Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pads wassen en vooral weer droog krijgen

 
Profiel   

Ik gooi normale zadeldekjes gewoon in de wasmachine eenmaal in de zoveel tijd. Maar westernpads zijn te dik.
Ik heb een wolvilten pad van iemand over genomen en een andere dikke pad. Deze heb ik in een speciekuip buiten gewassen, en ze daarna laten uitdruppen over de nacht. Vervolgens heb ik de pads over een bok in de woonkamer gelegd. Ze zijn te dik om over de verwarming te hangen. Echter, nu na 2 dagen woonkamer zijn ze uiteraard nog niet droog en ondanks dat ik er zeep bij gedaan heb beginnen ze al weer te ruiken. Ik weet wel dat de geur weg is als ze droog zijn. Maar echt aangenaam is het niet.

Maar zijn er westernpads die je bijvoorbeeld kunt 'demonteren' om ze makkelijker te wassen? Dus bijvoorbeeld waar de vulling uit meerdere lagen bestaat die je er ook uit kunt halen en zo alles in de wasmachine kunt gooien?
Hoe wassen jullie anders de pads?

Gebruik je een dunne onderpad om zweet op te nemen en was je de echte pad nooit?

Ik weet dat de dunne goedkopere pads van bijvoorbeeld Zadelmarkt wel gewoon in de wasmachine passen, maar daarmee dus ook weer duidelijk van mindere kwaliteit zijn.

Niet in de winter wassen is in deze even geen optie omdat het gebruikte pads betreft en ik geen door andere paarden gebruikte ongewassen materialen in huis wil hebben of op mijn paard wil leggen.

Ik wilde alvast een pad in huis hebben voor het geval er een zadel komt en kwam dus wat gebruikt tegen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 15:51 



 
Profiel   

Ik heb 2 pads liggen met inlages waarvan de inlages er uit kunnen en je dan een redelijk dun dek overhoudt wat wel in een wasmachine past.
Maar meestal gebeurt het hier net als bij jou. Ik spoel ze 2x per jaar maar af omdat het zo’n gedoe is. In bad, over een plastic schraag en dan spoelen met de douchekop. Dan staan ze ook een paar dagen uit te druppen en te drogen.
In de zomer nam ik ze mee naar stal en dan spoot ik ze op warme dagen dan nog wel af en liet ze dan een dag en nacht buiten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 15:54 



 
Profiel   

Cashel heeft katoenen blankets voor onder je pad. Eurohorse verkoopt ze in elk geval, en ik dacht UHG ook. Die dingen zijn echt ideaal. Kunnen gewoon in de wasmachine op 30 graden (ik doe ze altijd bij de spijkerbroeken, wel eerst ff de haren eraf borstelen :+ ) en zijn ook snel weer droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 16:11 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
Cashel heeft katoenen blankets voor onder je pad. Eurohorse verkoopt ze in elk geval, en ik dacht UHG ook. Die dingen zijn echt ideaal. Kunnen gewoon in de wasmachine op 30 graden (ik doe ze altijd bij de spijkerbroeken, wel eerst ff de haren eraf borstelen :+ ) en zijn ook snel weer droog.

En die zijn niet dik?
Dat klinkt dan wel fijn.
De pads zijn nog steeds niet droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 21:34 



 
Profiel   

Nee die zijn echt dun. Beetje de dikte of misschien nog iets dunner van zo'n ouderwets (denk ik, ben al een tijd uit de Engelse spullen) dun doorgestikt sjabrakje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 21:44 



 
Profiel   

Er zijn wasserijen die ook dekens wassen . Zij wassen pads in een grote machine
Aangezien er dan ook gecentrifugeerd wordt zijn ze al een pak droger . En mogen ze daar mooi een dag of 3 drogen in verwarmde ruimte .
Ik zou ze dus naar een wasserij doen
Kost gemiddeld €7.50 per pad .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 22:21 



 
Profiel   

Ik zou het toch echt niet aandurven om m'n toch niet bepaald goedkope wolvilten pad naar een wasserij te brengen.
Heb die fout ooit eens gemaakt met 2 wollen showblankets. Erbij gezegd dat het echt wol was, en ja hoor dat zou prima gaan. De katten hebben er daarna nog een tijd lekker op geslapen, dat dan weer wel....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 08:56 



 
Profiel   

Ik zou ook niet zomaar wol naar een stomerij brengen. Ik heb nog een zuiver wollen rijjasje wat ik ooit op maat heb laten maken. Daar komen natuurlijk van de mond van het paard wel vlekken in, maar die was ik er zelf voorzichtig uit. Ik heb wat krimp en voddig worden voorbeelden gezien bij een wasserij.

Ondertussen lijkt pad 1 redelijk droog. De wolvilten pad drupt nog steeds als ik weer een andere houding pak. Je moet er wat voor over hebben zullen we maar zeggen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 09:00 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Er zijn wasserijen die ook dekens wassen . Zij wassen pads in een grote machine
Aangezien er dan ook gecentrifugeerd wordt zijn ze al een pak droger . En mogen ze daar mooi een dag of 3 drogen in verwarmde ruimte .
Ik zou ze dus naar een wasserij doen
Kost gemiddeld €7.50 per pad .


Das knap dapper! Dan raak je toch ook de stijfheid kwijt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 09:20 



 
Profiel   

troi schreef
Zinzi_jewel schreef
Er zijn wasserijen die ook dekens wassen . Zij wassen pads in een grote machine
Aangezien er dan ook gecentrifugeerd wordt zijn ze al een pak droger . En mogen ze daar mooi een dag of 3 drogen in verwarmde ruimte .
Ik zou ze dus naar een wasserij doen
Kost gemiddeld €7.50 per pad .


Das knap dapper! Dan raak je toch ook de stijfheid kwijt?


Haha dat weet ik dan weer niet , maar heb zelf geen pads
Maar zo voor 1x , dat je dan daarna zelf goed voor de pad zorgt.
Ik zou ook niet t vuil van n ander paard op mijn beest leggen
Vandaar deze tip .

En anders met hoge druk spuit . Maar drogen duurt idd zo lang in de winter

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 09:31 



 
Profiel   

Mijn pads was ik slechts 1x per 2 jaar of zo.....of helemaal niet.
Ik borstel de losse haren er altijd af. En na een paar jaar koop ik een nieuwe.

Ze gaan hier op de wasplaats met de slang erop, paardenshampoo erin en wassen maar......
Daarna goed uitspoelen ( heeeeeeel veel keer opnieuw) en dan een paar dagen laten hangen tot ie droog is. Een k*twerk maar goed, enige manier....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 10:24 



 
Profiel   

Het is hier de winter dus. 1 pad is weer bruikbaar nu, de andere nog totaal niet. Ik heb die natte nu voor de verwarming staan. Er over past niet. En dan worden ze indien er een passend zadel gevonden is niet meer gewassen tot het zomer is, haha. En ik ga zeker kijken naar een onder pad dan.
In dat opzicht is western wel een lastige tak hoor. Meer gedoe met zadels, die zadels zijn ook veel groter, die irritante pads, hoofdstellen met losse teugels, duurdere lessen, minder mogelijkheden vlakbij huis, geen wedstrijden in de buurt, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 10:30 



 
Profiel   

Ik was ze gewoon niet in de winter.....daar kies je een mooie zomerdag voor uit....
ik hang niks voor de verwarming, drogen ze te snel denk ik.... gewoon wachten, en in deze koude periode duurt dat erg lang... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 10:42 



 
Profiel   

Ik waste de pads eigenlijk ook enkel in de zomer. Tuinslang met harde straal erop en wat groene zeep of wasmiddel. Bij een iets oudere pad ook met een hoge drukspuit gedaan op de zachtste stand en van een afstandje. Waren daarna beiden perfect schoon. Drogen is een crime, dus in de winter zou ik er gewoon niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 11:02 



 
Profiel   

Tja, maar bij gebruikte pads was ik wel eerst. Dus nu zal ik nog enige dagen in de geur van gewassen pads zitten vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 11:26 



 
Profiel   

Tja, als ze van een ander zijn geweest dan begrijp ik dat je ze schoon wilt hebben, dan is het je oude pads nog even gebruiken tot deze droog zijn.....helaas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 12:26 



 
Profiel   

Je kan ze voor de geur wassen met azijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 12:33 



 
Profiel   

Op een handdoek leggen, 2e handdoek er bovenop en dan erop springen/ op je tenen erover lopen (=zoveel mogelijk druk uitoefenen). Eventueel herhalen met nieuwe handdoeken. Zo pers je heel veel water eruit :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 16:00 



 
Profiel   

callippo schreef
Op een handdoek leggen, 2e handdoek er bovenop en dan erop springen/ op je tenen erover lopen (=zoveel mogelijk druk uitoefenen). Eventueel herhalen met nieuwe handdoeken. Zo pers je heel veel water eruit :-)

Dit dus inderdaad!
Ik zat het topic door te scrollen om te zien of deze tip al gegeven was, en ja, dit vind ik de handigste methode.
Al het vocht wat je op die manier afvoert, scheelt enorm in droogtijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 16:13 



 
Profiel   

ik pak altijd het plastic zweetmes erbij en trek het droog...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 17:00 



 
Profiel   

Ik was ze ook amper of niet.

Die met wol aan de onderzijde spuit ik af met de hogedruk en hang ze te drogen in de zomer. De rest van de tijd gaat er een borstel over. Niet te hard.

De wolvilten spuit ik af met de hoge druk en borstel ik rond om de haren te verwijderen en dan hangen ze ook te drogen.
Maar die doe ik eigenlijk echt maar heeeel af en toe eens.

Ik vind een liner niet prettig. Ben bang dat er toch een rimpeltje ontstaat en als ze flink zweten gaat het daar wel doorheen denk ik.

Dat het gaat stinken is ook omdat het te langzaam droogt. Dat heb ik wel met natte dekens die in de schuur moeten drogen bijv.

Als je het vaker wil doen is een los kacheltje neerzetten in bijkeuken of schuur ene optie. Hang je ze erover, niks gaat stinken en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:16 



 
Profiel   

Ik heb 1 wolvilten pad. Deze wordt, net als bij velen anderen, in de zomer enkele keren onder een straal water gelegd en schoon geborsteld, zodat het zweet eruit is. Verder doe ik niks mee :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:26 



 
Profiel   

Door zo'n liner gaat niet tot nauwelijks zweet, ja misschien op een heel hete dag, maar dan doen we toch weinig tot niks qua werk. Je moet inderdaad wel even goed opletten dat je 'm glad onder je pad hebt zitten maar dan komt er ook geen rimpeltje meer in. ik heb wel die voorgevormde van cashel, er zijn ook iets goedkopere versies maar die zijn dan helemaal recht. Die zou ik er ook niet snel onder leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:30 



 
Profiel   

Ik leg ze in bad. Lauwwarm water, wat wasmiddel erbij en lekker een paar uurtjes laten soppen (ik sta er altijd weer van te kijken hoe bruin dat water dan wordt := ) en dan even goed naspoelen en buiten drogen in de zomer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:37 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
Door zo'n liner gaat niet tot nauwelijks zweet, ja misschien op een heel hete dag, maar dan doen we toch weinig tot niks qua werk. Je moet inderdaad wel even goed opletten dat je 'm glad onder je pad hebt zitten maar dan komt er ook geen rimpeltje meer in. ik heb wel die voorgevormde van cashel, er zijn ook iets goedkopere versies maar die zijn dan helemaal recht. Die zou ik er ook niet snel onder leggen.


Oke, niet zo een wit lapje? Ik pas werk ook wel aan en zweten valt normaal mee. Maar de 1 heeft het wat sneller dan de ander.


8nnemiek schreef
Ik leg ze in bad. Lauwwarm water, wat wasmiddel erbij en lekker een paar uurtjes laten soppen (ik sta er altijd weer van te kijken hoe bruin dat water dan wordt := ) en dan even goed naspoelen en buiten drogen in de zomer.


Dat doe je toch niet met wolvilt?

Ik ben met wolvilt echt bang het sop er niet uit te krijgen, dus gebruik echt nooit sop. Bij die met wollen onderkant ook niet trouwens.

Met de hoge druk vind ik het ook mooi om te zien hoe het van bruin naar wit gaat :) Ik denk altijd; valt wel mee, maar dan zie je pas hoe vies het is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen