De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:29

Ik dacht dat er niet meer op 'off-topic' gemod werd, zolang het niet storend werd ervaren door de gebruikers in het topic. Heel jammer dit inderdaad.

Een goede pad is goud waard inderdaad :j Ik had een hele fijne wolvilten pad, helaas heb ik die met de eerste Bob Marshall mee verkocht -O- Onder mijn huidige zadel (Freemax) ligt nu een Kifrapad, die ligt er wel mooi onder. Maar wil in de toekomst wel een andere pad, ik had een hele mooie gezien bij Carla (Cowgirl Store) alleen heeft ze die zo te zien niet meer ;(

Vooralsnog is roze onze kleur :')

Afbeelding

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:34

DubbelFun schreef:
Vreemd de foto doet het bij mij wel gewoon.

[ Afbeelding ]

Fenders van een westerzadel zijn idd niet altijd makkelijk zelf te vervangen. Soms moet je de seatjockey wat optillen en die zit vast met een schroef (hopelijk) en anders zit ie gespijkerd en heb je pechn en wordt het echt slopen.


Jij had toch een keer een merkloos (of meerdere?) zadels uit elkaar gehaald staat me wat van bij? Was erg interessant. Heb je daar misschien de link nog van?

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:41

Het zadel wat ik ooit uit elkaar gehaald heb was een india-boomzadel :) zodat iedereen eens goed kon zien wat je aan 'kwaliteit' in huis haalde met een goedkoop zadel.
Helaas hield die site er mee op en was ik alles kwijt omdat ondertussen ook mijn pc waar ik het op gemaakt had was overleden.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:41

germie schreef:
Idd zonde. Mijn zadel is ook goedgekeurd door mijn instructeur ik had vandaag een fijn los paard.

Is dit nu een houten boom met rawhide? Je ziet hier een stukje wat zichtbaar is bij een zadel. Het gaat om dat ene randje wat he ziet.

[ [url=m/RvS5p9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Y0Ns8m.jpg]Afbeelding[/url] ]


Meestal kan je de uiteinden van de boom zien als je het stuk leer bij de fenders optilt. Daar komt dan vaak net nog een heel klein stukje tevoorschijn

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:21

DubbelFun schreef:
Vreemd de foto doet het bij mij wel gewoon.

[ Afbeelding ]

Fenders van een westerzadel zijn idd niet altijd makkelijk zelf te vervangen. Soms moet je de seatjockey wat optillen en die zit vast met een schroef (hopelijk) en anders zit ie gespijkerd en heb je pechn en wordt het echt slopen.

Nu zie ik de foto wel. Dus er gaat een hele laag over het hout.
In de Garland zou hout met fiberglas zitten.

En heeft iemand die burioni pads van sympatex die o.a. bij kifra verkocht worden?
Zijn die goed en luchtig, of toch kijken naar wol? En schuren ze het haar niet?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:51

DubbelFun schreef:
Het zadel wat ik ooit uit elkaar gehaald heb was een india-boomzadel :) zodat iedereen eens goed kon zien wat je aan 'kwaliteit' in huis haalde met een goedkoop zadel.
Helaas hield die site er mee op en was ik alles kwijt omdat ondertussen ook mijn pc waar ik het op gemaakt had was overleden.


Ah oké jammer! Kan me idd nog wat herinneren van krammen overal en nergens :j

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:34

Krammen, ook leer wat ook nog eens oneffen was. IJzer in de seat om het wat gewicht te geven. Beugels waar de bouten waar de fenders aan hingen al doorgezakt waren. En zo kan ik nog wel even door gaan ;(

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:32

DubbelFun schreef:
Krammen, ook leer wat ook nog eens oneffen was. IJzer in de seat om het wat gewicht te geven. Beugels waar de bouten waar de fenders aan hingen al doorgezakt waren. En zo kan ik nog wel even door gaan ;(

JE had een westernzadel gesloopt?
Ik heb wel eens Engelse zadels uit elkaar gehaald. Daar zitten ook mooie dingen bij hoor. Ik heb daar ook geen foto's meer van geloof ik. Maar binnenkort gaat er misschien nog een Daaleman uit elkaar. Het zadel is nog veilig en prima bruikbaar, maar het ligt hier in de weg en mensen lijken het niet te willen kopen voor 25 euro.

Ik zit er toch aan te denken om andere beugels te zoeken met platte onderkant. Zijn daar ook standaardmaten in? Zoals bij Engels de 12 cm voor volwassenen?

Verder heb ik mijn westernboots geprobeerd. Ik kan er beter op lopen dan mee rijden. Geef mij maar gewone rijlaarzen. :+

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:42


Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:58

Wat voor boots heb je germie?

Ik heb ook weleens een wn zadel in handen gehad die gewoon zichtbaar scheef was, fork/horn stond gewoon schuin ten opzichte van de cantle zeg maar. Maar nee volgens de eigenaar was dit echt niet zo en was prima mee te rijden.. Moet je nagaan wat dat met de rug en bespiering tot aan hoefstand doet met een paard vooral op langere termijn :x

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:19

germie schreef:
Deze pad klinkt wel goed, vilt met een extra absorberend materiaal.Of zou zoiets tegenvallen en juist niet goed zijn?
https://www.profi-tack.de/contour-air-flow-felt-pad

Ik twijfel ook nog over zo'n sympatex burionipad van Kifrahorse.

18 mm zou ik niet dik genoeg vinden en het domme van die pad is dat de dikke delen óp de pad liggen, terwijl je juist ónder de pad die ruimte op de ruggengraat wilt hebben.

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:23

germie schreef:
JE had een westernzadel gesloopt?
Ja, ik kon het heel goedkoop van iemand overnemen omdat ik niet wilde dat die weer op de rug van een paard zou kunnen belanden.
Slopen was leuk om te doen en heb ik veel van geleerd.

@Summerdreams: scheve zadels komen heel veel voor. Deels omdat de kwaliteit gewoon bagger is en deels omdat het paard scheef was of omdat er iets mee gebeurd is.
Dit scheve is heel simpel zelf te kontroleren, maar er zijn maar weinig mensen die zich er in verdiepen. De prijs is helaas vaak belangrijker dan de kwaliteit.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:15

Summerdreams schreef:
Wat voor boots heb je germie?

Van Kramer. En verder hele lange benen. :D

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:31

DubbelFun schreef:
germie schreef:
Deze pad klinkt wel goed, vilt met een extra absorberend materiaal.Of zou zoiets tegenvallen en juist niet goed zijn?
https://www.profi-tack.de/contour-air-flow-felt-pad

Ik twijfel ook nog over zo'n sympatex burionipad van Kifrahorse.

18 mm zou ik niet dik genoeg vinden en het domme van die pad is dat de dikke delen óp de pad liggen, terwijl je juist ónder de pad die ruimte op de ruggengraat wilt hebben.

Maar dan krijg je juist weer meer drukpunten in de overgang zou je zeggen.
Ik vroeg me het gewoon af, want deze pad vind ik wel mooi op zich.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:38

DubbelFun schreef:
Krammen, ook leer wat ook nog eens oneffen was. IJzer in de seat om het wat gewicht te geven. Beugels waar de bouten waar de fenders aan hingen al doorgezakt waren. En zo kan ik nog wel even door gaan ;(


Je hebt je verslag toch nog wel?

Is wel goed om zo af en toe te herhalen zodat de vele nieuwe mensen dat ook kunnen vinden.


germie schreef:
DubbelFun schreef:
Vreemd de foto doet het bij mij wel gewoon.

[ Afbeelding ]

Fenders van een westerzadel zijn idd niet altijd makkelijk zelf te vervangen. Soms moet je de seatjockey wat optillen en die zit vast met een schroef (hopelijk) en anders zit ie gespijkerd en heb je pechn en wordt het echt slopen.

Nu zie ik de foto wel. Dus er gaat een hele laag over het hout.
In de Garland zou hout met fiberglas zitten.

En heeft iemand die burioni pads van sympatex die o.a. bij kifra verkocht worden?
Zijn die goed en luchtig, of toch kijken naar wol? En schuren ze het haar niet?


Heb ooit wel iets van sympanova en vond het echt vreselijk materiaal. Heb het 2x gehad, 1x wist ik niet dat dat de onderkant was van een pad.

