting begingetal 2).


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 07:20 



 
Profiel   

Leuk paard hoor, echt een pupje nog he

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 19:38 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
Leuk paard hoor, echt een pupje nog he

Ja en in juni is hij 5. Ik heb nu van 3 instructeurs lesgehad in de afgelopen maanden en allemaal zeggen ze dat het goed gaat, maar oppassen dat je niet te veel doet. Mijn handen jeuken soms om er weer op te stappen, maar nee, het mag van mij maar 2 keer per week 20-30 minuten. Maar hij gaat wel ineens voor uit, wordt nu wel sterker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 19:45 



 
Profiel   

Dat zadel rij je toch al een poos mee op die jonge ruin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 20:19 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Dat zadel rij je toch al een poos mee op die jonge ruin?

Een tijdje ja. Maar nu heeft mijn instructeur hem ook gezien. Die zag er ook niets verkeerds aan, niet te groot, niet schuivend, niet te klein, enz. En ook zag hij dat ik er veel netter op zit. Dus nu is het nogmaals goedgekeurd (al door mij en zadelpasser). Geeft dan toch wel vertrouwen. Want er was wat commentaar op bokt, maar dat blijkt gelukkig onterecht. *\o/* In werkelijkheid moet je het toch zien immers. Maar ik reed iets vaker op het springzadel daardoor. Dat is dus niet nodig. En ik heb daarom ook besloten dit zadel dus niet als inruil te gebruiken voor een zadel voor mijn merrie. Dat was anders een optie geweest.
En door wat mailen naar de fabrikant weet ik nu dat het een roperzadel is. Uiteraard bestaat de kans dat als hij groeit dat het niet meer past. Hij zit nog niet in de leeftijd van 'de 15 jaar zelfde zadelmaat' houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 20:56 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
[ [url=m/bnuq3y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/k0QMdS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blije billen :D

Dat ziet er heel fijn uit, is dit fijner/zachter dan een schaap?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 21:27 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Summerdreams schreef
[ [url=m/bnuq3y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/k0QMdS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blije billen :D

Dat ziet er heel fijn uit, is dit fijner/zachter dan een schaap?


Ik vind hem wel iets zachter zitten ja! het voelt heel gel-achtig aan en is best dik. ik had hiervoor een seatsaver van lamswol en die zat ook fijn hoor , maar ik vind dat zelf niet zo mooi. Deze is een stuk onzichtbaarder zeg maar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 08:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 33 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen