Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke singel raden jullie aan?

 
Profiel   

Ik heb 2 neopreen singels, die bevallen op zich goed, maar zijn wat te lang. Dus ik wil een kortere kopen. Liefst een beetje anatomisch model ivm dikke buikjes.
Liever niet met echt wol, die had ik, maar is op gegeten door de motten.
Welke singel raden jullie aan? En dan niet een dure van bijna 200 euro.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 09:40 



 
Profiel   

Ik gebruik al jaren de singels van FRA / Westip; elastisch maar toch stevig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 09:53 



 
Profiel   

ik heb een airflex ....
https://www.euro-horse.nl/nl/synergy-st ... =118593866

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 22:20 



 
Profiel   

[HAR] Toch maar een andere singel??

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 22:25 



 
Profiel   

Ik ben totaal fan van Mohair en dan roper model.

Neopreen en alle varianten weleens gehad, maar vond ik echt niks.

Toen overgestapt op de professional's choice met wol. Fijne singels, maar past mijn ene ruin niet fijn. Gebruik qua pads ook alleen wol of wolvilt.

Ik hoorde al vaak dat een mohair fijn is, maar wilde ook nooit een koordsingel. Toch een keer meegepakt bij Arthur en was er gelijk weg van.

Juist door de koorden gaat het goed mee in het model van het paard. Het is totaal niet stug en dat is erg fijn. Ze zweten er niet vreselijk onder en hij ligt netjes. Heb dus het roper model.

Enige nadeel is dat hij iets langer is geworden met de tijd, maar nog steeds goed te gebruiken.

Qua schoonmaken zet ik altijd overal de hoge druk op en hang het te drogen. In de zomer een paar keer en in de winter nooit. Dan evt even met de borstel erover.

Ik singel niet zo strak aan. Maak alleen mn zadel vast en kan van de grond opstappen zonder verschuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 11:30 



 
Profiel   

Mohair is ideaal. Neemt vocht op, laat warmte en vocht door, heeft iets rek en is super zacht. Ik maak ze zelf en gebruik ze dus ook zelf. Doordat de singels zo zacht en flexibel zijn krijg je geen drukplekken en bewegen ze ook nog goed mee.

Bijvoorbeeld
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 11:41 



 
Profiel   

Ik heb de wintec cair singel. Zacht en comfortabel voor het paard. Daarnaast van kunststof dus geen gedoe met invetten. Makkelijk afspuiten met water en droogt snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 14:10 



 
Profiel   

Is die er ook in western uitvoering dan ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 14:21 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Is die er ook in western uitvoering dan ??


Oh sorry ik had even niet gezien dat dit een western topic is :')

Ik weet ook niet of er een western variant is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 14:37 



 
Profiel   

https://www.aleashop.be/western-singel-bruin.html

Er bestaat wel een wintec wester singel, maar volgens mij heeft die geen cair. Ik ken echter wel een stalgenootje dit bij deze singel (dressuurvariant dan) zweert, haar paard krijgt wondjes van gewone neopreen en niet hiervan.

Op kramer verkopen ze western banaansingels, dat model is vaak wel handig bij buikige paarden:

https://www.kramer.be/Themas/Westernrij ... ernsingels

Ik ben over het algemeen erg te spreken over de kwaliteit van de spullen van kramer, maar met de westernsingels heb ik geen ervaring. Ik heb er wel een banaanvormige dressuursingel gekocht enkele jaren terug en daar ben ik nog steeds erg tevreden mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 14:48 



 
Profiel   

goldyc schreef
https://www.aleashop.be/western-singel-bruin.html

Er bestaat wel een wintec wester singel, maar volgens mij heeft die geen cair. Ik ken echter wel een stalgenootje dit bij deze singel (dressuurvariant dan) zweert, haar paard krijgt wondjes van gewone neopreen en niet hiervan.

Op kramer verkopen ze western banaansingels, dat model is vaak wel handig bij buikige paarden:

https://www.kramer.be/Themas/Westernrij ... ernsingels

Ik ben over het algemeen erg te spreken over de kwaliteit van de spullen van kramer, maar met de westernsingels heb ik geen ervaring. Ik heb er wel een banaanvormige dressuursingel gekocht enkele jaren terug en daar ben ik nog steeds erg tevreden mee.


Ik denk dat de meesten van Kramer gaan roesten, gezien de prijzen.

