De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9238
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:13

sevke schreef:
Die Airrides hoef ik niet. Veel geld, en erbinnenin zit gewoon bubbeltjesplastiek. Dat is dus hun "air".
De schapenwollen van Mattes zijn ook fijn. Loopt mijn paard goed onder. En die van Diamond wool.
Dat zadels passen met die spin geloof ik niet zo in. Ten eerste ligt die spin veel te veel naar voor op dat bruine paard. Een westernzadel ligt nooit zoveel naar voor. Ten tweede ga je dat passen op een ondersteboven liggend zadel, waar ook nog eens niemand op zit, en waar de dikte van het ondergenaaide schaap ook een rol speelt.
De uitleg van ElCid vind ik duidelijk! +:)+ :j


Dank je :D .
Ooit een airride gehad, onding. Wij gebruiken onder onze zadels simpele dubbele saddleblankets ( dus geen showblanket al zou dat prima kunnen met onze dikke schapen ;-) ). Nu hebben onze zadels wel een hele dikke, medicinale, schapenvacht en passen ze precies. Onze zadels met een fleece onderkant ( en niet op maat) is een dikkere pad wel een aanrader. Voordeel van die saddleblankets is dat ze niet zo duur zijn ( sommige westernshops hebben ze al voor ca. 20,-) maar ze zijn ook vrij stroef wat de ligging van het zadel ten goede komt. Een dikke pad onder een goed passend zadel met dik schaap werkt als een paar geitenwollen sokken in goed passende maatschoenen........... :( ;) .

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:10

germie schreef:
Bijzonder dat ook een Evelien bijvoorbeeld aangeeft dat ze een boom iets ruim inmeten zodat het paard nog wat kan groeien indien ik het nu zou laten aanmeten.
Mijn paard heeft overigens ook al zeker 10 jaar dezelfde maat van Engelse zadels. Dusdat er weinig verandering in zit geloof ik best. Maar dan nog moet het wel in de basis passen. En ik heb helaas dus ook te veel meegemaakt dat het niet pastte, en dat de verkoper/passer beweerde van wel en dat ik daardoor behoorlijk wat extra kosten gemaakt heb. Ik ben voor nu er nog niet over uit wat ik ga doen. Ik heb een goed passend zadel, maar kan er zelf niet fijn in zitten, dat is natuurlijk ook vervelend. Maar ik ga niet over 1 nacht ijs en wil dan een goed zadel, of die nu van Arthurs, Eurohorse, Kristel of Elcid vandaan gaat komen.

Dit vind ik overigens een fijne pad voor nu, in de rui:
https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... ngspad-Ray
Niet te duur, en toch heel fijn en luchtig.


Tja, bij sommigen gaat het ook om verkopen. Zoals al vaak gezegd; ook die zadelpassers verkopen weleens niet passende zadels.

En als de ervaren zadelpassers al moeite hebben met een zadel goed aanmeten, kan een leek dat al helemaal niet. Kan je je 100x verdiepen, je hebt geen rontgen ogen.

Zo een pad voor tijdens de rui? Ten eerste trekt die onderkant juist haren uit en is gewoon naar. Ten tweede is je paard niet anders tijdens de rui. Er moet gewoon hele jaar rond een goede, passende pad onder het zadel.

Elk paard verliest wel haar, dus dat probleem hebben we allemaal. Dat haal je er gewoon vanaf. En echt, van onze paarden kunnen we een matras vullen.
Zweet in een pad is veel erger.


sevke schreef:
Die Airrides hoef ik niet. Veel geld, en erbinnenin zit gewoon bubbeltjesplastiek. Dat is dus hun "air".
De schapenwollen van Mattes zijn ook fijn. Loopt mijn paard goed onder. En die van Diamond wool.
Dat zadels passen met die spin geloof ik niet zo in. Ten eerste ligt die spin veel te veel naar voor op dat bruine paard. Een westernzadel ligt nooit zoveel naar voor. Ten tweede ga je dat passen op een ondersteboven liggend zadel, waar ook nog eens niemand op zit, en waar de dikte van het ondergenaaide schaap ook een rol speelt.
De uitleg van ElCid vind ik duidelijk! +:)+ :j


Eens!

Heb alleen de Mattes nooit geprobeerd. Vind ze erg mooi, dus staat wel op mn lijstje, net als de singel.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:39

Voordeel van die Mattes is dat je ze gewoon in de machine kunt gooien met een wolwasmiddel. Laten drogen, het wol even opborstelen en is weer als nieuw. Ze mogen zelfs in de droger!

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:44

Maar bij Westernzadels gaan ze er wel vaak vanuit het zadel voor een jong paard is wat ze inmeten en de rug spieren en schouders groeien daar nog zeer zeker van.
Zo ook een ouder paard die anders gereden gaat worden dan dressuur veranderd in bespiering. Dus zo heel gek is het niet wat Evelien zegt :)

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:07

Popstra schreef:
Maar bij Westernzadels gaan ze er wel vaak vanuit het zadel voor een jong paard is wat ze inmeten en de rug spieren en schouders groeien daar nog zeer zeker van.
Zo ook een ouder paard die anders gereden gaat worden dan dressuur veranderd in bespiering. Dus zo heel gek is het niet wat Evelien zegt :)

Ik heb momenteel nog 3 verkopers/makers in het achterhoofd om over na te denken.

Maar wat ik tegen Eurohorse heb is dat ze soms zadels tweedehands verkopen voor een prijs die hoger is dan de nieuwprijs van het zadel. Nieuw is me eigenlijk te duur.

Arthurs is natuurlijk gewoon een verkoper, maar ze hebben wel veel keus. En als het altijd fout ging, dan waren ze er niet meer geweest. Als ik er naartoe ga, dan hou ik zeker wel rekening met het feit dat het een handelaar is. Maar ik ga er ook van uit dat hij mij geen hak wil zetten en gewoon z'n best doet om een passend zadel te vinden. Het nadeel is wel dat Arthurs niet langskomt met tweedehands zadels en tja, daar zit wel mijn budget.

Elcid, dan heb je een nieuw maatzadel. Ik mag het proefrijden om te kijken of ik er in kan zitten. Is dus zeker niet direct een nogo. Je kunt zelf een kleur leer kiezen, tooling kiezen, enz. Dus dat is wel mooi. Maar het nadeel is toch voor mij nog even de prijs. Ik heb geen oneindig budget. En je kunt zeggen het zijn niet de duurste zadels misschien, maar het gaat toch om geld. En ik weet niet of mijn paard nog 10 jaar meegaat. Als ik weet dat het maar 2 jaar meer is, dan ga ik nu niet meer investeren. Deze onzekerheid speelt bij mij ook nog mee. Een opvolger moet ook een passend zadel hebben immers.

En pad in de wasmachine? Ondanks dat je mattes onderleggers mag wassen voor Engelse zadels vind ik niet dat ze er beter van worden. Ik zou dat dus niet snel doen bij pads. Een ander punt bij pads is het formaat, volgens mij past dat niet in een wasmachine.

Ik heb een hekel aan haren in dekjes en pads. Ik heb dus gewoon voor deze 3 weken een simpele pad en een oud dekje waar mee gereden wordt. Dan hoef ik die niet te ontharen, dan is gewoon uitspoelen met water genoeg. Bevalt prima en doe ik al jaren.

Summerdreams

Berichten: 1272
Geregistreerd: 17-05-18

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:12

Moet je niet ook een buiklift doen (of hoe je het noemt, jullie snappen het wel he :P) als je het zadel past? Zie ik tenminste altijd als ze komen passen.

Met een paard in een ontspannen houding en een spin kom je nog niet echt verder denk ik want dan weet je nog niet hoe ie ligt als je je paard aan het trainen bent?

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:39

Summerdreams schreef:
Moet je niet ook een buiklift doen (of hoe je het noemt, jullie snappen het wel he :P) als je het zadel past? Zie ik tenminste altijd als ze komen passen.

Met een paard in een ontspannen houding en een spin kom je nog niet echt verder denk ik want dan weet je nog niet hoe ie ligt als je je paard aan het trainen bent?

Klopt, je hebt alleen een eerste indicatie. Je moet daarna echt het paard er bij zien en rijden. Daarom zeggen ze allemaal dat je geen zadels moet passen als het paard niet gereden kan worden of onder behandeling staat van van alles en nog wat. Maar ook niet als ze drachtig zijn.

Buiklift niet zien doen, maar wel dat je dus moet proefrijden. Dat ligt ook zeker in de planning dan.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:17

Ik heb een speciale wasmachine voor het paardenspul. Een Mattes pad of paardendeken past daar prima in. En zelfs na veel keren wassen zijn mijn Mattes pads nog steeds als nieuw.
Ik was daar ook mijn hondenbedden in, trouwens. Blijft mijn andere wasmachine gespaard van vuil en haar

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:56

sevke schreef:
Ik heb een speciale wasmachine voor het paardenspul. Een Mattes pad of paardendeken past daar prima in. En zelfs na veel keren wassen zijn mijn Mattes pads nog steeds als nieuw.
Ik was daar ook mijn hondenbedden in, trouwens. Blijft mijn andere wasmachine gespaard van vuil en haar


Ja, precies.

Ik heb voor mn oude merrie toen een swayback pad nieuw kunnen overnemen. Helaas met fleece onderzijde, maar ze gaat alleen rondje mee stappen af en toe.
Ik had naar mattes met inlages gekeken, maar ik ben zo een Miep dat ik dacht dat het nooit goed ging komen als ik inlages ergens in moet doen.

De diamond wool en CE wolvilt pads doe ik natuurlijk niet in een wasmachine, maar de rest past er wel in. Heb je ook zachte programma's voor als je op wol zet.

Ik doe het alleen meestal met de hoge druk. Wordt wel afgeraden, maar die ene keer, overleven ze wel. Ik wacht de mooie dagen af en zijn ze zo droog ook.

Heb nu ook haren aan de dekens van binnen, maar die zijn er zo af.

Vorig weekend lui zonder zadel gereden............DAT is pas erg! Zaten de haren echt overal in mij :+ :D

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:57

superpony schreef:
Vorig weekend lui zonder zadel gereden............DAT is pas erg! Zaten de haren echt overal in mij :+ :D

Dat prikt ook. :+

en als je je afklopt zitten ze ook in je mond, net als met poetsen van paarden deze dagen. :Y)

ElCid

Berichten: 9238
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:54

Popstra schreef:
Maar bij Westernzadels gaan ze er wel vaak vanuit het zadel voor een jong paard is wat ze inmeten en de rug spieren en schouders groeien daar nog zeer zeker van.
Zo ook een ouder paard die anders gereden gaat worden dan dressuur veranderd in bespiering. Dus zo heel gek is het niet wat Evelien zegt :)


Wij gaan sowieso altijd uit van een paard van 5/ 6 jaar bij het aanmeten van een zadel; voor die tijd veranderd er nog teveel. De rug is in ontwikkeling tot ca. het 8e jaar ( dan sluiten de laatste groeiplaten/ wervels) maar va. 5/6 jaar is die ontwikkeling voor het grootste deel klaar en kan er dus een passend zadel op gemaakt worden wat ook vele jaren zal blijven passen. Bij een goed passend zadel zal extra bespiering geen probleem opleveren omdat de rugspier niet/ nauwelijks dikker wordt ( het is een "lange" spier en die worden wel sterker maar niet dikker!).
Daarnaast moet bij een passend zadel alles kloppen; niet alleen de vorm van de boom maar ook de rigging moet op de juiste plaats zitten. Kortere zadels met een wat rondere boom passen beter dan lange platte zadels omdat die op delen van de rug ( en soms zelf schouders _-:( ) liggen waardoor zeker de bespiering van de billen en kruis dan invloed kan hebben; maar het is heel simpel, dan is het zadel te lang. Ook de skirts kunnen een nadelige invloed op de pasvorm hebben, zeker als die van dik stroef leer zijn wat ook nog in het midden aan elkaar is gevlochten waardoor er geen flexibiliteit in zit en het paard er niet onderdoor kan bewegen. Lange skirts met voldoende flair ( dan staan ze iets omhoog en liggen niet op de rug) die ook nog beweeglijk zijn ( dus liefst los van elkaar) zijn dan een betere optie.

Dus verwacht inderdaad niet een voor het leven passend zadel te vinden als je bij een 3-jarige (of jonger........... :( ) een zadel gaat aanmeten. Net als bij een klein kind veranderd er nog veel en die zal ook binnen no-time uit zijn schoenen en kleren zijn gegroeid. Als men het perse nodig vind om zo'n jong dier al te belasten dan zal je dus met lapmiddelen moeten werken om het zadel "passend" te maken of om de paar maanden een ander zadel aan te schaffen ( en dat laatste vinden de meeste zadelverkopers geen probleem). Een maatzadel voor zo'n jong paard is inderdaad zinloos omdat tegen de tijd dat het zadel klaar is het paard mogelijk veranderd is. Een maatzadel voor een 5 jarige en ouder zal, indien het aan alle bovenstaande eisen voldoet, blijven passen. ( Uitzonderingen daar gelaten zoals ziekte, ongeval, ouderdom ).

Naast de pasvorm voor het paard is de pasvorm voor de ruiter ook belangrijk; als je als ruiter niet fijn zit zal je het paard gaan hinderen. Wat me altijd opvalt is dat veel western zadels bijna "standaard" met een 16 inch seat verkocht worden. Dat is natuurlijk deels voorkeur van de ruiter maar het lijkt soms ook wel een soort regel te zijn geworden; "een volwassene hoort in een 16 inch seat". Ik rij zelf in een kleine 15 inch ( en ben geen klein poppetje ;) ), mijn man zit in een 14,5 en de meeste zadels die wij maken zijn 15 inch of kleiner. Onze trainer heeft zelfs een 14 inch......... ( en dat is dus echt geen kinderzadeltje :o )
Nou hangt de pasvorm van de seat ook weer samen met de vorm van het zadel, de vorm van swell en cantle, ophanging van de fenders etc. maar 15 inch is voor velen groot zat. Maar persoonlijke voorkeur speelt hierin dus ook een grote rol.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:04

Grappig, toen mijn paard 6 was heb ik een Fryso Legacy fit 3 gekocht en die ligt nog op mijn paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:39

ElCid schreef:
Popstra schreef:
Maar bij Westernzadels gaan ze er wel vaak vanuit het zadel voor een jong paard is wat ze inmeten en de rug spieren en schouders groeien daar nog zeer zeker van.
Zo ook een ouder paard die anders gereden gaat worden dan dressuur veranderd in bespiering. Dus zo heel gek is het niet wat Evelien zegt :)


Wij gaan sowieso altijd uit van een paard van 5/ 6 jaar bij het aanmeten van een zadel; voor die tijd veranderd er nog teveel. De rug is in ontwikkeling tot ca. het 8e jaar ( dan sluiten de laatste groeiplaten/ wervels) maar va. 5/6 jaar is die ontwikkeling voor het grootste deel klaar en kan er dus een passend zadel op gemaakt worden wat ook vele jaren zal blijven passen. Bij een goed passend zadel zal extra bespiering geen probleem opleveren omdat de rugspier niet/ nauwelijks dikker wordt ( het is een "lange" spier en die worden wel sterker maar niet dikker!).
Daarnaast moet bij een passend zadel alles kloppen; niet alleen de vorm van de boom maar ook de rigging moet op de juiste plaats zitten. Kortere zadels met een wat rondere boom passen beter dan lange platte zadels omdat die op delen van de rug ( en soms zelf schouders _-:( ) liggen waardoor zeker de bespiering van de billen en kruis dan invloed kan hebben; maar het is heel simpel, dan is het zadel te lang. Ook de skirts kunnen een nadelige invloed op de pasvorm hebben, zeker als die van dik stroef leer zijn wat ook nog in het midden aan elkaar is gevlochten waardoor er geen flexibiliteit in zit en het paard er niet onderdoor kan bewegen. Lange skirts met voldoende flair ( dan staan ze iets omhoog en liggen niet op de rug) die ook nog beweeglijk zijn ( dus liefst los van elkaar) zijn dan een betere optie.

Dus verwacht inderdaad niet een voor het leven passend zadel te vinden als je bij een 3-jarige (of jonger........... :( ) een zadel gaat aanmeten. Net als bij een klein kind veranderd er nog veel en die zal ook binnen no-time uit zijn schoenen en kleren zijn gegroeid. Als men het perse nodig vind om zo'n jong dier al te belasten dan zal je dus met lapmiddelen moeten werken om het zadel "passend" te maken of om de paar maanden een ander zadel aan te schaffen ( en dat laatste vinden de meeste zadelverkopers geen probleem). Een maatzadel voor zo'n jong paard is inderdaad zinloos omdat tegen de tijd dat het zadel klaar is het paard mogelijk veranderd is. Een maatzadel voor een 5 jarige en ouder zal, indien het aan alle bovenstaande eisen voldoet, blijven passen. ( Uitzonderingen daar gelaten zoals ziekte, ongeval, ouderdom ).

Naast de pasvorm voor het paard is de pasvorm voor de ruiter ook belangrijk; als je als ruiter niet fijn zit zal je het paard gaan hinderen. Wat me altijd opvalt is dat veel western zadels bijna "standaard" met een 16 inch seat verkocht worden. Dat is natuurlijk deels voorkeur van de ruiter maar het lijkt soms ook wel een soort regel te zijn geworden; "een volwassene hoort in een 16 inch seat". Ik rij zelf in een kleine 15 inch ( en ben geen klein poppetje ;) ), mijn man zit in een 14,5 en de meeste zadels die wij maken zijn 15 inch of kleiner. Onze trainer heeft zelfs een 14 inch......... ( en dat is dus echt geen kinderzadeltje :o )
Nou hangt de pasvorm van de seat ook weer samen met de vorm van het zadel, de vorm van swell en cantle, ophanging van de fenders etc. maar 15 inch is voor velen groot zat. Maar persoonlijke voorkeur speelt hierin dus ook een grote rol.


Maar dat is een belangrijk punt. We mogen hier de discussie niet voeren van leeftijd inrijden, maar wat verwachten mensen als je met 2/3 jaar een baby/peuter/kleuter paard wil inrijden? De paarden zijn gewoon nog niet klaar, dus de bouw is gewoon nog niet af.

Heb je een paard dat echt af en klaar is kan het een leven lang met 1 zadel doen. Tot ze weer richting bejaard gaan en echt te lijden hebben onder een zwaar leven, leeftijd etc.

Dat laatste zei Arthur ook tegen me. Ik rij in 15" en daarin is 2e hands best weinig keus, dus lastig. Ik heb maat 38/40 en beste billen. ML heeft wat minder billen, maar is "gewend" aan 16".
Wel rij ik altijd in reiners.

Maar doorgaans zie je mensen niet goed op de billen zitten en dan passen ze niet eens in 16". Hangen op de cantle, trekken kruis aan, rug hol etc.

Als mensen eerst zouden leren om goed op te zadelen en dan goed in een zadel te zitten, zou dat al enorm schelen. Ook voor de verdeling van het gewicht bijv.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:27

Hier komt elcid een zadel aanmeten!
Dan ben ik voorgoed klaar! Mbt tot twijfel dat als het zadel/pad wel of niet goed past etcetc.
Duurt nog even maar komt helemaal goed!
Tzt crossen we nog met mijn huidige zadel door

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:51

Een paard van 5 groeit ook nog Superpony. En als een nog ouder paard niet correct gereden word kan het ook nog bespiering ontwikkelen op de rug en schouders wanneer deze wel consequent gereden word. Heeft niet veel met de leeftijd en het inrijden daarvan te maken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:44

Popstra schreef:
Een paard van 5 groeit ook nog Superpony. En als een nog ouder paard niet correct gereden word kan het ook nog bespiering ontwikkelen op de rug en schouders wanneer deze wel consequent gereden word. Heeft niet veel met de leeftijd en het inrijden daarvan te maken.


Met 5 zijn ze ook niet uitgegroeit.

Het is ook niet mijn theorie, maar die van echte zadelmakers die dus zadels op maat maken. Zowel ElCid als Vaquero maken zadels die dus jaren passen en waar ze niet slecht passen na stil staan, extra trainen, dracht etc.

Maar dan heb je het dus over echt op maat gemaakt.

De 1,5-2,5 jarigen die ik ingereden zie worden lopen daar echt nog ver op achter. Vaak past er niet eens echt goed een zadel op.
Ook zie je vaak dat ze nog veel moeite hebben met het ruiter gewicht en dan ligt een zadel ook niet degelijk.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:51

Waarom zou je überhaupt een 1,5-2,5 jarige al willen inrijden? Natuurlijk zijn die nog volop in de groei en verandert er nog zoveel.

En ik ben van mening dat een zadel echt wel niet meer passend kan zijn bij meer (beter) trainen, waardoor spieren beter ontwikkeld (en dikker) worden. Of paarden met een zomer en winter model. Oftewel, weidegang en geen weidegang. Zo krijgt de mijne echt lovehandels naast de schoft bij geen training. Daar komt een zadel in de knel.
Of zijn rug verandert enorm met de juiste training. Hij heeft van zichzelf een wat verzonken rug. Door training versterken buik- en rugspieren en wordt zijn model rechter en kan dat met een boommodel problemen geven.

In de ideale wereld kun je altijd hetzelfde trainen en je paard in model houden. Maar dat kan ook vaak niet (denk aan weidegang in zomer en niet in winter, blessures dus niet trainen, enz.). Dan zal een maatzadel op den duur wel weer gaan passen als je weer naar het afgetrainde model traint. Maar er is een periode dat dit zadel niet goed zal liggen. Dat kan gewoon niet.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:59

In de western worden toch 2.5 jarigen uitgebracht? Ja, het is erg vroeg en ik snap het ook niet helemaal, maar goed, als ze 3 zijn zijn ze ook nog in de groei natuurlijk. WAchten tot ze uitgegroeid zijn hoeft ook weer niet. Een gulden middenweg zeg maar.
Ik ben met een ruin begonnen die is nu 5, dus laat. Mijn merrie reed ik wel vroeg, die was nog net geen 3.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:18

Gelukkig draait de mijne al een tijd mee mbt bespiering en leeftijd.dus voorzie absoluut geen problemen met een op maat gemaakt zadel.
Mijn andere paard word boomloos gereden met een passend zadel. Word zes dit jaar een net een jaar echt onder het zadel.
Mijn andere pony word niet gereden:) die is twee en een mini shet:)
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 25-03-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:33

germie schreef:
In de western worden toch 2.5 jarigen uitgebracht? Ja, het is erg vroeg en ik snap het ook niet helemaal, maar goed, als ze 3 zijn zijn ze ook nog in de groei natuurlijk. WAchten tot ze uitgegroeid zijn hoeft ook weer niet. Een gulden middenweg zeg maar.
Ik ben met een ruin begonnen die is nu 5, dus laat. Mijn merrie reed ik wel vroeg, die was nog net geen 3.

In de dressuur toch net zo? Late veulens op de 3-jarige competitiewedstrijden zijn net zo goed pas 2,5 (of jonger) als ze onder het zadel gaan.
Dus omdat de sport het organiseert doen we dat. Ik denk dan: waarom? Dan maar geen jonge paarden competities. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie :D

Ik vind boomloos overigens wel een heel goed alternatief voor een jonkie. Zeker de wat stevigere zadels zoals de Freemax. Overigens zie ik ook jonge paarden ingereden worden met een Engels zadel, omdat dat makkelijker aanpasbaar is met wolgevulde kussens. Maar ook dat is weer een andere discussie :D

Ik ben benieuwd paddraigh!

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:45

Daihyo schreef:
Overigens zie ik ook jonge paarden ingereden worden met een Engels zadel, omdat dat makkelijker aanpasbaar is met wolgevulde kussens. Maar ook dat is weer een andere discussie :D


Dat doe ik ook inderdaad. Voornamelijk omdat Engelse zadels een heel stuk lichter zijn en daardoor sneller goed op de plek te leggen zijn, mocht je eens een wat zenuwachtiger dier in handen hebben.
Maar ik werk nu met kunststof Abetta westernzadels, die zijn ook super licht. Als ik daar voor mezelf wat van kan scoren dan ga ik het denk ik daarmee proberen.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:28

2,5??? Welke discipline is dat dan?

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:49

Er zijn voor dressuurpaarden vanaf 1 oktober jonge paardencompetities. Dan zijn de paarden 3. Dus geen 2.5 Ik ken alleen wat hele late veulens van augustus, dus dan zijn ze ook 3 als de wedstrijden zijn. Echter, er wordt natuurlijk soms wel mee getraind als ze nog geen 3 zijn. Zo ook bij de hengstenkeuringen.

Ik ga volgende week een Freemax zadel bekijken. Gewoon om te weten hoe zo'n zadel er uit ziet.

Als je het over kunststof westernzadels hebt, Loesdau heeft er ook 1. De reviews zijn behoorlijk positief, maar het kan ook zijn dat het zadels zijn die gekocht worden voor af en toe een ritje en nooit goed passen. Ik heb wel degelijk een voorkeur voor leer.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:29

Wij rijden heerlijk zo in de ronde...
(Ik heb mega lange beugels dat werkt alleen voor mij mbt enkels knieën)
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:40

Zo te zien kun je je hakken nog steeds lager dan de bal van voet krijgen, dus zó lang zijn je beugels ook niet, eerder een redelijk normale lengte :)