De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:25

Dankjewel!

Iemand enig idee welk type zadel dit is? Helemaal vergeten te vragen.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:46

Dit lijkt een reiner (lage horn, lage cantle). Veel plezier met je aanwinst en hopelijk voel je je er een stuk veiliger in! :D

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 20:17

Oh super dankjewel!

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 12:19

Nog even een vraagje, ik heb nu een speciale (hele dure) western pad onder mijn zadel. Echter krijgt mijn paard daar achterop schuurplekken van. Dit hebben we met een boomloos pad ook wel eens gehad en toen heb ik een lamswollen Kifrapad gekocht. Ik vraag mij nu af of die zelfde Kifrapad ook onder mijn westernzadel kan? De Kifrapad is ook een western modelletje dus past er wel precies onder.

DubbelFun

Berichten: 88777
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:21

Als de pad lang genoeg is (dus geen stiknaden precies op een plak waar druk komt) dan kan die prima onder een normaal western zadel.
Persoonlijk denk ik dat een voorgevormde pad zelfs beter ligt dan een simpele vierkante lap.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:29

Heel veel plezier met je nieuwe zadel. En heerlijk 1 met gelzitting gok ik. Die zat in ieder geval standaard in mijn Garland jaren geleden.

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 12:33

Ooh goed om te horen! Moeten er dan wel inlages in de pad of kan dat ook prima zonder de inlagen?

DubbelFun

Berichten: 88777
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:35

Ligt er aan hoe dik de pad is zonder inlages bij inknijpen. Als je je duim voelt zou ik de inlages er in laten.

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 12:42

Oké, dankjewel!

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 12:42

Nickolay schreef:
Heel veel plezier met je nieuwe zadel. En heerlijk 1 met gelzitting gok ik. Die zat in ieder geval standaard in mijn Garland jaren geleden.

Klopt met gel, zit heerlijk!

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:18

Ik zou het niet doen. Een wolvilten pad geeft echt betere schokdemping dan een kifra pad met inlages. En zijn verkrijgbaar in veel verschillende modellen, lengtematen en diktes.

Dit is een 5star pad reining model
Afbeelding
Is ook gevormd naar de rug dus zit niet zo strak bij de schoft als jouwe

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 15:28

Ik ga morgen mijn pad omruilen, goede service! :)

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:53

Wat fijn dat dat kan!

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 15:33

Zeker heel fijn dat dat kon! Vandaag de nieuwe pad opgehaald, hele mooie pad en een stuk zachter!


Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:36

Mooie combinatie zo. Staat goed :j
Veel plezier ermee!

DubbelFun

Berichten: 88777
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:55

Staat goed !

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 16:35

Thnx beide! :)

Lyntje08
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-12-20
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:54

Hoi allemaal!

Ik ga binnenkort de overgang maken naar een westernzadel. Ik ken totaal niks van deze tak van de paardensport (heb altijd dressuur/eventings gereden) maar maak dus nu de overgang naar een appaloose . Nu vraag ik me af welk soort/merk/prijsklasse/... van zadel jullie aanraden? :)

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:03

Laat je goed adviseren door een ervaren western zadel verkoper. Wij kunnen zonder je paard en jouzelf gezien te hebben niet weten wat voor zadel je moet gaan aanschaffen.
Wat voor paard heb je? Wat wil je gaan doen met dat paard? Reining, pleasure, trail, barrelrace? Allemaal verschillende types zadels. Budget voor zadel?
Dus advies geven wordt wat lastig zo.

germie

Berichten: 26039
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:12

Mooi zadel Petrichor. Ik heb ook een Garland op proef. Geen idee wat voor type. Al wel een buitenrit van 2 uur er mee gemaakt. Is wel wat wennen, ik moet eigenlijk wat langer zitten in de beugels, maar dat vind ik zelf weer niet zo fijn. Dat heb ik ook bij veel dressuurzadels. Zit liever in springhouding zeg maar. ;)
Maar je zit wel lekker ongedwongen in een westernzadel vind ik. Geen wrongen die je in een houding dwingen. Ik ben dus nu nog de dressurende springruiter op een westernzadel zeg maar. Maar appuyeren lukt gewoon. :P

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 20:32

germie schreef:
Mooi zadel Petrichor. Ik heb ook een Garland op proef. Geen idee wat voor type. Al wel een buitenrit van 2 uur er mee gemaakt. Is wel wat wennen, ik moet eigenlijk wat langer zitten in de beugels, maar dat vind ik zelf weer niet zo fijn. Dat heb ik ook bij veel dressuurzadels. Zit liever in springhouding zeg maar. ;)
Maar je zit wel lekker ongedwongen in een westernzadel vind ik. Geen wrongen die je in een houding dwingen. Ik ben dus nu nog de dressurende springruiter op een westernzadel zeg maar. Maar appuyeren lukt gewoon. :P


Ik snap wat je bedoeld! Ik heb nu mijn beugels wel langer gedaan want anders krijg ik last van mijn knieën. Ik heb al behoorlijk wat buitenritjes met dit zadel gemaakt en tot nu toe bevalt het goed. Helaas na afloop soms wel wat zere zitbeen knobbels maar niet zo heftig als ik ooit heb gehad met mijn Wintec Endurance zadel. Morgen ga ik voor het eerst een lange rit met het zadel maken, ben heel erg benieuwd! :D

germie

Berichten: 26039
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:47

En hoe is het gegaan? Mijn instructeur zegt dat het zo op foto's er bij mij goed uitziet, maar dat ik inderdaad de beugels wel een gaatje langer mag doen. Ik ga dat morgen proberen, maar vrees dat ik dat dan weer niet zo fijn vind zitten, haha.
Pijnlijke zitbeenknobbels nog niet gehad in die paar ritjes die ik nu met een westernzadel gemaakt heb. Ik heb dat wel eens gehad bij engelse zadels. Maar ik merk wel een paar uur na het rijden dat mijn staartbotje gevoelig is en dat blijft dan helaas wel 5 dagen zo, totdat ik weer ga rijden op het zadel. De garland zit eigenlijk harder dan mijn oeroude stubben. Maar ik ben aan de stubben gewend dus voel het niet meer. Ik hou eigenlijk wel van de wat hardere zittingen. Echt heel erg zacht vind ik ook bij engelse zadels niet fijn.

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 15:30

Jaa is super goed gegaan, nergens last van gehad! Ook geen zere zitbeen knobbels en ook geen pijnlijke liezen, dat had ik met mijn boomloze zadel altijd.

germie

Berichten: 26039
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:54

Petrichor schreef:
Jaa is super goed gegaan, nergens last van gehad! Ook geen zere zitbeen knobbels en ook geen pijnlijke liezen, dat had ik met mijn boomloze zadel altijd.

Mooi. Ik heb dit ook niet gehad die paar keer dat ik op een westernzadel zat. Een ook geen brede zit.
Ik heb iets van 20 jaar geleden eens een trektocht te paard gemaakt op westernzadels. Ik weet dat die heel breed zaten. Maar dat heb ik dus nu ook niet.

Dit is het zadel waar ik nu op rij, ook geen idee wat voor type. Maar ik kan er mee dressuren en mee crossen buiten.
Afbeelding

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 16:26

Lijkt heel veel op mijn zadel, is het ook een Garland?