Lamswol lijkt niet gek, maar ik denk dat die vrij dun is en ook vrij snel "op" is. Kramer is ook geen echte westernshop met echt goede tack.

Prijzen lijken leuk, maar ik doe jaren met mijn spullen. Kosten dan iets meer, maar gaan veel langer mee en blijven ook mooi en veilig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 15:14 



 
Profiel   

Ik heb deze
https://www.kifrahorse.nl/Westernsingel ... k-Chestnut

Superzacht kalfsleder, anatomisch gevormd en betaalbaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 15:15 



 
Profiel   

Hier ook alleen nog maar mohair (nouja....een mohair en de andere is alpaca). Om dezelfde redenen als Superpony en ElCid. En voor nog meer comfort voor prins op de erwt per singel een set fijne cinch guards van leer en wol, gemaakt door ElCid :)

Heb er dus 2 om ze nu en dan ook eens te kunnen wassen/schoonspoelen. Dat doe ik in de winter niet heel veel, maar in de zomer toch wel minimaal elke maand.

Wel wol dus, natuurlijk (en zacht) materiaal is toch het fijnst. En er is vast wel iets te vinden op de motten toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 16:01 



 
Profiel   

Mijn paard loopt tot nu toe het beste met simpele neopreensingels. ik heb 1 van leer voor mijn dressuurzadel waar ze geen problemen mee krijgt, maar verder is het een paard met een gevoelig huidje.
Vroeger had je van die lelijke koordsingels voor engelse zadels, maar die waren ook altijd goed.
Mohair ziet er ook heel fijn uit, maar ik weet niet of het wel duurzaam is.

Ik ben dus bang dat het ook uitproberen is als je paard gevoelig is. Heb ik ook moeten doen en kwam toch steeds weer op neopreen uit. Heb trouwens 1 neopreen westernsingel die heel breed lijkt, maar dat is neopreen met een soort kussentjes, en dan zit er aan de buitenkant een goede lus voor de 'stoot' rechts.
Bij neopreen singels heb je meteen die cinch guards er aan. DAt vind ik weer een groot voordeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 09:48 



 
Profiel   

germie schreef
Mohair ziet er ook heel fijn uit, maar ik weet niet of het wel duurzaam is.


Mohair is zeer duurzaam; de singels die wij gebruiken heb ik ca. 4 jaar geleden gemaakt en die zijn nog helemaal in orde; zo nu en dan een sopje en ze zijn weer als nieuw. De mohair koorden die gebruikt worden zijn gemaakt van 8 gedraaide dunnere koorden en de gemiddelde singel bestaat uit 17 tot 22 van die koorden die weer bij elkaar gehouden worden door dwarsgeweven delen. Oersterk dus.
Neopreen heb ik vroeger wel eens gebruikt maar vind ik een drama; onder de singel wordt het veel te warm, het neemt geen vocht op en voert geen vocht of warmte af.
Het enige voordeel is dat ze makkelijk schoon te maken zijn maar daar heeft een paard niks aan ;) .

Ik heb ook wel bij paarden gezien dat ze last van huidschilfers/ schimmels kregen onder neopreen omdat het zo ontzetten afsluit.
Hetzelfde probleem zie je bij neopreen beenbeschermers; de warmte die daaronder ontstaat kan zelfs peesblessure veroorzaken ( bij gebruik van meer dan 1 uur). In principe gebruik ik zo veel mogelijk natuurlijk materialen, wol, leer en evt. katoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 10:47 



 
Profiel   

Ja, daar ben ik het met je eens, natuurprodukten zijn wel fijner. Ik heb 2 dikkere pads (en een dunne van fleece), beiden niet slecht hoor, maar ik ben nu al verliefd op die oerlelijke grijze wolvilten pad. Ik zit er aan te denken de andere te verkopen en er nog een echte wolvilten bij te bestellen.

Maar qua singels is het bij mij nu wel neopreen. Dat had ik al bij de Engelse zadels en dus nu ook bij het westernzadel. Mohair ga ik wel even in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 11:15 



 
Profiel   

Neopreen is vreselijk. Het is het goedkoopst en het makkelijkste, maar totaal niet huidvriendelijk. Ik heb er ook wel 10/15jr mee gereden en wist ook niet echt beter.

De koordsingels die vroeger bij het zadel zaten, werden er gelijk afgehaald en waren volgens mij katoen en geen wol.

Ik heb nog een neopreen liggen voor een evt vieze rit, omdat het zo makkelijk schoon te maken is. Maar in de zomer is dat met de PC's ook zo. Toen ik wat fanatieker reed, spoelde ik die altijd uit en hing hem in de zon.

Het lijkt me heel sterk dat wol wondjes geeft. Dan ligt de singel denk ik gewoon echt niet goed. En of het zadel niet.

Ik heb de gespen altijd direct op de huid en geen problemen. Maar onze zadels liggen netjes en de singels zijn de juiste maat. Dat is een groot verschil met als het gaat schuiven. En zoals ik eerder schreef; ik singel niet aan. Maak echt alleen mn zadel vast.

Heb ook alle denkbare kunststof pads wel gehad en echt.........nooit meer. Wolvilt is er ook vaak in leuke kleurtjes, maar dat boeit me totaal niet. Koop wat ik tegenkom.

Onze spullen gaan al jaren mee. En als je het gebruikt, gaat het nou eenmaal een keer "op".

Heb 1 goedkoper oud singeltje die van de shet was en daar zijn de gespen verroest. Maar onze singels roesten ook helemaal niet. En ik ben echt iemand die niks smeert of onderhoud verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 15:06 



 
Profiel   

SemSa schreef


Ik heb deze sinds een paar weken. Bevalt goed, maar ik ken een site die hem een tientje goedkoper verkoopt :+

Mijn paard zweet heel erg, en dan is deze singel fijn. Ook zitten er twee rollertjes, waardoor aansingelen makkelijker is. Het is geen neopreen, dat vind ik namelijk geen fijn materiaal.

Hiervoor had ik een anatomische PC van wol. Het nadeel hiervan is, is dat hij echt goed moet passen, omdat het dikke deel van de singel dan bijvoorbeeld de schoudervrijheid in de weg zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 15:43 



 
Profiel   

Waar is de singel dan nog iets goedkoper? Want als je het weer extra aan verzendkosten kwijt bent schiet je er ook niets mee op.

Waar zitten de rolletjes?

Neopreen vind ik dus gewoon wel fijn. Zo zie je weer hoe het verschilt van paard tot paard en ruiter tot ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 07:43 



 
Profiel   

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/air ... ingel.html
Hier zie je ook de dubbele rolletjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 08:39 



 
Profiel   

Dat soort gespen met rolletjes gebruik ik ook wel voor de mohair singels, zijn inderdaad erg makkelijk in gebruik: https://ozsaddle.com/product/supa-cinch-buckle/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 17:15 



 
Profiel   

ElCid schreef
Dat soort gespen met rolletjes gebruik ik ook wel voor de mohair singels, zijn inderdaad erg makkelijk in gebruik: https://ozsaddle.com/product/supa-cinch-buckle/


Wij hebben dan met dit type; https://ozsaddle.com/product/ts-cinch-b ... th-roller/

En bij kwaliteits gespen, gaat dat dus niet roesten en rollen ze na jaren nog steeds netjes mee.

Maar ik trek ze niet hard aan en heb wel goed geoliede tiestraps. Dat blijft ook eeuwig soepel zonder onderhoud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 11:34 



 
Profiel   

Heeft er iemand ervaring met de Aura cinch van Classsic Equine? Ik heb deze besteld maar kan nog niet echt ervaringen vinden en ik weet ook niet goed wat voor soort materiaal ik kan verwachten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 14:19 



 
Profiel   

_TaraM schreef
Heeft er iemand ervaring met de Aura cinch van Classsic Equine? Ik heb deze besteld maar kan nog niet echt ervaringen vinden en ik weet ook niet goed wat voor soort materiaal ik kan verwachten..


Had je dat niet beter eerst kunnen bekijken dan?

Ik hou helemaal niet van dat soort materiaal, dus heb de laatste jaren alleen maar wol. Zowel de pc's met wol als mohair touw en dan roper model.
De laatste vind ik nog fijner dan de pc wol, maar beiden soorten bevallen goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 14:23 



 
Profiel   

Ik heb deze nu naast mijn fijne neopreen singel:
https://www.euro-horse.nl/nl/sensorflex-cinch.html

Nog niet gebruikt. Maar ziet er ook fijn uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 15:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen