Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 34 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De overstap naar een Western zadel?

 
Profiel   

Hij is zeker mooier dan wol. Maar plakt dat siliconenspul niet in het leer zodat het leer lelijk wordt? Blijft het ook goed zitten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:06 



 
Profiel   

germie schreef
Nielojram schreef
Dat zadel rij je toch al een poos mee op die jonge ruin?

Een tijdje ja. Maar nu heeft mijn instructeur hem ook gezien. Die zag er ook niets verkeerds aan, niet te groot, niet schuivend, niet te klein, enz. En ook zag hij dat ik er veel netter op zit. Dus nu is het nogmaals goedgekeurd (al door mij en zadelpasser). Geeft dan toch wel vertrouwen. Want er was wat commentaar op bokt, maar dat blijkt gelukkig onterecht. *\o/* In werkelijkheid moet je het toch zien immers. Maar ik reed iets vaker op het springzadel daardoor. Dat is dus niet nodig. En ik heb daarom ook besloten dit zadel dus niet als inruil te gebruiken voor een zadel voor mijn merrie. Dat was anders een optie geweest.
En door wat mailen naar de fabrikant weet ik nu dat het een roperzadel is. Uiteraard bestaat de kans dat als hij groeit dat het niet meer past. Hij zit nog niet in de leeftijd van 'de 15 jaar zelfde zadelmaat' houden.

Maar gelukkig ben jij totaal niet eigenwijs :') :n
Ik kan me maar zo voorstellen dat jij vooral hoort wat je wilt horen.

Je schrijft dat de zadelpasser het zadel heeft goedgekeurd, maar die heeft het toch helemaal niet gezien?

Waarom post je dit soort dingen eigenlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:10 



 
Profiel   

Jij weet helemaal niet wie er bij geweest is. Niet de grootste verkopers van Nederland.

En als er een probleem mee is, dan maak ik wel een blog ofzo, geen idee of dat kan hier. Denk het wel met een 'volg' topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:16 



 
Profiel   

germie schreef
Jij weet helemaal niet wie er bij geweest is. Niet de grootste verkopers van Nederland.

En deze week ga ik normaal gesproken 2 zadels voor mijn paard passen. *\o/*

Nee, natuurlijk weet ik dat niet als jij dat niet opschrijft.
Op basis van wat jij schrijft was de conclusie dat Arthur hem had goedgekeurd, daar ben je immers geweest en die heeft het zadel niet gezien.

Maar nogmaals: wat wil je nu eigenlijk bereiken met deze posts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:20 



 
Profiel   

Nee, je trekt nu al verkeerde conclusies. Maar ik maak wel een blog, dan kun je daarin alles volgen. Ik vertel gewoon mijn verhaal van mijn zoektocht en waar ik tegenaan loop en wat opvalt in het westernwereldje. :D
Maar Arthurs heeft het zadel van de ruin niet gezien en is niet eens benoemd door mij, dat zadel komt van een westernruiter en is daar ook door gepast samen met mij, inclusief proefrijden (en week op proef wat dus 2 keer rijden betekende). Ik ben voor mijn eigen paard naar Arthurs geweest en ja, daar ben ik mogelijk/hopelijk geslaagd straks. En ja, dan ben ik blij. Als het niet past, dan ga ik verder zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:30 



 
Profiel   

Ik ga je blog niet lezen hoor, ik lees je posts vooral vanwege de interessante bijdragen die door anderen zijn gedaan in dit topic.

Na mijn eigen ervaringen vraag ik me één ding af: hoe kom je er achter of het zadel past? Je kunt het niet zien, een spin is niet de oplossing, dus dan zou in mijn ogen een drukpad de enige manier zijn. Of passen met een kale boom op de juiste manier.
Daarom heb ik dus zelf gekozen voor boomloos. Dat is misschien ook niet dé oplossing, maar als je met een kwpn (kruising) met een westernzadel wilt rijden kom je eigenlijk altijd tot een suboptimale oplossing, omdat de zadels daar simpelweg niet voor ontworpen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:46 



 
Profiel   

Ik heb boomloos geprobeerd en dat is het niet. Een carola pad is gebruikt bij het passen overigens.
Maar er zijn er genoeg die een westernzadel op niet quarters hebben liggen, dat zeggen alle bekende verkopers/passers. Maar allen geven ook aan dat het af en toe lastig kan zijn. Een echt gaat niet lukken heb ik nog niet gehoord gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:49 



 
Profiel   

germie schreef
Ik heb boomloos geprobeerd en dat is het niet...

Welke zadels?? Want ook daar zijn er erg veel merken van met elk hun eigen modellen die allemaal weer een andere zit/lig-indruk geven.
Vaak wordt erg kortzichtig boomloos afgedaan met een 'boomloos is het niet', terwijl er van een zadel mét boom wel tientallen van gepast/geprobeerd worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:52 



 
Profiel   

germie schreef
Ik heb boomloos geprobeerd en dat is het niet. Een carola pad is gebruikt bij het passen overigens.
Maar er zijn er genoeg die een westernzadel op niet quarters hebben liggen, dat zeggen alle bekende verkopers/passers. Maar allen geven ook aan dat het af en toe lastig kan zijn. Een echt gaat niet lukken heb ik nog niet gehoord gelukkig.

Nou, hier dan de eerste die jij hoort.
Ikzelf heb er meerdere gehoord, helaas. Dat zijn van die verhalen die vaak pas naar boven komen als je er zelf iets over zegt. Uiteraard hoor je dit zeker niet van de zadelpassers, want dan kunnen ze niet verkopen.

In eerste instantie krijg je te horen dat het past, als dan later blijkt dat dat toch niet helemaal het geval is krijg je te horen dat het eigenlijk ook niet kan, omdat de bouw van het paard zo anders is... dat is mij gebeurd en zoals ik al zei: ik ben niet de enige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 10:07 



 
Profiel   

Achterom schreef
germie schreef
Ik heb boomloos geprobeerd en dat is het niet. Een carola pad is gebruikt bij het passen overigens.
Maar er zijn er genoeg die een westernzadel op niet quarters hebben liggen, dat zeggen alle bekende verkopers/passers. Maar allen geven ook aan dat het af en toe lastig kan zijn. Een echt gaat niet lukken heb ik nog niet gehoord gelukkig.

Nou, hier dan de eerste die jij hoort.
Ikzelf heb er meerdere gehoord, helaas. Dat zijn van die verhalen die vaak pas naar boven komen als je er zelf iets over zegt. Uiteraard hoor je dit zeker niet van de zadelpassers, want dan kunnen ze niet verkopen.

In eerste instantie krijg je te horen dat het past, als dan later blijkt dat dat toch niet helemaal het geval is krijg je te horen dat het eigenlijk ook niet kan, omdat de bouw van het paard zo anders is... dat is mij gebeurd en zoals ik al zei: ik ben niet de enige.

Ja, dat heb ik ook al gehoord. Maar goed, de tijd zal het leren, ik geef nog niet op. En ja, ik weet ook dat passers verkopers zijn en dus willen verdienen. Maar ik weet ook van Eurohorse dat die eens iemand met een hafje verteld heeft dat het daar niet ging lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 10:38 



 
Profiel   

germie schreef
Hij is zeker mooier dan wol. Maar plakt dat siliconenspul niet in het leer zodat het leer lelijk wordt? Blijft het ook goed zitten?


Het heeft veel grip dus blijft goed zitten
Ik denk niet dat het mijn seat gaat beschadigen hoor, dit zadel kan wel tegen een stootje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 11:28 



 
Profiel   

germie schreef
Maar ik weet ook van Eurohorse dat die eens iemand met een hafje verteld heeft dat het daar niet ging lukken.


Met zo'n eerlijke boodschap zou je dan als koper in spé alleen maar blij moeten zijn, vind ik tenminste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:20 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
germie schreef
Maar ik weet ook van Eurohorse dat die eens iemand met een hafje verteld heeft dat het daar niet ging lukken.


Met zo'n eerlijke boodschap zou je dan als koper in spé alleen maar blij moeten zijn, vind ik tenminste.

Daar ben ik zeker wel blij mee en ik ontken nergens dat het met een kwpn-er lastiger is dan met een quarter.
Maar een verhaal dat een gebruikt zadel inkoop vs verkoop bijna 9 keer over de kop ging vind ik dan weer minder. Ik wil uiteraard wel een eerlijke prijs voor mijn inruilzadel dan. En dat mag best iets minder zijn dan de verkoop, maar niet zo veel.

Ook weet ik dat Arthur minder geeft dan waarvoor hij iets verkoopt. Maar alles moet wel realistisch zijn.

Een willekeuring voorbeeld, maar 100 euro inruil en 900 euro verkopen vind ik niet netjes. Natuurlijk ben je als verkoper zelf akkoord gegaan met de inruilprijs, maar je verwacht wel een eerlijke prijs.
Mijn zadel gaat in ieder geval niet weg voor 100 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:30 



 
Profiel   

Ik heb ook een western zadel te koop maar die gaat gewoon op marktplaats, ik heb al een ander voor dat paard maar als ik dat niet had zou ik hem nog niet inruilen, maar zelf verkopen dus en dan bij bv eurohorse een ander aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:55 



 
Profiel   

Ik heb even een vraagje. :) Mijn western zadel zit voor mij perfect, ik kan er goed in zitten heb nergens pijntjes etc. Er is alleen een klein ding waar ik eventueel iets aan zou willen veranderen.

In mijn Garland zadel zit een gelseatsavers ingebouwd, helemaal leuk maar echt zacht is dat niet. Nu heb ik verder geen druk plekken. Alleen voor mijn vrouwelijke delen zou ik liever iets 'zachter/comfortabeler' zitten, dit is geen noodzaak maar lijkt mij net iets prettiger. Zou dan een gelseatsaver over dus een ingebouwde gelseatsaver een optie zijn, of zou een schaap dan uitkomst kunnen bieden? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 19:21 



 
Profiel   

[ img ]



https://www.kifrahorse.nl/Seatsaver-Western-ORTHO-PUBIS

Ik kwam deze tegen laatst misschien is dat wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 19:32 



 
Profiel   

Archie's, is dat een eigen merk van Arthur? Want er is verder niets over te vinden. De zadels zijn behoorlijk prijzig, ook gebruikt, maar als het een rebrand is, dan zijn ze natuurlijk minder geliefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 07:23 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Ik heb even een vraagje. :) Mijn western zadel zit voor mij perfect, ik kan er goed in zitten heb nergens pijntjes etc. Er is alleen een klein ding waar ik eventueel iets aan zou willen veranderen.

In mijn Garland zadel zit een gelseatsavers ingebouwd, helemaal leuk maar echt zacht is dat niet. Nu heb ik verder geen druk plekken. Alleen voor mijn vrouwelijke delen zou ik liever iets 'zachter/comfortabeler' zitten, dit is geen noodzaak maar lijkt mij net iets prettiger. Zou dan een gelseatsaver over dus een ingebouwde gelseatsaver een optie zijn, of zou een schaap dan uitkomst kunnen bieden? :)

Is je houding dan wel in orde in dit zadel? Zit je wel genoeg op je kont?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 07:57 



 
Profiel   

Ja hoor alles is prima. Zadel zit ook goed alleen mag het net een tikje zachter, hoeft niet maar mocht er iets voor zijn dan overweeg ik dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 18:27 



 
Profiel   

germie : Archies is een kleine zadelmakerij in de VS. Zeker een goed merk, en geen 'rebrand'.
Maar waarom persé je zo vastpinnen op die merken? Voor jouw paard zal het vinden van een passend zadel al een hele klus zijn. Ik denk dat je mag tevreden zijn als er iets passends tussen zit, nog los van het merk of de tooling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 08:51 



 
Profiel   

sevke schreef
germie : Archies is een kleine zadelmakerij in de VS. Zeker een goed merk, en geen 'rebrand'.
Maar waarom persé je zo vastpinnen op die merken? Voor jouw paard zal het vinden van een passend zadel al een hele klus zijn. Ik denk dat je mag tevreden zijn als er iets passends tussen zit, nog los van het merk of de tooling.

Die was niet voor mij. Maar voor iemand die ik ken. Die zag een gebruikte Archie's, dus vandaar.

Maar het lijkt hier een Champion Turf in nieuwstaat geworden. Ik kon voor hetzelfde geld ook een nieuwe van een ander merk nemen, maar deze zat net iets fijner. Wel vind ik de kleur dus eigenlijk te donker en te weinig tooling. Ik ben nu afgegaan op het advies van de verkoper, iemand die er bij was en keek naar mijn houding en wat ik fijn vond zitten.
Dus nu kan ik hopelijk weer snel lange ritten maken. Ik voel in ieder geval mijn kont totaal niet.
Misschien dat ik voor de lol mijn paard nog eens wen aan de achtersingel die er bij zit, maar die zit er nu niet aan. Wel er bij gekregen. De stoten van de achtersingel laat ik wel eerst aan het zadel denk ik, staat best stoer. :+ Borsttuig, hoed, zadel en paard, wie weet nog eens een paar leuke foto's maken van mijn paard als stoer westernpaard. :Y)

[ img ]

Als je nu kijkt naar wat op mijn paard past is dat dus de Garland, een Dale Chavez, en deze Champion Turf. Ook nog een Alamo zadel geprobeerd wat goed lag, maar waar ik niet fijn in zat en een Teskeys, idem (fenders van fabriek af te kort voor mij bij een 16 inch zadel). Uiteraard kan het bij een ander exemplaar van hetzelfde merk anders uitvallen. En veel keuze is er niet. Maar we lijken dus geslaagd.
*\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 08:13 



 
Profiel   

|o Ik hoop dat je weet dat het zadel veel en veel te lang is? Ligt pontificaal op de schouderbladen, moet zeker een cm of 4 naar achteren. Ligt nu al vrij ver naar achteren maar als je het ligt waar het hoort ligt het bijna op zijn kont en dus op het zwakste deel van de rug waardoor jouw zit ook veel te ver naar achteren ligt, ook op het zwakke deel van de rug. Ik hoop dat je een goede ziektekosten verzekering hebt want eigenwijs als je bent zal je wel met dit zadel gaan rijden....... ( oh, jee, jammer genoeg worden osteopaten etc. niet vergoed..) als je al zou merken dat je paard niet goed loopt. Foto's en de behandeling voor kissing spines / artrose worden waarschijnlijk wel deels vergoed dus ik zou me vast gaan inlezen.

Oh, en nog maar eens een keer en ten overvloede ( maar dat is meer voor anderen die wel nadenken over pasvorm) : pasvorm heeft niets maar dan ook niets met een merk te maken. Maar heeft alleen te maken met de boom die in het zadel zit en geen van de merken die hij noemt hebben een monopoly op een bepaald soort boom dus die kopen ze ook in het gros in bij de verschillende bomenmakers die ook aan andere zadelmerken leveren. Ik heb medelijden met jouw paard en vind het onvoorstelbaar dom dat je al het advies wat her en der gegeven is gewoon in de wind slaat. Arm dier.

Overigens is er keuze zat zolang je niet voor een dubbeltje op de 1e rij wil zitten en/of alleen maar wil pronken met een merk ( wat belangrijker schijnt te zijn dan een passend zadel voor jouw paard). :? :evaw:

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 08:43 



 
Profiel   

Deze is net zo lang als de andere hoor. Dus nee, is zeker niet te lang. Heb ook dat al aan meerdere mensen gevraagd. :D Al 5 hebben netjes bevestigd dat het prima is zo. Het zadel is namelijk echt 1 van de kortere. Sterker nog, als je nog korter wilt kan een freemax niet eens. :D Ik heb zelfs een langere geprobeerd, maar kon er zelf niet op zitten. En gewoon een 16 inch voor mijn kont.
En het merk doet er voor mij niet toe, maar ik kwam helaas wel op duurdere merken uit, maar net wat goedkoper dan nieuw zeg maar. En ik ben gewoon bij iemand geweest die bekend staat als goede passer. Ja, ook daar is niet iedereen het mee eens. Maar hij verkoopt dagelijks zadels. Afkraken is ook een kunst, maar deze past echt. Dat is bevestigd door o.a. verkoper, instructeur, en is gemeten met een spin en een pad.
Paard blij, ik blij. *\o/*

Daarnaast zeg ik nergens dat elk zadel van een bepaald merk altijd zal passen. Dat staat er zelfs bij. Ik vind het raar dat altijd alles meteen onderuit gehaald moet worden. Ik ben ergens blij mee, heeft mij een vakantie Indonesie gekost, en heb het netjes met een passer gedaan. Ben niet voor merkloos gegaan, heb gewoon gezegd, het moet passen en zo is het gegaan. Dus beter zou ik het niet kunnen doen. Heb 1 van de 3 grote aanbieders gekozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 08:53 



 
Profiel   

Er zijn zeer zeker kortere zadels. En Freemax, zeker de short variant, komt niet eens in de buurt van dit zadels qua lengte. Beetje vreemde vergelijking ook, want deze zadel zijn geenzins vergelijkbaar. Ook boomzadels zijn er prima te vinden met een veel kortere boom. Dit zadel zou bij mijn paard ver over zijn heupen liggen en hij heeft jarenlang prima passende boomzadels gehad.

Ik vind het zadel ook niet mooi liggen op de foto, mogelijk vertekend het wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:04 



 
Profiel   

Leo schreef
Er zijn zeer zeker kortere zadels. En Freemax, zeker de short variant, komt niet eens in de buurt van dit zadels qua lengte. Beetje vreemde vergelijking ook, want deze zadel zijn geenzins vergelijkbaar. Ook boomzadels zijn er prima te vinden met een veel kortere boom. Dit zadel zou bij mijn paard ver over zijn heupen liggen en hij heeft jarenlang prima passende boomzadels gehad.

Ik vind het zadel ook niet mooi liggen op de foto, mogelijk vertekend het wat.

Het is niet aangesingeld en ligt er na de passessie op voor een foto. Ik heb geen betere foto's nog. Maar ik heb het ook over de lengte gehad, en dat was prima.

Freemax is een ander zadel, dat klopt. Ik heb het 3 weken terug geprobeerd, en dat was wel een buffel, maar is niets voor mij. Dat was geen short, maar de normale en die is 2 cm korter dan dit zadel. Dus daar zit het ook niet in. Het wordt natuurlijk wat anders als iets 10 cm langer is ofzo, maar dat is hier niet het geval.
Ik zal binnenkort anders even een goede foto maken. Maar zelfs mijn instructeur heeft het zadel al gezien met mij er op en zei ook dat het prima ligt. Ik heb het zadel dus behalve door de passer ook laten beoordelen door een masseur, instructeur, bijrijder en ikzelf. Niemand heeft röntgenogen, maar deze mensen hebben wel van dichtbij er bij gestaan, gevoeld, beoordeeld, beweging gezien, enz. Dat is wat meer dan 1 foto van een los zadel zonder singel. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 34 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen