Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 35 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35
Plaats een nieuw onderwerp

De overstap naar een Western zadel?

 
Profiel   

Ik ben benieuwd hoe het ligt met pad en gesingeld, kan dan zeker anders tonen.

Maar vergis je niet, 2 cm kan heel veel verschil maken tussen vrij bewegende schouders / heupen of niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:15 



 
Profiel   

Leo schreef
Ik ben benieuwd hoe het ligt met pad en gesingeld, kan dan zeker anders tonen.

Maar vergis je niet, 2 cm kan heel veel verschil maken tussen vrij bewegende schouders / heupen of niet.

klopt. En een punt wat je niet meeneemt als je een spin als hulpmiddel gebruikt is het stukje boom voor de fork. Dat moet bij mijn paard breed zijn, dus je moet een zadel ook zeker op het paard zien en voelen.
Het laatste stukje van dit zadel is gewoon leer, daar zit geen boom hoor. Het draagt ook niet en schuurt ook niet. De lendenen/heupen moeten immers wel vrij kunnen bewegen. En natuurlijk ook de schouders.
Volgens Arthur hebben veel Engelse ruiters de neiging om een westernzadel net wat te ver naar achteren te leggen. Ik denk dat dat wel een beetje waar is. Met een stugge pad is het ook wat moeilijker voelen of het echt in 'het gooitje achter de schoft' ligt. Want er is een punt waarop een zadel gewoon stabiel liegt als het past. Ik neem voor het aansingelen nog even een klein afstandje en kijk dan nog even, naast het voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:24 



 
Profiel   

germie schreef
Het laatste stukje van dit zadel is gewoon leer, daar zit geen boom hoor. Het draagt ook niet en schuurt ook niet. De lendenen/heupen moeten immers wel vrij kunnen bewegen. En natuurlijk ook de schouders.
Volgens Arthur hebben veel Engelse ruiters de neiging om een westernzadel net wat te ver naar achteren te leggen. Ik denk dat dat wel een beetje waar is.


Bij elk westernzadel zit nog een stuk leer achter de boom. Maar ook ik denk dat dit wel aan de lange kant is als het zadel op de plek ligt waar het hoort te liggen, het ligt niet te ver naar achteren, maar te ver naar voren. En dat laatste is nou net wat het gros nog altijd doet (bij western én engels).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:43 



 
Profiel   

Dat mensen nog op iemand reageren.........

Wie is erbij geweest? Hoeveel van die experts lopen er opeens rond in jouw wereldje?

En Bokt had commentaar dat jij niet goed zit? Je zit ook echt niet goed. Laat je niks wijsmaken door een paar wijsneuzen die je naar de mond praten.

En als Colin dat zou zeggen, gooi je zijn goede naam hier ten grabbel. Ik zou je alleen al om dit soort topics never nooit les willen geven.

Dit zadel is te lang en ligt niet goed zo, klaar, punt! Iemand heeft eraan verdient, en een ander weet er niks vanaf. Je bent zo eigenwijs dat mensen waarschijnlijk met je meekletsen en van je af willen zijn.

Laat dit topic van iemand anders voor wat het is, zodat zij of hij? nog reacties kan krijgen op vragen.

@Petrichior, als je daar last hebt, zou je echt ioemand moeten laten meekijken. Misschien past je zadel toch niet geheel bij jouw lijf en zit en vergeet niet dat je door klachten anders kan gaan zitten. Ik herken die klachten niet en zou daarom ook niet zomaar adviseren om te investeren in een seat saver als dat niet de oplossing is.
Aan de andere kant, als je ze lekker vindt zitten, dan heb je er eentje liggen en kan ook mee naar een avt ander zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 10:59 



 
Profiel   

Voor alle duidelijkheid, je hebt me nooit zien zitten in real life, en zeker niet in dit zadel, want daar heb ik zelf nog niet eens foto's van (komen binnenkort wel). Nooit heb ik echt schokkend commentaar gehad op mijn houding of zit. Ik trek ook wel eens hakken op, zit ook wel eens voorover, net als iedereen dus. Ik ben op advies van mijn instructeur op zoek gegaan naar een equitation seat. Dat was dus voor mij een eis en dat heb ik aangegeven. En er is iemand bij geweest die hier ook gewoon genoemd wordt als mogelijke optie om een zadel te kopen. Ja, die verdient er aan, dat mag uiteraard, die heeft er 4,5 uur tijd in gestoken! (heb uiteraard niet zo lang gereden, dat was 20 minuten ofzo) Het is dus niet dat ik een zadel van marktplaats geplukt heb (wat ik wel als voor mogelijk hield). Dus als ik iemand laat komen is het niet goed. En als ik zelf ga passen is het ook niet goed. Bijzondere wereld toch.
Evelien maakt fouten, Arthur maakt fouten, Ropers ranch maakt fouten, Flevohorse maakt fouten. Niemand heeft röntgenogen om even wat termen die hier al genoemd zijn te gebruiken. Maar allemaal zijn ze hier genoemd als opties om naar te kijken, en ik ben ook alle opties bij langs gegaan. En dan kies je er 1 uit met de meeste potentiele keuze en is het niet goed. Ik vind het wel netjes dat ik een zadel ook gewoon een paar weken mag proberen, dan kan het terug als ik denk dat het toch niet goed is (dat kan dus nog). Dat dat gewoon netjes gaat mocht je het terugbrengen weet ik van iemand anders, die heeft het zadel in de proefperiode teruggebracht, niet omdat het niet zou passen, maar het was toch niet het zadel voor haar lichaam. Geen discussie, gewoon volgens afspraak. Als al die mensen altijd slechte zadels verkochten waren ze er niet meer geweest.

Kennelijk is alleen Eurohorse de enige juiste optie hier. Maar voor mij hadden die geen keus, en het was maar de vraag of zelfs een nieuw zadel zou gaan passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 12:38 



 
Profiel   

Germie hoe kun jij ooit iets bijleren als je niks van niemand aanneemt? Hier op Bokt zitten heel wat mensen met heel veel ervaring. Die al jarenlang in de (hogere) westernsport zitten, die zelf zadels maken en weten hoe een zadel ineen steekt, maar ook hoe het op een paard behoort te liggen, die meer prijsbeelden van internationale shows op hun vensterbank hebben staan dan er op jouw keukentafel passen, die verstand hebben en door ervaring wijs zijn geworden, niet uit een boek of van het wereldwijde web, die Arthur kennen, maar ook Eurohorse en zovele meer? En die je de hele tijd beleefd en netjes advies en tips proberen te geven? En allemaal gratis en voor niks!
En wat doe jij?
Alles wordt gewoon weggewuifd en van tafel geveegd. Je weet het altijd beter dan wie dan ook.
- er is verschillende keren aangegeven dat jouw zadel te klein is voor jouw postuur : was niet waar, meer zelfs : nu koop je een zadel met dezelfde zitmaat én met hoge cantle, waar je 200% zeker met je kont tegenaan gaat zitten, waardoor de achterkant van de boom in de rug gaat drukken.
- nu wordt er aangegeven dat dit zadel te lang is voor jouw paard : is weer niet waar. Leg het om te beginnen eens op de juiste plaats ipv 5cm teveel naar voren, en kijk dan eens waar de skirts komen. Als je paard inbuigt, zal hij er met zijn heupen tegenaan lopen.
Arthur verkoopt geen slechte zadels, maar hij heeft ook jouw paard niet in het echt gezien, en hij is bovendien een hele handige verkoper. ;)
Trouwens dikke onzin dat er geen kortere zadels bestaan. Mijn zadel is een heel stuk korter dan dit van jou, omdat mijn hengst een hele korte rug heeft, en omdat iets korter voor onze andere paarden niet erg is, maar te lang wel. En dat heeft niks met de zitmaat te maken.
Eerlijk? Ik wou dat ik, toen ik 15 jaar geleden met reining begon, zulke goede adviezen had gekregen dan jij. Ik modderde maar wat aan, en heb met schade en schande een heleboel dezelfde fouten gemaakt als jij nu, omdat niemand mij behoorlijk advies gaf. En jij wordt zo goed geholpen en legt alles gewoon naast je neer. Jammer. :evaw:

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:21 



 
Profiel   

Eh pardon? Er worden wat zadels door elkaar gehaald. Het zadel wat sommigen te klein vonden is een 15 inch en lag/ligt niet op mijn paard, dit nieuwe zadel is een 16 inch, net als het zadel wat ik voor mijn paard had en waar niemand commentaar op had. Dus het is dan eigenlijk gewoon een maatje groter. Er worden dus wat zadels door elkaar gehaald. :D Geeft niet, maar vraag het dan eerst gewoon.
Daarnaast kan een zelfde zitmaat ook te groot of te klein zijn, dat ligt ook aan het model van het zadel. Ik heb op diverse maten gezeten van 15.5 inch tot 17 inch. En in sommige zat ik wel fijn en andere niet.
Het zadel is op proef, kan dus terug. Ik kan er 2 weken op rijden om te kijken of alles goed voelt. Dus ik loop hierin geen risico. Ik ben er tot nu toe blij mee en kan het gewoon testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:30 



 
Profiel   

Heb je inmiddels al een ander zadel Germie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 21:11 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Heb je inmiddels al een ander zadel Germie?

Jazeker en mijn Garland is verkocht. Heeft enige tijd in de woonkamer op een bok gestaan, maar dan is het toch een onding he. :+ Dus maar te koop aangeboden toen ik zeker wist dat ik er niet meer op ging rijden. Maar nu hoop ik klaar te zijn qua zadels. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 05:38 



 
Profiel   

Vertel, ik denk dat we allemaal wel nieuwsgierig zijn en foto's willen zien van je nieuwe aanwinst! :D

Fijn dat je nu wat hebt gevonden! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 06:44 



 
Profiel   

Eh, het is van leer, met zon knop. Bruin. Verder geen fotos nog. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 06:57 



 
Profiel   

Hier dan de foto's van mijn zadel. Het ligt even in huis om het nog een keer in te vetten waar nodig en dan gaat het weer naar stal. Gisteren in de regen uit de auto gesjouwd, in huis neergezet en morgen moet het weer weg zijn uit de woonkamer. ;) Maar ben er blij mee. *\o/*
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 07:02 



 
Profiel   

Ziet er mooi uit! Waar heb je hem nou uiteindelijk gekocht? :D

Ik heb gisteren mijn billetjes kapot gereden tijdens een buitenrit. Ik twijfel al heel lang of ik een bontje op het zadel zou kopen, dus gisteren direct besteld en komt morgen al binnen. Ik ben benieuwd! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 08:22 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Ziet er mooi uit! Waar heb je hem nou uiteindelijk gekocht? :D

Ik heb gisteren mijn billetjes kapot gereden tijdens een buitenrit. Ik twijfel al heel lang of ik een bontje op het zadel zou kopen, dus gisteren direct besteld en komt morgen al binnen. Ik ben benieuwd! :D

Arthurs, 'Designed by Dale Chavez'. Lengte 65 cm, zitmaat 16 inch.

Ik heb een PK rijlegging gekocht en daar zitten wat van die antislipstukjes op. Had ik nooit moeten doen, dan rij ik dus door. Maar niet op dit zadel, maar op mijn oudere Stubben, kennelijk werkt het daar niet fijn op en bij andere zadels voel ik het niet eens. Heel vaag. Dus best wel spijt van die aankoop, al was het gelukkig een aanbieding. Ook het uittrekken vind ik niet fijn, het plakt aan je lijf en dus moet je het binnenste buiten uittrekken en dan weer omkeren voordat je het weer aan kunt trekken. Dat heb ik met normale rijbroeken niet. Is natuurlijk lekker non-western, maar ik heb nog steeds geen rijjeans. :P Ik rij met een rijbroek en westernlaarzen van Kramer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 08:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 35 van de 35 [ 864 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen