De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:53

Volgens mij valt er voor mij niet veel over te stappen naar de drha of de aqha met een kwpn-er.
Of zou je theoretisch met elk paard naar internationale reiningwedstrijden kunnen? Want die quarter komt er voorlopig niet, zelfs niet als ik western als hoofdtak zal nemen. Dan nog blijft een paard wat goed kan springen een must, ook al spring ik zelf zelden.
Dus dan wordt het gewoon de wran als er ooit wedstrijden komen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:45

germie schreef:
Volgens mij valt er voor mij niet veel over te stappen naar de drha of de aqha met een kwpn-er.
Of zou je theoretisch met elk paard naar internationale reiningwedstrijden kunnen? Want die quarter komt er voorlopig niet, zelfs niet als ik western als hoofdtak zal nemen. Dan nog blijft een paard wat goed kan springen een must, ook al spring ik zelf zelden.
Dus dan wordt het gewoon de wran als er ooit wedstrijden komen.


De rasverenigingen lopen niet geweldig en hebben vaak wel all breed klasses die ze uitschrijven.

De Wran en DRHA zijn voor iedereen. Maar bij de DRHA hoef je het eigenlijk niet te proberen met een niet goed reining paard.
Het niveau van de reining is daar wel serieus.

Bij Wran wedstrijden starten doorgaans weer nauwelijks serieuze reining ruiters, omdat te vaak de bak ruk is. Dan beloven ze een reiningbodem en is die er gewoon niet of echt heel slecht. Daar rij je je goede paard niet op kapot natuurlijk.

Dat houdt wel in dat het niveau bij de Wran niet geweldig is op reining gebied.

Maar mensen vinden het bijv leuk om meerdere onderdelen te starten en dan is een dagje Wran echt goed geschikt.

En sla trail niet over. Kijk eens naar ene goede trail. Je kan het goed zelf oefenen en je paard moet ook goed gereden zijn, fijn aan de hulpen staan etc.

Wat wel heel geschikt is en echt in opmars is de laatste jaren, zijn de ranch onderdelen.

Online is er ook een en ander georganiseerd. Wel leuk om te zien en mensen doen echt hun best. Dan zie je ook de verschillen per onderdeel qua kleding stijl bijv.
Waar een starter prima met basis uitrusting kan beginnen, als het maar aan de regels voldoet. Die moet je wel even gaan lezen.

3 Lessen is wel echt bizar weinig om wedstrijden te starten en misschien wel zonde van je geld als de inschrijvingen duur zijn. Geen idee wat KNHS vraagt.
Maar je moet sws van die zweep af.

Appuyeren kan gewoon in een westernzadel. In principe moet je paard gewoon wijken voor druk en heb je body control. Je wil schouders en heup bijv kunnen plaatsen waar je wil met lichte druk en uitnodiging.
Heel veel western ruiters gymnatiseren wel en een hele hoop wat minder of op een andere manier dan het dressuurmatige. Door de jaren heen zijn bijv spins ontwikkelt en zijn er wel verschillende meningen en voorbereidingen langs gekomen. Maar je kan je voorstellen dat een paard dat stijf is nooit kan spinnen.

Met een quarter kun je ook een sprongetje maken als je dat wil. Ze zullen het niet in basis training hebben gekregen, maar je kan het ze prima leren. Laat ze heel af en toe ter afwisseling vrij springen.

Ik vind als ik in het bos rij een tak springen ook nog steeds leuk. En met mijn New Forest ( springen gefokt ) heb ik weleens wat meer gesprongen. Ben je in een springtuin aan het rijden en dan staat het er toch. 80cm/1m kan prima, afhankelijk van de techniek van je paard en je eigen handigheid.
Enige is, dat ik met hem minder heb getraind op afstanden en tussen de srongen, want is altijd western getraind.....Maar voor de leuk kan dat prima.

Er zijn ook mensen die engels rijden met een quarter he?! Mensen die al een quarter hadden en toch terug gingen naar de engelse sport en paard niet wilden verkopen.
Of mensen die een quarter hebben en het kind lessen volgt bij de plaatselijke manege en gewoon meedoet met de rest met engels tuig.
Of ik weet mensen die echt ene braaf paard zochten vanwege angst, bij een quarter uit kwamen en gewoon met engels tuig rijden en van alles doen.

Dat bij veel quarters hun talent ergens ligt, wil niet zeggen dat je dat per se eruit moet rijden. En die paarden zelf weten het al helemaal niet. Zal ze feitelijk worst wezen wat je gaat doen, als je tuig maar past en je eerlijk rijdt.

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:39

Ja, de zweep moet weg. En 3 lessen zijn niet veel, maar er valt toch niets te starten nu. Maar ik had ook bij het Engelse rijden niet vaak les, ik ben een behoorlijke autodidakt soms. Dus ik moet een aanwijzing krijgen en dan zelf er aan verder werken. Het moet ook te betalen zijn. Ik reed bij Engelse wedstrijden wel 3 van de 4 weekenden wedstrijden omdat ik het toen leuk vond en dan ging ik ook 2 en soms zelfs 3 dagen achter elkaar. Nu heb ik daar geen zin meer in. Dus een keer een dagje zal het dan worden.

KNHS is over de 120 euro per jaar. En dan tegenwoordig al 10-15 euro per onderdeel inschrijfgeld. Je moet ook lid zijn van een vereniging.

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:57

germie schreef:
Ik moet nog wel wat aan mijn houding werken, ik kijk naar beneden. En heb de beugel eigenlijk te kort, maar ik rij nu 1 gat langer en dat voelt bij mij eigenlijk te lang.
----

Ik heb tussendoor nog 1 Engelse dressuurles gehad, die ging ook goed.
Geheel met losse binnenteugel rijden lukt nog niet, maar er zitten wel hele stukken bij al dat ik haar op de buitenteugel en binnenbeen kan laten buigen. Rechtsom gaat iets moeilijker, maar stellen van rechts naar links gaat goed. Ook in het halthouden blijft ze ontspannen rond. Achterwaarts wisselt. Meestal moet het nog te 'Engels', oftewel hand en been. Ook moet ze nog steeds scherper, maar ja, het is ook een flegmatiek paard. Echter, ik had laatst een heel mooi appuyement weer (in westernzadel), en heb ook al weer een paar hele fijne enkelvoudige wissels gereden die gewoon echt op niveau waren. En dat zonder het getrek waar ik de punten mee haalde, puur op zit. Maar het blijft nog wennen, ik heb dan mijn handen snel weer te ver naar mijn lichaam bij langere teugels. En ik rij ook nog niet zonder zweep. Ach ja, als je maar lol hebt toch?

[ [url=m/q8na7V.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jxypCU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk om te lezen dat je het verschil goed voelt bij je paard.

Je moet inderdaad je beugels wat langer maken, je zit nu nog in stoelzit.
Het heeft soms wel eens zin om even je beugellengte heel lang te doen voor 5 minuten, dan heel kort voor 5 minuten en dan op de eigenlijk perfecte stand (dus langer dan op de foto's). Dat voelt gek genoeg normaler dan gelijk naar de perfecte stand.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:05

germie schreef:
Ja, de zweep moet weg. En 3 lessen zijn niet veel, maar er valt toch niets te starten nu. Maar ik had ook bij het Engelse rijden niet vaak les, ik ben een behoorlijke autodidakt soms. Dus ik moet een aanwijzing krijgen en dan zelf er aan verder werken. Het moet ook te betalen zijn. Ik reed bij Engelse wedstrijden wel 3 van de 4 weekenden wedstrijden omdat ik het toen leuk vond en dan ging ik ook 2 en soms zelfs 3 dagen achter elkaar. Nu heb ik daar geen zin meer in. Dus een keer een dagje zal het dan worden.

KNHS is over de 120 euro per jaar. En dan tegenwoordig al 10-15 euro per onderdeel inschrijfgeld. Je moet ook lid zijn van een vereniging.


Mensen mochten nog lessen en er waren online wedstrijden. Er waren wel trainers die hun leerlingen stimuleerden al leuk een keer mee te doen. Is toch een leuke opstart.

Ik heb jaren les gegeven en snap wel wat je bedoeld. Ik gaf ook les daarop dat mensen zelf door konden. Maar elke ruiter heeft echt met regelmaat les nodig.

En ook dat kost geld, maar dat weet je gewoon. Ik zou dan eerder investeren in goede lessen dan geld uitgeven aan wedstrijden. Die lessen zijn veel belangrijker.

Je wil nergens kijken en nu is er niks. Maar als je niet op de diverse western wedstrijden bent geweest, heb je ook geen enkele indruk van het niveau, wat gewenst is, wat normaal is etc.
Het gaat echt wel anders. Er is bijv meer geluid om je heen vaak.

Qua kleding en tack kan je jezelf een enorme flater besparen. Het gebeurt hoor en niemand die heel naar gaat doen. Maar sommige mensen vinden het zelf niet leuk dat ze de eerste keer de plank zo mis slaan.

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:44

Ik ben altijd iemand geweest die zichzelf veel eigen kon maken, ik kan mezelf ook oprecht een autodidact noemen. Met duiken heb ik mezelf eigenlijk ook bijna alles geleerd, gewoon naar filmpjes kijken en nadoen. Ik deed veel dingen allang voordat ik er een brevet voor had. En altijd waren er wijzende vingertjes dat je iets niet 'mocht' omdat je geen opleiding er voor gedaan had. Dus ik heb uiteindelijk al mijn spaargeld er maar in gegooid en heb alle cursussen in 6 maanden gedaan. Ook daarna bleef het gezeur en jaloezie, want toen ging ik te snel. Ja, als ik het kan, dan kan een ander het ook, gewoon even doorduiken en geld er tegenaan smijten. Ik heb mezelf ook grotendeels leren rijden. Ik mocht niet op les van mijn ouders, ooit heb ik 9 rijlessen gehad en dat is mijn basis geweest om verder te komen tot de L1. Ik heb ooit nog een kano gekregen als ik zou stoppen met paardrijden. Nou, die kano was er, maar nooit gestopt met paardrijden. :+ Ook met het inrijden van paarden ben ik in die periode mee begonnen. Dat was heel wat jaren terug, ik was tussen de 10 en de 12. Ik had voor het inrijden hulp van de eigenaar van mijn verzorgpony's. Die man had vroeger ook zichzelf leren rijden en was een echte paardenman. Hij zei dan ga er maar op, ik hou hem vast. En toen kon ik zitten hoor. Dat is helaas nu wel flink minder. Ik zat toen echt elke bok zonder angst uit. Nu laat ik me maar gewoon vallen.
Een autodidact heeft wel een trainer naast zich, maar op een andere manier dan veel anderen leren. Je kunt dus dan ook goed zelf aan dingen werken.
De manier van leren is vaak anders. Bij paardrijden kan ik naar een video kijken en er een voorstelling van maken hoe iets voelt. Dan ga ik oefenen. En als ik denk het gevoel begint overeen te komen, dan laat je het filmen of je gebruikt een spiegel. Als beeld wel overeen komt en gevoel niet, dan ga je een nieuw gevoel ontwikkelen. Als het beeld niet overeen komt en het gevoel wel, dan ga je ook het gevoel weer verleggen.
Vroeger reed ik met mijn verzorgpony's graag over straat, ik gebruikte de ramen van huizen om mezelf te scholen. Later werd dat een binnenbak met een spiegel en nu ben ik al bijna 10 jaar niet meer in een binnenbak geweest, maar een schaduw of foto werkt ook. Helaas heb ik van beiden niet vaak hulp.
De lessen die ik neem en genomen heb waren veelal privelessen. En dan inderdaad niet wekelijks. Ik heb wel eens een tijdje wekelijks privelessen genomen, maar het ging niet sneller of beter. Ik merkte dat ik het zelf rijden miste. En ja lessen kosten geld, dus als ik les neem, dan neem ik goed les. Maar wel met de mogelijkheid om daarna zelf te trainen.

Kleding is natuurlijk gewoon even wat videos bekijken en dan weet je of het redelijk goed zit. Maar als je begint dan volstaat natuurlijk elk zadel, elk hoofdstel met snaffle, elke boots, elke jeans en je trekt een blouse aan die je mooi vindt. Natuurlijk zullen er mensen zijn die meer, luxer, duurder, enz hebben, maar dat heb je overal. Ik heb ook niet het meest westernogende paard natuurlijk.

Geluid is geen enkel probleem, hoe meer herrie, hoe beter mijn paard loopt. Die vindt dat geweldig. Als het stil is komen er meer bakkabouters voor.

Verder ben ik iemand die als ik ergens lid van word op sportgebied ik direct met wedstrijden begin. Dat heb ik altijd gedaan. ik was 5 dagen lid van de ijsvereniging en ik reed mijn eerste wedstrijd. Werd meteen 3e van het gewest. En datzelfde seizoen werd ik gewestelijk kampioen jeugdmarathon. Mijn allereerste wedstrijd onder het zadel was een 2e prijs in een L2 onderlinge wedstrijd, ik was 21 en kon toen een aantal manegelessen zelf betalen. Ook niet begonnen in de B dus. Dus tja, ik ben juist van snel beginnen en er zijn niet voor niets beginnersklassen immers. Nu is het alleen zo dat wedstrijden onder het zadel wat duurder zijn, waardoor ik iets meer nadenk over inschrijven. En ik iets minder fanatiek ben met paardrijden dan met duiken. Met duiken ben ik zo ver gekomen in een relatief korte tijd (volgens vele internationale fora onmogelijk) door het gewoon te doen, en je in te zetten, en niet altijd de gebaande paden te volgen of door adviezen juist in de wind te slaan omdat je zelf voelt dat het kan. En natuurlijk komt er ook een soort van talent bij kijken. Maar als ik iets echt wil, dan verword ik een extreem fanatieke.
Met western heb ik dat overigens nog niet moet ik toegeven. Dat is nog gewoon 'leuk'. Dus wat ik er mee ga doen weet ik nog niet. En het heeft toch al best wel wat geld gekost met de uitrusting, maar niet in die zin dat ik denk dat ik er bij verkoop veel op ga verliezen, tenzij je het niet meer kwijtraakt natuurlijk.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:05

De reining op de DRHA shows zijn in veel klassen ook van erg laag niveau.
Veel mensen hebben geen fatsoenlijke reining bodem waar ze dagelijks in trainen en dat zie je vooral terug op de wedstrijden.
Er zijn er maar weinig in dit land die echt willen door groeien in die sport. Die Geld kunnen uitgeven aan goede paarden. Het is gewoon een erg dure sport en weinig mogelijkheden om het goed te leren. Weinig (goede) trainers en weinig goede accomedaties.

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:12

En volgens mij is degene waar ik les van heb juist geen reiner. Ik weet ook niet waar we aan werken zeg maar, nou ja, niet voor een specifiek iets. Eerst gewoon basis, sneller voor been, losser. Dat zal eerder een showmanship under saddle zijn.

Een reiningbodem? Nou, die heb ik zeker niet. Het is of gras, of een bak die al in geen jaren meer gesleept is, waar ik 1 keer per jaar de hoefslag met de hand omschep en de rest niet doe wegens te zwaar met de hand.

Enne, wat ik me afvraag, hoe blijven die westernsporen eigenlijk zitten? Je hebt immers geen bandje onder de hak door. Klemmen ze op de hak, of schuiven ze toch wel bij gebruik omhoog?

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:18

Op een westernlaars zit vaak een klein randje, daar rust de spoor op. En verder wil je niet dat ze echt vast om je voet zitten. Ze hangen meer om je laars, maar niet zo los dat ze weg draaien wanneer je ze gebruikt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:51

Hoe men ook leert, er moet altijd iemand zijn die mee kijkt en controleerd of je het goed doet. Je kan vast wel iets van filmpjes leren, maar je weet niet of je naar de juist filmpjes kijkt. Er zit nogal een verschil tussen trainer A en trainer B bijv.

Links of rechts heb je er echt een tijd uitleg bij nodig wat je doet, waarom en of je dat goed doet.

En dan moet je even eerlijk zijn. 3 Lessen, je plaatst foto's, het is er nog niet. En western gaat veel verder dan alleen een andere houding van het paard.
Al zou je nu denken dat je weet waar je heen moet, als ik je op een "af" paard zet, kom je er niet mee weg.

Western is ook een verzamelnaam van diverse takken van die sport. Net zoals er meerdere takken onder de noemer engels vallen.

Er zijn bijv van die leuke wissels geweest tussen engelse en western ruiters. Leuk voor de show, maar elke keer zie je weer dat veel engelse ruiters echt heel moeilijk wegkomen met het vaak reining gereden paard.

En het hele lijstje is leuk, maar er zijn heel veel mensen met talent, gevoel, hun snelle en effectieve manier van leren.
Maar met dieren werken is echt anders. En misschien dat ik 25jr geleden ook, ik rij al meer dan 20jr, dus ik kan het........ Ik gaf zelfs les van jongs af aan met heel veel passie.
Ben iemand die heel erg vanuit het paard werkt en denkt, dus loopt snel tegen de mensen aan die teveel, te snel, te hard willen.

Maar ik weet inmiddels ook al ruim 20jr dat je paardrijden echt onderschat als je denkt dat je het allemaal wel kan of weet. De slimste en domste mensen, maakt allemaal niks uit.

De beste ruiters, die het hoogst scoren, snappen soms evengoed niet hoe paarden werken. Die hebben dingen geleerd en snappen de knoppen. Maar snappen totaal niks van het fysieke en mentale paard om ermee samen te werken. Ze kunnen alleen afdwingen en hun wil opleggen. Alleen als je je verdiept in paarden zie je waarom dat soms werkt en soms niet. Waarom dan paarden zogenaamd niet goed genoeg zijn.

De online wedstrijden worden wel serieus genomen. Dat is ook zoiets; Als je een fijne trainer hebt die je na x aantal lessen serieus gaat nemen, als je de sport leert kennen, weet je ook de wegen overal naartoe. Dan weet je wie wat organiseert, helpt je trainer je op weg. En zat trainers die zullen zeggen; wacht nog maar even.

En westerm wedstrijden zijn er niet op elke hoek. Het instap niveau is niet hoog, maar mensen nemen het wel vrij serieus. Juist omdat je niet overal elk weekend even voor de lol kan starten.

Toen wij begonnen; 28jr geleden nu, namen mensen de western nog niet serieus op een heel klein wereldje na. Het werd zelfs zwartgemaakt door de negatieve dingen die men zag gebeuren. Heel veel hebben het steeds voor de western opgenomen. Mensen zijn door gegaan. Hebben geinvesteerd. Hebben die afstanden afgelegd om toch te kunnen trainen. Wij hebben dus op 55km en ruim 70km van huis gestaan, omdat er dichterbij echt niks was.

Nu is de sport breder en een grote startende, recreatie groep. Maar je zal ook gewoon tegen weerstand aan lopen als je na 3 lessen gaat starten, daar laat zien dat het nog echt te vroeg is, maar met argumenten komt dat het voor de leuk erbij is. Het is geen losse dressuur met een ander zadel.
Daarvoor doen veel mensen al te lang hun best om serieus genomen te worden. Het is ook 1 van de redenen dat veel mensen geen Wran meer starten.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:54

Popstra schreef:
De reining op de DRHA shows zijn in veel klassen ook van erg laag niveau.
Veel mensen hebben geen fatsoenlijke reining bodem waar ze dagelijks in trainen en dat zie je vooral terug op de wedstrijden.
Er zijn er maar weinig in dit land die echt willen door groeien in die sport. Die Geld kunnen uitgeven aan goede paarden. Het is gewoon een erg dure sport en weinig mogelijkheden om het goed te leren. Weinig (goede) trainers en weinig goede accomedaties.


Dit dus. Je moet je paard al op training zetten, of zelf over een behoorlijke faciliteit beschikken, wat er niet veel gegeven is. Een trainer kost al gauw 800/md en nog wat losse kosten erbij. De paarden 25K of meer en voor een weekendje show ben je ook al snel een 1000je kwijt aan inschrijvingsgelden, stal en camping, allerlei kosten (judge fee, med fee, video fee,...). Deftig zadel met een showhoofdstel, mooie hoed, nette laarzen, showblankets, coolmachine, droogdeken : doe nog maar 10K. Dan nog een vrachtwagen of mobilhome, want de shows zijn ook altijd meerdere dagen en altijd ver weg.
Het is gewoon een hele dure sport als je wat meer wil dan de green as grass starten.
En ook nog een belangrijke : je moet in staat zijn om héél véél dagen vrij te nemen. Zeker als je nog eens een show in Kreuth of Lyon wil meepakken. Als je dan ergens werkt in loondienst, en je hebt 30 dagen vrijaf te kiezen, ja, dan gaan er al 25 daarvan naar de shows. :D

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:23

Maar je hebt het dan toch over een ander niveau. Ik rij ook al meer dan 35 jaar nu. En natuurlijk weet ik dat je na 3 lessen er niet bent. Maar een basiswedstrijd is er voor iedereen immers. En daar gaat het om. Nu nog niet, maar wie weet als het wel weer kan ooit. En ja, bij de knhs heb je de B van beginnend. Daar kun je een paard starten zodra die linksom en rechtsom in 3 gangen kan lopen. Meer is niet nodig. Dat niveau haal je soms binnen een maand na inrijden (ik zeg niet dat ik hier achtersta). Winnen zul je dan waarschijnlijk niet, maar dat is niet bij iedereen het doel. Als je lol wilt hebben door een wedstrijd te rijden, dan kan dat, dan mag dat en dan kan dat een extra motivatie zijn.
Nee, ik weet niet waar ik naartoe wil. Ik heb een westernzadel, nu wat lessen gehad en het is lol met de knol. Echter, ik ben niet iemand die sneller verbetert bij elke week les. Dat weet ik gewoon.
Ik merk ook dat veel mensen niets begrijpen van een autodidakt. Die doen het ook niet alleen, maar vaak anders. En daar gaat het om. Er is niet 1 weg naar Rome. Als ik mijn paard wil leren piafferen heb ik er waarschijnlijk ook iemand bij nodig. Maar dat neemt niet weg dat de manier van paard in training zetten en zelf daarna meeliften voor elk individu het beste is. Je moet altijd naar paard en ruiter kijken.

En ja, als je het geld hebt kun je een paard laten trainen en dan zelf alleen even meeliften op een wedstrijd. Dat gebeurt in de dressuur ook (springen wordt een ander verhaal, want lef is nodig).
Verder is er bij mij niets reining aan een training, het is meer gewoon basisdressuur zonder veel teugeldruk en scherper aan het been. Niks geen spins of slidings.
Die bodem is hier ook niet en een kwpn-er zal niet het beste paard zijn voor slidings. Daarnaast kosten slechte slidings je een paard, dus dat is zeker niet het doel. Ik wil mijn paard ook goed houden. Liever niet dan fout zeg maar. Dan ga ik wel een trail rijden of pleasure op z'n Nederlands, dus anders dan in de VS. Voor nu weet ik het niet wat ik er mee ga doen, maar ja, als het ooit weer kan, dan kan het best eens zo zijn dat ik me gewoon voor diverse onderdelen een dagje aanmeld om eens te kijken, of een clinic ga doen waar ik dus zelf gewoon ook meerij. Ik ben ook minder fanatiek dan 10-15 jaar terug. Dat merk ik ook. Maar in de basis is gelukkig niet meteen het duurste van het duurste nodig.

Verder lijkt het of reining DE tak van western is, terwijl er veel meer is. Het is voor velen immers ook gewoon hobby en lol met de knol. Dan is het niveau natuurlijk niet meteen hoog. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af of er wel echt maneges zijn waar je western leert rijden. Als dat op hetzelfde niveau gaat als engels rijden, dan leer je het ook niet echt voelen.

Gerliev

Berichten: 330
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:25

Wellicht zijn oefenwedstrijden voor het begin dan wat interessanter! Scheelt je ook een klap geld. :))

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:45

Bij de WRAN kun je nu al voor 5 euro virtuele proefjes starten. Zorg vooral dat je duidelijk weet wat de verwachtingen zijn per onderdeel, zowel voor virtueel als live starten (regelboek). Een RAR proef op HMS tempo levert je veel penalties op, net als verkeerde kant staan in de SAH etc. Probeer het maar gewoon, hopelijk kun je meer met commentaar van de jury dan alle goedbedoelde adviezen hier.

(ik zie op de foto ook een paard wat erg tegen de hand is, en dat is ook in de dressuur echt iets wat je er voor een B-proefje al uit wilt hebben maar dat weet jij natuurlijk al gezien je ervaring)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:54

Ik weet heel goed wat autodidakt is en daarom ben ik het er nog steeds niet mee eens.

Dat reining de grootste tak van de sport is, is gewoon een feit. Daarom zijn de meeste trainers daarop gericht. Dat is de sport waar we niveau in hebben en mensen zich hebben ontwikkelt. Maar dat is nog steeds echt heel weinig. Er komen wel nieuwe/jonge trainers bij, maar er is nog weinig goede nieuwe aanwas.
Plaesure is zoals ik eerder zei bijna nog erger. Kleiner clubje, weinig trainers en je wordt op hoger niveau niet vrolijk hoe het gaat.

En vergis je niet hoe lastig het is om trainer te worden. Er zijn weinig plekken waar mensen op lespaarden een start kunnen maken, dus kennismaken met de western voor ze verder gaan.

En lessen zijn iets duurder, dus het houdt mensen tegen. Voor nieuwe trainers dus heel lastig om te starten en een inkomen te halen uit lesgeven en trainen.
Er zijn feitelijk maar enkele goede reining bodems, dus trainers die paarden in training willen, moeten daar beschikking over hebben.
Mensen willen dat trainers zelf gepresteerd hebben en dat is soms lastig. Niet iedereen kan investeren om te scoren. Ongeacht eigen kunde, ervaring en inzichten, blijven mensen hangen als ze niet een goed paard kunnen kopen, niet stad en land kunnen afreizen etc. Waar sommigen echt een betere ruiter zullen zijn dan de gevestigde orde. Maar er wordt gemeten met prestaties ( helaas )

Er is een groep trainers die goed zijn in de basis en vroeger ooit eens wat gepresteerd hebben. Leuk zijn met klanten, die nieuwe klanten goed oppakken en dat helemaal prima vinden. Maar ook daar zie je weinig nieuwe trainers bij komen.

Trail vinden veel mensen leuk en zou ook iets makkelijker te trainen zijn, maar veel mensen hebben het erbij gedaan. Het wordt gewoon niet erg serieus genomen bij een grote groep. Alleen wie ermee verder wil, komt de techniek echt tegen..

Mensen die uit de engelse sport komen klagen snel over de afstanden. Voor een gewone wedstrijde, Wran, oefen.........moet je evengoed reizen vaak.

Maar mensen die DRHA starten reizen allemaal meerdere keren pj naar Grathem. Ook vanuit het Noorden reist iedereen daar zonder brommen heen. Daar is alles ingericht voor de reining sport en de wedstrijden.
En dat kan wel verder zijn of duurder. Maar stel dat je een start maakt met stops en je doet dat in een slechte bak, kan je paard daar wel een opdonder van krijgen. Ook al stop je dan nog erg basic, kiezen mensen vaak toch liever voor de green bij DRHA dan elders in een slechte bak. Behoud van je paard en je wordt er beter beoordeelt. Beter in de zin van realistischer.

Zolang zulke grote wedstrijden er niet zijn voor de pleasure, trail, horsemanship, ranch, komen er ook weinig trainers in die takken die zich kunnen en willen ontwikkelen.

En veel mensen willen geen lesgeven en graag amateur blijven.

Maar verder kan je het niet vergelijken met de engelse sport. Dat is op elke hoek en kan in elke degelijke bak.
Pleasure kan in een degelijke bak, maar je moet af en toe wel in een groep trainen.
Trail moet je materialen voor hebben.
Reining moet je een bodem voor hebben en voor alles dus goede trainers.

Daar tegenover is het niveau bij de engelse sport wel echt heel laag. Iedereen kan maar lesgeven en de opleidingen stellen in de basis weinig voor. Die overigens nog steeds niet echt verplicht zijn.
Elke manege start zo en het niveau is laag. Slechts een enkele steekt met zijn kop erbovenuit.

Bij de western maak je eigenlijk al veel sneller en eerder een keus en doe je gelijk wat meer moeite, investeer je en hou je dus een iets selecter gezelschap over.

Welke wel echt groeit, maar dat is vrij langzaam gegaan.

Qua leren; Je leert echt altijd iets en overal. Maar je moet er wel voor open staan. Ook als trainer moet je soms 10x iets herhalen. Mensen denken dat ze het al goed doen, allemaal al weten etc. Een keer afwisselen van trainer kan ook goed zijn.
Maar goed zitten leer je niet van filmpjes. Spiegels helpen als ze op de juiste plekken hangen en je op de juiste momenten kijkt.

Maar goed, Ik zou zeggen, Doe mee. Je hebt 3 lessen gehad, kies een wedstrijd of overleg met je trainer die dit doorgaans begeleiden en hoor het commentaar van de jury.
Plaats je filmpjes op Bokt en durf het eerlijke commentaar ook aan. En dan niet uit medelijden dat mensen roepen; ze heeft pas 3 lessen....
Nee, je hebt x jaren ervaring, en kiest zelf voor deze route.

Overigens zijn er ook trainers die hun leerlingen absoluut niet steunen als ze te snel willen starten. Zeker binnen de reining weet ik er wel 2 of 3 die dat echt niet willen. Het gezegde is namelijk; wil je ene goede trainer? Kijk wat zijn leerlingen doen.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:01

Als je het dan toch over Grathem hebt ( Reining Centre Meertenhof) daar worden komend seizoen ook weer AQHA shows gehouden met pleasure, trail, reining enz
Wellicht de moeite waard eens te gaan kijken Germie.

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:16

Ik weet niet eens wat een goede instructeur is. Voor wat ik wil ben ik blij met mijn huidige. Daar gaat het om. Maar wat zijn leerlingen doen? Ik heb echt geen idee.

Maar zijn er wel opties om een keer als je dat wilt een priveles te nemen op een reiningpaard om een spin te voelen? Gewoon uit pure interesse mocht ik het ooit eens willen voelen.
Mijn beeld van westernmaneges klopt dus wel. Je leert er rijden, in 3 gangen en misschien nog wat achtergrondinformatie, maar het gat naar het echt starten zal groot zijn. Klopt het tuig dan vaak wel of is dat ook niet altijd passend en kwaliteit?
Ik heb binnenkort mijn eerste les met een westernzadel, kijken wat er van gezegd wordt.

Bij duiken is het 'practise what you teach'. Oftewel, zoek een instructeur die zelf de duiken ook maakt waar hij of zij les in geeft. Ik ben daarin dus 1 van de weinigen die op het hoogste niveau lesgeeft en zelf de duiken ook daadwerkelijk maakt. Ik draag het ook uit dat ik zelf de duiken ook maak.
Insiders weten dat, maar een buitenstaander is veelal gevoelig voor een goed verkooppraatje (was ik toen ook en toen bleek ik een instructeur te treffen die vooral bang was voor diepere duiken en ik had me ingeschreven voor een 50m cursus, en dat leverde natuurlijk wijzende vingertjes op toen ik tussen lesdagen door zelf dieper ging, maar hij schoot niet op. Later kwam pas het inzicht waar je op moet letten).

