De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:15

De dikte is afhankelijk van wat paard en zadel nodig hebben. Ik meen dat 2,5 cm/1 inch de standaard dikte is, maar dat is wel afhankelijk hoever je ze kunt indrukken.
Ik heb wel eens iemand zien rijden op een pad van memory-foam van 5 cm dik, die moest om de 10 minuten nasingelen omdat die pad door de warmte zo inzakte.

Pads van € 13.50 zou ik links laten liggen óf hij moest afgeprijst zijn van 60/75 euro én door de duimtest komen :)
Goede pads zijn nu eenmaal aan de prijs en het gezegde 'alle waar naar zijn geld' gaat toch vaak echt wel op :)
Soms betaal je ook een (flink) deel voor de naam, maar vaak is goedkoop toch echt duurkoop.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:26

Een goede wolviltpad van 2,5cm dik betaal je rond de 250€ voor.
Daar doe je overigens wel heel lang mee.

Ik maak de mijne( Diamond Wool) schoon met de kartelrant van een zweetmes. Zo haal je de haren er af en aangekoekt zweet/stof en daarna goed kloppen. Komt nog veel stof af dan.
Dan is hij weer heel soepel

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:36

Een fleece kleedje van 13.50 is een leuk kleedje voor de kat :) voor op het paard is dat te zweterig en niet comfortabel. Er zijn ook wetenschappelijke artikelen met precieze drukverdeling per materiaal, maar een ruwe indicatie is even voelen wat je zelf door de pad heen voelt als je er een klap op geeft.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:23

DubbelFun schreef:
De dikte is afhankelijk van wat paard en zadel nodig hebben. Ik meen dat 2,5 cm/1 inch de standaard dikte is, maar dat is wel afhankelijk hoever je ze kunt indrukken.
Ik heb wel eens iemand zien rijden op een pad van memory-foam van 5 cm dik, die moest om de 10 minuten nasingelen omdat die pad door de warmte zo inzakte.

Pads van € 13.50 zou ik links laten liggen óf hij moest afgeprijst zijn van 60/75 euro én door de duimtest komen :)
Goede pads zijn nu eenmaal aan de prijs en het gezegde 'alle waar naar zijn geld' gaat toch vaak echt wel op :)
Soms betaal je ook een (flink) deel voor de naam, maar vaak is goedkoop toch echt duurkoop.

Memory foam is troep. Dat is ongeschikt voor zadelpads of sjabrakken. Inderdaad om de reden die jij noemt.

Ok, dus 2.5 cm is normaal. Dan lijkt mijn pad 'normaal'. Ik heb het niet nagemeten nog, maar als ik een cmband neem, dan is dat het wel ongeveer ja.

Maar velen rijden ook gewoon met pads van 80-100 euro zonder echt wol.

Ik ben echt heel erg blij met mijn wolvilten pad, die andere heb ik nog niet gebruikt (is eentje van rond de 100 euro nieuw met schoftuitsparing, geen idee of dat nut heeft, nog niet getest).
Maar serieus, dan kost een pad dus meer dan het zadel soms.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:38

Memoryfoam in combinatie met vilt is prima hoor, je moet alleen de soort hebben die extreem sterk is, niet de matraskwaliteit :)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:30


germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:07

Die lijkt mij nog wel vocht op te nemen. Er zijn ook van die Burioni pads en die zijn vrij ruw. Het is op zich ook mooi materiaal hoor, maar als je een paard hebt wat snel geschuurde haren hebt, dan zal dat met deze pads gebeuren. Dat is jammer, want je kunt deze wel weer vrij gemakkelijk wassen.
Die jij noemt lijkt mij op zich ook een fijne pad.

En waarom vind je de lengte ideaal? 76cm. De meeste zijn 80-82 cm. Nu is 4 cm verschil niet veel, maar kan net te kort zijn als je een lang zadel hebt. Bij mijn zadel zou het moeten kunnen die 76 cm.
Langer is toch niet erg? Of zie jij dat anders?

Dit lijkt mij wel een fijne pad:
https://www.profi-tack.de/long-trail-western-filzpad
Geen echte wol, maar zou wel vocht opnemen. Wel verschrikkelijk lelijk.

Dit lijkt mij wel een fijne die ook nog eens mooi is, ook geen wol:
https://www.profi-tack.de/mustang-conto ... h-west-pad

Echt wol en echt mooier dan die eerste en nog betaalbaar:
https://www.profi-tack.de/pool-s-wollfi ... ederbesatz

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:22

germie schreef:
Die lijkt mij nog wel vocht op te nemen. Er zijn ook van die Burioni pads en die zijn vrij ruw. Het is op zich ook mooi materiaal hoor, maar als je een paard hebt wat snel geschuurde haren hebt, dan zal dat met deze pads gebeuren. Dat is jammer, want je kunt deze wel weer vrij gemakkelijk wassen.
Die jij noemt lijkt mij op zich ook een fijne pad.

En waarom vind je de lengte ideaal? 76cm. De meeste zijn 80-82 cm. Nu is 4 cm verschil niet veel, maar kan net te kort zijn als je een lang zadel hebt. Bij mijn zadel zou het moeten kunnen die 76 cm.



Zadel is zeker niet lang,. Al zou een 80cm ook wel kunnen. Maar iets korter is ook goed. Vandaar
Schuurplekken ... Weet ik niet als ze dat snel krijgt.
Leek me door het materiaal etc wel een fijne pad vandaar. Wil sowieso twee pads ivm wassen/ schoonmaken drogen.
Er komt een pools zadel de round.
Ik woon in Duitsland dus duitse sites zijn ook ideaal

Deze wou ik bestellen

https://www.hood.de/i/western-imports-c ... EREALw_wcB

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:31

Wat ik overigens nog niet geheel begrijp, er zijn buildup pads. Sommigen zijn voor breder. Dat lijken er maar een paar te zijn. Daar kan ik me iets bij voorstellen dat je dan een te breed zadel opvult met een pad en dan kunt rijden.

Maar er zijn ook pads die over de gehele lengte het zadel omhoog zouden brengen? https://www.profi-tack.de/showman-felt- ... tus-design
Maar geven die dan niet hetzelfde effect als gewoon een dikkere pad er onder leggen? Of 2 pads op elkaar?
Wat wil je hier dan mee bereiken? Blijf je wel stabiel zitten met zo'n pad omdat die de voorkant en achterkant van het zadel mogelijk niet kan dragen?
Je lost hier toch geen bruggend zadel mee op? Want dat lees ik hier wel: https://www.profi-tack.de/cashel-swayback-cushion-pad

Ga je dan eigenlijk een beetje hetzelfde doen als bij Engelse zadels, een soort kussens aanpassen zodat het zadel 'past'?

Ik ga denk ik eens bij die Profi tack kijken als de winkel daar weer open is. Dat schijnt ook een grote winkel te zijn en is dichterbij dan Arthurs voor mij. En als ik het combineer met een duikje en een bezoek aan Kramer in Westerstede, dan kan ik bij 2 winkels westernspullen voelen.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:40

Germie
Daar zit ik dus ook mee, ik vind het lastig. Vandaar vroeg ik dat de csf pad wel "goed" was.
Veelal in het boomloos concept wil dat prima (combinatie ruiter paard)
Heb een freemax gehad en cow... Vreselijk hard zadel voor mij auuw. Erg jmmr want vind het een super mooi zadel

Het aangepaste zadel wat hier komt voor mijn paard laag evt alsof het er voor gemaakt was.. wel een Pools.. Maar goed ben toch recreatie ruiter met veel buitenritten. En er zit een zachte zit in..
Nu zag ik hier im dl ook een aantal wade zadels te koop staan. (Koop je zo niet op gok natuurlijk) maar hadden veelal harde seats.(voor mij no go) Continental hebben we ook gepast was te krap.
Pullman wou ook wel
En de crates lag ook goed. Allen full Quarter boom.
Maar geen gelseat.. (valt gewoon weg af, helaas zijn mijn zitbeenknobbels iets langer dan gemiddeld)

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:11

Die pads met 'build up' over de hele lengte is eigenlijk gewoon een pad die normale dikte heeft, maar aan de zijkanten dunner is waardoor het lijkt alsof de pad heel dik is.

Goede kwaliteit memory-foam geloof ik pas als ze me kunnen vertellen welke soort er in zit of dat ik het zelf kan voelen.
Wat dat betreft heb ik goede ervaring met de Skito pads en hun combi vilt-mf.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:18

DubbelFun schreef:
Die pads met 'build up' over de hele lengte is eigenlijk gewoon een pad die normale dikte heeft, maar aan de zijkanten dunner is waardoor het lijkt alsof de pad heel dik is.

Goede kwaliteit memory-foam geloof ik pas als ze me kunnen vertellen welke soort er in zit of dat ik het zelf kan voelen.
Wat dat betreft heb ik goede ervaring met de Skito pads en hun combi vilt-mf.


Dus zou de csf pad afvallen?
Het zijn wel dikke pads maar geen idee wat ze onder een zadel doen

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:20

DubbelFun schreef:
Die pads met 'build up' over de hele lengte is eigenlijk gewoon een pad die normale dikte heeft, maar aan de zijkanten dunner is waardoor het lijkt alsof de pad heel dik is.

En wat is dan het nut van die pads?
Wat kun je er mee bij een 'niet passend' zadel? Of is het vooral een verkooppraat?
Bij engelse zadels heb je immers schoftvullers zoals de buildup pads die voor dikker zijn. ZE noemen dat dan front raisers. Maar over de gehele lengte een dikke pad ken ik niet. Of moet dat extreem dikke kussens vervangen die gebruikt worden bij ronde bomen die kuipzittingen maken bij Engelse zadels?

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:24

CSF ken ik niet wel de CSI, die wordt in Amerika veel gebruikt onder boomloos en gewone zadels.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:26

germie schreef:
En wat is dan het nut van die pads?
Wat kun je er mee bij een 'niet passend' zadel? Of is het vooral een verkooppraat?
Bij engelse zadels heb je immers schoftvullers zoals de buildup pads die voor dikker zijn. ZE noemen dat dan front raisers. Maar over de gehele lengte een dikke pad ken ik niet. Of moet dat extreem dikke kussens vervangen die gebruikt worden bij ronde bomen die kuipzittingen maken bij Engelse zadels?

De pad heeft geen bijzonder nut, behalve dat er bespaard is op materiaal om de hele pad van gelijke dikte te maken. Dat zal ook wat in gewicht schelen. De pad is dus níet dikker dan een normale pad, het lijkt alleen zo.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:58

Je moet wel ook naar je zadel kijken. Een zadel hoort gewoon goed te passen. Maar als je ene goede kwaliteits zadel hebt dat redelijk nieuw is, zit er vaak nog een dik schaap onder. Dan moet je er eigenlijk geen dikke pad nog onder willen. Daarvoor zijn iets dunnere pads geschikt. Die komen bij mij ook wel door de duim-vinger test, maar schelen wel een stuk onder het zadel.

Onder een oud zadel kan je ook een nieuw schaap doen, maar veel doen het niet. Ik ook niet en rij onder de echt gebruikte zadels wel met de dikke wolvilten pads.

Ik heb ook gewoon Diamond wool, maar die zijn er wel in kleuren. En zeker voor trainen is een gewone kleur toch prima? Volgens mij let niemand daarop. Ik zal niet snel paars kopen, maar verder kan je met nette kleuren gewoon trainen.
Diamond wool heeft ook met een print laag bovenop.

Volgens mij had 5 star met een kleurtje in het vilt. 5 star heeft ook speciale spons dingen om ze schoon te maken. Kan je een diamond wool ook mee doen.

Ze zijn tussen de 150 en 300 euro, dus echt niet duurder dan een zadel.
Daar tegenover denk ik wel dat ik veel minder pads heb dan toen ik engels reed en dekjes in alle kleuren en soorten en maten had.
Wil je wel met kleurtjes rijden is investeren in gekleurde blankets wel een idee. Die zijn in verhouding goedkoper en kan je makkelijk afwisselen.

Ik heb zelf echt ene hekel aan inlages.

Voor mijn ene ruin ooit een build op gekocht, omdat hij ouder werd en in viel na stil staan. Zadel eerst weer laten nakijken en toen tijdje met handdoekje gereden. Daarna nog eens gekeken en bij die shop de build up gekocht. De rest van het zadel lag nog goed, maar pony werd ouder en had dus stil gestaan.
Een paard op leeftijd dat van dagelijks trainen naar stilstaan gaat, is een ding.

Mn merrie is 28 en heeft een swayback pad. Ze gaat alleen nog mee een rondje stappen voor het idee, maar dan moet het alsnog goed liggen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:53

Een buildup pad is bedoeld voor hele jonge paardjes die nog geen bespiering naast de schoft op de schouders hebben. Is een lapmiddel voor in het begin.
Buildups over de hele lengte is als ze schraal op de rug zijn dus nauwelijks rug bespiering. Als dat er allemaal wel weer zit dan word er een gewone pad gebruikt.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:44

Ik heb een wolvilt pad besteld..
Bedankt voor jullie reacties

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:48

paddraigh schreef:
Ik heb een wolvilt pad besteld..
Bedankt voor jullie reacties


Leuk, welke?

Berg hem wel goed op. Je wil niet dat muizen hem zien als potentieel nestmateriaal.

Ik hang ze uit en daarna in een soort tassen/koffers van Ikea voor kussens en dekens denk ik? Je hebt ze in zwart en wit en passen pads precies in. In principe ook wel 2 of 3 op elkaar of zweetdeken erbij.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:48

superpony schreef:
paddraigh schreef:
Ik heb een wolvilt pad besteld..
Bedankt voor jullie reacties


Leuk, welke?

Berg hem wel goed op. Je wil niet dat muizen hem zien als potentieel nestmateriaal.

Ik hang ze uit en daarna in een soort tassen/koffers van Ikea voor kussens en dekens denk ik? Je hebt ze in zwart en wit en passen pads precies in. In principe ook wel 2 of 3 op elkaar of zweetdeken erbij.


O zeker Berg ik hem goed op!
Laat ze eerst in huis drogen en dan gaan ze in een afgesloten bak. Daar waar je ook je tuinstoel kussens in kunt doen. Ideaal

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:00

Waar heb je de pad besteld?
Ik leg de mijne op de kop op stal te drogen. Helaas zitten daar wel muizen, maar de pad komt niet op de grond. Ik hoop dat dat goed blijft gaan.

Zag nog een advertentie van een gebruikt westernzadel, en dat zadel is mooooooooi. Geen zilver, daar hou ik niet van, maar tooling van boven tot onder. Maar ja, daar heb je niets aan als het niet past. Maar er zijn zadelmakers die er echt kunstwerken van maken.
Dan is Garland maar een simpel zadeltje qua tooling.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:17

Tooling 'all over' kan mooi zijn, maar sommige vind ik ook té druk. En het is een kunst dat is waar, maar blijft een kwestie van smaak. Opera (zingen) is ook een kunst, maar ik pas ;)

Wel mooi
Afbeelding

Niet mooi (jmho), maar wel heel knap gedaan
Afbeelding

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:21

Met die onderste durf je niet meer te rijden, straks slijt het. Haha. Maar het kan inderdaad ook te worden. Echter, de tooling an sich op het onderste zadel vind ik wel erg gaaf. Maar de zit mag gewoon glad zijn. En de beugels hoeven ook geen tooling te hebben.
Maar toch zou ik als het puur om uiterlijk gaat het onderste zadel kiezen. Ik vind dat echt knap gedaan. En helaas kun je het dus niet meer doen op een effen gebruikt zadel, anders zou het achteraf ook altijd nog kunnen.

Hoe wordt er op wedstrijden eigenlijk gekeken naar houding en zit van de ruiter?
En zijn er mensen die pleasure doen met een 'gewoon' zadel zonder allerlei zilverwerk?

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:46

germie schreef:
Hoe wordt er op wedstrijden eigenlijk gekeken naar houding en zit van de ruiter?
En zijn er mensen die pleasure doen met een 'gewoon' zadel zonder allerlei zilverwerk?
Alleen in de pleasure wordt naar de houding gekeken, maar het vormt een klein deel van de score. In de andere onderdelen gaat men er vanuit dat je je zelf wel straft met een verkeerde houding; je zit je paard in de weg en die zal niet optimaal kunnen fungeren.
Qua zilver zou het niet uit mogen maken in de score, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een jury er niet gevoelig voor is, net als voor dames met een net iets uitdagender bloesje en anders wel een voorliefde voor bijv. palomino's :)
Niet dat iemand met grove fouten er hoger door eindigt, maar als het gelijk dreigt te eindigen qua punten kan het net het verschil maken 8-)

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:53

DubbelFun schreef:
germie schreef:
Hoe wordt er op wedstrijden eigenlijk gekeken naar houding en zit van de ruiter?
En zijn er mensen die pleasure doen met een 'gewoon' zadel zonder allerlei zilverwerk?
Alleen in de pleasure wordt naar de houding gekeken, maar het vormt een klein deel van de score. In de andere onderdelen gaat men er vanuit dat je je zelf wel straft met een verkeerde houding; je zit je paard in de weg en die zal niet optimaal kunnen fungeren.
Qua zilver zou het niet uit mogen maken in de score, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een jury er niet gevoelig voor is, net als voor dames met een net iets uitdagender bloesje en anders wel een voorliefde voor bijv. palomino's :)
Niet dat iemand met grove fouten er hoger door eindigt, maar als het gelijk dreigt te eindigen qua punten kan het net het verschil maken 8-)

Ok, dus ik zou dan rustig met kortere beugels kunnen blijven rijden als dat fijner blijft voelen. Tja, erfenis springen.
Maar met een basiszadel kan dus eigenlijk gewoon alles eerst.