De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:56

germie schreef:
Ik ga maar eens een rit maken richting Arthurs. Kijken wat die zegt over een hoge schoft en pasvorm.


Ben je lid van de western groepen op fb?

Je kan ook een oproepje doen naar mensen uit je omgeving en een ritje samen plannen. Zat mensen die die kant wel op willen, maar het ook OF te ver vinden, OF niet alleen willen.

Rond Christmas sale rijden er ook veel mensen die kant op samen, dus denk dat er echt wel animo is.

Al slaag je niet voor een zadel, denk ik dat je het al heel leuk gaat vinden om daar rond te lopen en naar alle spullen te kijken, te voelen etc.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:07

Het merk Champion Turf bestaat niet meer. Ze hebben vooral pleasure zadels gemaakt, met veel bling en zilver. Het merk is vooral gekend in pleasuremiddens. Het is een goed merk, maar geen A-merk. Voor een 2de hands Bobs, zonder zilver, in degelijke staat, betaal je algauw 2500€ en meer. Ik zou een CT niet zomaar gelijkstellen aan een Bobs, ook zeker niet naar tweedehands verkoopwaarde.
De markt is in de USA ook groter, dus ook het aantal potentiele kopers. De prijs gewoon omzetten naar Euro doet het hem niet.
Arthurs heeft erg veel keuze. Ik denk dat bij hem langsgaan een goede stap is. Om een passend westernzadel te vinden op een warmbloed, zul je niet te kieskeurig mogen zijn naar merken toe, vrees ik.
Een westernzadel is niet gemaakt voor dat soort paarden.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:48

superpony schreef:
germie schreef:
Ik ga maar eens een rit maken richting Arthurs. Kijken wat die zegt over een hoge schoft en pasvorm.


Ben je lid van de western groepen op fb?

Je kan ook een oproepje doen naar mensen uit je omgeving en een ritje samen plannen. Zat mensen die die kant wel op willen, maar het ook OF te ver vinden, OF niet alleen willen.

Rond Christmas sale rijden er ook veel mensen die kant op samen, dus denk dat er echt wel animo is.

Al slaag je niet voor een zadel, denk ik dat je het al heel leuk gaat vinden om daar rond te lopen en naar alle spullen te kijken, te voelen etc.

Dat denk ik ook wel. En nee, ik ken geen groepen op fb. Heb je een paar linkjes?

Het is alleen ook een veel te lange rit, dat vind ik ook, maar met een dressuurprikker samen wordt het wel gezellig. :D Alleen, wie weet wil ik nog een keer.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:26

Ik heb met een niet actieve bokker die ook op zoek is naar een westernzadel een discussie, of beter gezegd, we vragen ons wat af. We willen beiden meekijken met zadels passen. Moet het stuk achter de seat nu continu aansluiten of mag dat net los van de rug komen? Mijn lijkt los van de rug omdat je daar geen boom meer hebt.
Maar echt wippen ook niet natuurlijk. Echter, een swingende rug zal daar altijd wat 'beweging' krijgen lijkt mij. Of willen jullie de achterkant van de skirts echt strak op de rug zien? Krijg je dan geen schuurplekken? Maar in beweging is de rug rechter/hoger dan dat een paard stil staat met het hoofd omhoog.

Ik heb 1 keer het zadel van de ruin op mijn paard gehad, wetende dat het niet goed past, maar met extra schuim onder zadel om de schoft vrij te leggen kon ik wel even mijn kont uittesten. Dat leverde meteen bij de lendenen een paar gebroken haren op (is ook ruitijd). Lijkt mij dat dat sowieso niet mag gebeuren.

Maar een zadel van 63 cm lengte zal natuurlijk minder skirt hebben dan eentje van 70 cm of nog langer. En dus achter de boom ook minder leer hebben wat eventueel wel of niet kan aansluiten.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:53

Je wilt niet dat het leer strak op de rug ligt, want dan krijg je idd schuren. Maar als het omhoog wipt dan komt dat door de boom en niet door het leer. Het leer mag wel iets omhoog 'gesneden' zijn. Vooral bij paarden met een iets hollere rug heeft de boom dan net een betere draagfunktie en niet de skirts.

Een zadel van 63 cm kan ook een kortere boom hebben dan die van 70, ligt ook aan de seatsize én of het een showzadel is waar meer leer zit om meer zilver kwijt te kunnen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:23

germie schreef:
Dat denk ik ook wel. En nee, ik ken geen groepen op fb. Heb je een paar linkjes?

Het is alleen ook een veel te lange rit, dat vind ik ook, maar met een dressuurprikker samen wordt het wel gezellig. :D Alleen, wie weet wil ik nog een keer.


Er is zooooooooooooveel.

Gewoon in je zoekbalk western invullen en dan kijken waar je lid van wil worden. Je kan altijd weer afhaken.

Er zijn ook trainers die je kan volgen en die regelmatig filmpjes plaatsen bijv. Een aantal zijn sterk af te raden, maar zal hier geen namen noemen. Als je kijkt, zal je het zelf wel zien, denk ik........hoop ik }>

Binnenkort komt Jamie Verkerk een rondje in het Noorden lesgeven bijv. Komt uit omgeving Amsterdam, dus gaat niet elke week langskomen, maar is echt een fijne meid en loopt al van jongs af aan mee. Ontwikkelt zich ook echt op een fijne manier.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:50

Zo ik heb ook maar eens een seatsaver besteld, met gel vulling. Denk dat mijn seat iets aan de grote kant is voor mij en het is een gladde zitting. Zit net iets steviger en stiller met een seatsaver dan. En m'n kont zal het ook wel waarderen denk ik :D

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:20

Zo, wat een zadels heeft Arthurs zeg. Maar hij is ook wel zo dat er maar weinig op mijn paard zal passen. Hij heeft een stuk of 6 laten zien die mogelijk een optie waren, te beginnen bij tweedehands. Nadat ik er op proef gezeten had of gewoon gekeken heb bleven er maar 2 over. Een gebruikte, degene waar ik wel oren naar had, en een nieuwe. Dit is gemeten met mijn zadelspin. De gebruikte is een ranchriding zadel met diepe zit. De andere heeft een minder diepe zit, ben het merk al weer vergeten omdat ik er nooit van gehoord had, maar heeft wel een equitation seat.
Best lastig, want voor gebruikt komt hij niet op stal. Hij geeft aan dat hij met een spin voor 90% kan bepalen of een zadel past, de andere 10% moet je zien met rijden. Nu kan ik dat normaal gesproken wel zelf, maar ja, ik zit natuurlijk in dit geval op het zadel. Je mag het zadel dan 2 weken op proef hebben. Bij nieuw kan er een afspraak gemaakt worden om op stal te passen. Lastig.
Heb in ieder geval een extra hoofdstelletje meegenomen. Niet nodig, wel mooi. :D

Er was overigens nog een probleem bij een paar nieuwe zadels: mijn benen zijn te lang voor de fenders. Zelfs op de langste stand te kort. Kun je dit verlengen of houdt het dan gewoon op? Ik heb die vraag niet gesteld.

Mijn kont houdt wel van een diepere niet belemmerende zit. En op zich vind ik een hard seat zeker geen nogo.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:55

Als de fenders te kort zijn, zal je nieuwe langere fenders erbij moeten kopen. Verlengen is volgens mij geen optie.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:12

Nickolay schreef:
Als de fenders te kort zijn, zal je nieuwe langere fenders erbij moeten kopen. Verlengen is volgens mij geen optie.

Ok, dat wordt dan dus een duur geintje? Het gaat om dan om een nieuw zadel. Ik weet wel dat ik dus dat moet proberen, want ik had dat niet verwacht, een 16 inch zadel, maar kennelijk niet voor lange personen (ik heb wel langere benen dan gemiddeld).

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:42

DubbelFun schreef:
Je wilt niet dat het leer strak op de rug ligt, want dan krijg je idd schuren. Maar als het omhoog wipt dan komt dat door de boom en niet door het leer. Het leer mag wel iets omhoog 'gesneden' zijn. Vooral bij paarden met een iets hollere rug heeft de boom dan net een betere draagfunktie en niet de skirts.

Een zadel van 63 cm kan ook een kortere boom hebben dan die van 70, ligt ook aan de seatsize én of het een showzadel is waar meer leer zit om meer zilver kwijt te kunnen.

Wat is wippen? Als je een zadel zonder singel voor en achter aandrukt, dan voel je soms al dat het niet goed is. Echt wippen is duidelijk, daar discussieer je niet over.
Echter, als skirts wat afstaan, en je gaat lichtrijden, dan kan het best lijken of iets wipt, maar niet echt wipt. Er is helaas toch een grijs gebied. Dat komt door de swung in de rug bij de lendenen.
Mijn Garland ligt echt strak op de rug, daar is geen beweging in te krijgen. Echter, het stukje boom voor de boog van de horn is te nauw, dat kun je zien en voelen. Dus daar heb je een niet geheel passend zadel. Het is minimaal, paard lijkt er geen last van te hebben, maar ik zou het graag anders zien.
Bij het zadel waarvan ik wist dat het niet past kun je zien dat de skirts achter ook de rug raken.
Je wilt dat ook weer niet te, want dan krijg je afgeschuurde haren.
Een rug is dynamisch. Als ik de zadelspin in halthouden met neurale houding er op leg zodat ie aansluit, dan zie je in stap al dat de achterkant iets omhoog komt. In draf idem, dat komt door swung in de rug. DUs er mag wel wat ruimte ontstaan bij een zadel bij de skirts (heb het niet over de boom). Maar wanneer is het te veel? Dat vind ik een lastige.
Ik kom steeds uit op zadels van 70 cm, dus niet de extreem korte. Is niet erg, het kan.
Kortom, er nog niet geheel uit.

Ik ga in ieder geval niet over 1 nacht ijs nu.
Laatst bijgewerkt door germie op 31-03-21 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:51

Daar kijkt dus je zadelfitter naar, zulke dingen

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:17

Summerdreams schreef:
Daar kijkt dus je zadelfitter naar, zulke dingen

Klopt en ik ga dat zelf ook worden. :+
Dat heeft namelijk puur de reden dat er ook wel gezegd wordt past wel en dan blijkt toch niet.

Als ik denk kan niet en fitter vindt van wel, dan kan het niet. En als ik vind kan wel en fitter zeg liever niet, dan overweeg ik het, maar ik bepaal. Ik heb helaas te veel gedonder gehad in het verleden met 2 zadels.
Daarom kan ik engelse zadels dus ook echt zelf passen en indien nodig zelf opvullen. Uit noodzaak geboren, niet omdat ik het leuk werk vind.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:11

Ben je gister al gelijk geweest? Dat is snel.

Zadel fitter worden vraagt zeker in Nederland op het gebied van western zadels echt behoorlijk wat opleiding. Niemand gaat "zomaar" iemand vragen.
Het is niet; Ik verzamel veel info op Bokt van kenners en ga die info doorverkopen. Daarbij is dit topic altijd terug te vinden en weten mensen dat de kennis er nog lang niet is.

Ik kan me haast niet voorstellen dat de fenders problemen geven. Ik weet niet of je een aantal trainers kent, maar een paar jongens/mannen zijn echt behoorlijk lang en trainen elke dag meerdere paarden. En die kent Arthur allemaal heel goed.

Zoals gezegd; een spin is geen pasmiddel. Alleen als je paard ernaast staat kan je die gebruiken.

Net als je niet het zadel van de buurvrouw erop kan leggen, op zich zeggen; die ligt goed en dan dat zadel zoeken. Die kan dan toch weer anders zijn. En sws niet passen.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:58

Ja, ik ben geweest.
Een echte verkoper, niet negatief bedoeld hoor, maar wel een handelaar zeg maar. Goede prater. Maar iemand met kijk op paarden. Hij haalt uit een foto veel dingen qua exterieur. Hij wist meteen dat er niet veel keuze overblijft voor een paard met schoft. En brede schouder.
Hij begon met wat gebruikte zadels, maar of ik kon er op een bok al niet op zitten, of hij zei zelf al, dat wordt hem niet. Daar bleven 2 potentiele gebruikte en 2 potentiele nieuwe over. Met de spin viel er al weer 1 af en 1 twijfel geval. Dus er blijven 2 potentiele over en Arthur zegt dat hij voor 90% kan voorspellen dat die passen. Maar dat je het zadel op het paard moet zien en het paard in beweging.
Voor gebruikt komt hij niet aan huis.
Het prijsverschil tussen wat overblijft was een paar 100 euro, gebruikt vs nieuw. De gebruikte vind ik eigenlijk te duur voor een gebruikt zadel (als ik 1500 moet betalen voor gebruikt, dan koop ik eentje van 1650 nieuw, ook al mag de kwaliteit dan ietsjes minder zijn, het oog wil ook wat).
Maar hier zat de in mijn ogen te dure tweedehandse veel fijner dan de nieuwe, wel de verkeerde kleur leer en te weinig tooling, maar bij een auto kies je alleen bij nieuw een kleur. DUs ik heb dat zadel in mijn achterhoofd. Bij nieuw kijkt er iemand mee, bij tweedehands moet ik zelf kijken en voelen en een filmpje sturen. DAt voelen kan ik wel redelijk door handen er onder te steken, maar het is niet alles nautuurlijk, maar ik kan mezelf niet zien zitten, dan moet al iemand filmen.
En bij niet passen moet ik weer terug. Ok, dan kan geld wel terug.
Blijft een lastige.
Ik vond de keuze voor mijn paard dus behoorlijk tegen vallen. Al ben ik blij dat ik gegaan ben, want ik verwacht nu van Eurohorse niets passends meer. Waarom niet? Als er bij Arhurs al zo weinig te vinden is, dan moet ik het bij Eurohorse van gebruikt hebben. Arthurs had ook 2 Bowmans liggen, maar die zouden te weinig schoftvrijheid hebben. Ik vind Eurohorse met gebruikt te duur, soms betaal je nieuw minder. Arhturs is ook niet goedkoop met gebruikt, als je een topmerk als Champion heb, dan betaal je gebruikt ook nog 1600 euro, zelfs als het een simpel zadel is voor het oog. Maar ja, nieuw waren ze ook 4000. Het valt me op dat je bij hem bij weinig gebruikte tweedehands zadels je ongeveer op 2/3 van de nieuwprijs zit.

IK heb op 1 nieuw zadel op de bok gezeten met juiste zitmaat, maar inderdaad met te korte fenders. Heel raar, ik wist niet dat het kon, maar ik ben er tegen aan gelopen. Ik heb niet gevraagd of dat opgelost wordt als je dat zadel zou kopen.

Het was zeker een interessante middag, het komt er op neer dat je gewoon moet kijken wat fijn zit en of het past, het type reining of barrel of alles er tussenin moet in mijn geval niet uitmaken. Ik heb ook op een barrelzadel gezeten, vreselijke kleur en zou ook niet passen, maar dat zadel zat bes fijn.
Een hard seat is ook geen nogo.
Ben ik veel wijzer geworden? ja en nee. Ik heb dus een normaal paard, normale breedte, maar de schoft maak het lastiger. Houten bomen zijn volgens Arthur the way to go. Maar nee, nog niet alles is beantwoord. Rough out leder is inderdaad stroef. Zelf gevoeld nu.
Ik sta op dit moment zeker positief over zijn advies en kennis en de tijd die hij nam (wel tussendoor met anderen bezig, maar gaf mij ook de gelegenheid om zelf even te kijken en te voelen).

En zadelpasser worden: En nee, je ziet dat veel te serieus. Ja, ik ga me echt zelf inleren, net als bij Engelse zadels heb ik dat ook gedaan. Dat heeft niets met er werk van maken te maken, maar gewoon met meekijken als ik iemand laat komen. Ik wil ook weten waar ik op moet letten. Het zegt ook niets over dat ik zelf ga verkopen, maar als ik iemand laat komen wil ik dus niet met de mond vol tanden staan. Niet meer en niet minder. Als men zegt de skirts mogen wippen, dan wil ik weten wat normaal is.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:05

Citaat:
De gebruikte vind ik eigenlijk te duur voor een gebruikt zadel (als ik 1500 moet betalen voor gebruikt, dan koop ik eentje van 1650 nieuw...
Hier ga je dus volledig 'nat'.... want je gaat nu appels met peren vergelijken. Het gebruikte zadel kan een veel hogere nieuwprijs hebben en véél meer kwaliteit dan de nieuwe. En vergeet niet dat bij een nieuwe met deze prijs je dus een fabrieksmatig gemaakt zadel hebt wat eenmaal een paar maanden in gebruik zich pas gaat vormen en dan vaak niet meer past !!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:31

Tja, en morgen heeft Arthur weer wat anders liggen. Met 2e hands wisselt het natuurlijk de hele tijd.

Heeft hij een nieuwe CHampion Turf liggen van 4000 euro?? Met veel zilver?? Dat is een goed merk, geen top merk. En als er veel echt zilver op zit, betaal je daarvoor.

Hij heeft zoveel 2e hands liggen. Als je volgende week weer gaat, pakt hij weer andere zadels. Hij zal vast zo ongeveer weten wat ie heeft en waar het ligt, maar hij kan ze niet allemaal laten zien.

1500 kan een nette prijs zijn, maar ook teveel. Met Arthur moet je goed onderhandelen. Maar zoals vaak is gezegd, blijven de goede zadels 2e hands wat waard.

Ik, of mijn man eigenlijk, heeft een Billy Cook pro reiner. Een echt goed zadel, maar geen top zadel. Die gaan voor 750-1250 weg 2e hands. Mijn man rijdt er nu 6jr mee en zadel is echt geen dubbeltje minder waard dan toen we het kochten.
Wel ligt het eraan wanneer we hem verkopen of waar. Er moet echt iets heel lelijk worden of kapot gaan, willen de prijzen zakken.

Mijn westwood is veel nieuwer en die kan ik ook voor hetzelfde geld als ik het heb gekocht verkopen. Kan er zelfs wel 100 meer voor vragen.

Daarnaast kan je Arthur en Euro-horse niet vergelijken met mp. Particulier is goedkoper, maar dan heb je geen passer erbij en geen garantie etc.

1650 voor nieuw is niet duur. Maar het zijn ook geen zadelmarkt zadels. Gaan vast en zeker jaren mee bij normaal gebruik. Dus dagelijks 2 of 3 paarden rijden.

De reden dat trainers daar niet mee rijden is ook al een aantal keren benoemd. Die maken echt veel km's en leggen zadels vaak op meerdere paarden. Doorgaans quarters. Die verschillen ook, maar op het zicht zijn mensen vrij makkelijk soms....
Het stoppen vraagt bijv wat van je zadel.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:37

DubbelFun schreef:
Citaat:
De gebruikte vind ik eigenlijk te duur voor een gebruikt zadel (als ik 1500 moet betalen voor gebruikt, dan koop ik eentje van 1650 nieuw...
Hier ga je dus volledig 'nat'.... want je gaat nu appels met peren vergelijken. Het gebruikte zadel kan een veel hogere nieuwprijs hebben en véél meer kwaliteit dan de nieuwe. En vergeet niet dat bij een nieuwe met deze prijs je dus een fabrieksmatig gemaakt zadel hebt wat eenmaal een paar maanden in gebruik zich pas gaat vormen en dan vaak niet meer past !!

Ik weet het, daarom ben ik er ook nog niet helemaal over uit. Maar een nieuwe kan in de ideale kleur met veel tooling. Mits ie past natuurlijk. Lastig lastig, het ene moment zeg ik gewoon echt ik ga voor nieuw. Het andere moment denk ik van ik haal iets van 500 euro van Marktplaats en dat raak ik wel weer kwijt als het niet past, het andere moment denk ik, ok, ik geef wel die 1600 euro uit aan een gebruikte (zonder zilver).

Ik heb er dus een mooie gebruikte gezien, maar dan moet ik zelf passen. Hij kan retour, Arthur geeft aan dat ie voor 90% zeker weet dat ie past. Alleen dat hij de beweging van de rug van het paard niet kan zien op een foto. Maar de prijs is ook nog hoog. Ja, ik weet dat het een zadel van rond de 4000 euro nieuw was en het is amper gebruikt (ik heb wel een dure smaak ben ik al achter :+ ). En ja, ik zat er op de bok erg fijn in en het heeft een diepe rechte zit wat ik zoek. Kleur is dus eigenlijk mij te donker en te weinig tooling, maar dat maakt een zadel niet minder. Maar ja, zou je de gok durven nemen en zelf passen?
Het mag retour, dat dus wel. Ga je er op verliezen als je na een jaar zegt dit is het toch niet?
Best lastig.
Ik heb best wel wat slechte verhalen over Arthurs gelezen, hij was ook erg kort in mails beantwoorden. Maar het is wel een paardenman. Hij nam ook echt wel de tijd en wist wel waar hij voor mij moest zoeken qua pasvorm. Ook mocht ik gewoon even op zadels zitten die toch niet zouden passen (een barrel zadel, echt, ik vond dat echt fijn zitten, maar ja, dat gaat helaas niet passen), een roughout, een hard seat (dat is ook fijn), enz. Tussendoor liet hij ons ook wel even met rust zodat we zelf even konden praten en nadenken. Als ik op ebay kijk is de prijs van die tweedehandse reëel, ook al gaat het op ebay om zadels met zilver en deze heeft dat niet. Hetzelfde type kan ik niet online vinden.
Ik heb in ieder geval wat gezien en gevoeld.
Arthur was overigens niet heel positief over Deuber, dat zijn zadels die ook in lage lonen landen gemaakt worden zegt hij.
Laatst bijgewerkt door germie op 31-03-21 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:44

Ik denk van wel, zéker als je bij Adje dan een andere gaat uitzoeken óf de prijzen moeten overal flink gestegen zijn :). Er zijn maar zéér weinig mensen beter geworden van een zadelruil, óf je legt toe op kwaliteit óf in prijs.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:49

DubbelFun schreef:
Ik denk van wel, zéker als je bij Adje dan een andere gaat uitzoeken óf de prijzen moeten overal flink gestegen zijn :). Er zijn maar zéér weinig mensen beter geworden van een zadelruil, óf je legt toe op kwaliteit óf in prijs.

Klopt, maar sowieso mag je een gebruikte 2 weken proberen en dan kan het retour. Dus het is niet dat je bij tweedehands het niet terug kunt brengen en geen geld terug kunt krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:57

Maak iig foto's van het zadel bij Adje zodat er geen discussie kan ontstaan over een evt andere staat van het zadel.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:20

Trouwens de methode van passen "met het handje" is onzin. Zo kun je onmogelijk zien of voelen of een zadel past of niet. Een westernzadel is geen klassiek zadel, er zitten geen kussens onder namelijk.
Of er veel tooling op zit of niet is toch niet van belang? Of wil je pleasurewedstrijden gaan rijden? Ik vind een zadel met weinig tooling veel mooier. Maar ja, ik ben een reiner, en in de reining wordt er niet teveel blingbing op je tuig verwacht :D
En een tweedehandse kan gerust veel meer kosten dan een nieuwe. Een tweedehands Bobs of Tom Winter betaal je gauw 3-4000€ als hij in goede staat is. Je vindt een degelijk nieuw zadel voor 1750, dus dat zegt niks.
En zoals ik al zei zijn westernzadels door de band genomen niet gemaakt om op een warmbloed te passen. Vandaar de moeilijke zoektocht.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:26

Dan moet je dat met een factuur doen en of vastleggen. Zo simpel is het. Hij moet ook eten en staat er niet om mensen gratis te helpen of beter te maken.

Hij zit vaak 2e hands iets lager met de prijzen dan de anderen, maar kijkt ook de mensen aan. Er staan doorgaans geen prijzen op alle zadels.

Zilver zou ik niet doen. Weet je wat zilver kost? Daar betaal je voor. Dat zegt niks over de kwaliteit en staat van het zadel. Ik kan het beste, duurste zilver op een minder zadel doen, maar wordt mn zadel niet beter van. Wel duurder en zwaarder.

Dat laatste moet je ook rekening mee houden.

En nee, ik snap dat Arthur of Anouschka geen zin hebben in tientallen uitgebreide mails. Dat is iets van nu en mensen denken maar altijd en snel reacties te krijgen.
Maar zij hebben een Internationaal, goed lopend en bekend bedrijf. Een klant meer of minder merken ze niks van.

Als je dara nu bent geweest al, heb je dus gezien hoe de shop is, wat er allemaal ligt en snapt dan ook dat ze zeggen; kom hierheen. Ze krijgen nooit alles op de website.
Als ik weet wat ze hebben, kan je bijv wel bellen en ze vragen iets op te sturen. Maar ze geen niet een uur voor me lopen zoeken.

Arthur zegt met de Christmas sale altijd; als wij het niet hebben, heb jij het niet nodig en dat is wel zo ongeveer waar.

Bij 2e hands kijk je niet naar kleur of bewerking of je moet geduld hebben.

En misschien hebben de anderen minder keus, maar die hoeven maar net dat ene, passende zadel te hebben.

Buiten alles; elke shop maakt weleens fouten en wil verdienen. de ene pakt het mooier in dan een ander, maar de aardigste is niet altijd de eerlijkste of beste passer en verkoper.
Maar je hebt het als leek wel over hele ervaren mensen die al vele jaren meelopen en honderden, of eerder duizenden zadels in handen hebben gehad. Minstens zoveel paarden hebben gezien.
Eigenwijs zijn of beter weten wordt echt niet gewaardeerd. Dan kan je wel verwachten dat ze afhaken en je een zadel verkopen, omdat je het toch allemaal beter weet. Of je komt daar voor hun ervaring, kunde en kennis, of je volgt je eigen weg en koopt een zadel. Maar dan kan je gewoon niet op hun hulp rekenen.

Ik heb jaren les gegeven en als mensen het al weten of kunnen, ben ik ook snel klaar. Kom daar lesgeven, helpen en zie beter en meer, omdat ik die ervaring heb.

Zelfs de beste ruiters, mensen met veel meer ervaring passen hun zadels niet zelf. Ook zij zijn niet zo eigenwijs om dat zo te doen. Ze weten waar ze op moeten letten, gaan in overleg, geven hun wensen aan etc. Maar het passen is een vak.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:36

Het grappige is, terwijl ik daar was zijn 2 zadels over de toonbank gegaan zonder paard. Op basis van fotos.
Ik heb die spin nog en hij heeft zeker kijk op paarden en hoe je als ruiter moet zitten.
Ik sta zeker positief tegrnover zijn winkel en de tijd die genomen werd. Degene die mee was werd ook netjes behandeld.
Maar ik vind het wel lastig. Tweedehands passen met de spin, dan meenemen naar paard en hij bekijkt filmpjes.

Het zadel waar ik mijn zinnen op gezet heb is een Champion. Geen zilver, gebruikt, maar erg weinig gebruikt, verkeerde kleur, eigenlijk boven budget, maar het is qua seat wat ik wil. Als het ook nog past zou ik blij zijn. Het is een trailzadel.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:45

Waarom laat je dan geen zadel op maat maken? Kun je die helemaal naar je wens aanpassen en ben je hetzelfde kwijt waarschijnlijk als diegene die je nu op het oog hebt.