En ja, een keer een andere instructeur is goed. Daarom ben ik bij western uitgekomen. Nog steeds niet exact wetende wat ik er mee wil. Ik zie me dus op dit moment ook als een Engelse ruiter in een westernzadel. Maar wel met de mogelijkheid om een keer een wedstrijdje mee te pakken als ik het dan nog leuk vind. Ik heb ook tussendoor nog een keer gewoon dressuurles gehad (in mijn springzadel).
Maar het westernzadel tot nu toe zit prima en ik merk weinig van de overgang zeg maar in de zin van dat je opnieuw moet leren zitten. Nee. Het zadel geeft weinig steun en daar hou ik van.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:28

Ik rijd bij de cowgirls. Gewoon gezellig en les van Natascha holtdrop. Leren elke keer weer wat nieuws bij.
Voor de rest kachel ik door de bos km maken. En ritten zoals bv de eper4daagse trailritjes etcetc.nen niet zo professioneel als de meesten hier....

:)

Gerliev

Berichten: 330
Geregistreerd: 16-12-19

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:35

Ik sluit mij bij jou aan Anita, al les ik op dit moment niet bij haar haha. Ga wel graag weer naar de wedstrijdjes zodra dit mogelijk is ivm corona.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:19

Gerliev schreef:
Ik sluit mij bij jou aan Anita, al les ik op dit moment niet bij haar haha. Ga wel graag weer naar de wedstrijdjes zodra dit mogelijk is ivm corona.


Hey Lianne
Kom je ook bij Emmen lessen?of les je ergens anders bij de cowgirls?

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:02

Je moet doen waar jij je lekker bij voelt, als je wilt starten gewoon doen. Maar er zijn wel enkele ongeschreven regels in de westernsport, bijv starten met een hoed met koeienmotief of een dekje met de Amerikaanse vlag staat leuk voor de lol maar je wordt niet echt serieus genomen daarmee op een wedstrijd. Vandaar dat wordt gezegd eens naar een wedstrijd te gaan en te kijken waar de hogere klasses mee rijden. Niet de beginners want die komen dus soms wel met die verkeerde outfits ;)
Ook niet met barrelrace zadel en de bijhorende schreeuwerige hoofdstellen etc in de pleasure willen starten, is not done.
Lees het regelboek bijv door.

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:47

cissy schreef:
Je moet doen waar jij je lekker bij voelt, als je wilt starten gewoon doen. Maar er zijn wel enkele ongeschreven regels in de westernsport, bijv starten met een hoed met koeienmotief of een dekje met de Amerikaanse vlag staat leuk voor de lol maar je wordt niet echt serieus genomen daarmee op een wedstrijd. Vandaar dat wordt gezegd eens naar een wedstrijd te gaan en te kijken waar de hogere klasses mee rijden. Niet de beginners want die komen dus soms wel met die verkeerde outfits ;)
Ook niet met barrelrace zadel en de bijhorende schreeuwerige hoofdstellen etc in de pleasure willen starten, is not done.
Lees het regelboek bijv door.

Haha, nee, dat ben ik niet van plan. Mijn smaak niet.
Heb trouwens wel een heeeeeel gaaf barrel zadel gezien op facebook. Maar in de vs en tja, past toch niet, importkosten, enz. Maar dat was een zadel zonder kleur, maar met gave tooling.
Echter, ik heb immers wat nu.
Maar zie je dan direct wat een barrelzadel is? Want soms is de knop wel subtieler, evenals het leder.

Enne, wat doe je met een achtersingel? Ja, bij koeien en misschien barrelen blijft het zadel beter liggen. Maar gewoon als hobby bobby ruiter? Is deze altijd verbonden met de echte singel? Want ik zie ze ook wel zonder de oogjes. Ik heb hem niet nodig in ieder geval voor zover ik weet.

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:15

Een achtersingel hoort altijd met een connectorstrap aan de voorsingel vast te zitten om te voorkomen dat ie naar achteren glijdt en kan zorgen voor humormomenten :D
Een goed passend zadel heeft er geen nodig als je geen excessieve dingen gaat doen.

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:29

Ik had wel een achtersingel maar reed er nooit mee. De straps zitten wel gewoon aan mijn zadel want er zit zo'n handig zakje aan voor hoevenkrabber of mes.

Summerdreams

Berichten: 1274
Geregistreerd: 17-05-18

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:27

Jij lest bij Colin toch germie? Daar kun je goed mee vooruit voorlopig hoor.