Eigenlijk is een goede pad bij je paard en zadel zoeken best belangrijk. Ik rij echt het liefst met wolvilt, maar heb 1 paard waar ik een andere voorkeur voor heb en die heeft gewoon wollen onderkant showpads.
Wat was de reden dat jouw trainer een andere pad adviseerde? Als je de reden weet, weet je ook in welke hoek je kan zoeken.

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:48

DubbelFun schreef:
Krammen, ook leer wat ook nog eens oneffen was. IJzer in de seat om het wat gewicht te geven. Beugels waar de bouten waar de fenders aan hingen al doorgezakt waren. En zo kan ik nog wel even door gaan ;(

superpony schreef:
Je hebt je verslag toch nog wel?
Nee, helaas dus niet, want de pc waar het toen op gemaakt is is ook overleden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:54

DubbelFun schreef:
DubbelFun schreef:
Krammen, ook leer wat ook nog eens oneffen was. IJzer in de seat om het wat gewicht te geven. Beugels waar de bouten waar de fenders aan hingen al doorgezakt waren. En zo kan ik nog wel even door gaan ;(

superpony schreef:
Je hebt je verslag toch nog wel?
Nee, helaas dus niet, want de pc waar het toen op gemaakt is is ook overleden.


Wat zonde zeg. Ik denk dat het nu nog meer nodig is dan een paar jaar geleden, zoveel mensen willen een western zadel..........

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:59

Citaat:
Wat was de reden dat jouw trainer een andere pad adviseerde? Als je de reden weet, weet je ook in welke hoek je kan zoeken.

Anatomisch en eigenlijk met wat beluchtingsgaatjes voor de zomer. Hij is zelf ook voorstander van wolvilt heeft ie gezegd hoor. Maar ja, ik zit wel met een stal met muizen en zou wel iets willen wat beter te wassen is zeg maar. En een kleurtje is ook mooi.
Er zijn wolvilten pads met beluchtingsgaatjes op de rug.

DubbelFun

Berichten: 88751
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:07

superpony schreef:
Wat zonde zeg. Ik denk dat het nu nog meer nodig is dan een paar jaar geleden, zoveel mensen willen een western zadel..........

Maar slechts weinigen willen ook echt een goed/veilig zadel en ik ga geen €100+ euro investeren om een zadel uit elkaar te halen. Al was het wel leuk om te doen :)

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:17

germie schreef:
Citaat:
Wat was de reden dat jouw trainer een andere pad adviseerde? Als je de reden weet, weet je ook in welke hoek je kan zoeken.

Anatomisch en eigenlijk met wat beluchtingsgaatjes voor de zomer. Hij is zelf ook voorstander van wolvilt heeft ie gezegd hoor. Maar ja, ik zit wel met een stal met muizen en zou wel iets willen wat beter te wassen is zeg maar. En een kleurtje is ook mooi.
Er zijn wolvilten pads met beluchtingsgaatjes op de rug.

Als jij de pad ophangt en regelmatig gebruikt, dan is de kans dat er muizen in gaan zitten echt klein.
Ik heb nog nooit muizen in een pad gehad. Niet in de wolvilten pads, niet in de pads met een vulling, nooit. Maar dus wel altijd opgehangen en ik reed er 4/5 x in de week mee.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:30

Daihyo schreef:
germie schreef:
Anatomisch en eigenlijk met wat beluchtingsgaatjes voor de zomer. Hij is zelf ook voorstander van wolvilt heeft ie gezegd hoor. Maar ja, ik zit wel met een stal met muizen en zou wel iets willen wat beter te wassen is zeg maar. En een kleurtje is ook mooi.
Er zijn wolvilten pads met beluchtingsgaatjes op de rug.

Als jij de pad ophangt en regelmatig gebruikt, dan is de kans dat er muizen in gaan zitten echt klein.
Ik heb nog nooit muizen in een pad gehad. Niet in de wolvilten pads, niet in de pads met een vulling, nooit. Maar dus wel altijd opgehangen en ik reed er 4/5 x in de week mee.

Ik rij er 1-2 keer mee. Dus wel wat minder. Maar heb wel muizen in een ongebruikte winterdeken gehad en die had ik nog opgehangen ook. Dus daarom ben ik wat voorzichtig.

En pads zijn duur en als je er 2 koopt heb je ook een zadel gekocht bij wijze van, als je nog andere beugels wilt zeker. Dus ik wil wel een goede keuze maken.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-01-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:37

En gebruikte je die winterdeken ook regelmatig? Ik heb ze ook in een deken gehad, maar die had ik ook al een half jaar niet gebruikt. Maar in de pad nooit. Ook niet als ik ze maar 1-2x per week gebruikte of bij een paar weken vakantie.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:39

Maar als je een goede kwaliteit koopt die dus duur zijn dan heb je wel een pad waar je echt heel lang plezier van gaat hebben. Zeker wel zijn geld waard is

Classic Equine heeft ook goede dikke kwaliteit wolvilt pads. Euro-Horse verkoopt die in 3 verschillende diktes

https://www.euro-horse.nl/nl/classic-eq ... 31x32.html

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:57

De pads van CE zijn inderdaad ontzettend fijn, en gaan heeeeeel lang mee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:06

germie schreef:
Citaat:
Wat was de reden dat jouw trainer een andere pad adviseerde? Als je de reden weet, weet je ook in welke hoek je kan zoeken.

Anatomisch en eigenlijk met wat beluchtingsgaatjes voor de zomer. Hij is zelf ook voorstander van wolvilt heeft ie gezegd hoor. Maar ja, ik zit wel met een stal met muizen en zou wel iets willen wat beter te wassen is zeg maar. En een kleurtje is ook mooi.
Er zijn wolvilten pads met beluchtingsgaatjes op de rug.


Beluchtings gaatjes??

Ik was de wolvilten bijna nooit.

Heb wel inmiddels de stevige tassen van Ikea. Passen meerdere pads of bijv fleece dekens in.

Ik heb er weleens muizen in gehad, maar nooit in de goede wolvilten. Ik denk dat die ook te strak geperst zijn? De pad die gepakt is, had een katoenen bovenzijde, dus met draadjes.


DubbelFun schreef:
superpony schreef:
Wat zonde zeg. Ik denk dat het nu nog meer nodig is dan een paar jaar geleden, zoveel mensen willen een western zadel..........

Maar slechts weinigen willen ook echt een goed/veilig zadel en ik ga geen €100+ euro investeren om een zadel uit elkaar te halen. Al was het wel leuk om te doen :)


Ja, daarom juist! Als ze maar blijven vragen om ene zadeltje van 300 en zien wat je dan krijgt, denken ze misschien wel een keer beter na. Mocht iemand ooit een zadel weg doen, aan jouw doneren dan. Heb weleens wat voor barkrukken aangeboden zien worden.


germie schreef:
Ik rij er 1-2 keer mee. Dus wel wat minder. Maar heb wel muizen in een ongebruikte winterdeken gehad en die had ik nog opgehangen ook. Dus daarom ben ik wat voorzichtig.

En pads zijn duur en als je er 2 koopt heb je ook een zadel gekocht bij wijze van, als je nog andere beugels wilt zeker. Dus ik wil wel een goede keuze maken.


Nee joh. Voor 150/200 heb je echt een prima pad. Voor 2 of 3 pads koop je geen goed zadel nog. En in de western is het gewoon anders. Een goede pad is echt een noodzaak onder je zadel. Bij de engelse sport kan je voor dat geld 10 setjes kopen, maar is niet te vergelijken.

Kijk op de 2e hands hoeken. Worden voor leuke kleurtjes zat blankets te koop aangeboden voor niet te gek duur.


Popstra schreef:
Maar als je een goede kwaliteit koopt die dus duur zijn dan heb je wel een pad waar je echt heel lang plezier van gaat hebben. Zeker wel zijn geld waard is

Classic Equine heeft ook goede dikke kwaliteit wolvilt pads. Euro-Horse verkoopt die in 3 verschillende diktes

https://www.euro-horse.nl/nl/classic-eq ... 31x32.html


Ja, deze zijn ook fijn! Heb ook zo een grijze. Blijft ook heel netjes. Heb die ook al jaren.