De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:47

Daihyo schreef:
En ik ben van mening dat een zadel echt wel niet meer passend kan zijn bij meer (beter) trainen, waardoor spieren beter ontwikkeld (en dikker) worden. Of paarden met een zomer en winter model. Oftewel, weidegang en geen weidegang. Zo krijgt de mijne echt lovehandels naast de schoft bij geen training. Daar komt een zadel in de knel.
Of zijn rug verandert enorm met de juiste training. Hij heeft van zichzelf een wat verzonken rug. Door training versterken buik- en rugspieren en wordt zijn model rechter en kan dat met een boommodel problemen geven.

.


Dat is dus niet waar; een zadel is niet afhankelijk van hoe het, volwassen, paard getraind wordt en ook niet van hoe dik/ dun hij zij is ( maar bij een broodmager paard heb je natuurlijk wel een probleem maar daar moet je ook niet op gaan zitten ;-) maar dat is een ander verhaal).
De ligging van het zadel kan wel nadelig beïnvloed worden door een ( gras) buik. Maar dat heeft dan dus alles met de plek van de rigging te maken en niet met de vorm van de zadelboom; die zadelboom ligt alleen maar op de rug. Bij paarden die erg buikig zijn moet de rigging aangepast worden aan die vorm en bij paarden die nogal eens te dik worden kan je naar een 3 dubbele rigging gaan; dan heb je dus 3 punten om de singel te bevestigen en kan je ook bij een "maatje meer" de juiste plek voor de singel vinden. Maar als je consequent een paard wil rijden en trainen is het natuurlijk het beste om ze jaar rond, zoveel mogelijk, in dezelfde conditie te houden. Maar nogmaals een goed aangemeten zadel op een gezond, uitgegroeid paard zal vele jaren ( eigenlijk een paardenleven lang) blijven passen.

Spiertoename mag bij een goed passend zadel geen probleem geven; het zadel ligt op de rug en de rugspier neemt nauwelijks in volume toe. Bij niet passende en dus vooral bij te lange zadels zal je dan alleen maar tegen nog grotere problemen aan lopen; maar dan paste het zadel dus in beginsel niet.

ElCid

Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:51

paddraigh, Ik vind jouw beugels niet te lang; ik rijd zelf ook altijd met lange beugels. Als je ze korter doet heb je kans op een stoelzit. Je zit nu juist netjes met rechte benen ( je hoort min of meer een staande houding te hebben in je zadel) en zo kan je optimaal hulpen geven en zit je ook boven het sterkste deel van de paardenrug. Onze zadels stimuleren deze zit overigens.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:17

ElCid schreef:
paddraigh, Ik vind jouw beugels niet te lang; ik rijd zelf ook altijd met lange beugels. Als je ze korter doet heb je kans op een stoelzit. Je zit nu juist netjes met rechte benen ( je hoort min of meer een staande houding te hebben in je zadel) en zo kan je optimaal hulpen geven en zit je ook boven het sterkste deel van de paardenrug. Onze zadels stimuleren deze zit overigens.


Super fijn te horen!
Krijg nog wel eens commentaar namelijk.. :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 02:34

ElCid schreef:
Daihyo schreef:
En ik ben van mening dat een zadel echt wel niet meer passend kan zijn bij meer (beter) trainen, waardoor spieren beter ontwikkeld (en dikker) worden. Of paarden met een zomer en winter model. Oftewel, weidegang en geen weidegang. Zo krijgt de mijne echt lovehandels naast de schoft bij geen training. Daar komt een zadel in de knel.
Of zijn rug verandert enorm met de juiste training. Hij heeft van zichzelf een wat verzonken rug. Door training versterken buik- en rugspieren en wordt zijn model rechter en kan dat met een boommodel problemen geven.

.


Dat is dus niet waar; een zadel is niet afhankelijk van hoe het, volwassen, paard getraind wordt en ook niet van hoe dik/ dun hij zij is ( maar bij een broodmager paard heb je natuurlijk wel een probleem maar daar moet je ook niet op gaan zitten ;-) maar dat is een ander verhaal).
De ligging van het zadel kan wel nadelig beïnvloed worden door een ( gras) buik. Maar dat heeft dan dus alles met de plek van de rigging te maken en niet met de vorm van de zadelboom; die zadelboom ligt alleen maar op de rug. Bij paarden die erg buikig zijn moet de rigging aangepast worden aan die vorm en bij paarden die nogal eens te dik worden kan je naar een 3 dubbele rigging gaan; dan heb je dus 3 punten om de singel te bevestigen en kan je ook bij een "maatje meer" de juiste plek voor de singel vinden. Maar als je consequent een paard wil rijden en trainen is het natuurlijk het beste om ze jaar rond, zoveel mogelijk, in dezelfde conditie te houden. Maar nogmaals een goed aangemeten zadel op een gezond, uitgegroeid paard zal vele jaren ( eigenlijk een paardenleven lang) blijven passen.

Spiertoename mag bij een goed passend zadel geen probleem geven; het zadel ligt op de rug en de rugspier neemt nauwelijks in volume toe. Bij niet passende en dus vooral bij te lange zadels zal je dan alleen maar tegen nog grotere problemen aan lopen; maar dan paste het zadel dus in beginsel niet.


Fijn dat je het even uitlegt.

Ik heb ooit een zadel voor mn ruin gekocht en die lag super tijdens training.
Toen hij later stil kwam te staan, veranderde op het oog wel wat. Van een hele sterke rug, naar sterk mindere bespiering en later een flinke buik.
Toen weer wat training en weer stil staan. Later met regelmaat nog veel buiten gereden. Qua bespiering niet meer in topconditie, maar zadel bleef altijd netjes liggen. Tussendoor 2x laten nameten en passen. Hij heeft nog hb gestaan incl vet.
Alleen de laatste paar jaar werd de rug "oud" en dat dus opgevangen met een pad.

Over inrijden; Iedereen snapt natuurlijk wel dat als een paard met 3 op show verschijnt, dat hij daarvoor al is ingereden. En zelfs als ze 4 of 5 op show komen, gaat men niet later inrijden. Paarden zullen gewoon verder in training zijn.
En geloof me; ik zie nog met regelmaat filmpjes van hufters die vol trots laten zien hoe ze een zgn 2 jarige trainen die nog echt geen 2 zijn, maar door de idiote 1 Januari regel, komen ze ermee weg. En mensen moedigen het aan, geven applaus en houden de handjes boven het hoofd.
Daar past een zadel niet eens echt goed op.

Maar laten we eerlijk zijn; 3 jaar is ook nog absurt jong en niet uitgegroeit, maar wel algemeen geaccepteerd.
En meeste paarden hebben ook niet de beeste start en dus ontwikkeling gehad op die leeftijd.

Je kan natuurlijk wel wat doen, grondwerk, basis werk, etc Maar mensen moeten niet zeggen dat ze 2 of 3 een nieuw zadel nodig hebben omdat hun paard nog zo veranderd. Het zadel hoorde er gewoon nog niet op. Ongeacht met welke smoes mensen komen.

Paddraigh, ik snap wel dat mensen het lang vinden, maar ik zou als ik bijv iemand lesgeef eerst kijken naar hoe iemand ermee wegkomt. Soms past lang, soms moet iemand korter. Ik rij zelf veel korter en zit niet in stoelzit.
Heel soms aan het einde van een lange rit, maar dat komt door mijn stomme lijf en het is eigenlijk niet goed te praten, maar als je onderweg bent, moet je toch nog terug. Als ik me bewust ben en het is niet koud, corrigeer ik het wel.
Maar ik kon mijn enkels ook belachelijk uitdrukken. Is als kind zo op gehamerd. Toen ik naar fitness ging, vond mn trainer ook dat ik te ver kon.
En.........Ik heb altijd pony's gereden, dus ben rond mijn 12, 14 jr ergens mezelf gaan aanleren om wat korter te rijden en kreeg zwanenhals sporen. Heel slecht eigenlijk.
Maar aan alles kan je werken.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:54

Bij mij blijft nog steeds de twijfel bestaan of ik wel of niet een ander zadel moet kopen voor mijn merrie. Die ik nu heb past dus, maar ja, niet voor mij. Maar goed, het paard wordt ook langzaamaan wat ouder.
Ik ga maandag een boomloze bekijken, maar ik weet eigenlijk al dat ik gewoon een boomzadel wil.
Als voor oudere paarden wel aangepaste pads kunnen, dan zou ik dus wel gewoon een zadel kunnen kopen en daar dan bij ouderdom een andere pad onder kunnen doen.

Op dit moment liggen er zadels op die ik echt al jaren heb. Dus de rug is nog steeds gelijk aan toen ze 7 was.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:10

Een 2e hands western zadel is best waardevast als je een beetje oplet wat je nu betaald en wat ze over het algemeen waard zijn.

Wij hebben voor de merrie van inmiddels een swayback pad. Zadel past dus gewoon goed, is haar eigen zadel, maar haar rug wordt holler.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:29

Als Arthurs langskomt voor een zadel, is dat Arthur zelf, of Anouska of een medewerker die ook Equisage doet? Want ik heb begrepen dat die 3 wel zadels aanmeten. En welke kun je dan beter wel of niet hebben?

Bij Eurohorse is het Evelien zelf?

En bij Elcid is het haar man geloof ik.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:05

Bij Eurohorse kan het ook Dominique zijn. Hij heeft bij mij het zadel aangepast.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:10

sevke schreef:
Bij Eurohorse kan het ook Dominique zijn. Hij heeft bij mij het zadel aangepast.

En dat is ook prima dus? En aanpassen? Dat kan dus wel?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:15

Dominique heeft het prima gedaan. Ik bedoelde niet echt aanpassen. Hij heeft een kale boom gepast en op basis daarvan heb ik een zadel besteld.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:59

sevke schreef:
Dominique heeft het prima gedaan. Ik bedoelde niet echt aanpassen. Hij heeft een kale boom gepast en op basis daarvan heb ik een zadel besteld.

Aha.

Arthurs past geen kale bomen, maar gewoon reeds kant en klare zadels.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:18

Als mensen het willen en betalen, kan Arthur een drukmeting pad gebruiken.

Euro-Horse heeft echt niet bij alle 2e hands zadel de kale bomen. Daarbij kan het zelfs per merk en model verschillen, dus zouden ze honderden bomen moeten hebben.
Alle keren dat ik hun heb zien werken ging dat ook op het zicht, met voelen en een vissegraat.

Bij beiden incl rijden met een zadel dat lijkt te passen.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:26

superpony schreef:
Als mensen het willen en betalen, kan Arthur een drukmeting pad gebruiken.

Euro-Horse heeft echt niet bij alle 2e hands zadel de kale bomen. Daarbij kan het zelfs per merk en model verschillen, dus zouden ze honderden bomen moeten hebben.
Alle keren dat ik hun heb zien werken ging dat ook op het zicht, met voelen en een vissegraat.

Bij beiden incl rijden met een zadel dat lijkt te passen.

De drukpad valt voor mij af, want ik ga mijn paard niet naar Brabant rijden. Dus dan blijft het bij de zadelspin, en proefrijden. Als er dan maar iemand meekijkt die er ook verstand van heeft.

ElCid

Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:39

germie schreef:
En bij Elcid is het haar man geloof ik.


Nee hoor, we doen dit samen. Ik ben meestal op pad om in te meten en doe de tooling/ carving etc. Mijn man doet het "zware" werk als de boom maken en het leer snijden etc.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 03:51

ElCid schreef:
germie schreef:
En bij Elcid is het haar man geloof ik.


Nee hoor, we doen dit samen. Ik ben meestal op pad om in te meten en doe de tooling/ carving etc. Mijn man doet het "zware" werk als de boom maken en het leer snijden etc.


Haha, we doen het samen, maar hij doet het zware werk }> :+ Ow wacht, dat ken ik.............zo doen wij ook alles samen :D :o ;)

ElCid

Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:30

superpony schreef:
Nee hoor, we doen dit samen. Ik ben meestal op pad om in te meten en doe de tooling/ carving etc. Mijn man doet het "zware" werk als de boom maken en het leer snijden etc.

Haha, we doen het samen, maar hij doet het zware werk }> :+ Ow wacht, dat ken ik.............zo doen wij ook alles samen :D :o ;)





Tja, verschil moet er zijn :D . Zo heeft ieder zijn talent ;) . Maar serieus; dat leer snijden is echt heftig en zwaar.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:26

Vandaag een Freemax bekeken. Die valt af, hoewel ik niet echt gereden heb vond ik het zadel te wiebelig. Voor juiste maat zou een smallere fork moeten, maar het is helaas niet mijn zadel. Was een buffel. De cow hou ik in achterhoofd.

Tevens had ze nog een Continental. Mooi zadel, maar te breed voor mijn paard, dat was reeds bekend.

Verder nog een Champion Turf gezien. Mooi zadel, diepe zit, trail?
Niet gepast of in handen gehad overigens, dat kan nog met een zadelpasservice. Merk ken ik niet, maar schijnt absolute topkwaliteit te zijn. Prijs gebruikt ruim over de 3 nullen. Maar ja, als het past?

Er lijkt weinig keuze te zijn voor paarden met schoft en wel brede schouder.

Petrichor

Berichten: 10565
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:48

Germie ik zag op de foto's dat jij ook behoorlijk lang bent en een beetje het zelfde postuur hebt dan ik. Nu weet ik dat de Freemax buffel of cow niet geschikt is voor boven de 80 kilo. Ik vond dat toen net op het randje..

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:09

Petrichor schreef:
Germie ik zag op de foto's dat jij ook behoorlijk lang bent en een beetje het zelfde postuur hebt dan ik. Nu weet ik dat de Freemax buffel of cow niet geschikt is voor boven de 80 kilo. Ik vond dat toen net op het randje..

De cow zou dikker leer hebben en zelfde binnenwerk, en wel voor zwaardere ruiters zijn. Ik heb alleen de Freemax in handen gehad, en vond dat best een soepel zadel, echt buigbaar als je een boom zou controleren op een breuk zeg maar. De T stukjes voor de fenders is ook niet mijn ding. De cow zou wegens dikker leer stugger zijn, maar dus niet in handen gehad. Maar de buffel valt gewoon af.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 06:51

De cow heeft dezelfde t stukjes bij de fenders

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:19

paddraigh schreef:
De cow heeft dezelfde t stukjes bij de fenders

Jammer.
Het is wel een mooi lichtgewicht zadel.

Die Champion Turf speelt nog door mijn achterhoofd. Wel flink duurder dan ik eigenlijk wil uitgeven, maar dan heb je wel echt een A-merk, vergelijkbaar met Bob's volgens de kenners. De prijs valt volgens Ebay binnen de realiteit van de waarde van zulke zadels.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:54

germie schreef:
paddraigh schreef:
De cow heeft dezelfde t stukjes bij de fenders

Jammer.
Het is wel een mooi lichtgewicht zadel.

Die Champion Turf speelt nog door mijn achterhoofd. Wel flink duurder dan ik eigenlijk wil uitgeven, maar dan heb je wel echt een A-merk, vergelijkbaar met Bob's volgens de kenners. De prijs valt volgens Ebay binnen de realiteit van de waarde van zulke zadels.


Dan zou je een vergelijkende foto moeten plaatsen incl prijs.

Ik vind Champion Turf geen A merk. Maar zoals eerder gezegd, vallen heel veel merken daar niet onder. Heb er weleens op gereden en was een goed en fijn zadel, maar echt geen Bob's of Jim Taylor

Je hebt echt de top van de top en op maat gemaakt.
Dan hele nette, goede zadels.
En dan de bekende zadels, zoals Billy Cook
En dan de goedkopere zadels. Kan ook nog de goedkopere Billy Cook zijn bijv, want die hebben behoorlijk verschillen
En dan de nep zadels.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:14

Champion Turf heeft zadels gebruikt van 1400 tot wel 3000 dollar zie ik. Veel zilver dan zit je tegen de 3000, bij gewoon leer op 1400, en duidelijke slijtage. Ik vind dat behoorlijk veel geld voor een gebruikt zadel. Voor hetzelfde geld heb je dus ook een Billy Cook. En dan nieuw. Daarmee is dan duidelijk dat de nieuwprijs van sommige merken echt veel hoger ligt dan bij andere, ik zie het verschil zo niet, ik vind een nieuwe Billy cook misschien wel mooier. Maar ik wil wel een zadel waar ik indien het past 2 paarden mee kan doen zeg maar.

Die Alamo roper voor de ruin is in ieder geval niet te duur gekocht. Er stond laatst nog eentje in Amerika te koop, zelfde tooling, andere leerkleuren, maar zelfde type nummer, enz voor 900 dollar. En die was meer gebruikt. En als een zadel daar 900 dollar kost gebruikt, dan zijn ze hier zo 1200-1300 gebruikt.

Ik heb nu dus een Freemax in handen gehad, en ook een Pool's, maar kennelijk heb ik toch een dure smaak, ik kom bij orientaties steeds op de duurdere merken uit. Billy Cook zit er soms ook bij.

Deuber vind ik zeker mooie zadels hebben, maar helaas hoor ik ook dat ze eigenlijk maar als B-merk zadels in elkaar zitten en in lage lonen landen gemaakt worden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:34

Mensen kunnen 2e hands van alles vragen.

Het is ook een beetje wat we in Nederland gewend zijn. Champion Turf zie je niet heel veel, dus zijn er gewoon minder zadels van. Degene die ik ken hadden wel veel zilver, dus bij echt zilver kan dat oplopen. Zegt me verder niet veel over het zadel.

Billy Cook kan je prima 2 paarden mee rijden en 10 ook wel. Maar in de BC's zit veel verschil. Er zijn echt Billy Cook zadels die ik niet kado wil hebben. Maar onze pro reiner vind ik best heel oke.

Alamo ken ik hier niet als een A of B merk zadel. Maar het kan zijn dat we die in Nederland gewoon weinig zien en de zadels in Amerika wat populairder zijn, dat daar meer modellen en uitvoeringen zijn etc.
En de prijs zegt weinig. Een net als nieuw zadel gaat voor meer weg dan een gebruikt zadel. Als je nu voor 900 dollar een Alamo koopt, er een jaar mee rijdt en hier wil verkopen, kan het misschien zijn dat je nog max 500 krijgt.
De duurdere merken zijn meer waardevast.

Ik reed ooit naar Belgie voor een Bob's. Had de foto's gezien, ze vroeg 1500, dus niet gek. We kwamen daar en zadel hing echt uit elkaar, zag er niet uit. Wij hebben het niet gedaan. Maar zadel was aan de volgende zo verkocht, want mensen willen liever zo een Bob's voor weinig, dan iets anders.

Deuber zie je ook niet heel veel. Pool's zat ooit een stukje onder de bekende merken, maar bleek voor de meeste ruiters een fijn en betaalbaar zadel.
Maar je hebt meer merken; Crates, Westwood, CircleY, Continental, Archie's etc etc etc.

Binnen elk merk kan je vaak wel van instap naar iets duurder.

En alles hangt ook van gebruik af. Toen ik een zadel zocht, kwam ik veel nette, betaalbare Pool's tegen. Worden vaak als "erbij" gekocht, om te beginnen etc. Als mensen er netjes op zijn, koop je gewoon een zgan zadel voor vrij weinig. Komt ook omdat ze nieuw niet heel duur zijn.

De duurdere zadels zijn vaak wat pittiger gebruikt en dat zie je vaak ook wel. Worden vast ook goed onderhouden, maar meer km's, is meer gebruikssporen. Toch blijven ze waardevast omdat ze dat goed kunnen hebben.

De zadelmarkt zadels zijn niks. Maar verder is elk western zadel in goede staat gewoon geschikt om 1,2 of meer paarden leuk te rijden.
En dan nog..........Ik doe echt niks aan onderhoud van de zadels en ze overleven hier ook alles.

germie

Berichten: 26077
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:50

Ik ga maar eens een rit maken richting Arthurs. Kijken wat die zegt over een hoge schoft en pasvorm.