De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:12

Op het niveau waar jij op gaat starten kun je overal mee rijden als het er maar netjes verzorgd uit ziet. Het 'kerstbomeneffect' is leuk voor nationaal niveau :)

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:25

Leuk topic, interessant om zo mee te lezen. :)

@Anita welke pad heb je nou gekocht? Of heb ik daar net overheen gelezen... Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal op jouw paard staat.

@Germie ik weet niet waar in NL je woont maar als je The Cowgirls volgt op facebook die organiseren leuke oefen wedstrijden. Leuk om misschien mee te beginnen. Hoe gaan je lessen nu?

Zelf op dit moment nog geen zadel. Hoop van het voorjaar/zomer zo ver te zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:30

De pleausre in Nederland is niet zo heel hoog van niveau en ook geen grote groep. Als je net start, kan er nog heel veel.

Bij de AQHA zie je bijv wel wat serieuze pleasure ruiters. Daar wordt wel met bling gereden en ook wel de echt typische pleasure paarden die ook pleasure gestyled zijn.
Maar eerlijk.........Men wil reining de naam geven, maar wat daar gebeurt met losrijden, draait je maag van om. Kunnen ze nog zo netjes willen zitten.

Bij de Wran kan iedereen starten en je begint bij het begin. Ik vind dat je je netjes hoort te presenteren als je daar klaar voor bent. Dat wil niet zeggen dat je al op niveau moet rijden, maar heb bij de Wran echt dingen gezien die gewoon niet op ene wedstrijd thuis horen.
Niet gepoetste paarden, Kleding en tack die niet geheel verzorgd ogen en het rijden zelf dat nog alle kanten op gaat. En dan bedoel ik echt niet een foutje, maar gewoon echt niet klaar om wedstrijden te rijden.

Mensen zien dat vaak zelf ook wel en haken af of verbeteren. Als het goed gaat, loop je zo de Wran door.

Het gaat er niet om hoe lang of hoe kort je beugels zijn. Ik rij ook niet met lange beugels, maar mijn benen liggen wel correct en ik zit niet in stoelzit. Zelfde als met springen. Heb ik vroeger veel gedaan, maar dan zit je alsnog netjes.

Overigens is het beter om een pad niet op zijn kop te drogen. Dat heb ik vroeger ook gedaan, maar dan trekt het vuil er juist in. Wel moet er van onderaf een luchtstroom zijn.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:04

Ik heb een wolvilt pad gekocht bij kramer hier in Duitsland .
Prijs viel mee zou de link even opzoeken. zodra het zadel en pad er zijn show ik het!!

https://www.kraemer.de/Themen/Westernre ... ral-Square


Mbt beugels ben ik wel erg... Moet ze echt lang hebben.
Voor mijn andere paard komt er een dress zadel (wintec thorowgood ofzo)

Gerliev Lianne toch?
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 19-01-21 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:11

superpony schreef:
De pleausre in Nederland is niet zo heel hoog van niveau en ook geen grote groep. Als je net start, kan er nog heel veel.

Bij de AQHA zie je bijv wel wat serieuze pleasure ruiters. Daar wordt wel met bling gereden en ook wel de echt typische pleasure paarden die ook pleasure gestyled zijn.
Maar eerlijk.........Men wil reining de naam geven, maar wat daar gebeurt met losrijden, draait je maag van om. Kunnen ze nog zo netjes willen zitten.

Bij de Wran kan iedereen starten en je begint bij het begin. Ik vind dat je je netjes hoort te presenteren als je daar klaar voor bent. Dat wil niet zeggen dat je al op niveau moet rijden, maar heb bij de Wran echt dingen gezien die gewoon niet op ene wedstrijd thuis horen.
Niet gepoetste paarden, Kleding en tack die niet geheel verzorgd ogen en het rijden zelf dat nog alle kanten op gaat. En dan bedoel ik echt niet een foutje, maar gewoon echt niet klaar om wedstrijden te rijden.

Mensen zien dat vaak zelf ook wel en haken af of verbeteren. Als het goed gaat, loop je zo de Wran door.

Het gaat er niet om hoe lang of hoe kort je beugels zijn. Ik rij ook niet met lange beugels, maar mijn benen liggen wel correct en ik zit niet in stoelzit. Zelfde als met springen. Heb ik vroeger veel gedaan, maar dan zit je alsnog netjes.

Overigens is het beter om een pad niet op zijn kop te drogen. Dat heb ik vroeger ook gedaan, maar dan trekt het vuil er juist in. Wel moet er van onderaf een luchtstroom zijn.


Nou zitten daar natuurlijk ook wel jonkies tussen waarbij het thuis in het trainen eigenlijk wel lekker gaat en die de eerste keren op vreemd terrein gewoon uit hun stekker gaan ;)
Vriendin had haar paard thuis en op de oefenlocatie altijd prima voor elkaar, ging op wedstrijd en of het nou de veelheid paarden was of haar eigen spanning: beestje ging altijd in het bit hangen en rennen... Ga je dan, met je goede fatsoen een trail proef in :(:)

Maar inderdaad, bij veel combinaties denk je wel 'thuis nog even verder oefenen'.

Verder zeker eens met je post! :j

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:14

Ik heb dat soort pads nooit zo begrepen...dat er een gat zit op de plek van de schoft heb ik al mijn twijfels over of dat niet gaat knellen (of het moet aan de binnenkant mooi afgeschuind zijn) en dan daarvóór weer een stukje dik/dicht met leer verstevigd; alsof de hals van een paard op die plek ineens lager ligt ??
Of is dat om de juiste houding voor de zgn peanutrollers te krijgen...

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:21

Gerliev schreef:
Leuk topic, interessant om zo mee te lezen. :)

@Anita welke pad heb je nou gekocht? Of heb ik daar net overheen gelezen... Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal op jouw paard staat.

@Germie ik weet niet waar in NL je woont maar als je The Cowgirls volgt op facebook die organiseren leuke oefen wedstrijden. Leuk om misschien mee te beginnen. Hoe gaan je lessen nu?

Zelf op dit moment nog geen zadel. Hoop van het voorjaar/zomer zo ver te zijn.

Ik heb al wel 3 lessen gehad (LOL), maar het voelt goed en ik denk dat we klaar zijn voor wat simpels, al weet ik nog niet waar te beginnen. De lessen zijn ook niet wedstrijdgericht. Maar mijn paard loopt gewoon echt veel fijner zo. Ik ben wel zo dat ik niet meer echt ga rijden naar wedstrijden zoals ik vroeger deed. Maar als er wat in de buurt is en het kan weer, dan denk ik dat ik me gewoon in ga schrijven mits het betaalbaar is (de knhs vind ik op dit moment niet leuk meer qua kosten). Ik ben iemand van meedoen, ik ben geen kijker, ook nooit geweest, bij geen enkele sport overigens.
Ik moet nog wel wat aan mijn houding werken, ik kijk naar beneden. En heb de beugel eigenlijk te kort, maar ik rij nu 1 gat langer en dat voelt bij mij eigenlijk te lang. Maar mijn instructeur heeft mij nog niet zien zitten in real life op het zadel, dus dat zal de volgende keer wel gebeuren.
Ook zal ik nog meer met die teugelbrug moeten rijden. Ik doe dat nu vaak een paar rondjes om het toch te leren, maar nog niet een hele training. Eerst paard fijn, daarna ik fijn is hoe we het aanpakken.
Maar ik merk gewoon ook bij het Engelse rijden dat ik een fijner paard krijg. Ze was mij vorige week zelfs te heet met springen, trok op de sprong en dat ben ik niet gewend. Normaal is ze gewoon enthousiast, niet heel heet.
Ik hoef niet bang te zijn dat dat mijn paard zelf niet braaf is, die is echt alles en overal gewend om te lopen. Ze kan wel eens kijkerig zijn, maar het is geen jonkie die zich gaat misdragen. Ook is mijn tuig gewoon verzorgd en dan zal ik ook zorgen voor iets van een jeans en boots natuurlijk. Maar ik zal niet met het duurste en meest luxe aankomen. En tja, als je een trailproef wilt doen en je kunt thuis niet oefenen omdat je het materiaal niet hebt, dan moet dat op wedstrijden. Dan zal het een keer mis gaan, en een volgende keer hopelijk al wat beter. Zo moet je het ook zien. Maar een pleasure of een showmanship under saddle zijn natuurlijk rubrieken waar je erg snel aan mee kunt doen. En ik neem aan dat in de reining ook niet direct stops en spins gevraagd worden.

Ik heb tussendoor nog 1 Engelse dressuurles gehad, die ging ook goed.
Geheel met losse binnenteugel rijden lukt nog niet, maar er zitten wel hele stukken bij al dat ik haar op de buitenteugel en binnenbeen kan laten buigen. Rechtsom gaat iets moeilijker, maar stellen van rechts naar links gaat goed. Ook in het halthouden blijft ze ontspannen rond. Achterwaarts wisselt. Meestal moet het nog te 'Engels', oftewel hand en been. Ook moet ze nog steeds scherper, maar ja, het is ook een flegmatiek paard. Echter, ik had laatst een heel mooi appuyement weer (in westernzadel), en heb ook al weer een paar hele fijne enkelvoudige wissels gereden die gewoon echt op niveau waren. En dat zonder het getrek waar ik de punten mee haalde, puur op zit. Maar het blijft nog wennen, ik heb dan mijn handen snel weer te ver naar mijn lichaam bij langere teugels. En ik rij ook nog niet zonder zweep. Ach ja, als je maar lol hebt toch?
Helaas rij ik meestal alleen, dus echt foto's heb ik nog niet, en dan moet je iemand in de bak hebben die ook nog eens niet alleen maar staarten of hoofden op de foto zet. ;) Ik heb er wel een paar waar ze fijn loopt, maar nog geen foto's waar ik met langere beugels rij. Dit was overigens de 2e keer in een westernzadel, eerste keer met de Garland om te proberen, dus nog even zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Maar pads met uitsparingen zijn dus geen aanrader? Ik heb dus nu een niet anatomische van wolvilt, gewoon grijs. En eentje met rood-wit met een schoftuitsparing (V-vorm). Die heb ik nog niet onder mijn zadel gehad omdat ik die van vilt gewoon fijn vind en die andere voelt al minder fijn aan. Is anatomisch een must? Het lijkt bij mijn paard niet echt nodig, maar wolvilt vormt zich ook gewoon.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:25

Jammer dat je reining weer in een kwaad daglicht zet Superpony. Wanneer ben je voor het laatst op een show geweest?
Als je een keer wat rottigs ziet dan wil het niet zeggen iedereen zo rijd en het altijd zo is. Precies zoals bij elke andere discipline je wel eens wat kan zien wat je niet leuk vind.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:26

Popstra schreef:
Jammer dat je reining weer in een kwaad daglicht zet Superpony. Wanneer ben je voor het laatst op een show geweest?
Als je een keer wat rottigs ziet dan wil het niet zeggen iedereen zo rijd en het altijd zo is. Precies zoals bij elke andere discipline je wel eens wat kan zien wat je niet leuk vind.


Ik lees het precies andersom: ze zegt 'reining heeft de naam, maar in de pleasure kan men er ook wat van, en erger' volgens mij?

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:33

DubbelFun schreef:
Ik heb dat soort pads nooit zo begrepen...dat er een gat zit op de plek van de schoft heb ik al mijn twijfels over of dat niet gaat knellen (of het moet aan de binnenkant mooi afgeschuind zijn) en dan daarvóór weer een stukje dik/dicht met leer verstevigd; alsof de hals van een paard op die plek ineens lager ligt ??
Of is dat om de juiste houding voor de zgn zepeanutrollers te krijgen...


Mijn vriendin heeft deze en is anatomisch gevormd ,dus ik snap je reactie niet zo?
Die open stukken zie ik ook bij de diamond wool pads

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:38

Skippy01 schreef:
Popstra schreef:
Jammer dat je reining weer in een kwaad daglicht zet Superpony. Wanneer ben je voor het laatst op een show geweest?
Als je een keer wat rottigs ziet dan wil het niet zeggen iedereen zo rijd en het altijd zo is. Precies zoals bij elke andere discipline je wel eens wat kan zien wat je niet leuk vind.


Ik lees het precies andersom: ze zegt 'reining heeft de naam, maar in de pleasure kan men er ook wat van, en erger' volgens mij?

Ahja,zo kan het ook bedoeld zijn :o
Dan nog blijf Bij mijn laatste zinnen uit mijn post. Niet iedereen is hard en onvriendelijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:41

Popstra schreef:
Ahja,zo kan het ook bedoeld zijn :o
Dan nog blijf Bij mijn laatste zinnen uit mijn post. Niet iedereen is hard en onvriendelijk.


Nee, niet iedereen. En ook niet iedereen is aardig tegen zijn paard. En dat geldt voor iedere tak van sport uiteindelijk :)
Enige dat je kunt doen is je eigen paard zo fair mogelijk rijden, een fijn voorbeeld geven, en van echte misstanden melding maken bij de verantwoordelijke persoon op het terrein.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:59

Ik denk dat het overal in de sport er niet altijd vriendelijk aan toe gaat. Maar om het dan gewoon niet te doen? Je kunt inderdaad prima zelf dan het goede voorbeeld laten zien lijkt mij.

Maar reining op beginnersniveau, wat moet ik me daar bij voorstellen? En is dat kwa plukken en rukken dan vergelijkbaar met de B dressuur? Want ja, daar zie je het ook wel, maar het is niet zo dat ik dan niet zal starten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:04

germie schreef:
Ik denk dat het overal in de sport er niet altijd vriendelijk aan toe gaat. Maar om het dan gewoon niet te doen? Je kunt inderdaad prima zelf dan het goede voorbeeld laten zien lijkt mij.

Maar reining op beginnersniveau, wat moet ik me daar bij voorstellen? En is dat kwa plukken en rukken dan vergelijkbaar met de B dressuur? Want ja, daar zie je het ook wel, maar het is niet zo dat ik dan niet zal starten.


https://www.wran.nl/wran-wedstrijden/pa ... s-reining/

Het is allemaal wat eenvoudiger: minder spins (en correct is wel belangrijk, maar ze gaan vaak ook nog niet op tempo), stops zie je vaak die die nog niet echt sliden. Net als de b-dressuur dus: minder spectaculair om te zien dan de GP ;)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:06

paddraigh schreef:
DubbelFun schreef:
Ik heb dat soort pads nooit zo begrepen...dat er een gat zit op de plek van de schoft heb ik al mijn twijfels over of dat niet gaat knellen (of het moet aan de binnenkant mooi afgeschuind zijn) en dan daarvóór weer een stukje dik/dicht met leer verstevigd; alsof de hals van een paard op die plek ineens lager ligt ??
Of is dat om de juiste houding voor de zgn zepeanutrollers te krijgen...


Mijn vriendin heeft deze en is anatomisch gevormd ,dus ik snap je reactie niet zo?
Die open stukken zie ik ook bij de diamond wool pads


Edit check net mijn mail en heb ook een diamond wool pad black gold gekocht..
Dus in ieder geval een goede pad erbij ;)

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:24

DubbelFun schreef:
Ik heb dat soort pads nooit zo begrepen...dat er een gat zit op de plek van de schoft heb ik al mijn twijfels over of dat niet gaat knellen (of het moet aan de binnenkant mooi afgeschuind zijn) en dan daarvóór weer een stukje dik/dicht met leer verstevigd; alsof de hals van een paard op die plek ineens lager ligt ??
Of is dat om de juiste houding voor de zgn peanutrollers te krijgen...

paddraigh schreef:
Mijn vriendin heeft deze en is anatomisch gevormd ,dus ik snap je reactie niet zo?
Die open stukken zie ik ook bij de diamond wool pads

Je ziet die pads idd heel veel, maar daarom kan het concept wel gewoon niet goed zijn. Het is iig niet mijn ding, ik vind ze gewoon niet logisch.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:29

Laatst bijgewerkt door paddraigh op 19-01-21 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:34

Ik denk dat dat Superpony was :)
Het merk is op zich niks mis mee hoor, het ligt aan mij :)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:35

Iedereen heeft zijn voorkeur!
Mijn kifra pad is in ieder geval verkocht.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:43

Altijd prettig als dat ook vlot gaat :) Er is best wel vraag naar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:11

Popstra schreef:
Jammer dat je reining weer in een kwaad daglicht zet Superpony. Wanneer ben je voor het laatst op een show geweest?
Als je een keer wat rottigs ziet dan wil het niet zeggen iedereen zo rijd en het altijd zo is. Precies zoals bij elke andere discipline je wel eens wat kan zien wat je niet leuk vind.


Wat Skippy zegt; Mensen oordelen altijd over de reining, maar wat ik heb gezien bij de AQHA pleasure draait mn maag van om.

De laatste shows mocht niemand heen, maar daarvoor zijn wij gewoon nog geweest. Ook niet eens gek lang geleden bij een clinic.

En ik heb toevallig wat mensen die filmpjes plaatsen van hun training die gewoon echt walgelijk zijn. Zolang dat acceptabel is voor mensen, word ik er niet positiever van.

Ik ben helemaal niet tegen de sport. Dat heb ik ook nog nooit gezegd. Maar de mensen die zowel thuis als op show netjes trainen en rijden, zijn echt in de minderheid. Maar het wordt geaccepteerd. Helaas........

Het maakt ook dat het een wereld op zich wordt. Mensen blijven elkaar aanmoedigen, steunen en de hand boven het hoofd houden.

Buiten dat weet ik wel mensen zo af en toe die een paard proberen te kopen. En dan wil je ook niet weten wat men tegenkomt. Ik probeer echt 100x alles te relativeren en goed te praten. Ook om de sport te beschermen en mensen te laten in zien dat het echt anders kan.

De overstap van Wran naar AQHA of DRHA is vrij groot qua niveau. En dat is misschien wel prima, want een grote groep mensen wil gewoon voor de lol rijden en starten.


paddraigh schreef:
je was toch voor de diamond wool pads?
Of haal ik nou iemand anders met jou door elkaar?
Afijn maakt ook niet uit natuurlijk

https://www.profi-tack.de/diamond-wool- ... foQAvD_BwE


Ik heb wel diamond wool pads. Vind ze van hele goede kwaliteit. Ik heb ook helemaal geen last van dat open stuk. Dat heb ik bij alle vilten pads.
De quarters hebben ook helemaal niet zoveel schoft dat dit helemaal door dat gat komt. En ik heb nog nooit gemerkt dat het ze dwingt anders te lopen.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:15

Mijn vriendin bevalt de pad ook goed. Dus zit vast goed..

Ik rijd gewoon buiten in de bos en maak km.. helemaal geen sport voor ons meer...

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:16

superpony schreef:
De quarters hebben ook helemaal niet zoveel schoft dat dit helemaal door dat gat komt. En ik heb nog nooit gemerkt dat het ze dwingt anders te lopen.

Quarters niet (op de pleasure kastelen na) en de meeste koudbloedrassen hebben het ook niet, maar een WPN'r of een Fries doe je echt geen plezier met zo'n 'dwingende' pad.
En ook op mijn Paint zou die absoluut niet lekker zitten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:32

DubbelFun schreef:
superpony schreef:
De quarters hebben ook helemaal niet zoveel schoft dat dit helemaal door dat gat komt. En ik heb nog nooit gemerkt dat het ze dwingt anders te lopen.

Quarters niet (op de pleasure kastelen na) en de meeste koudbloedrassen hebben het ook niet, maar een WPN'r of een Fries doe je echt geen plezier met zo'n 'dwingende' pad.
En ook op mijn Paint zou die absoluut niet lekker zitten.


Daar moet ik even beeld bij hebben.

De pads bestaan sws uit 2 delen met een naad in het midden. Als je hem niet strak over de schoft trekt, merk je dat toch niet? Met dat gat hoef je niks. Daar is je pad ook 2cm dik en voor je daar een schoft doorheen hebt.........

Dan wil jij teruggesneden schoft hebben? Dat beperkt je keuze wel weer iets denk ik?

Volgens mij is de swayback met teruggesneden schoft. Maar mijn man rijdt daarmee, dus niet op gelet nog.

Summerdreams

Berichten: 1272
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:48

DubbelFun schreef:
Ik heb dat soort pads nooit zo begrepen...dat er een gat zit op de plek van de schoft heb ik al mijn twijfels over of dat niet gaat knellen (of het moet aan de binnenkant mooi afgeschuind zijn) en dan daarvóór weer een stukje dik/dicht met leer verstevigd; alsof de hals van een paard op die plek ineens lager ligt ??
Of is dat om de juiste houding voor de zgn peanutrollers te krijgen...


Huh maar je voorkant van je pad komt niet op de hals?
Ik heb zelf tig pads en vind deze toevallig juist een van de fijnste :j het ligt trouwens sowieso niet op de schoft want je trekt 'm altijd omhoog je fork in zeg maar. Het is gewoon een soort ruggegraatvrijheid en dat voorste stukje met leer zit er omdat er anders teveel zijwaartse krachten opkomen en hij eerder kapot gaat door uit scheuren. Rijd wel pleasure maar dit heeft niks met peanutrollers te maken :D